Muskampen 2025: Segraren korad!

Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.

Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05

Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.

Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.

Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?

Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.

Frågan jag ställer mig var skall de placera ett eventuellt flyktingboende?
För att det är bostadsrätter gör inte att områden skall vara förskonat, däremot förstår jag att det kan kännas otryggt och att priserna eventuellt kan sjunka, det vet man dock inte för än efteråt hur flyktingboendet sköter sig. Skall det placeras bland hyresrätter eller mitt ute i skogen med ingenting runt om eller kanske i ett industriområde? De kanske valde området just för att det är lugnt för att de skall få känna sig trygga. De flesta reagerar nog som du när det kommer nära än själv. Jag tar dock ingen ställning i frågan om de borde bygga där eller någon annanstans.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Avstängd

87% har röstat för att vi ska bygga ett asylboende jämte din bostad så lycka till att ändra på det.

Det finns inget man kan göra åt saken förutom flytta till samma ställe politikerna bor på för där kommer du inte se en invandrare de närmaste 100 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det står absolut ingenting om att det var flyktingar. Jag fattade det för cirka 2 timmar sedan när jag läste tidningen och såg ordet "Paviljonger" i samband med flyktingboende. Då återkopplade jag det till bygglovet där det stod "Paviljonger", sedan googlade jag "Lamberget flyktingboende" och då blev jag 100% säker, den artikeln kom ju ut idag.

Kan skriva exakt vad som står i pappret:

"Tidsbegränsat bygglov för boende i paviljonger"

Till stadsbyggnadsnämnden har inkommit ansökan om tidsbegränsat bygglov till och med 2019-06-01 för boende i paviljonger på fastigheten Lamberget 1:1. Ritningar och situationsplan bifogas som visar utförandet.

Förslaget avviker från gällande detaljplan. Detaljplanen medger kontor och förråd.

Innan stadsbyggnadsnämnden tar ställning i ärendet bereds ni Tillfälle till yttrande. Yttrande skall vara inkommen till stadsbyggnadsförvaltningen senast den 8:e februari 2016."

Tror inte så många tänker första tanken "flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn" när man läser detta.

Jag kan inte det här om att överklaga bygglov men funderar på en grej. Syftet kanske är att du ska vända dig mot byggnaderna isig, det är väl byggnaderna som omfattas i bygglovet? Typ: "Paviljongerna passar inte in i området, de avviker från detaljplanen och kommer att förfula området för områdets invånare. Endast kontor och förråd ingår i detaljplanen och paviljongerna bör därför inte beviljas bygglov"

Permalänk
Medlem

Man måste naturligtvis skilja den ekonomiska migrationen från dem som har legitima asylbehov. I Sverige ger man asyl åt alla som uppger att de kommer från Syrien. Då handlar det inte om legitima asylbehov längre. Vem som helst kan komma hit, oavsett land eller landsände, och det är klart att de gör. Något säger mig att de flesta med asylbehov inte finns här, utan i krisområdenas omnejd.

Men, det handlar inte om någon slags humanism, utan det är välgörenhet på sin höjd, som att skänka tiggarna en femma var och hoppas på att tiggeriet är löst, när det i själva verket driver på. Grundorsaken till tiggeri och flyktingkris är det som måste angripas, men där är Sveriges intressen i linje med de allierades. Sverige bidrog till att förstöra ett av nordafrikas mest välfungerande länder. Man är med och driver på oroligheter i Afrika och på andra orter, så länge det är lönsamt för svenska intressen. Nu drunkar tusentals i Medelhavet.

Människorna behövs i sina egna länder när konflikterna är över, varje folk bildar sin nation utefter sina traditioner och seder. Sverige är inte deras land, de bör snarare härbärgeras här tillfälligt så länge deras liv eller hälsa är i fara i hemländerna. Det gäller långt ifrån alla.

