AMD gör processorn för Microsoft Xbox One "Project Scorpio"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD gör processorn för Microsoft Xbox One "Project Scorpio"

Under 2017 släpper Microsoft vad som sägs bli världens snabbaste spelkonsol. Nu går AMD inte helt oväntat ut med att bolaget står bakom processorn för Project Scorpio.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Kändes ju rätt självklart för att det ska fungera så smidigt som möjligt att köra samma spel. Ändå kul att höra för AMD:s skull.

Intel I5 4690k | MSI 390x 8GB | DDR3 2x8GB 2600MHz | ASUS Z97-P | EVGA Supnernova G2 750W | ASUS MG279Q

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016

Nu spekulerar jag!

Det sägs ju att current gen konsoler motsvarar R9 390X i GPU-kraft, fast konsolerna har 7850 specs.
Då bör dessa nya som kommer ha motsvarighet GTX1080?

Då konsolerna har MYCKET bättre optimeringar och enklare lösningar...dvs utvecklarna gör bättre och högre kvalitetsspel på konsoler än vad de kan på PC.

Så, jag tror de kommer kunna leverera 4k@60FPS tack vare bättre optimeringsmöjligheter.
Konsolerna kommer att ta 4k till mainstream före PC.

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

en sak förstår jag inte riktigt, någon kan väl upplysa mig.

säg nu att nya Scorpio blir så mycket snabbare än dagens maskin, och att spelan går att köra i 4k. innebär detta att speltillverkarna måste ha 2 olika versioner av samma spel? ett som går att lira i 4k på nya maskinen, och ett som går i 720/1080 på den gamla versionen? känns ju som att de måste "optimera" spelet för båda konsolerna, och sen samma sak för playstation, så 4 optimeringar för ett spel

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av SteelSeries86:

Nu spekulerar jag!

Det sägs ju att current gen konsoler motsvarar R9 390X i GPU-kraft, fast konsolerna har 7850 specs.
Då bör dessa nya som kommer ha motsvarighet GTX1080?

Då konsolerna har MYCKET bättre optimeringar och enklare lösningar...dvs utvecklarna gör bättre och högre kvalitetsspel på konsoler än vad de kan på PC.

Så, jag tror de kommer kunna leverera 4k@60FPS tack vare bättre optimeringsmöjligheter.
Konsolerna kommer att ta 4k till mainstream före PC.

klart dom kommer, docck gör konsoll och pc olika saker. pc vill ha höga framerates och hög kvalitet. konsoll kör på medium av vad PC gör, oftast utan vettig AA.
så är klart att dom kommer nå 4k@60fps före pc mainstream gör.
pc vill också hellre ha höga fps, vilket konsoller inte bryr sig om, då current gen knappt når 1080p60fps. pc vill ju helst gärna ha 100+fps

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Rätt väntat, speciellt då AMD hintat om det länge, innan Scorpio ens var känd. Sedan är det bara AMD som kan leverera en egen komplett lösning.
Bra att det kunnat bekräftas dock.

Frågan är vad för CPU som kommer användas, något Zen-baserat känns troligt med tanke på när den väntad lanseras. Skulle bli ett monster sett till vad iallafall Sony presenterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Kanon Jättebra för AMD då konsoler är en hyffsat säker inkomstkälla..

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Christley:

klart dom kommer, docck gör konsoll och pc olika saker. pc vill ha höga framerates och hög kvalitet. konsoll kör på medium av vad PC gör, oftast utan vettig AA.
så är klart att dom kommer nå 4k@60fps före pc mainstream gör.
pc vill också hellre ha höga fps, vilket konsoller inte bryr sig om, då current gen knappt når 1080p60fps. pc vill ju helst gärna ha 100+fps

Spelen når i dagsläget i stort sett aldrig 1080p@60fps. Finns ytterst få som gör det, och dessa ser ut som skit jämfört med PC. De flesta körs i både lägre upplösning och hamnar ofta under 30fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av SteelSeries86:

Nu spekulerar jag!

Det sägs ju att current gen konsoler motsvarar R9 390X i GPU-kraft, fast konsolerna har 7850 specs.
Då bör dessa nya som kommer ha motsvarighet GTX1080?

