Permalänk
Medlem

Plex & Kodi

Har en Intel Compute stick för streaming till en av våra TV (SVT Play, C More, YouTube, Spotify, etc), och skall jag spela upp lokala filmer och filer så kör jag idag med VLC eller MPC-HC.

Finns det någon egentlig fördel av att installera större och tyngre program som Kodi (XBMC) eller Plex för att spela upp filmerna den vägen?

På den tiden man spelade in på datorn ifrån TV/kabelkanaler (för mig via Media Center), så fanns det ju en klar poäng med dessa mediacenter, men skall man bara spela upp filer/filmer, är det då någon större poäng om man redan har videospelare som MPC-HC eller VLC?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fördelen är att du får ett trevligt gränssnitt att navigera när du väljer film.

För själva uppspelningen i sig kommer det bero på vilken specifik plex-klient du kör om den är likvärdig eller sämre än VLC. I grova drag är de likvärdiga hur som helst.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Läs sista stycket där plex vs kodi det är en för del med plex nackdelen jag märkte nyss är att det inte går att ställa in "play next episode/file"

Märkte också att jag får en mörk hinna på TVn när jag kör plex på min smart TV men på rpin är bilden som den ska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Läs sista stycket där plex vs kodi det är en för del med plex nackdelen jag märkte nyss är att det inte går att ställa in "play next episode/file"

Märkte också att jag får en mörk hinna på TVn när jag kör plex på min smart TV men på rpin är bilden som den ska.

Kolla så att RGB limited/full är inställt som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Läs sista stycket där plex vs kodi det är en för del med plex nackdelen jag märkte nyss är att det inte går att ställa in "play next episode/file"

Det där kan du inte säga om plex generellt, det ligger på klientsidan. Det finns många olika plex klienter. Vissa har den funktionen, andra inte. I OpenPHT och RasPlex är det bara att välja "play from here".

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det där kan du inte säga om plex generellt, det ligger på klientsidan. Det finns många olika plex klienter. Vissa har den funktionen, andra inte. I OpenPHT och RasPlex är det bara att välja "play from here".

Nu har jag inte prova alla, ugår ifrån de jag har prov openpht och i just detta fallet saknar jag just auto-play-next-episode likt många andra nämnt i plex officiella forum.

EDIT:
gammal artikel men ändå läsvärt.
xbmc-vs-plex

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag inte prova alla, ugår ifrån de jag har prov openpht och i just detta fallet saknar jag just auto-play-next-episode likt många andra nämnt i plex officiella forum.

EDIT:
gammal artikel men ändå läsvärt.
xbmc-vs-plex

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ingår funktionen som du kallar "auto-play-next-episode" i OpenPHT och RasPlex.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp
Jaha de var två olika openpht & Plex for Home Theater? jag kör de sist nämnda blanda visst ihop dem, hur som helst så hittar jag inget som kan liknas med autoplay..de enda är tänkbara är att lägga dem de i kö.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@ggwp
Jaha de var två olika openpht & Plex for Home Theater? jag kör de sist nämnda blanda visst ihop dem, hur som helst så hittar jag inget som kan liknas med autoplay..de enda är tänkbara är att lägga dem de i kö.

1. Hitta det tv-avstitt du vill börja med.
2. Ta fram context menyn (knappen c på en pc)
3. Välj "play from here"

bingo

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Hitta det tv-avstitt du vill börja med.
2. Ta fram context menyn (knappen c på en pc)
3. Välj "play from here"

bingo

Här fanns de inge "play from here" har dessa alternativ har jag att välja på, är du säker på att vi snackar om samma sak?
Eller är de nån annan inställning jag ha missat, jag testade spela ett avsnitt men kom ändå tillbaka till menyn efter avsnittet var slut,

Dold text

Det är en sån här plupp som skulle va gött att pluppa i som i kodi, så trummar allt på av sig själv tills man inte orkar se mer.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Här fanns de inge "play from here" har dessa alternativ har jag att välja på, är du säker på att vi snackar om samma sak?
Eller är de nån annan inställning jag ha missat, jag testade spela ett avsnitt men kom ändå tillbaka till menyn efter avsnittet var slut,

Det är en sån här plupp som skulle va gött att pluppa i som i kodi, så trummar allt på av sig själv tills man inte orkar se mer.

Har du t.ex Plex Home Theater kan du gå in på On Deck och bara trycka play, då kör den av sig själv. Dock kan det så klart hoppa mellan serier om du har flera på On Deck.
Dvs du trycker på play för On Deck och inte ett avsnitt.

