Diskussionstråd Acer Predator XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stn1337:

Fick hem min igår men blir en retur. Blacklightbleed i alla hörnen, tyvärr för kraftigt för att anses acceptabelt för en 8500:- kronors skärm.

https://imgur.com/a/qVUUV (bilderna blev riktigt jävla sunkiga)

Ser ut som du kör bakgrundsbelysningen alldeles för högt. Rummet är underexponerat av kameran medan skärmen är överexponerad.

Det varierar från produkt till produkt men i ett mörkt rum bör Brightness-reglaget ligga på nedre 10-20 procenten av skalan. Det kommer inte att hjälpa mot blödningarna som sådant men eftersom svärtan i bilden står i direkt relation till belysningen kommer rätt nivå att minska intrycket av sådana här problem.

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått igenom 5 defekta PG279Q, så funderar jag på att ge upp och testa denna skärm istället. Hur upplever ni uniformityn på skärmen, är det någon som stött på något dåligt exemplar med stora partier av tydliga ojämnheter?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Backlight bleed? IPS-glow?

Nyligen köpt en XB271HU och det är min första IPS-skärm och har samtidigt inte varit så insatt i det här med backlight bleeding och IPS-glow. Hur vet man vilket som är vilket?

Bilderna nedanför visar på något utav dessa problem, kanske båda, vad vet jag? Första bilden visar en aning för mycket av vad som uppfattas av mitt öga, speciellt uppe i högra hörnet där det egentligen inte är något jag kan störa mig på och då tycker jag faktiskt jag är av den kräsnare sorten när det kommer till sånt här. Vet inte riktigt hur det kom upp i kameran så pass mycket problem i högra hörnet på första bilden, även om de 3 övriga hörnen ser rätt lika ut på bild som i verkligheten, fast tänk er att man drar ner på "problemet" med sisådär 20-30% - så uppfattar jag det med mina ögon.

Den andra bilden visar däremot väldigt snarlikt på hur det uppfattas i verkligheten, speciellt i högra hörnet - och då rakt framifrån och inte snett ifrån som bilden togs. Men på den här bilden så ser man väldigt lite utav BLB/IPS-glow'et i mitten, botten av skärmen. Det är lite värre för ögat mitt, men fångades inte riktigt upp med kameran.

Är något av detta acceptabelt? Tror jag läst någonstans att man ska ha testat skärmen i minst 100h innan man tänker på en returnering, men samtidigt så känns det inte så värst kul att lägga nästan 9000kr på en skärm som ser ut som den gör. Jag kan känna att om man har lagt en sådan peng på något så ska det inte vara så här.

Vad tycker DU?!

#1

#2

Permalänk
Medlem

@onekind: Svårt att veta vad som är acceptabelt. Är man själv nöjd och ej störs?, Kör. Jag personligen tycker det ser ut att vara på tok för mycket Bleed! Tyvärr. Gör ett nytt försök. Min är i stort sett helt svart. Oktober Build/ Inet.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Eftersom den ær nedsatt i pris (6295 i Norge) så kliar det i køpfingrarna. Det jag undrar øver ær hur ni tror den hadde funkat som fotoredigeringsskärm? Några tankar?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@onekind: Svårt att utvärdera utifrån enbart två bilder, och är du nöjd ska du behålla den, men enligt mig så verkar det vara alldeles för mycket BLB. Om jag varit dig hade jag returnerat den och hoppats på ett bättre exemplar nästa gång... tyvärr så är det en del av karusellen kring IPS-paneler.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp och testat min skärm. När jag kör helsvart bild så tycker jag på något sätt att den är mer grå än svart samt att jag har en fast blå pixel som jag försöker få bort med ett program som snabbt byter bland olika färger. Verkar även ha en del BLB, särskilt i nedre högra hörnet. Har ljusstyrka på 0 men tycker ändå skärmen är ganska ljus. Borde jag byta panel?

EDIT: Tillverkad sep 2016

Permalänk

Då har jag fått hem min andra XB271HU och denna gång inga döda pixlar eller BLB. Det som var surt var att jag var tvungen att nyttja ångerrätten då Acers pixelgaranti inte är ett dugg förmånlig och betala 1500:- mer nu än när jag köpte den på black friday. Fast hellre det än en död pixel mitt på skärmen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |