Permalänk
Medlem

Speldator - ~20k

Efter att har haft en X79 dator i snart 4 år så har jag börjat fundera på en ny dator inom en snar framtid. Och eftersom jag har kommit underfund med att jag inte behöver entusiast plattformen och att jag vill ha det senaste så försöker jag nu bygga en dator med mainsteam alternativ.

CPU: Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler - 3790 kr

Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger - 1990 kr

Minnen: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB (CMK16GX4M2A2666C16) - 1099 kr

Hårddisk: Samsung 950 Pro Series MZ-V5P512BW 512GB (M.2 version och NVme) - 3249 kr

Grafikkort: Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC HDMI 3xDP 6GB - 7699 kr

CPU kylning: Corsair Hydro H100i GTX - 1249 kr

Chassi: NZXT H440W NE (Svart/Röd/Transparent) - 1390 kr

Totalt: ~20466 kr

Jag har redan PSU (Corsair AX860 860W (Platinum)), fläktar, skärm ASUS PA249Q och OS.

Vad säjs om detta paket?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici:

Efter som du specat ett 980 Ti misstänker jag att det ska spelas en del. Men du har ju en 60Hz 1920x1200 ej G-Sync skärm. Du vet inte vad du missar.

Snåla in lite på resten av bygget och försök få råd med en ASUS PG279Q eller liknande. Det kommer bli ett lyft som du garanterat märker.

Sedan ta och länka en kundvagn istället från inet, det är mycket lättare att jobba med.

Permalänk

@Orici:
Kolla den här annonsen han säljer en del saker du vill ha till lite lägre pris.

Permalänk
Medlem

Glömde skriv att jag har nu: X79, Intel 3930k och GTX 780 Ti. Och jag köpte allt detta 2012-09-25 så datorn är ~3,5 år gammal.

Skrivet av CFSsss:

@Orici:

Efter som du specat ett 980 Ti misstänker jag att det ska spelas en del. Men du har ju en 60Hz 1920x1200 ej G-Sync skärm. Du vet inte vad du missar.

Snåla in lite på resten av bygget och försök få råd med en ASUS PG279Q eller liknande. Det kommer bli ett lyft som du garanterat märker.

Sedan ta och länka en kundvagn istället från inet, det är mycket lättare att jobba med.

Tack för ett bra råd, tänkte inte på skärmen och du har förmodligen rätt att jag behöver en bättre skärm.

Jag kan ha råd med datorn jag listade och den skärm du tipsade om.

Ok, ska fixa en kundvagn ifrån inet.

Skrivet av glennborg:

@Orici:
Kolla den här annonsen han säljer en del saker du vill ha till lite lägre pris.

Tack för tipset men jag är en sådan person som gärna vill köpa nytt speciellt när man ska ha en dator i flera år.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Orici:

Efter som du specat ett 980 Ti misstänker jag att det ska spelas en del. Men du har ju en 60Hz 1920x1200 ej G-Sync skärm. Du vet inte vad du missar.

Snåla in lite på resten av bygget och försök få råd med en ASUS PG279Q eller liknande. Det kommer bli ett lyft som du garanterat märker.

Sedan ta och länka en kundvagn istället från inet, det är mycket lättare att jobba med.

Här kommer Inet kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9037016/2016-01-17

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici:

Trevlig dator

Lite frågor och annat:

1) Vill du verkligen ha ett chassi med fönster? Det är tystare att bygga en dator utan fönster. Fractal Design XL är mycket bra.

2) Vill du verkligen ha vattenkylning? En Noctua D15 kyler lika bra och är tystare pga ingen pump, mindre risk att den går sönder också.

3) Vill du verkligen ha en M.2 hårddisk? Du kan köpa en Samsung 850 Evo 1TB för samma pris. Det här kan låta lite konstigt men prestandan i verklighenten mellan M.2 och SATA är samma. Kortfattat har det att göra med begränsningar när det gäller 4k läsprestanda. Kika här på loadtimes och liknande: http://techreport.com/review/29221/samsung-950-pro-512gb-ssd-...

4) Bra val av moderkort!

5) Om du inte har några planer på att uppgradera till mer än 16GB ram kan man ofta få högre hastighet för samma pris om man väljer 4x4. Men vill du kunna uppgradera till 32GB längre fram så behåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Orici:

Trevlig dator

Lite frågor och annat:

1) Vill du verkligen ha ett chassi med fönster? Det är tystare att bygga en dator utan fönster. Fractal Design XL är mycket bra.

2) Vill du verkligen ha vattenkylning? En Noctua D15 kyler lika bra och är tystare pga ingen pump, mindre risk att den går sönder också.

3) Vill du verkligen ha en M.2 hårddisk? Du kan köpa en Samsung 850 Evo 1TB för samma pris. Det här kan låta lite konstigt men prestandan i verklighenten mellan M.2 och SATA är samma. Kortfattat har det att göra med begränsningar när det gäller 4k läsprestanda. Kika här på loadtimes och liknande: http://techreport.com/review/29221/samsung-950-pro-512gb-ssd-...

4) Bra val av moderkort!

5) Om du inte har några planer på att uppgradera till mer än 16GB ram kan man ofta få högre hastighet för samma pris om man väljer 4x4. Men vill du kunna uppgradera till 32GB längre fram så behåll.

1) Inte nödvändigtvis men h440 saknar 5.25" platser vilket jag ser positivt på.

2) Tycker att vattenkylning fungerar bra och är mindre klumpigt, speciellt på moderkortet.

3) Vill ha det eftersom det är snabbare och senaste tekniken (NVme istället för AHCI)

4) Tack

5) Bra tips, ska kolla in det

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici:

Ok, det verkar som du vet ungefär vad du vill

Hade själv personligen byggt utan fönster, ljudämpat och med luftkylning. Men det är en smaksak.

Ett sista tips (?) kan vara att ersätta alla chassifläktar som är standard med noctua 1500 rpm PWM fläktar. Sådana här typ: http://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm#/s...

Det blir väldigt tyst och bra och fläktarna kan gå väldigt lågt i varv när de inte används i och med att dom är PWM. Med Asus Fan Xpert kan du koppla alla fläktarna till moderkortet och få dom att att gå upp och ner i varv beroende på temp/belastning. Kör det själv och det funkar extremt bra.

Permalänk
Medlem

@Orici: om jag ska vara ärlig så tycker jag det är onödigt att uppgradera en 6-kärnig sandybridge-e processor mot en 4-kärnig skylake processor då din nuvarande processor fortfarande är riktigt bra och har bättre flertrådad prestanda än en 6700k.
Du bör kunna klocka din processor till 4,5-4,8GHz med en vettig kylare och du får då ut mer prestanda totalt än vad en 6700k är kapabel till.

Min rekommendation är att behålla din nuvarande processor, moderkort, nätagg, ramminne och eventuellt chassi om det stödjer 360mm radiator.
Sedan köper du ett nytt chassi och en 360mm AIO vattenkylare så att du kan överklocka processorn til 4,5GHz+.
Då du har pengar över då du inte uppgraderat processorn så har du budget över till två gtx980ti i sli vilket inte bör flaskhalsas av din processor, två stycken gtx980ti kommer ge bättre prestanda och kommer bättre klara av att driva en 1440p 144Hz+ skärm.
Sedan kan du ta dina sista pengar och investera i en snabb pci-e ssd eller på en större sata ssd, om du vill ha en m.2 ssd så kan du köpa en pci-e till m.2 adapter då x79 saknar m.2 anslutning.

