Vilken 4G modem/Dongle/Sticka till Asus RT-AC680U

Permalänk

Vilken 4G modem/Dongle/Sticka till Asus RT-AC680U

Hej!
Har har ett mobilt bredband via Telenor och då Wifi modulen gett upp på min D-Link DWR923, traskade jag iväg och köpte en Asus RT-AC680U som enligt butiken skulle vara en av de bästa/prisvärda routrarna och dessutom hade 3G/4G stöd.

Det som de inte informerade mig om var att det inte finns någon plats för SIM kortet i routern och att det då krävs någon form av 4G/Dongle/Sticka att sätta SIM kortet i som i sin tur skall sättas i USB porten.

Någon som har erfarenhet hur väl "dubbellösning" fungerar i praktiken?

Var i kontakt med Asus support tidigare idag och fick en lista över kompatibla varianter med min modell och operatör:
* Huawei....E3131 eller E392 eller E398 eller E3276 eller E3236 eller E3372
* ZTE......... MF190 eller MF880 eller MF823
* D-Link......DWR-510
* DNA.........E3372

Lite att välja på! Någon som kan rekommendera något? Eller direkt avråda från någon?

Stabilitet och hastighet är viktigast! Priset är inte avgörande, då besvikelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris.

Någon som har erfarenhet av Asus RT-AC680U? Positiva el negativa?

Är inte speciellt "hemma" när det gäller nätverk så tips emottags tacksamt

Mvh

Permalänk
Medlem

hej,
Har själv mobilt bredband från tele2 i väntan på fiber.
Har även en rt-ac68u.
Vad jag förstått så är det krångligt att få dongeln att fungera direkt i routern.
Jag försökte inte ens, skaffade en Dovado Tiny, satte den i Bridgemode och kopplade den till till routern.
Fungerar väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack Mike,
Blev lite osäker nu Finns det verkligen en SIM slot i Dovado Tiny, eller hur har du fått dit ditt SIM kort? Jag har för mig att Dovadon kräver ett 4G modem/sticka/dongle? Det finns väl bara ett USB uttag på Dovadon? Om du har en dongle så är väl USB porten upptagen av denna och i vilka portar har du då kopplat ihop dovadon och routern?

Permalänk
Medlem

Android

Hej,
Jag har suttit och bråkat lite med det här så sent som igår. Visserligen för en RT-AC66U men de är i princip identiska när det gäller möjligheter för dual-wan.
Jag har en Huawei 35xx dongle med sim-kort från Telia men just den modellen fanns inte att välja bland USB modem i GUI't så efter ett antal försök gav jag upp och flyttade över sim-kortet till en android telefon som jag satte i tethering mode.
Här fungerade det direkt och jag har t.o.m. lite bättre mottagning i telefonen jämfört med stickan kopplad till dator.
Det är väl inte världens snyggast lösning men det fungerar som temporär lösning när den vanliga linan är nere, har även testat att den kopplar över automatiskt när den tappar kontakten med primära WAN'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smålandsbo:

Tack Mike,
Blev lite osäker nu Finns det verkligen en SIM slot i Dovado Tiny, eller hur har du fått dit ditt SIM kort? Jag har för mig att Dovadon kräver ett 4G modem/sticka/dongle? Det finns väl bara ett USB uttag på Dovadon? Om du har en dongle så är väl USB porten upptagen av denna och i vilka portar har du då kopplat ihop dovadon och routern?

Du kör med en nätverkskabel från Dovadon till WAN på din router.

Permalänk
Medlem

@Smålandsbo:
Sitter själv med samma router och har väl inte så mycket gott att säga om den annat än att den fungerar.

Borde inte Telenor vara skyldiga dig en ny router om den nuvarande har gått sönder?

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Skrivet av sorcgsdf:

@Smålandsbo:
Sitter själv med samma router och har väl inte så mycket gott att säga om den annat än att den fungerar.

Borde inte Telenor vara skyldiga dig en ny router om den nuvarande har gått sönder?

