Biltema baslåda helt plötsligt inget ljud

Permalänk

Biltema baslåda helt plötsligt inget ljud

Hej!

Jag köpte en cylinderformad biltema baslåda från biltema och har haft den ett par månader nu. Igår slutade den ge någon bas och jag undrar om någon skulle kunna ge tips på vad felet kan va?

Den är ikopplad så den delar strömsladd med stereon och ljudet kommer genom rca kablar.
Det konstiga är att slutsteget fortfarande lyser då den får ju obviously ström. Har öppnat upp baslådan(inbyggt slutsteg) och kollat. Allt verkar se ut som det ska i alla fall från mitt amatörperspektiv.

Vad mer finns det jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du provat mer än att skruva isär den?

Vad har du för ström kablar till den? dvs hur tjocka är dom för vanlig kabel som är lika tjock som den som går till stereon (som det låter som att du har) är troligen lite klen för det steget.
Dvs steget kan då få för lite ström när det behöver pumpa ut effekt och det kan i längden vara skadligt både för steget i sig och basen (särskilt om du spelar på gränsen/en bit under för vad skiten klarar av).

Hur har du dragit/kopplat jord kabeln?
Det är inte så att den har släppt och jorden går genom rca kabeln o genom stereon vilket är ett utmärkt sätt att i bästa fall döda utgången o i värsta hela stereon.
Heller har den kanske lossnat lite så den jordar men inte bra och därmed kanske steget får ström att lysa upp men så fort du skickar en ljudsignal till det och det behöver mer ström slutar funka.

Hur drog du lågnivå kabeln?
Finns gott om ställen där det kan tyckas bra att dra dom men som kanske kläms/skavs lite och efter ett tag går av inne i.
Har du provat någon annan lågnivå kabel?

Har du/nån annan pillat på stereon så den rca utgång du använder till basen är avstängd som tex volym nivån på sub/bak heller att balansen mellan fram/bak kanske har ändrats till enbart fram.

Du kan ta en 2,5 heller 3,5" till rca kabel o koppla in mobilen/platta/dator/etc dvs allt som har en ljudutgång och som kan spela upp ljud o koppla in o sen spela upp nåt och se om du får nåt liv ur den.

Finns det några säkringar?
Oftas finns det en på utsidan och har den gått så lyser ej steget men det kan finnas fler innuti som kanske gör att det lyser men inget annat funkar.

Vad händer om trycker ner högtalarkonen lite lätt och se till att du trycker på tre sidor så konen ej trycks ner ojämnt?
Det ska gå ganska lätt och det ska inte skrapa heller kännas som grus/etc i maskineriet då är den körd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!