Då konsolerna har MYCKET bättre optimeringar och enklare lösningar...dvs utvecklarna gör bättre och högre kvalitetsspel på konsoler än vad de kan på PC.

Så, jag tror de kommer kunna leverera 4k@60FPS tack vare bättre optimeringsmöjligheter.
Konsolerna kommer att ta 4k till mainstream före PC.

Men det stämmer väl inte riktigt? Tex. Xbox versionen av Starwars Battlefront körs i 720p 60fps på settings som kan jämföras med "high" på PC. Medans ett r9 390x kör spelet i över 100 fps i 1080p på "ultra" settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Christley:

kan du nämna 10 bra spel då?

Zelda, Uncharted, Halo, Super Mario, The last of us, Forza, Red Dead Redemption är väl några fantastiska titlar, som är ypperst väl optimerade för sina platformar och är absolut bland de största och mest välkända titlarna / spel serierna som finns i dag.

Edit: Final Fantasy är väl värt att notera som en sådan stor serie, fastän den på senare år har fått portar till bl.a PC. Dock var serien väldigt länge konsol-exklusiv och många titlar finns endast till konsol ett tag innan de släpps till andra platformar.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av grimboso:

Zelda, Uncharted, Halo, Super Mario, The last of us, Forza, Red Dead Redemption är väl några fantastiska titlar, som är ypperst väl optimerade för sina platformar och är absolut bland de största och mest välkända titlarna / spel serierna som finns i dag.

Edit: Final Fantasy är väl värt att notera som en sådan stor serie, fastän den på senare år har fått portar till bl.a PC. Dock var serien väldigt länge konsol-exklusiv och många titlar finns endast till konsol ett tag innan de släpps till andra platformar.

försöker dock få ut svaret ur han jag svarade. jag kan flera bra spel, men om jag ska svara till de där.
zelda har riktigt fina buggar ibland. samma med red dead och forza och halo.
dock är var/är inte halo helexklusivt, liksom forza.

har inte kört uncharted och last of us så kan inte svara på de

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av grimboso:

Zelda, Uncharted, Halo, Super Mario, The last of us, Forza, Red Dead Redemption är väl några fantastiska titlar, som är ypperst väl optimerade för sina platformar och är absolut bland de största och mest välkända titlarna / spel serierna som finns i dag.

Edit: Final Fantasy är väl värt att notera som en sådan stor serie, fastän den på senare år har fått portar till bl.a PC. Dock var serien väldigt länge konsol-exklusiv och många titlar finns endast till konsol ett tag innan de släpps till andra platformar.

Halo - PC
Super Mario - PC
Forza - PC

Även spel som Gears of Wars finns numera till PC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Christley:

försöker dock få ut svaret ur han jag svarade. jag kan flera bra spel, men om jag ska svara till de där.
zelda har riktigt fina buggar ibland. samma med red dead och forza och halo.
dock är var/är inte halo helexklusivt, liksom forza.

har inte kört uncharted och last of us så kan inte svara på de

Jo det är ju klart även dessa spel har buggar, det håller jag med om. Även konsol-spel präglas av i bland för tidiga lanseringar och game-breaking bugs, det är inget snack om saken. Dock så måste du väl hålla med om att i genomsnitt så är konsoll-spel mer optimerade (för sin hårdvara) och ofta mycket färre buggs, (även om de finns)i alla fall de som är exklusiva till t.ex endast PS eller xbox.

Det blir ju dock fel, om jag tolkade det ursprungliga inlägget du citerade rätt, om han menar att det endast finns bra spel till konsol, för det är ju utomordentligt fånigt. Skulle väl gissa att det finns fler AAA titlar som är PC exklusiva än det finns konsol spel, och i princip alla spel är snyggare på PC (Men också mycket mer krävande).

Halo har väl endast Halo 2 som spelbart på PC och Halo 5 Forge? Men ja, det kan ju då inte igentligen klassas som exklusivt, fastän det jag vill poängtera att en evt. PC release har kommit många år efter att Xbox varianten har kommit.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av cider123:

Halo - PC
Super Mario - PC
Forza - PC

Även spel som Gears of Wars finns numera till PC.

Wait what?

