Ventilation i serverrum

Permalänk
Medlem

Ventilation i serverrum

Håller på att knåpa ihop ett ventilationssystem för serverrummet. Rummet är ca 4x2,5m 2,10 i tak
Har redan en ventil som leder rakt ut som jag ska nyttja för detta projektet.
Jag tänkte använda mig av följande komponenter.
Fläkten är en Östberg CK 160 C Kanalfläkt.

Det får bli 125 rör i ventilen då den är mindre och på "insidan" så blir det 160 rör
För att lösa tilluft så tar jag upp ett hål i dörren och monterar ett hyfsat galler med filter bakom.
Kommer även att montera en Varvtalsregulator till fläkten så att den inte går på fullt alltid. Tanken är att längre fram bygga om så att den justeras efter temperaturen i rummet.

Vad tror ni om den här lösning?
Ska även nämna att detta är hemma och inte hos ett företag.

Kompleterar med mina otroliga paint skills!

Något i den här stilen funderar jag på. (Till höger så sitter ventilen och racket till vänster)

Permalänk
Avstängd

Ingen Kylning i rummet? bara varmluft ventilering?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ingen Kylning i rummet? bara varmluft ventilering?

Jag har tittat på en AC lösning men det blir för dyrt att driva det i längden.
Så detta är det näst bästa, Rummet är beläget i en källare så att luften är inte lika varm som på markplan.
Detta bör även medföra att jag kan stänga dörren in till rummet istället för att ha den vidöppen som det är idag.
Det betyder även att det blir tystare.

Permalänk
Avstängd

Du har haft i åtanke att servrarna generar ganska mycket energi och blir varma?
Nu vet jag ju inte hur pass mycket maskiner du har där, så det kanske är oväsentligt.

Tänker att om det är en liten servermiljö du har så kanske en portabel ac med frånluften i den ventilations grejen du har vore något.
:edit, Ser att du skrivit nu att det är i din hemmamiljö så då Petalar du själv strömmen

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Tänker att om det är en liten servermiljö du har så kanske en portabel ac med frånluften i den ventilations grejen du har vore något.
:edit, Ser att du skrivit nu att det är i din hemmamiljö så då Petalar du själv strömmen

Det genereras en del värme men har inte speciellt hög last överlag... än. Det kan inte bli sämre än vad det är idag.

Insåg i efterhand att jag borde lägga till det
Ligger på runt 8-900W kontinuerligt.
Men tack för all feedback.

Permalänk
Medlem

kom ihåg att ha ett välplacerat inlopp för luft också. om det inte är en väldigt otät dörr. de där fläktarna brukar veva bra

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att försöka leda in värmen i huset igen så att du får tillbaka lite? Kanske ha ett spjäll som antingen leder in/ut? Värmeväxlare känns för dyrt i inköp.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Om man räknar med att all värme som genereras i serverrummet ska ut genom fläkten (dvs ingen värme leds genom väggar, tak och golv), att all utrustning i rummet (servrar + ventilation) drar som mest 1kW under längre stund och att temperaturen i rummet inte bör ligga mer än 8°C över tilluften så behöver ungefär 6m3 varm luft ersättas med tilluft per minut.
Tolererar man en högre temperatur i serverutrymmet sjunker kraven på luftutbyte i motsvarande grad: dubbelt så hög temperaturskillnad (16°C över tilluftens temperatur) kräver hälften så stort luftutbyte (3m3).

Utöver den rena uträkningen av hur mycket teoretisk effekt som måste flyttas ut ur rummet finns det tre faktorer av okänd storhet som kommer att påverka dimensioneringen:

1. Effektförlust genom väggar. Den här är proportionerlig mot temperaturskillnaden mellan serverrummet och resten av byggnaden. Högre temperaturskillnad = större effektförlust genom väggar, tak och golv.

2. Temperaturen på luften som fläkten flyttar ut ur rummet. Med en någotsånär tät uppdelning i varm respektive kall del av serverrummet (vinyldraperier med kardborrfäste, t ex) brukar det här inte vara något problem, men om den varmaste luften inte kan styras ut ur rummet kommer fläkten att behöva kunna flytta en större mängd svalare luft.

