Vilken butik upplever ni levererar snabbast?

Permalänk
Medlem

Vilken butik upplever ni levererar snabbast?

Som rubriken lyder så är jag nyfiken över den generella åsikten gällande leveranstider från olika butiker.

För att förtydliga lite så funderar jag över små till mellanstora paket där produkten är i lager när beställningen görs. Hur lång tid tog det innan ni fick leveransen? Vilken del av Sverige bor ni i? Har en butiks leveranstid påverkat er till den grad att ni inte längre beställer därifrån/ni allra helst beställer därifrån?

Permalänk
Medlem

Inet och Dustin är snabba sen kommer cdon och webbhalen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Inet har snabbast hantering och leverans - Beställde en komplett dator från alla de stora elektronikbutikerna (Inet, Komplett, CDON och Webhallen)

Inet kom först.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schten:

Beställde en komplett dator från alla de stora elektronikbutikerna (Inet, Komplett, CDON och Webhallen)

I vilket syfte gjorde du detta? Gjorde du alla beställningar samtidigt? Hur såg beställningarna ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Som rubriken lyder så är jag nyfiken över den generella åsikten gällande leveranstider från olika butiker.

För att förtydliga lite så funderar jag över små till mellanstora paket där produkten är i lager när beställningen görs. Hur lång tid tog det innan ni fick leveransen? Vilken del av Sverige bor ni i? Har en butiks leveranstid påverkat er till den grad att ni inte längre beställer därifrån/ni allra helst beställer därifrån?

Komplett.se tycker jag har pålitlig frakttid. De kör ju med robotar som plockar ihop varorna. Inom några timmar från beställningen är varan packad men kommer inte iväg till Norges motsvarighet till posten förrän sent på dagen och skickas därför inte första dagen. Först dag 2 skickas varan med posten och dag 3 brukar man få varan om det inte blivit något fel på posten. Det är i alla fall min erfarenhet. Det är bra att veta vad som gäller tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Inet och Dustin är snabba sen kommer cdon och webbhalen.

Vad baserar du CDON på? De har ju skaffat sig ett otroligt dåligt rykte med tanke på händelserna kring svartfredagen och jul.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

jag har beställt dator komponenter för mitt första bygge från tre olika butiker (inet, komplett och dustin) lördags med påskrea. varor från komplett kom igår och från inet beräknas komma idag och dustin har inte äns skickat tror jag, alla varorna var i lager i alla butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

I vilket syfte gjorde du detta? Gjorde du alla beställningar samtidigt? Hur såg beställningarna ut?

Jag beställde hårdvara till en dator. Delade upp beställningen av anledningen att processor och grafikkort kostade 500 kr mer på konkurrenten. Annars brukar jag vara lojal, men i detta fall så blev det ganska mycket pengar - Mailade även och frågade, men ingen ville ta affären. Fick ner datorn från 19 400 till 17 200 bara på att dela upp beställningen.

Processor
Moderkort
Grafikkort
osv..

Jag beställde ungefär samtidigt, runt 19.00 till 21.00 la jag beställningarna till dem. Så man kan säga samtidigt. Ingen som kan postas den tiden ändå.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inet skickar grejer samma dag innan kl 17 och i princip alla grejer kommer fram dagen efter om man är söder om Sundsvall.

Komplett har ju lager i typ Norge och brukar komma fram efter två vardagar efter beställning. (Om man inte beställer as-sent).

NetonNet stoltserar med att allt innan 21 skickas, de har väl lager som nästan alltid ligger precis bredvid en postterminal. Upplever dock att de är slöare att processera ordrar.

Webbhallen ligger precis som komplett runt 2dagar efter, vet inte när de har beställningsstopp för utskick dock, kan vara jag som beställer sent.

Cdon är horribla, allt mellan 3-10dagar för saker som finns "på lager" har jag upplevet. Någon enstaka gång har jag fått dagen efter, andra gånger har det tagit en vecka efter det har påbörjat packats som det har skickats till mig.

Dustin varierar, 1-2dagar efter upplever jag.

Detta är dock lite blandat mellan Postens Varubrev och mypack (heter det fortfarande mypack?) och inga egentliga stora grejer förutom 2st chassin från Inet som kom på 17 h efter order. (Då bokade jag även en torsdag 17:37 så efter packningsstopp för ordrar).

Bor även i Södra Sverige, misstänker att Komplett, Dustin, NetonNet och övriga har samma bekymmer som Inet, att posten bara når till Sundsvall på ett dygn.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju säga Apotea...

Har beställt därifrån KL 19:45 och haft medicinen i brevlådan dagen efter. De är svårslagna.

Om det prompt måste vara hemelektronik lyckas både Dustin, Komplett och Inet leverera till dagen efter, lite beroende på när man lägger sin beställning. Webhallen handlar jag ofta hos men hämtar alltid i butik då jag kan inte säga så mycket om dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Entusiast

Inet är bäst på den fronten. Man får sms när ordern packats och ej kan ändras, sen har du alltid kolli-id. Webhallen har också skickat till mig dagen efter, men informationen är inte lika bra som från inet. Nu sist fick jag ringa dit för att kolla om sakerna skickats och för att få kolli-id.

Permalänk
Medlem

Inet > Dustin > Webhallen > > > > > > CDON

Vågar inte placera in Komplett, Netonnet och några andra då jag inte beställt därifrån på länge.

CDON har jag absolut sämst erfarenhet av. När jag beställde min PS4 på en tisdag så skickade iväg den först på torsdagen. Även om det gäller mindre paket, t.ex. bara ett spel, så tar det dem minst 1 dag innan de skickat den.

Dustin beställde jag av igår kväll och nu imorse när jag vaknade så hade jag fått mejl om att de skickat, eller iaf bokat frakten. Inet brukar jag knappt hinna överväga mitt köp innan de skickat iväg den.

Webhallen skickar också iväg snabbt, åtminstone samma dag jag beställt. Gäller det mindre saker, t.ex. bara ett spel i fodral tar det kanske 2-3 timmar innan de skickat iväg.

För brev som kommer i brevlådan tar det 1 dag innan jag får dem, även om breven har sorterats i Alvesta runt 19-tiden så har jag den dagen efter i min brevlåda, trots att jag bor här uppe i norr. Ingen aning hur det är möjligt.
För paket tar det 2 dagar. Skickas de iväg t.ex. onsdag så är paketet i Luleå på torsdag kväll, och Fredag kan jag hämta ut den.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Beställer huvudsakligen ifrån Webhallen och Inet, upplever ingen skillnad i leveranstid dvs dagen efter.
Bor norr om Stockholm, lite drygt 30 minuter från Postens terminal i Veddesta.

Permalänk
Medlem

Apotea utan tvekan, de är väldigt snabba, vad gäller elektronik tycker jag Dustinhome.

Permalänk
Medlem

Har alltid fått mina varor skickade samma dag som jag la beställningen hos Dustin, förutsatt att allt varit i lager då. Om det har tagit mer än 1 dag därifrån sen så är det utanför deras kontroll och kan hända vilket företag som helst.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv

@Schten: Jaha, jag tolkade det som att du hade beställt 1 hel dator each från varje större ställe.

Permalänk
Inaktiv

Ontopic: Som norrlänning måste jag bara påpeka att ni inte bör glömma vart butikerna har sina lager, frakten tar ju ett par arbetsdagar ibland. Det man bör kolla på är ju hur pass snabbt ens ärende hanteras, INTE hur snabbt man har varan i handen!

Permalänk
Medlem

Webhallen -> Netonnet (om man betalar en liten peng för frakten) -> Resten (Inet, CDON, Komplett etc).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Vad baserar du CDON på? De har ju skaffat sig ett otroligt dåligt rykte med tanke på händelserna kring svartfredagen och jul.

