Google bygger in Chromecast i tv-apparater

Permalänk
Melding Plague

Google bygger in Chromecast i tv-apparater

Den populära och prisvärda mediastickan Chromecast är nu på väg att integreras i tv-apparater, vilket innebär ett avsteg från Googles tidigare strategi för att erövra vardagsrummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta var då jävla på tiden för tv tillverkare att fatta.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Man kan ju faktiskt göra liknande (dock mer begränsade) saker med telefon och smartTV genom sitt hemnätverk/LAN utan extra appar eller så. Verkar dock bara fungera för att visa bild, video och spela musik som finns på telefonens minne och inte Netflix, Youtube, Spotify eller annan streaming. Vore toppen dock med Chromecast funktioner inbyggt!

Permalänk
Medlem

Finns inte detta redan i Philips och Sonys Androd Smart TV?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Finns inte detta redan i Philips och Sonys Androd Smart TV?

Jo. Brukar streama youtube och Twitch direkt från telefonen till min Sony 75a, otroligt smidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter ju perfekt, att slippa ha en Chromecast bakom TV:N uppskattas.
Har faktiskt en Chromecast själv, tycker det funkar jättebra, använder den för både Youtube och Twitch.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Entusiast

Min erfarenhet av smarta TV-apparater är inte jättebra så det här låter som en trevlig utveckling. Gränsnittet brukar vara dåligt, prestandan är kass och uppdateringarna mer eller mindre obefintliga. Det är också fruktansvärt tråkigt att navigera med en fjärrkontroll. Att bara dumpa den skiten och streama från en lös enhet låter helt perfekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Min erfarenhet av smarta TV-apparater är inte jättebra så det här låter som en trevlig utveckling. Gränsnittet brukar vara dåligt, prestandan är kass och uppdateringarna mer eller mindre obefintliga. Det är också fruktansvärt tråkigt att navigera med en fjärrkontroll. Att bara dumpa den skiten och streama från en lös enhet låter helt perfekt.

Precis, något Tv apparater lidit av i flera år. Även nya apparater är det ingen garanti att smartfunktioner fungerar om något år.

Men ett problem, som jag tror det var LG´s apparater hade (läckte ut info till en server vad du hade för media i ditt hemnätverk). Detta är något Google bör ta på allvar med den personliga integriteten, var det inte även så man kunde hacka Chromecasten om man var nära nog?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen blir det "smart" tv på riktigt!

Chromecasten har använts en hel del sen den köptes så detta är mycket välkommet för när det behöver bytas ut en tv eller köpas en till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, något Tv apparater lidit av i flera år. Även nya apparater är det ingen garanti att smartfunktioner fungerar om något år.

Men ett problem, som jag tror det var LG´s apparater hade (läckte ut info till en server vad du hade för media i ditt hemnätverk). Detta är något Google bör ta på allvar med den personliga integriteten, var det inte även så man kunde hacka Chromecasten om man var nära nog?

Google och personlig integritet i samma mening, alltid humor.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min erfarenhet av smarta TV-apparater är inte jättebra så det här låter som en trevlig utveckling. Gränsnittet brukar vara dåligt, prestandan är kass och uppdateringarna mer eller mindre obefintliga. Det är också fruktansvärt tråkigt att navigera med en fjärrkontroll. Att bara dumpa den skiten och streama från en lös enhet låter helt perfekt.

Mina föräldrar köpte nyligen en Sony med android-tv som jag hjälpte dem få igång.
Första gången jag tycker "smart" är någorlunda smart. Hur det blir med uppdateringar återstår att se.
Men köpte en ATV4 till mig, den ligger långt före. Första "mediaspelaren" värd namnet som jag stött på, även om den också lämnar lite att önska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har inte de flesta moderna apparater redan miracast inbyggt? Chromecast i all ära men känns som det lider av begränsningar miracast inte gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av ajled:

Google och personlig integritet i samma mening, alltid humor.

Självklart Men blir inte bra PR om Google får samma skit som LG fick (så dom behöver ha viss finnes, annars kan det bli viss storm från medierna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min erfarenhet av smarta TV-apparater är inte jättebra så det här låter som en trevlig utveckling. Gränsnittet brukar vara dåligt, prestandan är kass och uppdateringarna mer eller mindre obefintliga. Det är också fruktansvärt tråkigt att navigera med en fjärrkontroll. Att bara dumpa den skiten och streama från en lös enhet låter helt perfekt.

Har en kompis som köpte 4k TV från Samsung, och det märks verkligen skillnad från min Smart-TV från 2013!
TVn startar direkt och likaså apparna. Hans Netflix flyter bättre än på min Xbox 360.

