Preliminära resultat för Crucial BX200 angående degraderade läshastigheter

Permalänk

Preliminära resultat för Crucial BX200 angående degraderade läshastigheter

En del av er kanske kommer ihåg tråden jag skapade om sjunkande läshastigheter för ADATA SP550.
Där sade jag att jag skulle testa flera olika SSDer för att ta reda på om de också led av liknande problem och säga till om det var så.

Testerna är långt ifrån färdiga, men för en av de SSDer jag testade sjönk läshastigheten så snabbt att jag tänkte säga till om det lite tidigare.
Som ni kanske kan gissa från titeln på tråden rör det sig om en Crucial BX200.

Först trodde jag att resultaten var på grund av att HD Tune Pro kan ta lite tid på sig att få upp ångan.
Men efter tre veckors tester tittade jag närmare på resultaten och märkte att den delen med lägre hastigheter stämde rätt så bra överens med hur mycket jag skrivit till den och att läshastigheten kom upp till det den borde vara när man kom till det lediga utrymmet.

Med tiden blev det mer och mer tydligt att läshastigheterna gick nedåt och att den gjorde det snabbare än någon annan SSD som jag testar.

Här kan ni se resultaten från de tester jag genomfört varje vecka för att mäta läshastigheterna.

Det här är efter en vecka och 20GB.
Man kan se att läshastigheten kommer upp i maxhastighet runt 20GB.

Det här är efter två veckor och 40GB.
Läshastigheten kommer också upp i maxhastighet runt 40GB.

Det här är efter tre veckor och 60GB.
Läshastigheten kommer också upp i maxhastighet runt 60GB.
Här börjar det också synas tydligare att den går nedåt eftersom kurvan är inte lika jämn längre vilket betyder att man inte kan bara beskylla HD Tune Pro för de tidigare resultaten.

Det här är efter fyra veckor och 80GB.
Man kan se att där det var en dipp förra gången har läshastigheten gått upp lite samtidigt som läshastigheten för området med lite nyare filer börjat på att sakta ned.

Det här är efter fem veckor och 100GB.
Här har vi den största sänkningen hittills vilket tyder på att LDPC kan justera för saker som ålder och temperatur för att höja läshastigheten men att effekten är tillfällig.

Det här är efter sex veckor och 120GB.
Vet inte om jag behöver säga mer här annat än att läshastigheterna fortsätter sjunka.

Det här är efter sju veckor och 140GB.
Som tidigare kan vi här se att där det tidigare var en rejäl dipp har läshastigheten justerats uppåt samtidigt som läshastigheter för områden med nyare filer fortsätter sjunka.

Hastigheterna för de första fyra veckorna tror jag kan vara påverkade till viss grad av HD Tune Pro precis i början, men även om jag känner mig lite skeptisk till de riktigt låga hastigheterna i början kan man ändå se att läshastigheten börjat sjunka.
Och bilderna visar att den kan sjunka riktigt snabbt, flera gånger kan man se att den sjunker med 50-100 MB/s från en vecka till en annan.

Och även om LDPC ECC har bättre funktioner för att justera för ålder och temperatur än vanlig BCH ECC och BX200 kan med dess hjälp höja läshastigheten efter att jag läst hela SSDen hindrar det fortfarande inte läshastigheten från att gå ned.

Om ni vill veta hur jag har testat den hittills är det att jag 2016-01-29 lade till en mapp på 20GB med filer på 20MB och sedan efter att den legat strömlös en vecka har jag testat läshastigheten på de filer jag tidigare lagt dit med HD Tune Pro 5.60 och lagt till ytterligare en mapp på 20GB med filer på 20MB.
Vilket jag sedan har upprepat varje vecka.

Får tillägga att jag i två tidigare trådar sade att Phison S10 brukar paras ihop med Toshiba/SanDisks TLC NAND och glömde bort att åtminstone Patriot Blast använder sig av den som kontroller tillsammans med samma 16nm TLC NAND som sitter i BX200.
Vilket betyder att det är mycket möjligt att Corsair Force LE använder sig av den kombinationen med tanke på dess prestanda och att även andra kan göra det eller komma att göra det.
Som ett exempel har vi ADATA SP550 som ska gå över eller har gått över till att använda sig av NAND från Crucial istället för det NAND från SK Hynix som satt i den från början.

Medan ADATA SP550 inte är speciellt snabb vanligtvis och kan lida av degraderad läsprestanda i vissa situationer med dess NAND från SK Hynix som satt i den från början är Microns NAND långsammare och (enligt dessa tester) betydligt mer benägen att få degraderad läsprestanda.

Om vi säger så här: BX200 är den SSD läshastigheten sjunkit snabbast för av de jag testat och ADATA SP550 den näst snabbaste.
För ADATA SP550 har läshastigheten över de åtta veckor som den testats sjunkit med sådär 50MB/s, medan BX200 har kunnat sjunka över 100MB/s från en vecka till en annan.
Och då utesluter jag ändå de allra lägsta resultaten i den jämförelsen eftersom det är svårt att utesluta möjligheten att programmet påverkat resultaten.
Notera att de testats på samma sätt i samma förhållanden.

Som jag har sagt tidigare i tråden om ADATA SP550 behöver de här resultaten inte betyda att BX200 har problem med låga läshastigheter i alla situationer, det täcks inte riktigt av de här testen.
Det att den får ligga strömlös i en vecka påverkar nog inte läshastigheten positivt direkt.
Medan när jag skannar hela SSDen kan den se var läshastigheten blivit låg och försöka åtgärda detta vilket påverkar läshastigheten positivt.
Kanske den bara är väldigt känslig för just det att vara utan ström, eller att den behöver tid på sig att gå igenom SSDen när den vilar för att fixa till sånt här innan det går så pass långt som det fått göra.
Men det är inte det jag har testat (än i alla fall).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Glaring_Mistake:

Varför lägger du till data på disken? Läshastigheterna ändras även av hur stor del av minnet som skall adresseras av kontrollern.

Mina två diskar är till 80% fulla och har mer eller mindre helt linjär läshastighet över diskens yta. Ligger runt 250MB/s på diskarna på en Sata II kontroller.
Men att förvänta sig att någon disk har spec hastigheterna hela tiden känns rätt futilt rent ur testsynpunkt.

Nu sitter de såklart inte i Sata III utan Sata II portar, detta gör att diverse bufferts och burst hastigheterna blir lägre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Glaring_Mistake:

Varför lägger du till data på disken? Läshastigheterna ändras även av hur stor del av minnet som skall adresseras av kontrollern.

Som jag förstår så görs detta för att man ska få en skala på gammal data. Man ser skillnaden mellan nyligen skriven data, och äldre data. Genom att göra det varje vecka så bör ju kontrollern hinna upptäcka problemen och justera också. Något som tex 840 EVO med senaste FW gör kanonbra, kan ordna en bild ikväll på min 840 Evo som används som speldisk sedan ett tag tillbaka.

Sen kan man ta skalan här också. 840 tog månader att få problem, minst 1 månad att ens se någon riktig dip med original firmware. Denna tappar rätt enormt på bara en enda vecka. Tänk dig ha en laptop där morsan/farsan betalar räkningarna en gång i månaden, och inte har den igång annars? Kommer den ens kunna läsa data efter 1 månad med denna disk och om så, till vilken hastighet?

Skrivet av DavidtheDoom:

Mina två diskar är till 80% fulla och har mer eller mindre helt linjär läshastighet över diskens yta. Ligger runt 250MB/s på diskarna på en Sata II kontroller.
Men att förvänta sig att någon disk har spec hastigheterna hela tiden känns rätt futilt rent ur testsynpunkt.

Detta är exakt vad SSDer ska göra, de ska hålla hyfsat jämn linje. Det är ingen mekanisk skiva som är långsammare att läsa vid ytterkanten här, utan det är likadana celler från sektor 0 till slutet.

Och du ska kunna använda allt mellan 0-100% av diskens tillgängliga utrymme, och kontrollern ska kunna hantera det, så jag ser inget fel i det, oavsett % full. Den biten som är helt linjär är ju den biten som är oanvänd och inte har någon data. Så du ser en sektion för sektion, baserat hur gammal datan är, från hans systematiska test.

840 disken var ju den första disken som detta fel uppmärksammades och folk blir fortfarande tokiga för minsta lilla dipp de kan få där, än idag. Så varför ska man inte kunna ställa samma krav på denna disk? Står det något på disken att den inte ska ha det?

MLC diskar som 840/850 Pro, BX/MX100, Arc 100 osv har mer eller mindre helt raka linjer, så länge du testar med sekventiell test då (inte 4k sektor, utan 1MB+ iaf). Detta är inget ovanligt och något som du har 25 sidor med en 840 tråd av folks paranoia över kurvorna på sina SSDer. Folk är tom på och testar 850 EVO tydligen, för att se om den också dippar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nu sitter de såklart inte i Sata III utan Sata II portar, detta gör att diverse bufferts och burst hastigheterna blir lägre.

Detta är nog också anledningen till varför du inte märker det. För om kontrollern på moderkortet maxar på 250MB, hur kan du se skillnad på 300 och 450?

Dessa enklare och billigare TLC SSDer duger ofta rätt bra med Sata 2, då som du säger, man inte märker den skillnaden ändå i sekventiell läsning iaf. Men typ alla moderna moderkort har Sata 3 idag, och man måste ju då utgå från att det är där man ska testa.

Permalänk

@DavidtheDoom:

En SSD som fungerar som den ska borde ha en rätt så fin rak linje oftast runt 500MB/s när man läser.
Det är någonting man kan se med SSDer som har större toleranser, oftast för att de använder sig av MLC NAND att de har raka fina linjer som inte går ned på grund av att de läser gammal data.
Med tiden skulle även de visa samma problem men det tar längre tid för dem.

Anledning till att jag lägger till data hela tiden är för att istället för att man bara fyller upp den en gång och sedan testar den och kan konstatera att läshastigheten sjunker kan man på det här sättet se hur snabbt den sjunker beroende på hur gamla filerna är.
Det att som ADATA SP550 och BX200 tack vare LDPC kan höja läshastigheterna för gamla filer så att de kan vara högre än de för nyare påverkar definitivt resultaten.
Men det ser ut som att ålder fortfarande har en inverkan till slut.
Och såklart eftersom jag testar flera olika SSDer är det bäst att använda sig av samma metodik för att man ska kunna göra en mer rättvis jämförelse.

Permalänk

Kommer lite sent kanske, men här har ni resultatet från det senaste testet av BX200.

Annat program använt här (SSDReadSpeedTester) än tidigare men man ser fortfarande att läshastigheten går ned.

Permalänk

Uppdaterar lite sent den här gången men här kan ni se resultaten från senaste testet.

Ett imponerande resultat får man väl lov att säga när genomsnittliga läshastigheten är högre än förra gången trots att den varit strömlös fyra gånger längre än vanligt.
Här ser man också tydligare än vanligt att BX200 har en justering för voltdrift som kan utlösas när man läser de filer som har lägre läshastigheter även om den inte har lika stor påverkan varje gång.

Permalänk

Uppdaterar den här tråden lite sent återigen men här är senaste resultaten för BX200.

Så läshastigheterna börjar sjunka igen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Glaring_Mistake:
Tog ett tag tills man såg att graferna var brutna.
Kul att du följer upp!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Håller ju fortfarande på att testa den för såna här saker tar tid helt enkelt.

Permalänk

Uppdaterade lite tidigare jämfört med förra gången.

Resultat från senaste testet:

Läshastigheterna går nedåt men har inte ändrats så mycket jämfört med förra gången.

Permalänk
Medlem

Sorgset att se Crucial göra en disk så dålig efter att 840 visade dessa problem för så länge sedan, och folk satte allt förtroende i MX100/BX100. Folk gnällde då på att 840 EVO på 3 månader gick ner mot 200MB/s, vilket BX200 klart och tydligt gör också, men på typ 8 veckor (2 mån) istället... Kanske dags att inse att det inte är ett Samsung fel, utan NAND defekt som påverkar alla.

Den verkar inte heller rätta till sig, utan bara fortsätter att tappa prestanda. Bilden ovan är ju snart nere i HDD hastighet, med snitt på strax under 250MB/s, där högsta nivån inte ens når över 300MB/s. Det är så långsamt att Sata 2 inte ens maxas längre i läshastighet och allt det på 12-19 veckor (ca 3-4 mån).

Den får ju 840 och 840 EVO att verka frisk...

Permalänk

Vet att den här uppdateringen är mer än lite sen men här är den:

Ett rätt så litet tapp den här gången med en skillnad på bara 20MB/s jämfört med förra gången.