3. Temperaturskillnader i olika delar av rummet. Fysiska förutsättningar kan göra att varm luft fastnar i olika delar av rummet, varvid övriga delar behöver hållas på en lägre temperatur än vad utrustningen klarar för att ingen "hot spot" ska överskrida max tillåten temperatur.

Moderna rackservrar brukar vara specade för att klara högre temperaturer. Dells garantier gäller för drifttemperaturer upp till 35°C, t ex. Om man klarar av det ökade oväsendet från fläktar är det ofta lönsamt att hålla temperaturen i serverrummet högre än vad man traditionellt gjort. Vi gjorde lite tester med 32°C i ett av våra serverutrymmen under en period med extrem belastning -- det första som kroknade var personalen.

EDITH: NU HADE NI CHANSEN ATT HÄCKLA MIG FÖR ATT JAG KONSEKVENT SKRIVIT m2 I STÄLLET FÖR m3 MEN NI HANN INTE HAHAHA TILLFÄLLET HAR FLYTT, SUCKERS

Permalänk
Medlem

Man ska absolut återvinna värmen. Ta in kall vinterluft, och skjutsa den genom servern / servrarna, och vidare in i lokalerna. Sommartid är lite mer vanskligt. Kyler man lokalerna med AC har man naturligtvis tillgång till kall luft, men det blir fort dyrt att hålla den gående kontinuerligt. Möjligen ska man hålla sig till vinterns kall-luftsintag, och komplettera det med en ventil som släpper ut den uppvärmda luften. I så fall är skillnaden vinter / sommar var man släpper ut överskottsvärmen. Och släppa ut den måste man. Speciellt i moderna hus, som normalt är ganska täta. Då blir det bara frågan om var man vill släppa ut luften, så man får den att cirkulera genom huset på ett bra sätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

kom ihåg att ha ett välplacerat inlopp för luft också. om det inte är en väldigt otät dörr. de där fläktarna brukar veva bra

Japp håller med dig. Var lite inne på att sätta tätningslist runt dörren.

Skrivet av schkutt:

Ett tips är väl att försöka leda in värmen i huset igen så att du får tillbaka lite? Kanske ha ett spjäll som antingen leder in/ut? Värmeväxlare känns för dyrt i inköp.

Jag funderade lite på det också. Frågan är hur man ska kunna göra det på ett enkelt sätt. Jag hade en liten fundering på om man skulle kunna vända flödet på fläkten men jag tror inte att den typen av fläkt är byggd för det.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om man räknar med att all värme som genereras i serverrummet ska ut genom fläkten (dvs ingen värme leds genom väggar, tak och golv), att all utrustning i rummet (servrar + ventilation) drar som mest 1kW under längre stund och att temperaturen i rummet inte bör ligga mer än 8°C över tilluften så behöver ungefär 6m2 varm luft ersättas med tilluft per minut.
Tolererar man en högre temperatur i serverutrymmet sjunker kraven på luftutbyte i motsvarande grad: dubbelt så hög temperaturskillnad (16°C över tilluftens temperatur) kräver hälften så stort luftutbyte (3m2).

Utöver den rena uträkningen av hur mycket teoretisk effekt som måste flyttas ut ur rummet finns det tre faktorer av okänd storhet som kommer att påverka dimensioneringen:

1. Effektförlust genom väggar. Den här är proportionerlig mot temperaturskillnaden mellan serverrummet och resten av byggnaden. Högre temperaturskillnad = större effektförlust genom väggar, tak och golv.

2. Temperaturen på luften som fläkten flyttar ut ur rummet. Med en någotsånär tät uppdelning i varm respektive kall del av serverrummet (vinyldraperier med kardborrfäste, t ex) brukar det här inte vara något problem, men om den varmaste luften inte kan styras ut ur rummet kommer fläkten att behöva kunna flytta en större mängd svalare luft.