Och man kan använda Netflix i telefonen för att sätta på film på TVn, så likt Chromecast det kan bli imo.
Personligen föredrar jag dock fortfarande fjärrkontroll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Har inte de flesta moderna apparater redan miracast inbyggt? Chromecast i all ära men känns som det lider av begränsningar miracast inte gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda har ju sina för- och nackdelar. Med chromecast behöver ju telefonen inte vara igång medans du tittar på tvn eller så kan du använda den till annat. Samtidigt är den ju mer begränsad vad gäller vad som går att visa då det kräver en anpassad app.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 och Miracast det fungerar fan klockrent behöver ingen chromecast.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kommer bli skitkul att äga en tv som har en verison av chippet som google väljer att sluta ge stöd för efter 2-3 år. Köper inte förrän de garanterar mjukvarosupport för sina integrerade tjänster i minst 5 år. Helst längre. En tv klarar sig ofta bra upp mot 10år. Hur många av de tidiga smart-tv modellerna har fungerande tjänster nu?

Va inte länge sen de annonserade ut detta:
https://support.google.com/youtube/answer/6098135?hl=en

Fuck you, om din tv är äldre än 2012...helt absurt.

Kommer fortsätta köpa "dumma" tv-apparater och använda HTPC, eller andra externa enheter för smarta funktioner som jag kan byta ut för nån hundring istället för att byta tv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Vizio, äger dom ens en procent av marknaden?

Om 10 år har väl alla en smart-tv med 8 år utdaterad mjukvara och fylld med malware.

Permalänk
Medlem

@Jockew1989: Många har det.
TV´n i vardagsrummet har miracast inbyggt.
TV´n i sovrummet har inte det men till den har jag köpt en miracast dongle.
Fick en miracast 2 dongle i julklapp som jag har i vardagsrummet, fast den är kopplad till suroundförstärkaren. Låter kanske konstigt att ha både miracast och chromecast i i samma rum. Men det har sina förklaringar med dom båda enheternas för och nackdelar. Plus att min tv måste va på för att skicka signalen till förstärkaren (ARC). Vill inte ha igång tvn bara för att jag ska spela upp ljud.

Miracast
+ Du är inte beroende av stöd i appar/spel, eftersom du "klonar" bilden.
+ Smidig att ta med sig till någon annan, bara stoppa in i ledig HDMI kontakt. Bra om man ex ska på konferens och ska hålla en powerpoint presentation. Bara plugga in i projektor med HDMI ingång.
- Dyrare än Chromecast.
- Mobilen/surfplattan måste hela tiden vara igång.

Chromecast
+Billigare
+ Mobil/surfplatta kan sättas i sleepmode utan att streamen stannar.
- Beroende av stöd i appar
- Måste kopplas in på WiFi (tror jag)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tycker detta är skitbra då det enda jag vill ha är en TV som kan "spegla"/streama det jag har i mobilen. Inga appar som körs i TVn utan allt i mobilen. Vill bara ha en dum-TV med WiFi som kan visa väldigt bra bild. Då kan jag ha den i 10-20 år eller så länge TV:n håller.

Jag hade önskat mig nåt liknande i bilarna. Alltså en dum display(dock med touchscreen i detta fallet) som bara visar det jag har i mobilen så mjukvaran i mobilen är det enda som man behöver uppdatera.

Permalänk
Skäggig legend

Det TV man köper skall ha en grym panel. Resten fixar man med en Chromecast/appletv etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kan vi få lite billigare AndroidTV-enheter än 1000kr Nexus TV också...?

Permalänk
Medlem

Trevligt, använder min Chromecast varenda dag. Men inbyggd vet jag inte riktigt, man får ju ändå byta efterhand som upplösningar blir högre, wifi blir bättre osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer bli skitkul att äga en tv som har en verison av chippet som google väljer att sluta ge stöd för efter 2-3 år. Köper inte förrän de garanterar mjukvarosupport för sina integrerade tjänster i minst 5 år. Helst längre. En tv klarar sig ofta bra upp mot 10år. Hur många av de tidiga smart-tv modellerna har fungerande tjänster nu?

Va inte länge sen de annonserade ut detta:
https://support.google.com/youtube/answer/6098135?hl=en

Fuck you, om din tv är äldre än 2012...helt absurt.

Kommer fortsätta köpa "dumma" tv-apparater och använda HTPC, eller andra externa enheter för smarta funktioner som jag kan byta ut för nån hundring istället för att byta tv.

Fast detta är ju mest hårdvara, det är ju apparna i telefonen det hänger på. Allt tvn gör är att ta emot strömmat material.

Skrivet av Broken-arrow:

Precis, något Tv apparater lidit av i flera år. Även nya apparater är det ingen garanti att smartfunktioner fungerar om något år.