Samma om du går in på en säsong av en serie och har ett filter för Unwatched och trycker Play till vänster så kommer den starta nästa direkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr
Ja det var där de gömde sig, jätte tack!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Här fanns de inge "play from here" har dessa alternativ har jag att välja på, är du säker på att vi snackar om samma sak?

Då kör du inte OpenPHT.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har en Intel Compute stick för streaming till en av våra TV (SVT Play, C More, YouTube, Spotify, etc), och skall jag spela upp lokala filmer och filer så kör jag idag med VLC eller MPC-HC.

Finns det någon egentlig fördel av att installera större och tyngre program som Kodi (XBMC) eller Plex för att spela upp filmerna den vägen?

På den tiden man spelade in på datorn ifrån TV/kabelkanaler (för mig via Media Center), så fanns det ju en klar poäng med dessa mediacenter, men skall man bara spela upp filer/filmer, är det då någon större poäng om man redan har videospelare som MPC-HC eller VLC?

Jag kör Kodi enbart för att dom filmer jag kollar på stödjer DTS-ljud och det vill jag få ut i förstärkaren som datorn är kopplad till via HDMI.
Vet inte om VLC o dom stödjer de Eller hur man får igång de, med Kodi är det enkelt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

gammal artikel men ändå läsvärt.
xbmc-vs-plex

Perfekt, tack! Utmärkt sammanfattning och jämförelse för en noob som jag (på detta).

Verkar ju som om Plex har lite av samma tänk som WMC att kunna spela upp på olika extenders och enheter.

Tror jag klarar jag fortsatt mig fint med VLC eller MPC-HC för enstaka filer/filmer (enkelt 2.1-system just nu), men klart intressant att kika på Plex för framtiden när jag kanske vill sätta upp en mer komplex och komplett lösning för att streama filmer till flera olika TV/enheter/surfplattor i hela huset. Intressant!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Kör Kodi på datorn därför att Plex for Home Theater inte uppdateras ofta och inte klarar srt-filer vilket fungerar i Webbläsaren, Chromecast och APTV-4 från Plex-serven. Annars är just Plex guld då man kan fortsätta titta på där man avslutade från alla enheter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kör Kodi på datorn därför att Plex for Home Theater inte uppdateras ofta och inte klarar srt-filer vilket fungerar i Webbläsaren, Chromecast och APTV-4 från Plex-serven. Annars är just Plex guld då man kan fortsätta titta på där man avslutade från alla enheter.

Undertexter på SRT filer funkar utan problem på min PHT installerad på en Mac Mini

Visa signatur

nörd

Permalänk
Avstängd

@LovePig: Inte i Windows 10 Proo hos mig, tyvärr

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@martinot: Brukar resonera som så att om jag egentligen bara ska ha datorn att spela upp media på, så är det en riktig mediacenterprogramvara - i mitt fall Kodi - som gäller. Är det en sidogrej på en dator jag har till en massa annat, så kör jag VLC.

En computestick som satt i TV:n, och bara användes att spela upp film på, hade definitivt fått en Kodi-installation.

Om man väljer Kodi eller Plex är väl en smaksak. Den stora behållningen med Plex tycker jag verkar vara att de är helt vilda med att porta klienten till typ allt. Vill man spela upp film på någon lite mer obskyr enhet är möjligheterna goda att det går med Plex. Om jag fattat det rätt finns den dessutom till diverse smart-TV, vilket förstås är nice om man vill slippa en extra burk. Själv har jag inte det behovet, och klarar mig bra med Kodi.

Det länkas till lite missvisande information i tråden, där ett säljargument för Plex är att man i och med server-klient-upplägget kan uppdatera libraryt centralt och slipper göra det på varje klient, till skillnad från Kodi, där man måste göra det separat på varje klient. Det stämmer inte, Kodi har alldeles utmärkt stöd för att köra en centraldatabas i SQL.

Huruvida Kodi eller Plex är bäst ger jag mig inte in på. Har kört Kodi sedan dess barndomsdagar på Xbox, och det uppfyller mina behov, så har inte gett Plex en ärlig chans eller vad man ska säga. Bara några testomgångar, för att sedan i slutändan falla tillbaka på Kodi. Vanans makt är stor, tror inte jag är i stånd att göra en saklig och rättvis bedömning av saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaputqa
Jag håller med i mycket i du säger, dock vanlig Svensson användare så tror jag att plex lämpar sig bättre om man vill ha allt på ett ställe.