Det har jag missat helt, när hände det? (För jag antar att vi fortfarande snackar officiell lansering och inte emulator)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av JasPlan:

Wait what?

Det har jag missat helt, när hände det? (För jag antar att vi fortfarande snackar officiell lansering och inte emulator)

Oj, tänkte visst på Sonic, inte Super Mario Men helt rätt, inga officiella spel till PC - även om jag personligen brukar köra äldre Super Mario spel på nätet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av grimboso:

Zelda, Uncharted, Halo, Super Mario, The last of us, Forza, Red Dead Redemption är väl några fantastiska titlar, som är ypperst väl optimerade för sina platformar och är absolut bland de största och mest välkända titlarna / spel serierna som finns i dag.

Edit: Final Fantasy är väl värt att notera som en sådan stor serie, fastän den på senare år har fått portar till bl.a PC. Dock var serien väldigt länge konsol-exklusiv och många titlar finns endast till konsol ett tag innan de släpps till andra platformar.

Dat feeling när man faller igenom marken i Read Dead Redemption.. Inga buggar var det ja. Finns en hel del intressanta buggar även i Uncharted och Halo. Optimerade visst men knappast jämförbara med tanke på API:t i sig. Kanske blir bättre i och med DirectX12 som påstås kunna dra ned på overheaden men de resultat som redovisats i form av Ashes of Sigularity t.ex. så är det inte någon astronomisk förbättring direkt.

Off topic /screamin-daemon, moderator

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av cider123:

Oj, tänkte visst på Sonic, inte Super Mario Men helt rätt, inga officiella spel till PC - även om jag personligen brukar köra äldre Super Mario spel på nätet.

Np, har inte så bra koll över Nintendo nuförtiden så jag trodde jag hade missat nått.

On Topic:
Det är trevligt att AMD säkrade Project Scorpio, nog för att jag är skeptisk till hur bra den kommer sälja. Av det jag såg från Microsoft på E3 så gjorde de ett bra jobb med att visa att jag inte behöver en Xbox, nästan allt kommer till Win10. Visst det är fortfarande via deras store, men det är ett billigare insteg än en konsoll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av JasPlan:

Wait what?

Det har jag missat helt, när hände det? (För jag antar att vi fortfarande snackar officiell lansering och inte emulator)

Skrivet av cider123:

Oj, tänkte visst på Sonic, inte Super Mario Men helt rätt, inga officiella spel till PC - även om jag personligen brukar köra äldre Super Mario spel på nätet.

Finns faktiskt en hel del Mario-spel till Apple II och PC. Vissa är till och med utgivna av Nintendo.
http://www.mariowiki.com/List_of_games

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Bra för AMD med inkomstkällorna från konsolerna. AMD har ju en stor fördel i.o.m. att de kan leverera en komplett lösning med chipset, CPU, GPU o.s.v. Skulle de t.ex. välja Intel + Nvidia blir det fler kockar inblandade samt två separata chip för GPU och CPU.

I teorin kan Intel leverera samma integrerade lösning, men deras GPU:er är inte i närheten av tillräckliga.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10 | Emulering / Retro: Lotharek MiST & Pi 3B+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi | Server: Pi 3 & DS218+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Trevligt för amd och tror det är bra för pc med då jag helt skiter i xbox men tror det är ett steg mot bättre integrerade kretsar som inte är mobila som kan ge bättre apu där visionen är zen/polaris 1080p allt på medium på itx bräda sub 95w med pico psu och ssd ...tyst billig strömsnål och man kan spela på den känns som en upphetsande kombo jag hoppas blir verklighet

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Tumnus:

Dat feeling när man faller igenom marken i Read Dead Redemption.. Inga buggar var det ja. Finns en hel del intressanta buggar även i Uncharted och Halo. Optimerade visst men knappast jämförbara med tanke på API:t i sig. Kanske blir bättre i och med DirectX12 som påstås kunna dra ned på overheaden men de resultat som redovisats i form av Ashes of Sigularity t.ex. så är det inte någon astronomisk förbättring direkt.

Eller när man laddar om, boostar och slänger granater i Halo 5 och får permanent boost Som sagt finns en del både roliga och mindre roliga saker.