3. Temperaturskillnader i olika delar av rummet. Fysiska förutsättningar kan göra att varm luft fastnar i olika delar av rummet, varvid övriga delar behöver hållas på en lägre temperatur än vad utrustningen klarar för att ingen "hot spot" ska överskrida max tillåten temperatur.

Moderna rackservrar brukar vara specade för att klara högre temperaturer. Dells garantier gäller för drifttemperaturer upp till 35°C, t ex. Om man klarar av det ökade oväsendet från fläktar är det ofta lönsamt att hålla temperaturen i serverrummet högre än vad man traditionellt gjort. Vi gjorde lite tester med 32°C i ett av våra serverutrymmen under en period med extrem belastning -- det första som kroknade var personalen.

Tack för ett väldigt utförligt inlägg

Skrivet av -=Mr_B=-:

Man ska absolut återvinna värmen. Ta in kall vinterluft, och skjutsa den genom servern / servrarna, och vidare in i lokalerna. Sommartid är lite mer vanskligt. Kyler man lokalerna med AC har man naturligtvis tillgång till kall luft, men det blir fort dyrt att hålla den gående kontinuerligt. Möjligen ska man hålla sig till vinterns kall-luftsintag, och komplettera det med en ventil som släpper ut den uppvärmda luften. I så fall är skillnaden vinter / sommar var man släpper ut överskottsvärmen. Och släppa ut den måste man. Speciellt i moderna hus, som normalt är ganska täta. Då blir det bara frågan om var man vill släppa ut luften, så man får den att cirkulera genom huset på ett bra sätt.
B!

Jo men det är som jag svarade schkutt, Att jag har tänkt på en sådan lösning men frågan är hur man ska kunna fixa det på ett enkelt sätt. Vist man skulle kunna montera ner fläkten 2 gånger om året för att vända på den och rikta om rören lite. alternativt ha 2 rör och ett spjäll.

Jag tänkte labba lite med att montera den temporärt för att se hur pass stor effekt man får med olika lösningar. Och därefter så bör man kunna komma fram till något.

Lite specifikationer på fläkten i sig: http://products.ostberg.com/Item/Details/23?tab=Description

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jo men det är som jag svarade schkutt, Att jag har tänkt på en sådan lösning men frågan är hur man ska kunna fixa det på ett enkelt sätt. Vist man skulle kunna montera ner fläkten 2 gånger om året för att vända på den och rikta om rören lite. alternativt ha 2 rör och ett spjäll.

Att alltid låta fläkten ta luft utifrån och blåsa in, torde vara gångbart. Då behöver du bara två ventiler för att styra var luften ska gå ut. Sommartid, från server-rummet och direkt ut, vintertid, genom huset, och ut. Kan man sen separera varm från kall vid utrustningen, så har du gott om kapacitet i den där lilla fläkten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är det inte risk för kondens om man tar kall luft utifrån och direkt blåser in mot servrarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att det ska bli kondens så krävs det ännu större skillnad på temperaturen.

Permalänk
Skrivet av JRE:

Är det inte risk för kondens om man tar kall luft utifrån och direkt blåser in mot servrarna?

Inte om servrarna är varmare än tilluften utifrån. Vilket de gissningsvis är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRE:

Som tidigare svar syftat på, men kanske varit mindre tydliga med, så får man kondens av luft med hög luftfuktighet som möter kalla ytor. (Nå, varm fuktig luft som möter kyla, i form av yta, eller annan luft, om man ska vara petig. Dimma är ju kondens det med.) Så det borde inte vara ett problem här.
B!

Visa signatur

Permalänk

Glöm inte gummilister runt dörren, så du inte suger in damm via springorna.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 | 3570K @ 4,2 | 16GB | GTX 1070 | 1440p | Ett gäng hårddiskar | (och en Dell T1650)

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite andra planer. Har kontaktat ett par företag som jobbar med ventilation och ska få lite förslag på lösningar.
Är lite inne på att gå tillbaka till något jag tänkt på tidigare, Nämligen att ta upp ett hål till i ytterväggen som får agera tilluft och då tätar man dörren. Så får fläkten suga ut den varma luften medans svalare luft sugs in ifrån den andra framför racket. Ganska enkel lösning

Permalänk

Trust us, we are professtionalss

Så här gör vi på jobbet.