Tyckte jag också, men enligt Telenor hade garantin gått ut för en månad sedan och oavsett så har de inte någon router i detta format längre och kunde inte lösa någon åt mig heller. För nyabonnemang hade de någon batteridriven bärbar historia som ZTE MF910 och den hade jag kunnat få rabatt på!! Inte en router jag tänkt mig precis.

Permalänk

Att utläsa av kommentarerna, så säger min magkänsla att jag kanske borde lämna tillbaka routern och köpa en annan där 4G modemet är integrerat? Asus + 4G dongle verkar tydligen inte vara bästa vänner.

Är det någon som kan rekommendera någon?

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte mina föräldrar med mobilt bredband ifrån 3.
Dom har köpt en ny ASUS router och trodde som du att det skulle gå att sätta i SIM-kort.

Jag hade inga problem med att få igång deras gamla sticka. ASUS hittade alla inställningar automatiskt. Knappade in PIN.koden sen var det klart.
Sen efter en vecka slutade stickan fungera. Dom ringde till 3 och dom sa att den stickan var väldigt gammal, så dom skickade ut en ny. När jag sedan satte i den i routern var det lika lätt igen.
Den nya dom fick var nån variant med batteri och tydligen inbyggd wifi, men jag låter den köra igenom ASUS routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Smålandsbo: Hur gammal är den? Glöm inte att vi har tre års reklamationsrätt i Sverige vilket står över garantier.

Huaweis donglar är bland de bäsat enligt min erfarenhet och fungerar bra med Dovadon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smålandsbo:

Att utläsa av kommentarerna, så säger min magkänsla att jag kanske borde lämna tillbaka routern och köpa en annan där 4G modemet är integrerat? Asus + 4G dongle verkar tydligen inte vara bästa vänner.

Är det någon som kan rekommendera någon?

Jag tycker din magkänsla har fel. Du bör placera routern där du får bästa täckningen av det trådlösa. Du bör placera modemet där du har bästa 4G-motttagningen. Det är inte troligt att det är samma ställe. Om du t ex kör med varianten med Dovado Tiny kan du placera modemet där du har bäst mottagning och dra en nätverkskabel till routern som antagligen bör stå mitt i huset.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Smålandsbo: Hur gammal är den? Glöm inte att vi har tre års reklamationsrätt i Sverige vilket står över garantier.

Huaweis donglar är bland de bäsat enligt min erfarenhet och fungerar bra med Dovadon.

Hej, tyvärr 3 år + 2 mån ☹️
Du menar Huawei dongle i Dovadon satt i bridgemode och denne i sin tur i Asus rotern, är ju inre speciellt hemma på detta men det känns som att det kan krångla med 3 enheter i stället för en integrerad. Dessutom om man lägger ihop kostnaden för alla 3 borde man hamna någonstans runt 2.700 spänn o då kanske det finns bättre alternativ i denna prisklass.
Att det fungerar är viktigare än kostnaden

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker din magkänsla har fel. Du bör placera routern där du får bästa täckningen av det trådlösa. Du bör placera modemet där du har bästa 4G-motttagningen. Det är inte troligt att det är samma ställe. Om du t ex kör med varianten med Dovado Tiny kan du placera modemet där du har bäst mottagning och dra en nätverkskabel till routern som antagligen bör stå mitt i huset.

Ok håller med där. Det jag är orolig för är hur stabil kompabiliteten är med olika enheter, och hur krångligt det är att få ihop. Är ju ingen mästare på detta precis 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smålandsbo:

Ok håller med där. Det jag är orolig för är hur stabil kompabiliteten är med olika enheter, och hur krångligt det är att få ihop. Är ju ingen mästare på detta precis 😊

Jag har hållit på en del med Dovado och tycker inte de är särskilt svåra saker. Om man går in på Dovados hemsida (dovado.com) så finns manualer och annat användbart. Dovados support är bra att ha att göra med. Det du gör om du använder den lösning jag förespråkar är att du ställer in Dovadon i bridge-mode. Detta innebär att den bara omvandlar modemets USB-anslutning till ethernet. Ur routerns synpunkt blir det som att vara ansluten till ett trådbundet nät.

Jag föreslår att du börjar med att läsa de aktuella avsnitten i manualen.