Jag tror som dig att iom Dx12 / vulkan så kommer vi också få spel som nyttjar hårdvaran i mycket större utsträckning, dock så tror jag det kan dröja ett tag. Dels med tanke på att en stor majoritet sitter fortfarande på Win7 (dx11) och alla spelutvecklare måste lära sig hur man kan nyttja alla nya resurser i dx12 på bästa sätt.

Ashes visar ju som du säger många av fördelarna med Dx12, där Dx12 implicit multi adapter är en av dom (mixa nvidia / amd). Hoppas att vi kan få fler och fler spel som nyttjar fördelarna. Att kunna köra 4k/60hz+ på t.ex 1080 tror inte jag är några problem, när spelen blir mer optimerade för dx12.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av grimboso:

Eller när man laddar om, boostar och slänger granater i Halo 5 och får permanent boost Som sagt finns en del både roliga och mindre roliga saker.

Jag tror som dig att iom Dx12 / vulkan så kommer vi också få spel som nyttjar hårdvaran i mycket större utsträckning, dock så tror jag det kan dröja ett tag. Dels med tanke på att en stor majoritet sitter fortfarande på Win7 (dx11) och alla spelutvecklare måste lära sig hur man kan nyttja alla nya resurser i dx12 på bästa sätt.

Ashes visar ju som du säger många av fördelarna med Dx12, där Dx12 implicit multi adapter är en av dom (mixa nvidia / amd). Hoppas att vi kan få fler och fler spel som nyttjar fördelarna. Att kunna köra 4k/60hz+ på t.ex 1080 tror inte jag är några problem, när spelen blir mer optimerade för dx12.

Framförallt har jag för mig att Nvidia och AMD inte riktigt utnyttjar de funktioner som finns i DX12 fullt ut. Någon som har mer sakkunskap om just API kan eventuellt gå mer på djupet. Däremot att 4K skulle bli inga problem för 1080 vill jag lämna osagt. Det handlar fortfarande om ett kort som inte riktigt orkar med att dra runt ett spel i 60 FPS i 4K ensamt. Alltså skulle 60Hz+ vara en överdriven förväntning för denna generation av kort.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av SteelSeries86:

Nu spekulerar jag!

Det sägs ju att current gen konsoler motsvarar R9 390X i GPU-kraft, fast konsolerna har 7850 specs.
Då bör dessa nya som kommer ha motsvarighet GTX1080?

Då konsolerna har MYCKET bättre optimeringar och enklare lösningar...dvs utvecklarna gör bättre och högre kvalitetsspel på konsoler än vad de kan på PC.

Så, jag tror de kommer kunna leverera 4k@60FPS tack vare bättre optimeringsmöjligheter.
Konsolerna kommer att ta 4k till mainstream före PC.

Ledsen att behöva krossa dina drömmar men, ett 760 kör över en PS4a. Du kan t.o.m skaffa en 750Ti och överklocka så får du lika bra prestanda som PS4 med, så att konsolerna matchar 390X är ren bullshit. Spelar ingen roll om man "optimerar", det är inget magiskt ord som gör att man får flera gånger högre prestanda än normalt. Det kan hjälpa en del jo, men du ser väldigt lite skillnad i multiplatformspel. Du måste köra exlusiva titlar för att få en riktigt bra optimering. Sen kan man undra var du får det ifrån att 4K kommer bli mainstream före PC. Konsolerna har ju inte ens lyckats ha 1080p som standard när det varit en standard för PC ganska länge.

Sen som svar på dina andra inlägg så är spel väldigt subjektivt, men menar du just specifikt hur väl spelen fungerar utan buggar osv så är det en självklarhet att konsolerna har det lite bättre, även om dom fortfarande också har dessa problem. Men buggar kan fixas enklare för alla sitter på samma hårdvara och mjukvara medan på PC finns olika Windows versioner, oändliga hårdvarukonfigurationer, även olika operativsystem för dom få spel som stödjer det. Tycker dock att jag har minimalt med problem med buggar, dom flesta buggar är grafiska dessutom och helt harmlösa. Har sett fler utav dessa buggar på Youtube där folk spelar PS4/XB1 än vad jag själv sett när jag spelar. Så konsolerna är långt ifrån fria från detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Tumnus:

Framförallt har jag för mig att Nvidia och AMD inte riktigt utnyttjar de funktioner som finns i DX12 fullt ut. Någon som har mer sakkunskap om just API kan eventuellt gå mer på djupet. Däremot att 4K skulle bli inga problem för 1080 vill jag lämna osagt. Det handlar fortfarande om ett kort som inte riktigt orkar med att dra runt ett spel i 60 FPS i 4K ensamt. Alltså skulle 60Hz+ vara en överdriven förväntning för denna generation av kort.