Utöver det lämnar alla i vapenför sina landsmän i sticket. De låter andra dö och slita för sina länders självständighet mot reaktionärer och imperiers proxykrigare medan de tar en genväg till det goda livet här. Skulle de försvara Sveriges självständighet (det som är kvar) eller fly vidare igen? Det är inte 'moderata' sekulära människor som tar sig hit, utan förlorarsidan, likt kubanerna i Miami. De bildar en aktiv kärna som arbetar i imperiets intressen mot sina respektive hemländer och folk.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lastviking:

Så här kommer det se ut överallt snart...i min hem by där jag gick små skola är det ca 90 bofasta svenskar och nu har den byn fått ca 300 flyktingar...långt till polis m.m = ja...men än så har det väl gått skapligt..

Fast dessa byar kan klara sig rätt bra de första åren, då staten fullkomligt öser pengar pengar över dem vilket kommer byborna till nytta. T.ex får butikerna mer omsättning, det kommer kanske gå fler bussar, fler aktivitet startar etc.

Så lösningen på alla problem med småbyar i sverige kan enkelt lösas genom att staten bokstavligen dränker byarna i pengar och så kommer de må mycket bättre.

Skrivet av zeleni:

Jag kom som flyktning i 93, som barn. Pratar språket. Har utbildning. Har bra betalt jobb. Whats your point. Alla förtjänar en chans.

Men om en börjar med fanskap direkt utan respekt för landet som tog dig i mot, lycka till vidare i hemlandet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte var man kommer ifrån har så stor betydelse, visst har man upplevt krig så kan det ha satt sina spår.
Det jag är rädd för att man placerar mängder av unga män i bostäder utan det minsta framtidstro eller vettig sysselsättning, detta kommer bli problem oavsett varifrån männen kommer ifrån.
Jag skulle t.ex. inte vilja bo granne bland 100st unga män från Södermalm då de skulle hitta på så mycket galenskaper och olagligheter.. Hellre 200 st flyktingar än 100st Brats i baracker i min närhet, ja jag har fördomar..

Skrivet av snajk:

Vilket främst har inneburit stöd till de tre flyktingbarn som min morsa är god man åt, mycket i form av tekniskt stöd som framskaffande av telefoner och liknande och support till dessa, men också i form av att bara finnas där som stöd eller någon att samtala med.

Gör hon det helt utan ersättning eller är hon en sådan som staten öser pengar till? Detta har nämligen en väldigt stor betydelse, då TS ska offra pengar utan att få något tillbaka för att rädda flyktingar som främst flyr ifrån det hårt krigsdrabbade Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Ja, det är en rätt stor risk att människor som flyr krig är psykiskt instabila. Inget konstigt. Tyvärr har detta kostat minst 3 Svenskar livet (mycket tack vare en väldigt oansvarig politik). Varför det heller inte är konstigt om människor är lite rädda för flyktingar. Givetvis gäller detta inte majoriteten av de som kommer hit.

Jo visst jag tror inte att nån är psykiskt okej efter att ha varit i krig. Så visst kan det hända nått men det är lite skevt att tänka så. Då vi har en hel del psykiskt sjuka människor som redan är ute i samhället.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Där ser du, man buntar ihop alla i vissa statsdelar och låter utomstående läsa om problemen i tidningarna. Då blir det som det blir, jag anser inte att TS gjort något fel. Någon borde ifrågasatt redan när man satte igång under 90-talet, det är bara bra att dessa frågeställningar kommer upp. När betonghusen fylldes upp var det ingen som brydde sig eftersom det "bara" var hyresrätter i ingenmansland. Då påverkade det inte svenska befolkningen, för det är inte lika lätt att se vart skattepengarna tar vägen. I detta fallet börjar det inkräkta på investerade pengar i en bostadsrätt. Verkligheten börjar komma ikapp oss, mycket bra om du frågar mig!

Nej fel har jag ju inte sagt att han har gjort men överreagerar en smula kan jag ju tycka. Sen om det skulle påverka hans investering negativt är ju tråkigt det vill ju ingen.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Är ju inte så förvånande att folk blir rädda, när all statistik visat att i Sverige så är utlandsfödda överrepresenterade i brottsstatistiken vad gäller mer våldsrelaterade brott.

