Gjorde jag bort mig med mitt köp av GTX 970?

Permalänk
Medlem

Gjorde jag bort mig med mitt köp av GTX 970?

Gjorde precis ett blixtköp av ett Asus GTX 970 Strix
här: http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-970-stri...

Gjorde jag bort mig med priset, har så dålig koll på vad korten kostar i dagsläget.
Och hur stort var problemet med minnet?
Kommer det påverka mig som mestadels spelar i 1080p?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Nej, jag tycker du gjorde ett fint köp. Enligt prisjakt ligger billigaste på 3,699:- och närmare 4,000:- från välkända butiker.

Jag tror inte du kommer uppleva märkbar skillnad i 1080p så det är bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Jag returnerade mitt 970 Strix som jag köpte för 3,2k för att vänta på Pascal... 970 är redan över ett år gammalt, och ditt 680 ''funkar'' nog ett tag till!

970 funkar ju så klart helt utmärkt och presterar riktigt bra i 1080p och kommer göra det ett bra tag till, men jag ville vänta pga 3,5GB minnesproblemet och att Pascal ska ha full DX12 support, HBM2 minnen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Nej, jag tycker du gjorde ett fint köp. Enligt prisjakt ligger billigaste på 3,699:- och närmare 4,000:- från välkända butiker.

Jag tror inte du kommer uppleva märkbar skillnad i 1080p så det är bara att tuta och köra.

Det var ju skönt, missade ju min chans på black friday, men då var ser hyffsad rabatt iallafall:)

Då kan jag fortsätta lira i lugn och ro, nu är det bara en sån där steam Link kvar så kan jag lira för fullt i soffan inne i vardagsrummet

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Jag returnerade mitt 970 Strix för att vänta på Skylake... 970 är redan över ett år gammalt, och ditt 680 ''funkar'' nog ett tag till!

Hur ser nvidias releaseplan ut för nästkommande generation då, inom "snar" framtid?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hur ser nvidias releaseplan ut för nästkommande generation då, inom "snar" framtid?

Ber om ursäkt för att jag råkade skriva Skylake, Pascal ska de va!

Det är mest spekulationer hittills, men det mesta tyder på en release i början/under sommaren nästa år. Men det är inget officiellt än somsagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ber om ursäkt för att jag råkade skriva Skylake, Pascal ska de va!

Det är mest spekulationer hittills, men det mesta tyder på en release i början/under sommaren nästa år. Men det är inget officiellt än somsagt.

Hehe, otålig som jag är så kan jag inte hålla mig tills dess;)
Då hinner jag lägga många timmar av spel innan dess, min gamingperiod brukar sjunka under senvåren och sommaren så då känns det nästan "onödigt"

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hehe, otålig som jag är så kan jag inte hålla mig tills dess;)
Då hinner jag lägga många timmar av spel innan dess, min gamingperiod brukar sjunka under senvåren och sommaren så då känns det nästan "onödigt"

Ja men då är det klart att du ska behålla kortet, speciellt om du spelar i 1080p!

Permalänk
Medlem

Den faktiska prestanda skillnaden är också okänd när det gäller pascal. HBM presterar till exempel bra, men fury x är fortfarande konkurrerande med 980 Ti och Titan korten, som inte kör HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Den faktiska prestanda skillnaden är också okänd när det gäller pascal. HBM presterar till exempel bra, men fury x är fortfarande konkurrerande med 980 Ti och Titan korten, som inte kör HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Dum fråga kanske, men är HBM det där de pratade om för länge sedan med staplade minneskretsar?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Dum fråga kanske, men är HBM det där de pratade om för länge sedan med staplade minneskretsar?

Yepp, stämmer bra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: Fan...jag har varit borta länge från datorvärlden. Så går det när man ska ha det lite skönt och vips kommer två mirakel ut 9 månader senare
Man får helt enkelt andra prioriteringar!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@PV52: Fan...jag har varit borta länge från datorvärlden. Så går det när man ska ha det lite skönt och vips kommer två mirakel ut 9 månader senare
Man får helt enkelt andra prioriteringar!

Hehe, sant sant tur de finns en samlingsplats för datornördar man kan rådfråga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Jag skulle avbryta köpet. Rätt övertygad att de senaste Swec-kalenderdagarna kommer sälja ett 970 till ett väldigt fördelaktigt pris, eller en 380(X).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av farnebr1nk:

Jag skulle avbryta köpet. Rätt övertygad att de senaste Swec-kalenderdagarna kommer sälja ett 970 till ett väldigt fördelaktigt pris, eller en 380(X).