SQL med kodi funkar kalas men tror jag inte de flest varken vill eller kan sätta sig in i hur man få ihop de, jag fick bråka lite med innan jag fick de och funka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju okcså köra Emby för att indexera datan och sedan koppla det mot Kodi, fungerar riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Kör med Kodi idag, hade gått över till plex då det verkar vara väldigt simpelt och skulle gärna vela ha de på fler ställen än i vardagsrummet, men har inte råd med en htpc till.
Dock klarar ju inte plex att spela upp .rar filer vilket är en dealbreaker för mig.
Vet ni om detta är något som är påväg tillbaka för plex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@kaputqa
Jag håller med i mycket i du säger, dock vanlig Svensson användare så tror jag att plex lämpar sig bättre om man vill ha allt på ett ställe.

SQL med kodi funkar kalas men tror jag inte de flest varken vill eller kan sätta sig in i hur man få ihop de, jag fick bråka lite med innan jag fick de och funka.

Åja, så himla svårt är det inte att få till. För den oinsatte är det i princip bara att följa en steg-för-steg-guide, inte så att man behöver ha några djupare kunskaper, speciellt så om man passar på att skapa ett nytt bibliotek, och skiter i att exportera ett eventuellt tidigare lokalt bibliotek till det centrala. Det är i princip bara frågan om att installera lämplig SQL-server på önskad plattform, skjuta in några kommandon för att skapa databasen, lägga till databasinfo i advancedsettings.xml på de klienter man vill ansluta med, och köra en library update på någon av dem. Det finns dessutom säkert plugins/appar som gör det där ännu enklare än så om man vill det.

Men du har trots det absolut en poäng, det bör ju rimligtvis vara mer streamlinat att sätta upp samma sak i Plex, då Plex har det funktionssättet "by default" eller vad man ska säga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput
Absolut är det så jag fick själv följa en steg-för-steg guide, men de flesta oinsatta vill att det ska vara up'n run out-of-the-box utan att man ska behöva göra massa "extra jobb" för att de ska funka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En stor fördel med plex är väl att man kör en dedikerad plex server som kan transcoda och sedan använder klienter för att spela film. Detta gör att allt sköts centralt på servern och inte i klienterna. Kan klienterna spela film så transodcar den inte men vad du har sett och vart du slutade titta på något ligger på servern. Även alla bibliotek ligger på server sidan.

Så istället för att skapa ett lokalt bibliotek med nätverksdiskar kopplade för varje enhet där vad du sett och vart du slutade titta sparas lokalt per klient kan du helt enkelt kolla hälften av en film på tex din PI och sedan fortsätta två dagar senare 40 mil hemifrån i din telefon och börja spela från den sekund du slutade hemma då allt sköts centralt.

Kodi är för mig en komplett mediaspelare med bibliotek för att spela på en enhet. VLC är bara en mediaspelare där du manuellt kastar in vad du vill spela medans plex är en centraliserad lösning där massor av klienter kan fungera i symbios.

Ska du bara ha en mediaspelare där media är hela syftet borde kodi funka bäst, om den ska användas som en fullfjädrad dator fungerar VLC bäst i min mening. Mindre grafiskt lullull men gör precis det den är gjord för att göra, spela filmer. Har du en server som inte används fullt ut och flera klienter så är plex bäst.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

En stor fördel med plex är väl att man kör en dedikerad plex server som kan transcoda och sedan använder klienter för att spela film. Detta gör att allt sköts centralt på servern och inte i klienterna. Kan klienterna spela film så transodcar den inte men vad du har sett och vart du slutade titta på något ligger på servern. Även alla bibliotek ligger på server sidan.

Så istället för att skapa ett lokalt bibliotek med nätverksdiskar kopplade för varje enhet där vad du sett och vart du slutade titta sparas lokalt per klient kan du helt enkelt kolla hälften av en film på tex din PI och sedan fortsätta två dagar senare 40 mil hemifrån i din telefon och börja spela från den sekund du slutade hemma då allt sköts centralt.

Kodi är för mig en komplett mediaspelare med bibliotek för att spela på en enhet. VLC är bara en mediaspelare där du manuellt kastar in vad du vill spela medans plex är en centraliserad lösning där massor av klienter kan fungera i symbios.

Ska du bara ha en mediaspelare där media är hela syftet borde kodi funka bäst, om den ska användas som en fullfjädrad dator fungerar VLC bäst i min mening. Mindre grafiskt lullull men gör precis det den är gjord för att göra, spela filmer. Har du en server som inte används fullt ut och flera klienter så är plex bäst.

Tack till alla för väldigt bra synpunkter. I dagsläget så streamar jag mest direkt på stickan, och någon gång kör jag någon enstaka fil/film via VLC. Dock kanske jag skall ta och testa att slänga in Plex och Kodi (mest för att komma igång och testa).