ACn är riktad mot serverskåpet, satt på att hålla 21C, blåser ut varmluften i ventilationen, kondens samlas i tunnan.
I tunnan står det en dränkbar pump med flottör, när vattennivån når en viss höjd, pumpas det ut i avloppet.
Via trädgårdsslangen, som går i taket i hallen/korridoren till toaletterna.
Där har vi gjort ett hål i ett av avloppsrören, som vi sedan har stuckit ner slangen i, för att sedan täta med smältlim.....

Funkar skitbra.

Sär skrivning.
Visa signatur

MSI Z77A-GD65 | 3570K @ 4,2 | 16GB | GTX 1070 | 1440p | Ett gäng hårddiskar | (och en Dell T1650)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HetJamesfield:

Så här gör vi på jobbet.

ACn är riktad mot serverskåpet, satt på att hålla 21C, blåser ut varmluften i ventilationen, kondens samlas i tunnan.
I tunnan står det en dränkbar pump med flottör, när vattennivån når en viss höjd, pumpas det ut i avloppet.
Via trädgårdsslangen, som går i taket i hallen/korridoren till toaletterna.
Där har vi gjort ett hål i ett av avloppsrören, som vi sedan har stuckit ner slangen i, för att sedan täta med smältlim.....

Funkar skitbra.

http://i.imgur.com/EzGZ3D9.jpg

Hehe intressant lösning
Men i det fallet så hade jag nog köpt en AC med utedel så löser sig allt per automatik.
Dock så så får man räkna kanske 10K för en sådan inkl montering. Samt el-förbrukningen är därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Hehe intressant lösning
Men i det fallet så hade jag nog köpt en AC med utedel så löser sig allt per automatik.
Dock så så får man räkna kanske 10K för en sådan inkl montering. Samt el-förbrukningen är därefter.

Fast inne / ute modellerna brukar vara betydligt mer energieffektiva, så att de är dyrare i inköp, och installation räknar man hem på ett par år. Största problemet är väl att om man klarar sig med en mobil enhet, så är inte kyl-behovet så stort att det rättfärdigar den betydligt högre kapaciteten, och då räknar man nog aldrig hem kostnaden...
B!

Visa signatur

Permalänk

Meningen är att vi ska ha nya lokaler snart. Så då blev det så här
Kan väl nämnas att vi har en mail/fil-server och router park för 80-100 pers. Vi är 11...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HetJamesfield:

Meningen är att vi ska ha nya lokaler snart. Så då blev det så här
Kan väl nämnas att vi har en mail/fil-server och router park för 80-100 pers. Vi är 11...

För er kanske det lönar sig att hyra colocation?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre när man är hos kund och tittar in i deras serverrum och hittar hemmalösningar på kylan. När man är klar och kommer tillbaka till kontoret så skickar man en offert för colocation på en gång. Sedan är det bara att vänta på sommaren!

I serverhallen på jobbet tar vi in cirka 40 liter luft per minut sommartid och något mer vintertid.
Dessutom passerar luften flera filter. Största problem är det i augusti då luften innehåller väldigt mycket fukt. Under vinterhalvåret jobbar våra luftfuktare några timmar per månad för att hålla rätt luftfuktighet. Filter som sitter på tilluften måste bytas varje år för att förhindra att mögel bildas.

I mitten av juli och i början av augusti ringer kunder och vill skaffa utrymme eftersom deras "serverrum" inte klarar av en vanligt Svensk sommar. Oftast är det bråttom då deras kyla inte klarar av att kyla eller att den har lagt av eftersom de har en konsument AC.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tänk nu på att kondensisolera (difftäta) intaget av kalluft.
Jag skulle isolerat samtliga rör.