Sen att det till största delen beror på vår fallerade integration med stor segregation och socioekonomiska faktorer hjälper ju föga eftersom vårt flyktingmottagande idag verkar fungera sämre än någonsin. Vi har inte kapacitet för att hantera alla som kommer.

Istället för att blunda för fakta och problemen bör vi lära oss av dem. Vi måste nå ut till folk som är rädda och "utbilda" dem, men vi måste också se till att ha en integration som kan hantera de som kommer. Då krävs det mer pengar eller mindre människor som pengarna skall hjälpa.

Att börja bygga "paviljonger" och mörka att man vill trycka ihop hundratals traumatiserade och uttråkade ungar där är inte ett bra sätt att vinna över folk på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Är det så dina inneboende flyktingar gör för att täcka deras del av hyran? För visst måste det vara så att Herr Perfekt där på andra sidan internet är så pass välkomnande även på egen mark?

Jag har inga inneboende flyktingar, förklara gärna varför jag borde ha det utifrån det jag skrev.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att det alltid är "jag" och det ekonomiska som styr. Tänk om man istället uppmanade till att bo nära, och hjälpa, varandra. Medmänniskor emellan. Allt dom varit med om väger nog väldigt väldigt väldigt mycket mer än hur många tusen din bostadsrätt sjunker med. Usch vad vi människor är vidriga, pengar och material väger mer än andra människors välbefinnande.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Att det alltid är "jag" och det ekonomiska som styr. Tänk om man istället uppmanade till att bo nära, och hjälpa, varandra. Medmänniskor emellan. Allt dom varit med om väger nog väldigt väldigt väldigt mycket mer än hur många tusen din bostadsrätt sjunker med. Usch vad vi människor är vidriga, pengar och material väger mer än andra människors välbefinnande.

Väljer man att bo där det är lugnt ska man inte få något sånt boende hos sig. Men börja med att sälj ditt hem för 40 % av inköpspris så får du se hur kul det är.
Lite därför jag skulle känna mig osäker att köpa bostad i tätbebyggt område.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jo visst jag tror inte att nån är psykiskt okej efter att ha varit i krig. Så visst kan det hända nått men det är lite skevt att tänka så. Då vi har en hel del psykiskt sjuka människor som redan är ute i samhället.

Ha det gött

Vilket vi förmodligen har. Det är som sagt inte speciellt konstigt heller, krig sätter som sagt sina spår. Det tråkiga är att man främst genom politiken stoppar huvudet i sanden vad gäller dessa problem. Vi är inte rustade att ta emot den mängden av flyktingar som vi gör. Vi kunde för fan knappt ge dem tak över huvudet i December månad. Istället tävlar politiker och folk om vem som kan verka godast och få flest likes på facebook istället för att föra en ansvarsfull politik vilket nu har kostat minst 3 Svenskar livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Ja det låter ju lite på han dem ska flytta ditt och börja plantera landminor. Vi har flyktingar i Solna där jag bor och där får du inga lägenheter för 1 miljon och sen dem kom hit så har ju knappast priserna gått ner.

Ha det gött

Som så ofta så är inte verkligheten densamma som rasisternas uppfattning. Folk har ofta en binär syn på livet i många olika områden och inser ofta inte att livet inte är så. Att flyktingar = sänkt värde är så otroligt korkat tänkt, går inte igenom deras huvuden. Det finns 10000 olika andra faktorer som spelar in. Ett bra exempel är ju t.ex bostadsbristen i Stockolm. Kolla på Kista, ett område som har en majoritet av invandrare, priserna är fortfarande bland de högsta i Stockholm och gås om egentligen endast av Solna och innerstaden.

Sen kan man ju diskutera hur folk tänker när deras värde på huset/lägenheten faktiskt går före att hjälpa folk som flyr från krig och död.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej det anser jag inte, jag trodde att det var tydligt att jag raljerade över hur absurt "MEN DURÅ, BOR DOM HOS DIG ELLER?!?!" argumentet är med ett lika absurt påstående. Du och snubben jag citerar under här verkar inte riktigt förstå hur absurt det är.

