Permalänk

Custom loop CPU, 120 eller 240?

Tjena, har börjat tänka lite på en custom loop till min dator. Jag kollat på coolerkit men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Vill spendera så lite pengar som möjligt. Har kollat på Denna , denna och denna Vad ska jag satsa på? räcker en 120 radiator för bara cpu? Kommer inte överklocka extremt mycket men lite ska jag försöka.

Jag söker också en fönstersida till fractal design define s. ÄR det någon som vet vart man kan få tag på ett sånt?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Tjena, har börjat tänka lite på en custom loop till min dator. Jag kollat på coolerkit men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Vill spendera så lite pengar som möjligt. Har kollat på Denna , denna och denna Vad ska jag satsa på? räcker en 120 radiator för bara cpu? Kommer inte överklocka extremt mycket men lite ska jag försöka.

Jag söker också en fönstersida till fractal design define s. ÄR det någon som vet vart man kan få tag på ett sånt?

Tror inte det finns till just Define S. Men en R5 panel borde teoretisk fungera för båda chassina är baserade på samma stomme.

https://www.komplett.se/product/838049/datorutrustning/chassi...

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: Enligt hardwarecanucks videoreview är R5/S sidor inte kompatibla

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Affeskate13:

Tror att en 120 mm-radiator säkert är ok för en måttligt klockad processor men det är också värt att tänka på ljudnivån. Att inte gå upp till en 240 eller rent av 360, om man tänker sig att lägga till GPU i framtiden, känns rent av dumsnålt. Både dumt att bygga in sig i ett hörn från första början med för lite radiator-yta och sen får du knappast tyst på ditt system heller, då försvinner mycket utav fördelarna med en custom-loop. Kostar inte mycket mer med en större radiator och resten av loopen är den samma.

Börjar man snegla på en kostnadseffektiv lösning för att man vill spara pengar och inte tror att man vill lägga till fler komponenter i loopen så hade jag köpt en sluten vattenkylning med 240-radiator. Så mitt tips lyder ungefär: go big or go home när det kommer till vattenkylning. Två av de viktigaste grundstenarna är att ha en bra pump och tillräckligt med radiator-yta. Då kommer du ha ett driftsäkert och tyst system med schysst prestanda som du kan bygga ut i framtiden om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

@Affeskate13:
//...go big or go home när det kommer till vattenkylning...//

Finns väl också de som inte har så mycket pengar eller hellre lägger pengarna på annat, och som kanske mest vill lära sig att bygga en custom loop? Isåfall bryr man sig kanske inte jättemycket om marknadens bästa pump, eller att den låter lite mer, eller att få ner temperaturerna hur mycket som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX:

Absolut kan det vara så, men bygger man på en väldigt begränsad budget tror jag att man får lika bra prestanda och mindre trubbel med en AIO-kylare. Det var absolut inte menat att vara nedlåtande utan det jag menade var mest att om man vill komma så billigt undan som med en 120 mm radiator tror jag att det finns bättre alternativ. Som med mycket annat inom datorvärlden finns det vissa produkter som agerar riktmärke för vad som ger riktigt bra prestanda för pengarna och där allt under/över börjar glida ifrån vad som är en vettig investering i sammanhanget. Spara lite till och lägg 500-1000 extra så får man en riktigt schysst radiator och en pump som är både driftsäker och orkar med alla tänkbara kombinationer av block och radiatorer. Köper man bra prylar från början så är det bara att flytta med till nästa bygge och kanske komplettera med en extra radiator eller ett extra block om så behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

@ZyntaaX:

Absolut kan det vara så, men bygger man på en väldigt begränsad budget tror jag att man får lika bra prestanda och mindre trubbel med en AIO-kylare. Det var absolut inte menat att vara nedlåtande utan det jag menade var mest att om man vill komma så billigt undan som med en 120 mm radiator tror jag att det finns bättre alternativ. Som med mycket annat inom datorvärlden finns det vissa produkter som agerar riktmärke för vad som ger riktigt bra prestanda för pengarna och där allt under/över börjar glida ifrån vad som är en vettig investering i sammanhanget. Spara lite till och lägg 500-1000 extra så får man en riktigt schysst radiator och en pump som är både driftsäker och orkar med alla tänkbara kombinationer av block och radiatorer. Köper man bra prylar från början så är det bara att flytta med till nästa bygge och kanske komplettera med en extra radiator eller ett extra block om så behövs.

Klart att det alltid finns bättre alternativ, men vill man lära sig att bygga en custom loop så tror jag inte att så många drar på o köper saker för 5k+ första gången, då vill man nog hellre dra ner på kostnaden lite.

Just angående radiator håller jag med dig helt, inte ens första gången köpte jag en 120mm radiator. Däremot pump förstår jag om man köper en billigare variant första gången, då det egentligen bara är ljudnivån som är den markanta skillnaden mellan billig och en dyr pump. Och just på pumpar skiljer det ändå rätt mycket i pris

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tittar man på t ex http://www.inet.se/produkt/6300096/alphacool-nexxxos-cool-ans... så får man schysst pump och trevlig radiator. Synd bara att OP inte har plats för en bay-res annars är det ett rätt bra paket att börja med.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla på EKWB's L120/L240 R2.0
Det är uppdaterade versioner av den du länkade. Några hundralappar dyrare men du får bättre delar(främst pumpen).
Tror Inet är billigast på R2.0 om jag inte minns fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Mitt bästa råd är låt de ta tid och sätt in dig i vattenkylningsvärlden då får du mest för pengarna! Vissa saker går att hitta betydligt billigare beggat exempelvis radiatorer, cpu block och nipplar samt reservoar. De är inte heller några grejer som slits genom drifttid så de är ganska safe att köpa begagnade.

De finns två sätt att se på pumpköp antingen billigt för att se om du fastnar i vattenkylningsträsket eller så köper du dyrt och säljer om du lessnar (fastnar du köper du dyrt sen...)

Slang är förbrukning och stor risk att du endå köper ny i närtid så där behöver man inte köpa de dyraste.
Gällande radiatorstorlek skulle jag inte söka efter mindre än 240 mm

De här är mina erfarenheter och så som jag gick tillväga när jag började med vattenkylning som fattig student

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|