Edit: uppgradera din nuvarande dator med något i denna stilen http://www.inet.se/kundvagn/visa/9039793/2016-01-18

Edit 2: du bör även kunna sälja ditt nuvarande gtx780ti på swec marknad för ca 1,5-2k beroende på modell

Edit 3: såg i en annan tråd att du sitter på dessa komponenter i nuläget
3930k
16 GB ddr3 2133MHz
Samsung 840 Pro 256GB
ASUS Rampage IV Extreme x79

Med dessa delar tycker jag absolut inte att du ska byta processor då du med ditt moderkort och en bra kylare kommer kunna överklocka processorn utan problem, i ditt fall är gtx980ti sli bästa uppgraderingen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Orici:

Ok, det verkar som du vet ungefär vad du vill

Hade själv personligen byggt utan fönster, ljudämpat och med luftkylning. Men det är en smaksak.

Ett sista tips (?) kan vara att ersätta alla chassifläktar som är standard med noctua 1500 rpm PWM fläktar. Sådana här typ: http://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm#/s...

Det blir väldigt tyst och bra och fläktarna kan gå väldigt lågt i varv när de inte används i och med att dom är PWM. Med Asus Fan Xpert kan du koppla alla fläktarna till moderkortet och få dom att att gå upp och ner i varv beroende på temp/belastning. Kör det själv och det funkar extremt bra.

Det finns en version av H440 utan fönster, så jag kan välja den. Med ljuddämpat menar du sådana mattor man kan klistra upp i chassit?

tack för tipset om PWM fläktar, ska fixa till det.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Orici: om jag ska vara ärlig så tycker jag det är onödigt att uppgradera en 6-kärnig sandybridge-e processor mot en 4-kärnig skylake processor då din nuvarande processor fortfarande är riktigt bra och har bättre flertrådad prestanda än en 6700k.
Du bör kunna klocka din processor till 4,5-4,8GHz med en vettig kylare och du får då ut mer prestanda totalt än vad en 6700k är kapabel till.

Min rekommendation är att behålla din nuvarande processor, moderkort, nätagg, ramminne och eventuellt chassi om det stödjer 360mm radiator.
Sedan köper du ett nytt chassi och en 360mm AIO vattenkylare så att du kan överklocka processorn til 4,5GHz+.
Då du har pengar över då du inte uppgraderat processorn så har du budget över till två gtx980ti i sli vilket inte bör flaskhalsas av din processor, två stycken gtx980ti kommer ge bättre prestanda och kommer bättre klara av att driva en 1440p 144Hz+ skärm.
Sedan kan du ta dina sista pengar och investera i en snabb pci-e ssd eller på en större sata ssd, om du vill ha en m.2 ssd så kan du köpa en pci-e till m.2 adapter då x79 saknar m.2 anslutning.

Edit: uppgradera din nuvarande dator med något i denna stilen http://www.inet.se/kundvagn/visa/9039793/2016-01-18http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9039793/2016-01-18

Edit 2: du bör även kunna sälja ditt nuvarande gtx780ti på swec marknad för ca 1,5-2k beroende på modell

Edit 3: såg i en annan tråd att du sitter på dessa komponenter i nuläget
3930k
16 GB ddr3 2133MHz
Samsung 840 Pro 256GB
ASUS Rampage IV Extreme x79

Med dessa delar tycker jag absolut inte att du ska byta processor då du med ditt moderkort och en bra kylare kommer kunna överklocka processorn utan problem, i ditt fall är gtx980ti sli bästa uppgraderingen

Ja det kanske är det, har Corsair H100i GTX nu och utan någon klockning alls så ligger på 32-44C på dom olika kärnorna. CPU kan komma upp i 55C som mest. Sen har jag chassit Corsair 800D så det är ett stort chassi men har endast plats för 240mm kylare.

Du kommer med ett bra förslag och jag skulle nog vilja göra så men samtidigt är det lockande att köpa helt nytt.

Skrivet av fauster:

Säljer min nya speldator ihopbyggd av inet!
Så kan du kränga det du inte behöver samt tjäna på det!!!
http://www.blocket.se/goteborg/Extrem_speldator_endast_3man_g...

