Köpråd, Surfplatta med penna

Permalänk

Köpråd, Surfplatta med penna

Hej!

Det känns som detta var hett 2012/2013 men jag är lite efter och söker därför en platta nu.

Finns det några andra än Surfsace och iPad pro?
Och någon som har bra koll på för och nackdel med respektive platta?
Ska nämligen flytta å tänkte samtidigt ta och ändra om all den isutrustning jag har just nu.

Plattan ska fylla följande funktioner:
Anteckningsblock - Kopplas mot min NAS (så både penna och tangentbord behövs)
Enklare bildredigering - mer skissa osv
se film - Får gärna vara dockningsbar
Lyssna musik - Kopplas mot hemmabion

Permalänk
Medlem

teclast x2 pro kör jag med. Är sjukt nöjd med prestanda och hastighet.
Finns 2 olika tangentbord att docka den med

edit, men om pengar inte är nåt problem skulle jag utan tvekan köra surface pro 4

Permalänk
Inaktiv

För vanligt folk Surface 4 alla dagar, jag har bara en invändning på denna och det är priset. En Surface Pro 4 128 GB m3 för strax över 9000kr hade jag nog valt.

iPaden är i sin tur inte fel, men denna kräver rätt person.
1. Man är en sådan som inte gör mycket vid surfplattan, surfar, antecknar lite etc.
2. Man använder surfplattan som en tunn klient och detta är otroligt grymt, det krävs dock att man sätter upp en server. (väldigt få gör detta, jag själv gör det på jobbet)

Något jag störde mig på iPaden var att det var så omständligt att flytta filer, det är liksom inte bara att plugga i usb-kabeln i plattan och skicka över utan man skulle installera program för detta. Vilket resulterade i att jag förde över mina filer genom email, vilket känns lite omständligt.

iPaden har dock sina fördelar, den är väl mindre och mer lämpad för att ligga och läsa i sängen med? Det känns som att man inte skulle bloata ner sin iOS installation på samma sätt som man skulle göra med en vanlig windows.

Jag själv sitter i samma sits som du och hade det inte varit för att jag med iPaden skulle styra windowsdatorer, så hade Surface varit det enda valet för mig. -Alltså för vanliga användare så ser det ut som att jag "kör windows" på de båda surfplattorna, när jag på iPaden remotar en windowsmaskin. Och exakt samma sak går självklart göra på en Surface.

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

teclast x2 pro kör jag med. Är sjukt nöjd med prestanda och hastighet.
Finns 2 olika tangentbord att docka den med

edit, men om pengar inte är nåt problem skulle jag utan tvekan köra surface pro 4

Skrivet av anon159643:

För vanligt folk Surface 4 alla dagar, jag har bara en invändning på denna och det är priset. En Surface Pro 4 128 GB m3 för strax över 9000kr hade jag nog valt.

iPaden är i sin tur inte fel, men denna kräver rätt person.
1. Man är en sådan som inte gör mycket vid surfplattan, surfar, antecknar lite etc.
2. Man använder surfplattan som en tunn klient och detta är otroligt grymt, det krävs dock att man sätter upp en server. (väldigt få gör detta, jag själv gör det på jobbet)

Något jag störde mig på iPaden var att det var så omständligt att flytta filer, det är liksom inte bara att plugga i usb-kabeln i plattan och skicka över utan man skulle installera program för detta. Vilket resulterade i att jag förde över mina filer genom email, vilket känns lite omständligt.

iPaden har dock sina fördelar, den är väl mindre och mer lämpad för att ligga och läsa i sängen med? Det känns som att man inte skulle bloata ner sin iOS installation på samma sätt som man skulle göra med en vanlig windows.

Jag själv sitter i samma sits som du och hade det inte varit för att jag med iPaden skulle styra windowsdatorer, så hade Surface varit det enda valet för mig. -Alltså för vanliga användare så ser det ut som att jag "kör windows" på de båda surfplattorna, när jag på iPaden remotar en windowsmaskin. Och exakt samma sak går självklart göra på en Surface.

Tack för snabbt svar

Ja det lutar åt surface, men som sagt det svider i plånboken men tanken är att den ska ersätta min Imac så då blir inte hålet lika stort.

Permalänk
Medlem

Cube i7 stylus

är en snabb och kraftfull platta som jag kört med ett halvt år nu.
Fick den för strax under 3000. Ett introerbjudande på Aliexpress/ cubestore till bra pris vid introduktionen. Den har gått ner något i pris senaste tiden, så nu kan man kanske få den under 3ooo igen.

Ritar och skriver snyggt i många program som Edge, Photoshop, Corel, Word, Outlook, PowerPoint, etc.

PS kollade pris. Just nu kan man få den för cirka 2500 kr på Bangood

http://techtablets.com/2016/03/daily-deals/

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med första varianten av Shield Tablet. K1 är senaste utgåvan, samma hårdvara men du får köpa till t.ex. laddare och stylus.
Borde väl gå att hitta en begagnad till vettigt pris. Värt att ta en titt på iom att du har 2 helt ok fronthögtalare med bra ljudnivå för film, samt Nvidia Dabbler för skisser. Finns även separat HDMI out om du vill koppla upp den mot en förstärkare.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Prismässigt sett skulle jag pröva en Nvidia Shield Tablet först, klart billigare än alla övriga alternativ. Ifall du inte gillar den så är det bara att kränga den vidare utan större förlust i pengar.