Det är inte upp till nvidia / amd att utnyttja ressurserna i dx12 på samma sätt längre. I dx11 är det drivare som gör mycket jobb, och därmed högre overhead. I dx12 / vulkan är det APIt själv som gör grovjobbet och det är bl.a därför man ser mindre vinst på nvidia-kort i tester dx11/dx12 mot vad AMD ser. Detta på grund av att nvidia har betydligt bättre optimerade drivare för dx11. Dx12 utnyttjar i sig själv bättre hårdvaran än dx11 kan göra, och därför ser man att AMD-korten tar ifatt (och i flera fall går om) nvidia.

Kikar man på Doom som är openGL-baserat så kör ett enkelt 1080 spelet i gott över 60 fps. Ofta låg det uppe i 70 fps, och där ser man ett spel som är väl optimerat. Så jag tror absolut att titlar som är mer optimerade kommer kunna köra 4k / 60 hz, men det kräver också att spelet är optimerat.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Jag är grymt taggad inför nästa år med dom nya konsol släppen och Xbox som jag tycker överraskade oss (Mig) och var bäst i årets E3.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Friterad:

Sen kan man undra var du får det ifrån att 4K kommer bli mainstream före PC. Konsolerna har ju inte ens lyckats ha 1080p som standard när det varit en standard för PC ganska länge.

Jag tror många personer har förvirrat vad Microsoft har sagt på E3. Det nämns flera gånger att konsolerna klarar av "4K video". Vilket är lite sneaky gjort av dem för jag tror många bladat ihop det med att kunna spela spel i 4K.

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Nov 2007

@nathler:

Xbox One S, som kommer I augusti ska klara 4k Video, eftersom den ska ha en 4k ultra hd blu ray, Xbox Scorpio som kommer julen 2017 ska klara spel med 4K I upplösning

Intel i7 6700K, Asus Z170 Pro Gaming, Samsung 840 256Gb, Asus GTX 970 Strix, 16 Gb ram 3000 Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av grimboso:

Jo det är ju klart även dessa spel har buggar, det håller jag med om. Även konsol-spel präglas av i bland för tidiga lanseringar och game-breaking bugs, det är inget snack om saken. Dock så måste du väl hålla med om att i genomsnitt så är konsoll-spel mer optimerade (för sin hårdvara) och ofta mycket färre buggs, (även om de finns)i alla fall de som är exklusiva till t.ex endast PS eller xbox.

Det blir ju dock fel, om jag tolkade det ursprungliga inlägget du citerade rätt, om han menar att det endast finns bra spel till konsol, för det är ju utomordentligt fånigt. Skulle väl gissa att det finns fler AAA titlar som är PC exklusiva än det finns konsol spel, och i princip alla spel är snyggare på PC (Men också mycket mer krävande).

Halo har väl endast Halo 2 som spelbart på PC och Halo 5 Forge? Men ja, det kan ju då inte igentligen klassas som exklusivt, fastän det jag vill poängtera att en evt. PC release har kommit många år efter att Xbox varianten har kommit.

Klart att konsoller måste optimera och fuska för att kunna komma I närheten av PC-spel som släpptes för 3 år sedan. Det är ju dock helt irrelevant eftersom datorer har så mycket mer beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Det kommer bli kul att se slutresultatet av de uppdaterade gamla konsollerna, skulle vara roligt att köpa en konsoll och faktiskt använda den.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Efta:

Klart att konsoller måste optimera och fuska för att kunna komma I närheten av PC-spel som släpptes för 3 år sedan. Det är ju dock helt irrelevant eftersom datorer har så mycket mer beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk om den användes optimalt också?

Som det är idag så eldar vi ganska rejält för kråkorna.