Vill gärna inte köpa använda prylar men tack ändå.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att mitt nuvarande moderkort inte riktigt stöder PCie 3.0

EDIT: Sandy Bridge stöder inte 3.0 officiellt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja det kanske är det, har Corsair H100i GTX nu och utan någon klockning alls så ligger på 32-44C på dom olika kärnorna. CPU kan komma upp i 55C som mest. Sen har jag chassit Corsair 800D så det är ett stort chassi men har endast plats för 240mm kylare.

Du kommer troligtvis klara 4,5GHz med den kylaren på din 3930k även om temperaturerna skulle bli bättre med en 360mm kelvin s36 eller h105 med tjockare radiator.

Rekomenderar dig att byta chassi till ett med bättre luftflöde och satsa på sli.

Kan förstå att en uppgradering är lockande men utvecklingen på processormarknaden har inte varit någon revolution på den senaste tiden så din 3930k är fortfarande riktigt bra och är i många fall bättre än en 6700k tackvare sina 6 kärnor vilket gör att i vissa fall blir en 6700k en nergradering speciellt om du överklockar din nuvarande processor, kommande speltitlar med dx12 och vulcan kommer ha bättre cpu overhead vilket betyder att de kommer vara optimerade för bättre cpuhantering och kommer att klara fler processortrådar vilket är en fördel med din 3930k

Skrivet av Orici:

Måste tillägga att mitt nuvarande moderkort inte riktigt stöder PCie 3.0

EDIT: Sandy Bridge stöder inte 3.0 officiellt.

Med x79 kommer du få ut pci-e 2.0 x16 på båda korten vid sli vilket motsvarar pci-e 3.0 x8, detta kommer inte ge dig några problem med flaskhals vid sli med två gtx 980ti

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Efter att har haft en X79 dator i snart 4 år så har jag börjat fundera på en ny dator inom en snar framtid. Och eftersom jag har kommit underfund med att jag inte behöver entusiast plattformen och att jag vill ha det senaste så försöker jag nu bygga en dator med mainsteam alternativ.

CPU: Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler - 3790 kr

Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger - 1990 kr

Minnen: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB (CMK16GX4M2A2666C16) - 1099 kr

Hårddisk: Samsung 950 Pro Series MZ-V5P512BW 512GB (M.2 version och NVme) - 3249 kr

Grafikkort: Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC HDMI 3xDP 6GB - 7699 kr

CPU kylning: Corsair Hydro H100i GTX - 1249 kr

Chassi: NZXT H440W NE (Svart/Röd/Transparent) - 1390 kr

Totalt: ~20466 kr

Jag har redan PSU (Corsair AX860 860W (Platinum)), fläktar, skärm ASUS PA249Q och OS.

Vad säjs om detta paket?

Har precis byggt en burk med detta chassi utan fönster, chassit är ganska tyst men inte helt tyst.
Vad gäller cpu kylare får du även tänka på att luftkylare har mer fördel i detta chassi jämfört med hybridkylare anledningen är p.g.a. dämpningsmattorna som sitter överallt vilket förhindrar luftflödet dessutom kommer fläktarna på radiatorn bidra med mer ljud. Jag kör en Noctua DH-15S och den fungerar alldeles utmärkt får 19-20 grader idle och 50-60 grader load.

I övrigt verkar inte original NZXT fläktarna vara det bästa fläktarna om man vill kombinera bra flöde och låg ljudnivå..
Så jag har beställt 3 st. Nanoxia Deep Silence 120mm PWM Ultra-Quiet PC Fan, 650-1500 RPM (fronten)
3 st. Nanoxia Deep Silence 140mm PWM Ultra-Quiet PC Fan, 700-1400 RPM (Topp och Bak)

Vill även tipsa om Corsair Carbide 600Q http://www.sweclockers.com/test/21455-corsair-carbide-600q velade mellan den och NZXT H440 NE och jag valde H440 till slut, fortfarande lite osäker om jag valde rätt om man skall gå efter vilket chassi som är mest tyst dock så verkade 600Q bli lite varmare vilket jag ser som en nackdel.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det finns en version av H440 utan fönster, så jag kan välja den. Med ljuddämpat menar du sådana mattor man kan klistra upp i chassit?