Mina privata erfarenhet av att handla av dom de gäller samtliga butiker som jag har handlat av .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan ju själv säga att de tre senaste gångerna jag har beställt från Webhallen, när det handlar om små/mellanstora paket t.ex. router, så har jag fått det inom ett dygn från att jag har lagt beställningen. Lite dålig info/uppdateringar angående mina ordrar, men håller man själv koll på det så går det bra.

Komplett har tagit 2-3 dagar. Beror väl på att det ligger i Norge och det blir lite mer jobb för leverantörer kanske. Vet inte. Lite drygt iallafall.

Inet har allra oftast varit väldigt snabba och jag har fått grejerna inom ett dygn. Fått vänta 2 dagar som mest.

Permalänk
Medlem

Discshop är snabba och bra.

Permalänk
Medlem

Inet upplever jag som snabbast

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ska inte peka på vilken butik som levererar snabbast, även om jag håller mig till en butik då allt har funkat bra där. Leveranstiden är en stor del av anledningen till att jag stannar, jag vet att det kommer dagen efter.

Jag har inte bytt butik pga dåliga leveranstider, dock undviker jag vissa där jag vet att det kan ta 2-3 dagar. Dom få gånger jag beställer därifrån beror på att dom haft ett bra erbjudande eller har haft en specifik produkt som inte finns på lager hos andra butiker.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

inet ligger för mig snabbast till, tätt följt av Komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Misco är enligt min erfarenhet katastrof så vill ni ha något snabbt se upp för dem!

Permalänk
Medlem

Frakttid är mindre viktigt för min del. Att hålla utlovad leveranstid är viktigare. Priset är för mig viktigare än att jag får varan 1-2 dagar tidigare. Har man akutbehov köper man på närmsta fysiska butik netonnet och siba är mest utbredda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fujiwara no Mokou:

Beställer huvudsakligen ifrån Webhallen och Inet, upplever ingen skillnad i leveranstid dvs dagen efter.
Bor norr om Stockholm, lite drygt 30 minuter från Postens terminal i Veddesta.

Samma här. Har beställt en del från Webhallen och har betalt någon sak från Inet och oavsett butik så har jag fått det dagen efter om jag inte lagt ordern efter stopptid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Komplett är kanon. Beställer Söndag, har paketet på MÅndagen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga att det är hugget som stucket gällande alla de butiker jag handlat från online genom tiderna

ICA, Komplett, Alina, Dustin, Inet, CDON, Apotea, Ginza, Elgiganten eller vilken kedja som helst, skulle säga att samtliga i 9 fall av 10 skickar varan senast nästa vardag. Har så klart haft undantag från flera av dem, men då är det så pass sällan att det inte är värt att på något sätt säga något negativt om dem. Aldrig råkat ut för något som levererats flera flera dagar sent. Det värsta skulle nog vara när jag köpte The Division digitalt från Elgiganten för några veckor sedan. fick sitta o vänta till dagen efter för en digital leverans som borde varit omedelbar. De hade slut på nycklar eller tekniska problem. blev kompenserad med ett gratis season pass så visst, tråkig söndag men nöjd med köpet ändå.

Handlade så sent som i söndags från CDON via deras marketplace, så det var egentligen ett annat företag som sålde varan, det fick jag redan på Tisdagen. då var måndagen en röd dag. strongt av både posten och Lonos

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var Dustin överlägset snabbast.
Men nu för tiden är det inga större skillnader om varan finns i lager.
Dom flesta skickar senast dagen efter.

Beställde från Proshop för första gången.
Beställde Måndag EM och det kom fram på Tisdagen.
Snabbt då det ändå skickas från Danmark.

Det som egentligen är mer intressant är vilket företag är snabbast att lösa uppkomna problem.
Skicka ett paket kan en apa göra, men när det strular.