Ja, jag växte upp i ett område med många invandrarfamiljer och har själv en förälder från Finland, jag kan också förstå att socioekonomisk status gör långt större skillnad än etnicitet när det kommer till brottslighet och stökighet.

Ja, du förstod uppenbarligen inte min.

Det jag ville ha sagt med mitt "absurda" påstående är att det är lätt att vara präktig och perfekt när det drabbar andra och inte en själv.

Att du känner invandrare och har en förälder från Finland är inte relevant. Jag har inte en finsk förälder och förstår också att genetisk bakgrund inte har något med brottslighet att göra. Så vad ville du ha sagt med det?

Skrivet av muunkie:

Jag har inga inneboende flyktingar, förklara gärna varför jag borde ha det utifrån det jag skrev.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

För fan, bara hjälp till.....vad är det för fel på folk?

oavsätt om man vill hjälpa eller inte så kommer det alltid finnas nackdelar till det.
du kan hjälpa hur mycket som helst och argumentera emot det, men priset på bostäderna kommer säkerligen halveras. vilket kan vara en enorm förlust för vissa. detta kan leda till att man behöver gå i personlig konkurs.
och förstår också att folk blir rädda att gå ute. jag har bott nära ett flyktingboende och håller fullständigt med om att det vart läskigt att gå ute på kvällarna. dom är nyanlända, dom är inte van vid hur allt fungerar i sverige utan tar med sig vad dom lärt sig i sitt hemland.

min chef är ordförande i en fotbollsklubb som låter flyktingbarn spela gratis, och han märker problem med hur dom uppfostrats. dom har tex ingen aning om varför man inte får ta tjejer på brösten. utan dom går bara fram och tar på dom.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att höra. Dom kommer att bygga där var så säker, Vi har överklagat på 2 eller 3 ställen i närheten av oss. Samtliga byggnader ska bli av. Vi fick reda på det av att kommunen "råkade" säga eller ta upp detta med en som bor i närheten. Visst hjälpa till kan man alltid göra men va fan man kan väl prata om det innan man bestämmer något så att alla kan vara med och bestämma? (Demokrati?)

*Då jag som student som får pendla varje dag till min skola vilket tar 4-5 timmar varje dag (ca 2 timmar enkel väg) och kostar 3-4000 kr varje månad kan väl också få en lägenhet i närheten av skolan i stället?

Permalänk
Medlem

Tror att du strider mot en förlorad sak, de kommer byggas oavsett om du vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Mycket dubbelmoral,

Rent generellt om man vill bo bredvid ett flyktingboende så flyttar man till ett flyktingboende, självklart kommer det att påverka värdet negativt när ni är så få. Samla ihop eran förening, och börja där, föreningen borde kunna hjälpa till med att formulera ett brev, utöver att föreningen överklagar bör alla som vill göra det individuellt, föreningen borde kunna hjälpa till med att formulera detta och samla ihop alla.
Sprid också till övriga föreningar i närheten, dom kanske kan använda samma mall
Bör kunna dra ut på processen i alla fall om det formuleras rätt, om inte så kanske det finns andra sätt att dra ut på processen

Till alla som gnäller "öppna era hjärtan, osv, osv osv", hjälp TS med att formulera sig, kanske ni har förslag på bättre platser? Typ bredvid eran egen lägenhet? Eller kanske som inneboende hos er själva, utan bidrag från staten för detta då ni så gärna vill hjälpa till.

Permalänk

OffT Vad glad jag är att jag ikväll ska umgås med mina vänner och bekanta som inte delar den världsbild som majoriteten av forumdeltagarna på Sweclockers verkar ha. Men intressant ändå att få läsa hur andra resonerar. Lev väl och ta hand om varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Förmodligen/förhoppningsvis skulle ingenting hända - men otryggheten skulle ändå vara där.