Lite osäker på frågan men chassitillverkarna gör ju versioner av sina chassin som är tystare än vanligt. Dessa ljuddämpade chassin brukar ofta heta något i stil med "silent" eller "stealth" etc. Dessa chassin kan då ha tystare fläktar, tjockare väggar etc än vanligt. Ett chassi med fönster är dock svårt att få tyst eftersom plasten i fönstret släpper ut alldeles för mycket ljud. Det tystaste man kan ha är tunga stålchasin med extra dämparmattor inuti.

Har själv ett Fractal Design XL som är ljuddämpat från början och sedan har jag satt i extra dämparmattor och noctua PWM fläktar, extremt tyst. Inga mekaniska hårddiskar och nätdel som stänger av fläkten. I princip ljudlös när den inte är belastad. Den enda man hör är gpu fläktarna som snurrar lite svagt. Man måste verkligen lyssna.

Men vill du absolut ha nzxt chassiet pga design kan man sätta i ljuddämpade mattor + tysta fläktar också. Blir nog bra.

Ang. Sandy Bridge och SLI som föreslagits är det också ett bra alternativ. Du kommer få grym spelprestanda och sandy bridge e är fortfarande en bra processor. Värt att tänka på är kanske:

1) Sandy Bridge E klockad kommer bli rätt varm och dra rätt mycket ström. Värt att tänka på i jämförelse med Skylake.

2) Vet inte hur bra det är att köpa två 980Ti nu när det kommer nya grafikkort i sommar med 16nm teknik.

Annars är det principiellt inget fel att köra Sandy-E + SLI. Grym prestanda blir det helt klart. Fast frågan är väl kanske också hur mycket prestanda man behöver. Bara ett 980Ti räcker rätt långt, kolla lite prestandatester så kan du se själv vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite osäker på frågan men chassitillverkarna gör ju versioner av sina chassin som är tystare än vanligt. Dessa ljuddämpade chassin brukar ofta heta något i stil med "silent" eller "stealth" etc. Dessa chassin kan då ha tystare fläktar, tjockare väggar etc än vanligt. Ett chassi med fönster är dock svårt att få tyst eftersom plasten i fönstret släpper ut alldeles för mycket ljud. Det tystaste man kan ha är tunga stålchasin med extra dämparmattor inuti.

Har själv ett Fractal Design XL som är ljuddämpat från början och sedan har jag satt i extra dämparmattor och noctua PWM fläktar, extremt tyst. Inga mekaniska hårddiskar och nätdel som stänger av fläkten. I princip ljudlös när den inte är belastad. Den enda man hör är gpu fläktarna som snurrar lite svagt. Man måste verkligen lyssna.

Men vill du absolut ha nzxt chassiet pga design kan man sätta i ljuddämpade mattor + tysta fläktar också. Blir nog bra.

Ang. Sandy Bridge och SLI som föreslagits är det också ett bra alternativ. Du kommer få grym spelprestanda och sandy bridge e är fortfarande en bra processor. Värt att tänka på är kanske:

1) Sandy Bridge E klockad kommer bli rätt varm och dra rätt mycket ström. Värt att tänka på i jämförelse med Skylake.

2) Vet inte hur bra det är att köpa två 980Ti nu när det kommer nya grafikkort i sommar med 16nm teknik.

Annars är det principiellt inget fel att köra Sandy-E + SLI. Grym prestanda blir det helt klart. Fast frågan är väl kanske också hur mycket prestanda man behöver. Bara ett 980Ti räcker rätt långt, kolla lite prestandatester så kan du se själv vad du tycker.

