Kan ej ansluta till internet, DHCP ej aktiverat.

Permalänk
Medlem

Kan ej ansluta till internet, DHCP ej aktiverat.

Tjena!

Ännu en gång har jag stött på ett problem med internet!
Jag använde internet helt som vanligt i morse men plötsligt så dog internatet helt. Jag har kollade i cmd med ipconfig /all och såg att DHCP var inaktiverad, vilket antagligen är problemet. När jag däremot felsöker i Windows får jag följande meddelande "du kan vara tvungen att registrera dig hos det här nätverkets internetleverantör för att få åtkomst till internet". Jag har googlat runt lite men hittar inget svar på vad det faktiskt innebär.

Har ni några idéer på vad jag kan testa för att få igång det igen? Tack!

Router: Asus rt-ac66U

Permalänk
Rekordmedlem

Och det går inte att aktivera dhcp i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt ipv4 till att få en ip adress automatiskt.

Prova annars att skriva in netsh int ipv4 install i en eleverad kommandotolk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Märkligt.
Det är ju lite jobbigt i längden men om du vet addressen till routern så prova att sätta addressen statiskt och ange den som gateway.

Brukar ju vara 192.168.1.1 eller 192.168.0.1.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det går inte att aktivera dhcp i datorn ?

Antar att du menar på samma sätt som Efta?

Skrivet av Efta:

Sätt ipv4 till att få en ip adress automatiskt.

Prova annars att skriva in netsh int ipv4 install i en eleverad kommandotolk.

Skickades från m.sweclockers.com

Prövade att sätta IPv4 till automatisk, och om jag klickar på avancerad står det att DHCP är aktiverat, men i cmd står det fortfarande att det inte är aktiverat.

Prövade att skriva in netsh int IPv4 install utan resultat. Vad skulle ha hänt av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Märkligt.
Det är ju lite jobbigt i längden men om du vet addressen till routern så prova att sätta addressen statiskt och ange den som gateway.

Brukar ju vara 192.168.1.1 eller 192.168.0.1.

Mycket märkligt!
Det fungerade inte heller! Om jag felsöker nu däremot, står det "DHCP är inte aktiverat för anslutning till lokalt nätverk"

Permalänk
Medlem

Prova starta om asus routern, troligtvis strul med DHCP tjänsten, så länge du har klickat i att få en ip adress automatiskt. Så länge det fungerat tidigare och du inte gjort nåt märkligt med datorn som att uppdatera saker som drivrutiner så är det nog inte nåt dator problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Prova starta om asus routern, troligtvis strul med DHCP tjänsten, så länge du har klickat i att få en ip adress automatiskt. Så länge det fungerat tidigare och du inte gjort nåt märkligt med datorn som att uppdatera saker som drivrutiner så är det nog inte nåt dator problem.

Precis som du skrev låg inte problemet hos mig!

Det var ett tekniskt fel hos min leverantör som skapade problemet. Så nu är det att vänta som gäller.

Tack till alla som har försökt att hjälpa till! Det uppskattas väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av derr:

Prövade att skriva in netsh int IPv4 install utan resultat. Vad skulle ha hänt av det?

Installerar om ipv4 protokollet. Är guds gåva till människan om man har W10.