Hur mycket diskplats tar en minimuminstallation av Plex och/eller Kodi ungefär?

Håller det med 2GB RAM och 32GB disk, eller är det bättre att låta det hela vara tills jag har en kraftfullare HTPC?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tack till alla för väldigt bra synpunkter. I dagsläget så streamar jag mest direkt på stickan, och någon gång kör någon enstaka fil/film via VLC. Dock kanske jag skall ta och testa att slänga in Plex och Kodi (mest för att komma igång och testa).

Hur mycket diskplats tar en minimuminstallation av Plex och/eller Kodi ungefär?

Håller det med 2GB RAM och 32GB disk, eller är det bättre att låta det hela vara tills jag har en kraftfullare HTPC?

60 MB ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller det med 2GB RAM och 32GB disk, eller är det bättre att låta det hela vara tills jag har en kraftfullare HTPC?

Det ska inte vara nåt problem, de som tar plats är biblioteket, så de beror lite på hur stort bibliotek du har.

Jag kör kodi och plex på min Intel compute stick (ca 20gb ledigt), dock ligger mitt film bibliotek på NAS:en så där spar jag lite plats...kan också tillägga att min ICS inte är kompis med plex riktigt än.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack till alla för väldigt bra synpunkter. I dagsläget så streamar jag mest direkt på stickan, och någon gång kör jag någon enstaka fil/film via VLC. Dock kanske jag skall ta och testa att slänga in Plex och Kodi (mest för att komma igång och testa).

Hur mycket diskplats tar en minimuminstallation av Plex och/eller Kodi ungefär?

Håller det med 2GB RAM och 32GB disk, eller är det bättre att låta det hela vara tills jag har en kraftfullare HTPC?

Min PI 2 klarade 1080p film utan problem när den körde kodi. Tror inte servern transcodar något nu när jag kör plex.

Ram bör klara sig fint om du använder ett vettigt OS typ OpenELEC men det hänger ju på CPU och GPU för uppspelandet av film.

Kasta in ett OS och testa om du kan spela 1080p film bara. Gör den det finns det i min mening ingen anledning att uppgradera.
PIn fungerar bra och kostar typ 600 spänn med 16gig minne chassi och stömförsörjning. Drar inte mycket ström alls och är även pytteliten och helt tyst. Om din nuvarande HTPC är bullrig och/eller stor.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Det har länge varit ett problem med att få Plex att "äta" tv-serier men alla nya klienter jag kör klarar det idag. Dock är det ofta onödigt krångligt innan man lär sig hur de har tänkt. Oftast skall man inte gå in på avsnittet man vill börja titta på utan starta uppspelningen på säsongen i stället, oftast genom att navigera vänster och trycka på play-knappen.
Samsung smart tv klienten var faktiskt både bättre och sämre innan. Den äldre räckte det att man tryckte på den röda B-knappen på fjärrkontrollen för att starta Autoplay. Det försvann med den senaste versionen men istället fick man möjligheten att spela upp endast osedda avsnitt av en serie eller säsong.

Det Plex är dålig på är kanske inte stort problem men den känner oftast inte igen 3D-filmer via min Samsung klient. Det går då inte heller att tvinga in TVn på 3D utan den gör istället en simulerad 3D där den fortfarande visar bägge bilderna jämte varann. Det märkliga är att en del filmer känns igen och spelas upp korrekt och jag har inte förstått skillnaden mellan de som lyckas. Men det är sällan det blir 3D och då spelar jag upp med Twonky istället, bägge ligger på mitt NAS. Hittade nu att det löser man genom namnge filen korrekt så den vet att det är 3D.

Jag gillar hur enkelt det är att sätta upp så Plex så den strömmar till telefon/platta/datorer via internet så man är trygg när man är på hotell eller besöker mor. Detta kräver dock Plex-pass som jag köpte ett lifetime pass tidigt, och då kostade det inte mycket. Tror att de idag tar $150 för lifetime. Är dock inte säker på att det behövs Plex pass för detta när jag tänker efter.

Andra saker gillar är att när man sitter i vardagsrummet och tittar på en film och börjar bli trött så stänger jag bara av TVn och går upp till sovrummet, slår på TVn där, startar Plex och fortsätter att titta precis där man var. Funkar så klart med de andra klienterna också.

Innan körde jag Playstation Media Server och använde PS3an för att titta på film. Så mycket bättre det är med Plex och smart TV. (Nu finns så klart Plex-klient till PS3 och PS4. Säkert till XBone också?)

Korrigering