Tack för ditt svar.

Vad säjs om att jag köper den datorn ovan (ny) och försöker sälja det GTX 980 ti när pascal kommer med 16nm tekniken?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tack för ditt svar.

Vad säjs om att jag köper den datorn ovan (ny) och försöker sälja det GTX 980 ti när pascal kommer med 16nm tekniken?

Svår fråga, vi vet ju faktiskt ingenting konkret om pris eller prestanda på de nya korten. Bara massa rykten och att de kommer. Så vi vet inte om korten som kommer i sommar är långsammare än eller snabbare än 980 Ti. Men det som brukar hända generellt är ju att äldre kort med äldre teknik sjunker i pris så det kan vara lite dumt att köpa två nya 980 Ti precis nu kanske. Själv hade jag slagit till på ett 980 Ti kort om jag ville spela nu och sedan i lugn och ro väntat och sett hur de nya korten blir. 980 Ti kommer nog hålla ett bra tag oavsett.

Mitt eget val hade blivit Skylake + 1st 980 Ti. Men det är en smaksak...

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka @CFSsss @glennborg @b3h4ppyn0w @Blackie för alla svar och råd, samt säja att jag uppskattar svaren även om jag kanske inte väljer att göra just så.

Skrivet av CFSsss:

Svår fråga, vi vet ju faktiskt ingenting konkret om pris eller prestanda på de nya korten. Bara massa rykten och att de kommer. Så vi vet inte om korten som kommer i sommar är långsammare än eller snabbare än 980 Ti. Men det som brukar hända generellt är ju att äldre kort med äldre teknik sjunker i pris så det kan vara lite dumt att köpa två nya 980 Ti precis nu kanske. Själv hade jag slagit till på ett 980 Ti kort om jag ville spela nu och sedan i lugn och ro väntat och sett hur de nya korten blir. 980 Ti kommer nog hålla ett bra tag oavsett.

Mitt eget val hade blivit Skylake + 1st 980 Ti. Men det är en smaksak...

Låter bra. Jag spelar mest och det andra jag gör kräver inge nämnvärd kraft. Jag måste erkänna att när jag köpte detta system (X79) och den innan (X58), så ville jag ha det värsta av värsta. Men har nu förstått att det är onödigt för gaming om man inte kör t.ex 3-way SLI.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det e klart att du ska ha ett AMD grafikkort Orici!!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

@Orici:

Intels entusiastplatform var mycket mera intressant när den nya tekniken kom där först. Jag hade också X58 men på den tiden så kom ju de nya processorena till den platformen först!!! Köpte både X58 och den första i7-920 på release day. Nu har de vänt på det så att mainstream får den nya tekniken först och sedan kommer E platformen 6-12 månder senare. Rätt värdelöst. Lagom kul att köpa en Broadwell-E när Skylake finns till mainstream platfomen liksom.

Iaf - det kommer nog bli en grym dator och med skärmen kommer du få ett brutalt lyft

Lägg gärna upp ett galleri sedan om du har tid, kan vara kul att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Det e klart att du ska ha ett AMD grafikkort Orici!!

Skrivet av CFSsss:

@Orici:

Intels entusiastplatform var mycket mera intressant när den nya tekniken kom där först. Jag hade också X58 men på den tiden så kom ju de nya processorena till den platformen först!!! Köpte både X58 och den första i7-920 på release day. Nu har de vänt på det så att mainstream får den nya tekniken först och sedan kommer E platformen 6-12 månder senare. Rätt värdelöst. Lagom kul att köpa en Broadwell-E när Skylake finns till mainstream platfomen liksom.

Iaf - det kommer nog bli en grym dator och med skärmen kommer du få ett brutalt lyft

Lägg gärna upp ett galleri sedan om du har tid, kan vara kul att se

Precis vad jag har kommit underfund med också.

Det ska jag göra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"