Det där kan du nog jobba på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Chansen att stoppa invasionen med byråkratiska medel är nog i stort sett obefintlig. Eran bästa chans är nog att anta en "riva ned på kvällen vad ni bygger upp på dagen" attityd för att visa att det blir mer problem för dem än det är värt.
I detta fall är släggan mäktigare än pennan.
Det är sorgligt att det ska behövas gå så långt men när demokratin och folkets vilja inte längre har någon betydelse får man stå emot med de medal man har till hands.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem

Vi fick en tillfällig bostad för ensamkommande i höstat precis jämte min hyresrätt. Efter inte alls lång tid började det smutsas ner något kopiöst utanför huset, samt vara väldigt livat om kvällarna. Efter det blev det inte ovanligt med att folk pissade i våra hissar. Konstigt att detta inte skedde tidigare de öppnade boendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det jag ville ha sagt med mitt "absurda" påstående är att det är lätt att vara präktig och perfekt när det drabbar andra och inte en själv.

Att du känner invandrare och har en förälder från Finland är inte relevant. Jag har inte en finsk förälder och förstår också att genetisk bakgrund inte har något med brottslighet att göra. Så vad ville du ha sagt med det?

Och vad fan vet du om vad som drabbar vem? Det är lätt att tro att du vet bäst när du bara famlar blint framför dig, du ser ju inte hur andras situation är?

Googla runt och bilda er en faktagrundad uppfattning om vad ett asylboende kan ha för påverkan på närområdet, det finns flera exempel på hur det faktiskt har givit mycket till närområdet och boende där när man aktivt har välkomnat de asylsökande och försökt att bjuda in dem i samhället. Om man istället försöker förhindra att det byggs, protesterar, eldar ned eller misstror alla asylsökanden så kommer du med största sannolikhet mötas av samma misstro.

Sverige står inför en utmaning att hantera alla asylsökande vi har fått, vi har inte på något sätt en flyktingkatastrof och vi går inte på knäna, tror man det är det lite för mycket skygglappar och tilltro till skräp som avpixlat etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Valonen:

För fan, bara hjälp till.....vad är det för fel på folk?

Självklart ska det hjälpas. Men har nyheter om hot, knivhuggningar, våldtäkter, bränder och trakasserier undgått dig de senaste månaderna?
Polis har flytt dessa boenden..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fragwolf:

@fermia
Precis så det säkert fungerar på många ställen, tyvärr. Många tycker synd om dem. Vilket det säkert är i många fall. Men det känns som att den stora skaran inte kommer hit pga kriget. Då det är tusentals kanske t o m tiotusentals som struntar i alla länder på vägen utan de har sikte på Sverige från den dagen de lämnar sitt egna land. Kanske inte är helt säkert.

Gör liten kvalificerad gissning bara. Då det finns många andra länder på vägen hit. Men som någon ovan skrev, så är det nog inte helt osant att de blir hitskickade för att sedan kunna ta hit hela sin familj. Som lever gott på alla bidrag som de får. Medans svenskarna själva har det svårt att ens överleva en månad och ha ordentlig mat på bordet. Samt alla hemlösa i landet, de får då inga bostäder byggda för deras skull (konstigt). De skriver iaf inget om det i media, vilket man kan tycka att de borde göra.

*** raderat då citerat innehåll inte finns kvar i forumet ***

Och nej jag är inte rasist, jag Var stolt svensk. Vilket man inte kan vara nu för då blir man kallad rasist. Har inget emot att flyktingar kommer hit. Men då ska det vara rimliga mängder som vi kan hantera. Efter det att vi tagit hand om våra egna först. Kan vi inte ta hand som oss själva så kan vi inte ta hand om andra...Och de ska sköta sig och respektera Sverige som land och våra lagar å regler. Annars är det bara å skicka hem dem direkt med omedelbar verkan.

@kwame ser fram emot att höra hur det går för dig/er.

Edit: Konstigt att alla kommer väst/norr. Är det inga som går norr/öst när de flyr från kriget? Känn som ex Ryssland skulle ha rätt mycket geografisk yta att kunna bosätta ganska många flyktingar.

Jag har iofs inte gjort några större undersökningar själv men alla pratar om flyktingar från nordafrika och mellanöstern som kommer hit. Inga österut eller liknande.

