Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.
Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05
Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.
Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.
Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?
Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.
Frågan jag ställer mig var skall de placera ett eventuellt flyktingboende?
För att det är bostadsrätter gör inte att områden skall vara förskonat, däremot förstår jag att det kan kännas otryggt och att priserna eventuellt kan sjunka, det vet man dock inte för än efteråt hur flyktingboendet sköter sig. Skall det placeras bland hyresrätter eller mitt ute i skogen med ingenting runt om eller kanske i ett industriområde? De kanske valde området just för att det är lugnt för att de skall få känna sig trygga. De flesta reagerar nog som du när det kommer nära än själv. Jag tar dock ingen ställning i frågan om de borde bygga där eller någon annanstans.
Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.