Men ett problem, som jag tror det var LG´s apparater hade (läckte ut info till en server vad du hade för media i ditt hemnätverk). Detta är något Google bör ta på allvar med den personliga integriteten, var det inte även så man kunde hacka Chromecasten om man var nära nog?

Tycker detta är värre: http://theweek.com/speedreads/538379/samsung-warns-customers-...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Fast detta är ju mest hårdvara, det är ju apparna i telefonen det hänger på. Allt tvn gör är att ta emot strömmat material.

Tycker detta är värre: http://theweek.com/speedreads/538379/samsung-warns-customers-...

Jo, detta är inte värre, utan en katastrof. Nej att kunna prata med tven känns varken genomtänkt eller smart är det 1984 igen eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Köpte en Sony smart tv nu kring jul och den hade redan inbyggd Chromecast. Tillsammans med ethernet ingången back i tv:n fungerar det riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@Jockew1989: Många har det.
TV´n i vardagsrummet har miracast inbyggt.
TV´n i sovrummet har inte det men till den har jag köpt en miracast dongle.
Fick en miracast 2 dongle i julklapp som jag har i vardagsrummet, fast den är kopplad till suroundförstärkaren. Låter kanske konstigt att ha både miracast och chromecast i i samma rum. Men det har sina förklaringar med dom båda enheternas för och nackdelar. Plus att min tv måste va på för att skicka signalen till förstärkaren (ARC). Vill inte ha igång tvn bara för att jag ska spela upp ljud.

Miracast
+ Du är inte beroende av stöd i appar/spel, eftersom du "klonar" bilden.
+ Smidig att ta med sig till någon annan, bara stoppa in i ledig HDMI kontakt. Bra om man ex ska på konferens och ska hålla en powerpoint presentation. Bara plugga in i projektor med HDMI ingång.
- Dyrare än Chromecast.
- Mobilen/surfplattan måste hela tiden vara igång.

Chromecast
+Billigare
+ Mobil/surfplatta kan sättas i sleepmode utan att streamen stannar.
- Beroende av stöd i appar
- Måste kopplas in på WiFi (tror jag)

Jag har en chromecast 2.0 och det går alldeles utmärkt att spegla skärmen från enheten till teven så att man kan nyttja appar utan stöd. Eller har jag missuppfattat vad du menar med "eftersom du "klonar" bilden"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CaptainJohanus:

Jag har en chromecast 2.0 och det går alldeles utmärkt att spegla skärmen från enheten till teven så att man kan nyttja appar utan stöd. Eller har jag missuppfattat vad du menar med "eftersom du "klonar" bilden"?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är flytet om du klonar skärmen och spelar upp en film på telefonen? Jag har testat det med min mobil och den första Chromecast men det var oanvändbart för bilden hackade hela tiden. Fungerar om man bara ska visa statiska bilder och appar men så fort det var spel eller film så var det för hackigt. Chromecast 2 ska ju vara snabbare och ha bättre nätverk men har inte lyckats hitta något om den klarar av att spegla en film som spelas upp på en telefon i några tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainJohanus:

Jag har en chromecast 2.0 och det går alldeles utmärkt att spegla skärmen från enheten till teven så att man kan nyttja appar utan stöd. Eller har jag missuppfattat vad du menar med "eftersom du "klonar" bilden"?

Skickades från m.sweclockers.com

Menade att jag fick en Chromecast 2.0, (jag skrev först fick en miracast 2.0). Nej du missuppfattade inte mig.
Förstår jag dig rätt, menar du att man kan få upp ett text dokument från en portabel enhet till en tv med chromecast?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Menade att jag fick en Chromecast 2.0, (jag skrev först fick en miracast 2.0). Nej du missuppfattade inte mig.
Förstår jag dig rätt, menar du att man kan få upp ett text dokument från en portabel enhet till en tv med chromecast?

Ja det kan man. Du kan spegla skärmen rakt av via Chromecast så allt som visas på skärmen på telefonen syns på din TV eller vilken skärm Chromecast nu är inkopplad i. Vet inte när de integrerade det stödet för jag hade det inte i min Galaxy Nexus men det finns inbyggt i min Nexus 5X. Drar jag ner menyn med inställningar finns en knapp för Casting och trycker jag på den castas telefonens skärm. Tyvärr kan jag inte visa film på det viset för det laggar. Jag har dock bara testat med en första generationen Chromecast så jag vet inte om det är löst med den nya. Jag vet inte heller om det berodde på en bandbreddsbegränsning eller om det var någon processorbegränsning någonstans. Men för att visa bilder, dokument hemsidor och annat statiskt fungerade det väldigt smidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24