F.d 7-klövern passar på att rasera Sverige som välfärdsstat hyffsat snabbt.

raderat då citerat innehåll inte finns kvar i forumet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och vad fan vet du om vad som drabbar vem? Det är lätt att tro att du vet bäst när du bara famlar blint framför dig, du ser ju inte hur andras situation är?

Googla runt och bilda er en faktagrundad uppfattning om vad ett asylboende kan ha för påverkan på närområdet, det finns flera exempel på hur det faktiskt har givit mycket till närområdet och boende där när man aktivt har välkomnat de asylsökande och försökt att bjuda in dem i samhället. Om man istället försöker förhindra att det byggs, protesterar, eldar ned eller misstror alla asylsökanden så kommer du med största sannolikhet mötas av samma misstro.

Sverige står inför en utmaning att hantera alla asylsökande vi har fått, vi har inte på något sätt en flyktingkatastrof och vi går inte på knäna, tror man det är det lite för mycket skygglappar och tilltro till skräp som avpixlat etc.

Nu citerade du ju någon annan men

Om läget är så bra så behövs ju knappast ett flyktingboende på en sån liten ort som TS bor på, samtidigt så kommer vi att avvisa över 50% av alla flyktingar, går lite stick i stäv med vad man tidigare har sagt

Och det låter ju också på dig som att TS's område inte är lämpligt, kanske har du bättre förslag

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt dra mig undan. Ignorera godshetsapostlarna och fråga dig själv om det är värt det. Att några verklighetsförnekare fortfarande suktar efter teoretisk multikultur förändrar inte faktumet att upprättandet av ett flyktingboende ofta påverkar omgivningen mycket, mycket, negativt.

EDIT: Hälsningar, en född samt f.d. praktiserande muslim med utomeuropeisk bakgrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylly:

Chansen att stoppa invasionen med byråkratiska medel är nog i stort sett obefintlig. Eran bästa chans är nog att anta en "riva ned på kvällen vad ni bygger upp på dagen" attityd för att visa att det blir mer problem för dem än det är värt.
I detta fall är släggan mäktigare än pennan.
Det är sorgligt att det ska behövas gå så långt men när demokratin och folkets vilja inte längre har någon betydelse får man stå emot med de medal man har till hands.

Men hittills har det varit folkets vilja, finns alternativ som SD om man inte vill ha det såhär men folk röstar ju inte på det, inte i tillräcklig omfattning för en förändring iaf. Så det som händer är vad folket vill. De visar vad de vill med sin röst.

Sen är frågan om folk verkligen vill ha det såhär eller om de gör det av okunskap. SD får t.ex. flest röster där det finns mycket invandring. Folk på andra ställen ställer sig oförstående till hur det är möjligt och tycker de är rasister. Men om de nu också får känna på hur det är så kanske opinionen vänder?

Men varför vet inte folk hur det är? Kanske det är "konspirationsteorier" etc men media kan nog ha stor del till att folk inte vet. Bott större delen av mitt liv i Malmö och läser man om ngt helt galet som hänt i mainstream media så skriver de aldrig ut detaljer om vem som gjort det, om det inte är "nazister" etc för då står det alltid. Då får man surfa in på flashback osv och ja då bekräftas ens fördomar gång på gång. Tänker ibland hur många gånger ska en fördomar bekräftas innan det slutar vara en fördom?

Men känns som det har vänt i mainstreammedia sen händelserna i Tyskland på nyårsafton. Nu plötsligt rapporteras det "vitt och brett" om vad som händer och flera gånger skriver de om vilka nationaliteter individerna har som står bakom händelserna. Så kanske folk får upp ögonen nu att det finns en hel del problem med situationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nu citerade du ju någon annan men

Om läget är så bra så behövs ju knappast ett flyktingboende på en sån liten ort som TS bor på, samtidigt så kommer vi att avvisa över 50% av alla flyktingar, går lite stick i stäv med vad man tidigare har sagt

Och det låter ju också på dig som att TS's område inte är lämpligt, kanske har du bättre förslag

Kommer inte gå att avvisa någon.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5