380x får bli prissänkt rätt rejält för att bli ett bra alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@farnebr1nk: Isåfall har jag bytesrätten:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Jag skulle avbryta köpet. Rätt övertygad att de senaste Swec-kalenderdagarna kommer sälja ett 970 till ett väldigt fördelaktigt pris, eller en 380(X).

Eller helt enkelt vänta till mellandagarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka mitt nyköpta 970 och köpte 390x istället, hoppas att det var ett bra val

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Jag lämnade tillbaka mitt nyköpta 970 och köpte 390x istället, hoppas att det var ett bra val

Kunde inte gjort ett vettigare val.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Behåll det du, kanske kommer något 970 billigt på rean men det är fortfarande så att det max rör sig om cirka 3-500:- inte värt allt besvär i mitt tycke.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Rasse12345:
Lite det jag lutar åt, hade en värdecheck från CDON+ också på nästan 200:- som jag använde så kortet var redan billigt som det var

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Den faktiska prestanda skillnaden är också okänd när det gäller pascal. HBM presterar till exempel bra, men fury x är fortfarande konkurrerande med 980 Ti och Titan korten, som inte kör HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att spåra ur tråden, men jag tror att det riktiga prestanda hoppet kommer komma i huvudsak från krympningen av tillverkningstekniken och sen kommer HBM som grädde på moset (är det verkligen så man säger, känns jättekonstigt?).

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Inaktiv

Lite lustigt att det kallas rea när kortet är på normalpris nu. Men det är absolut ett klockrent kort för spelande i 1080p, och om man har planer på att överklocka det.

Permalänk
Medlem

3.4k är okej för ett 970 kort.
Den enda riktiga motståndaren är 390 @ 3290kr
Den har Visserligen dubbla Vram men då får du också katastrofen som är AMDs drivrutiner på köpet (crimson gjorde inget bättre).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Var också inne på att byta ut mitt 680 till ett 970 men ju mer jag kollade desto mer skeptisk vart jag, tycker inte det skulle ge tillräcklig skillnad för det priset.
Så det vart ett 980 istället för 4500kr

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

3.4k är okej för ett 970 kort.
Den enda riktiga motståndaren är 390 @ 3290kr
Den har Visserligen dubbla Vram men då får du också katastrofen som är AMDs drivrutiner på köpet (crimson gjorde inget bättre).

Är du från forntiden?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

@anon259415:
Fast det känns som om priserna har gått upp successivt iom dollarns hysteriska prissättning?
Kollade prisjakt, och visst den har legat så lågt tidigare men kan kanske gå ännu lägre snart?

I övrigt gällande 390 så har jag mycket skit i mitt chassie och vill gärna hålla tempen så låg som möjligt, och gillar även nvidias gränssnitt:) (är förbannat varmt i det rummet ändå)

Men om skillnaden är milsvid är jag alltid öppen för att gå över till Amd om det motiveras väl.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett bra köp. Ganska bra pris. Sen är ju asus strix serien en mycket bra upplaga tycker jag med hög överklockningspotential, bra kylning och passiv kylning.

Spelar du i 1080p så bör det funka ett par år till om du vill. 3.5GB räcker ju till det mesta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shamzin:

@chokladtomte:
Fast det känns som om priserna har gått upp successivt iom dollarns hysteriska prissättning?
Kollade prisjakt, och visst den har legat så lågt tidigare men kan kanske gå ännu lägre snart?

I övrigt gällande 390 så har jag mycket skit i mitt chassie och vill gärna hålla tempen så låg som möjligt, och gillar även nvidias gränssnitt:) (är förbannat varmt i det rummet ändå)

Men om skillnaden är milsvid är jag alltid öppen för att gå över till Amd om det motiveras väl.

Då var det ett bra köp för din del. Men jag anser att den fortfarande är några hundringar för dyr, trots rean.
Hade hellre köpt ett begagnat 970 här på marknaden för 2,5k och sparat pengar

390 är billigare och presterar bättre, men som sagt drar den mer ström. Själva kortet i sig håller samma temperatur som 970, men kan kräva mer av nätagget vilket leder till mer värmeutveckling på det viset. Har man ett kvalitativt nätagg och bra luftflöde i sitt chassi tror jag ärligt talat att man inte märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt returnerat kortet.
Jag köpte 970 kort efter release (dvs längesedan) och gav 3200 kronor. Sjukt att priserna fortfarande ligger kvar kring där ;o

Antingen hade jag kört på ett 390x (om jag inte haft G-sync) eller väntat till Pascal. Du klarar dig väl på 680 ett tag till?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080