Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Compute-stick // HDMI->DP i 4K ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Intel Compute-stick // HDMI->DP i 4K ?

Jag har en 4K skärm jag tänkte hänga på väggen som en digital fotoram.
Denna skärm har endast en Displayport -ingång för video och körs i upplösningen 4K (3,840 x 2,160)

2st frågor
1. Kan Intel Compute-stick rent teoretiskt trycka ut 4K ? (30hz räcker)
2. Kan man göra om Compute-stick'ens HDMI till DisplayPort och skicka ut 4K i denna ? (30hz fortfarande OK..)

För den som vill veta, är det denna skärmen som kommer hängas på väggen och visa bilderna.

Har den, den står hemma - får pissdåliga bud på den - så då hänger jag den hellre som en digital fotofram på väggen alá 31,5".

Vet folk som betalt mer för Canvas -tavlor i samma eller liknande storlekar..
(alltså runt 4-5k, vilket verkar vad man max kan få för en skärm man betalat 25k för...)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

1. Kan Intel Compute-stick rent teoretiskt trycka ut 4K ? (30hz räcker)

Nu finns det flera olika modeller av Compute Stick, men de verkar alla ha HDMI 1.4a eller 1.4b. Det betyder att de bör klara 4K@30Hz, men inte 60Hz.

Skrivet av andreas_dock:

2. Kan man göra om Compute-stick'ens HDMI till DisplayPort och skicka ut 4K i denna ? (30hz fortfarande OK..)

Det är här det blir krångligt. DisplayPort 1.2 klarar av att skicka ut en HDMI 1.4-signal med bara en enkel passiv adapter, men åt andra hållet krävs en aktiv adapter som konverterar HDMI-signalen till DP. Såna adaptrar brukar vara mycket dyra, oftast 1000 kr eller mer, och jag känner inte till någon som faktiskt klarar av 4K.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av perost:

Nu finns det flera olika modeller av Compute Stick, men de verkar alla ha HDMI 1.4a eller 1.4b. Det betyder att de bör klara 4K@30Hz, men inte 60Hz.
Det är här det blir krångligt. DisplayPort 1.2 klarar av att skicka ut en HDMI 1.4-signal med bara en enkel passiv adapter, men åt andra hållet krävs en aktiv adapter som konverterar HDMI-signalen till DP. Såna adaptrar brukar vara mycket dyra, oftast 1000 kr eller mer, och jag känner inte till någon som faktiskt klarar av 4K.

Hej!

Stort tack för ditt svar.
Ok, då vet jag att själva stickan iaf klarar 4K.
Sedan att den inte har gränssnittet on-board må vara en annan sak.

Dock kan jag ju tycka att det borde gå att modda så man får DP-signal/kontakt om nu PCB'n i sig klarar signalen (om hdmi 1.4)
En adapter för 1000kr är uteslutet, när bara Compute -stickan är nästan samma kostnad.

Finns det något annat sätt att lösa det på?
@Laxpudding är ju våran gud vad gäller detta... Thomas, kan du svara på vad som gäller för adapters eller ev. lösning ?

Detta kommer bli en sexig tavla.. i'm telling you !

Rasberry Pi har också bara HDMI vad jag vet, och klarar väl inte ens 4K ? men finns det andra enkorts-datorer som har DisplayPort och klarar det ? Vill helst inte ha en "vanlig" dator inkopplad och undangömd..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

intessant initiativ @andreas_dock . Detta kan bli något nytt men coolt.. tänk att synca på något sätt med en ny kamera. t.ex. varje bild du precis tagit skulle instantly kunna visas på skärmen för en massivt cool preview. allt trådlöst.. eller någon annan cool idee.
kommer följa tråden och hoppas det kan bli början på något roligt projekt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@andreas_dock: Nej, Det sitter ingen DP output kontroller på chippet över huvudtaget.

Det som kommer ut är HDMI, Punkt.
Vill du ha DP så är det aktiv omvandlare som gäller. Bättre att köpa en billig NUC med DP.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DavidtheDoom:

@andreas_dock: Nej, Det sitter ingen DP output kontroller på chippet över huvudtaget.

Det som kommer ut är HDMI, Punkt.
Vill du ha DP så är det aktiv omvandlare som gäller. Bättre att köpa en billig NUC med DP.

Kan ju inte gömma den bakom skärmen eller något sådan smutt... dessutom är de inte passiva.
Hmm.. nej, NUC vill jag inte ha till detta projektet.

Finns det verkligen inga enkorts-enheter som klarar 4K och har DP eller möjlighet till det ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@andreas_dock: Nja, en NUC går ju att fästa på ett Vesafäste bak på en skärm. Med en adapterplåt så går den även att fästa på en TV med större vesa-mått. Det finns passiva NUCs (iaf på pappret). Sedan som jag nämnde i din andra tråd så finns det chassin att köpa till NUCs som fungerar som kylflänsar som på så sätt gör NUC:en passivt kyld.

Stickor med DP känner jag inte till, det är aktiv omvandlare som gäller. Finns inget på prisjakt.

Det som jag vet finns är lite Atom baserade passiva NUCs och små datorer.
Eventuellt kan du hitta något på Ebay, DealExtreme eller Aliexpress med Core M som kan tänkas ha passiv drift och Displayport. Tror inte det är stickor dock. Displayport på skärmar tar mycket sällan emot ljud, oftast finns stödet att stoppa ut ljud från enheten men skärmen har det inte inbyggt. Även TV-aparater med DP tar sällan emot ljud.
Det är en av anledningarna till att DP stickor är mycket få på marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DavidtheDoom:

@andreas_dock: Nja, en NUC går ju att fästa på ett Vesafäste bak på en skärm. Med en adapterplåt så går den även att fästa på en TV med större vesa-mått. Det finns passiva NUCs (iaf på pappret). Sedan som jag nämnde i din andra tråd så finns det chassin att köpa till NUCs som fungerar som kylflänsar som på så sätt gör NUC:en passivt kyld.

Stickor med DP känner jag inte till, det är aktiv omvandlare som gäller. Finns inget på prisjakt.

Det som jag vet finns är lite Atom baserade passiva NUCs och små datorer.
Eventuellt kan du hitta något på Ebay, DealExtreme eller Aliexpress med Core M som kan tänkas ha passiv drift och Displayport. Tror inte det är stickor dock. Displayport på skärmar tar mycket sällan emot ljud, oftast finns stödet att stoppa ut ljud från enheten men skärmen har det inte inbyggt. Även TV-aparater med DP tar sällan emot ljud.
Det är en av anledningarna till att DP stickor är mycket få på marknaden.

Jo jag vet att det finns chassin för passiv kylning utav NUC, och jag är i vågen att köpa något utav dessa också för att ha som HTPC i tv-bänken.

Men det är ett annat projekt.

Detta är "Projekt 4K Digital Fotoram"
Skärmen i fråga, ASUS PQ321QE, skall fästas som en tavla på väggen. (Och då menar jag tätt intill väggen, endast någon enstaka millimeter från själva väggen - slimmade väggfästen finns, har nog till och med ett liggande!)... För det är ju en tavla!
Jag vill alltså inte ha saker ytterliggare som bygger ut ifrån denna. Allt skall sitta som en enhet och den ena kabel som skall löpa från "tavlan" är ström.

Förstår vad du menar med att DP inte normalt sett skickar ljud osv, och därmed avsaknaden på porten är vanlig, samtidigt har vi alla möjliga andra configs både här och där så varför finns inte detta...

ChromeCast med 4K och DP tack

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Att gå från HDMI som skälla till DP i display är en väldigt ovanlig väg och det finns ingen stapelvara som löser detta. Fast det finns signalomvandlare:

http://www.startech.com/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or-DV...

Kostar pengar och klarar endast 1920x1080 som mest.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Att gå från HDMI som skälla till DP i display är en väldigt ovanlig väg och det finns ingen stapelvara som löser detta. Fast det finns signalomvandlare:

http://www.startech.com/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or-DV...

Kostar pengar och klarar endast 1920x1080 som mest.

.. Det var ingen bra skärm jag valt till detta projekt

Aja, tack så mycket Thomas @laxpudding !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •