Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Mionix Castor

Svenska Mionix gör ett besök i SweClockers testlabb med spelmusen Castor, som lägger fokus på byggkvalitet och ergonomi. Häng med in till testlabbet för en genomgång.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Har inte denna mus funnits ute ett bra tag ha för mig den tillverkades 2014

If it can't run Crisys its a calculater

https://www.sweclockers.com/galleri/14571-obsidian-5th

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Titta äntligen en mus utan massa blingbling och trams som gör att den ser ut som en rymdraket istället för en mus. Kanske blir en sådan när min gamla G402 behöver bytas ut. Alltid kul med svenska alternativ tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Köpte en sådan nyligen och gillar den skarpt! Programvaran är dock bristfällig. Har skickat mina synpukter på programvaran till Mionix och vi får se om de tar åt sig.

EDIT: Kan ge exempel på en brist som programvaran har. Om jag tex vill byta så att musknapp 4 ska motsvara tangenten ö så kan jag välja Single key assignment. När jag trycker på ö på tangentbordet tolkar programvaran det som `
Den kan uppenbarligen inte hantera att jag försöker att lägga in ö. Om jag sparar och inställningen, som visar `, och trycker på musknapp 4 i en textruta kommer bokstaven ä, alltså varken ö eller `. Jag trycker på en tangent, den visar ett annat tecken och sen när jag trycker på knappen kommer en tredje bokstav. Det fungerar alltså inte.
Bilden visar när jag fösöker att lägga in tangenten ö:

EDIT2: Ytterligare en brist är att det inte går att assigna "Media buttons" till musknapparna, dvs typ Play/pause, Stop, next track osv. Jag har försökt via Single key assignment, men den registrerar inte mina tangentbordstryck, när det kommer till mediaknapparna.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Ser intressant ut. Får se om jag kan hitta en butik som har den inne. Gillar inte att köpa möss utan att klämma lite först.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Ser onekligen bra ut, bra pris också!
Dock skulle jag vilja se ett universalt program för alla Mionix produkter.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

399kr känns prisvärt, men inte 699kr.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Väldigt nöjd med min castor som jag haft sedan förra black friday. Byggkvaliteten och känslan i knapparna passar mig perfekt. Dock behöver jag glida bak lite för att mitt claw grip ska kännas optimalt. Jag köpte den för fps spelande (quake) och den har inte fallerat än, oavsett hur snabba rörelser. Lift off inställningen fungerar bra för någon som byggt in kulmusens egenheter i muskelminnet!

Stort pluss för att den inte har massa onödigt trams och att led:en är mer diskret än disco.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Jag köpte denna datormus under våren och kan inget annat säga än att jag är väldigt nöjd! Programvaran är som nämnts dess största nackdel. Storlek, känsla och övrigt är kanonbra.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Ser helt klart ut att vara en värdig extra mus i lådan, i fall min G400 dör.

2500K - 16GB - 1TB - 1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2011

mycket nöjd med datormusen och ligger skönt i handen:) värt sitt pris!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

För 400 Kr är det ÄNTLIGEN en ersättare för Logitechs G400 och liknande möss.

Av en ren slump inhandlade jag just denna mus för cirka två veckor sedan till min flickvän vars mus hade börjat med hyss, så jag har förstahands erfarenhet av den med. Känns mycket trevlig, men jag skulle hålla med undertecknad att den gärna hade kunnat få vara liiite längre.

Som en bonus kan jag rapportera att den fungerar helt utan konstigheter under Linux (Ubuntu). Inte testat med deras speciella mjukvara, men den ser jag ingen anledning att använda heller.

Detta är helt enkelt en solid mus som gör vad en mus ska göra.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Ser ut att vara lika ergonomisk som en fotsvamp...

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Den är okej, allt är okej med den men inget som gör att jag hojtar till direkt. Köpte den för 399kr tror jag eller liknande och det är den värd men skulle kunna tänka mig byta någon gång till andra möss med lite högre prislappar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Och jag är fortfarande nöjd med min gamla Sensei Raw, det bästa med den är att jag inte ens märker av den, den gör inget väsen av sig. Den bara finns och gör sitt jobb. Precis som en datormus skall vara

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(AptX HD, LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Kör med denna sen ett halvår och väldigt nöjd jag också. Vann den i en tävling och började använda denna istället för min Razer Deathadder chroma. Omärkbar skillnad i prestanda men upplever Castor som skönare att hålla i med bättre grepp. Enda nackdelen är att "hacken" i scrollhjulet är väldigt mjuka och det är lätt att rulla ett extra hack vilket orsakat en del svordomar vid vapenbyte i FPS-spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Wifi:

Jag köpte denna datormus under våren och kan inget annat säga än att jag är väldigt nöjd! Programvaran är som nämnts dess största nackdel. Storlek, känsla och övrigt är kanonbra.

Får man bra grepp med lill- och ringfingret när man vill göra lyft?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

På tal om programvaran, det finns en stor fördel med den också. Man installerar inget på datorn, du laddar ner en fil kör den och gör ändringarna och sparar det på minnet i musen. Inget som ligger i autostart och inställningarna följer med oavsett vilken dator du kopplar in musen till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

399:- verkar vara ett bra pris för musen. Skulle dra en beställning på Webhallen men tyvärr tog dom inte postförskott. Åh

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av ClintBeastwood:

399:- verkar vara ett bra pris för musen. Skulle dra en beställning på Webhallen men tyvärr tog dom inte postförskott. Åh

Finns ju faktura (0kr, 14 dagar) som man kan använda sig av

PC: i7-2700K | GTX 1060 STRIX 6GB
Laptop: MacBook Air 13" Mid 2013
Telefon: Galaxy Note 8
Ljud: B&O H6 | HyperX Cloud II | Asus Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Marcuswb:

Finns ju faktura (0kr, 14 dagar) som man kan använda sig av

Orolig att fakturan glöms bort så kan lika gärna vänta lite med att beställa men tack för tipset!

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ser ut som den har mycket räfflor där smuts kan samlas och gör den svår rengjord.

Den där lär bli äcklig och ohygienisk och full med smuts och bakterier.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Min castor dog efter 1 månads användning. Den bara lade av helt och hållet. Hade gärna velat ge den ett bra betyg för den var suverän när den funkade. Blev ombedd att förklara problemet och skulle testa det ena och det andra innan jag blev bedd att skicka in den och få en ny. Men ärsch, då tycker jag dem skulle skickat en till mig istället för att jag skall behöva hålla med med inskickningar och betala frakt och skit samt att behöva testa olika metoder på att laga den hemma. Näh, köpte mig sedan en Zowie ec:1. Den håller iallafall och deras support är suverän.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av rektor:

Ser ut som den har mycket räfflor där smuts kan samlas och gör den svår rengjord.

Den där lär bli äcklig och ohygienisk och full med smuts och bakterier.

Precis som alla andra möss jag haft då. Det är så svårt att rengöra möss nu för tiden så jag inte plocka isär musen och rengöra den inuti

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av AMD-FX:

Precis som alla andra möss jag haft då. Det är så svårt att rengöra möss nu för tiden så jag inte plocka isär musen och rengöra den inuti

Jo, men vissa möss och tangentbord är värre än andra.

Jag tycker tillverkare av tangentbord och mus bör ta mer hänsyn till ergonomi och hygien så att deras produkter är sanitära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Megacrash:

Får man bra grepp med lill- och ringfingret när man vill göra lyft?

Jag har ganska små händer, men spelar en hel del CS:GO som kräver lyft av musen vid snabba musrörelser, och jag har aldrig stött på några problem med det.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Man kan alltid ha ett gäng olika för olika spel...

😃

Trevligt. Om min sabre optical rgb dör så är detta intressant. Vet någon va de är för sensor i Corsairn med 6400 dpi btw?...

korWWW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Köpte denna på Black friday förra året för max 399:- om jag minns rätt och jag har inte hittat något lika bra för priset.
Gillar man en lätt, enkel och greppvänlig mus så är denna att rekommendera.

Jag har inte haft problem med varken kvalitén eller att den skulle bli lätt äcklig men så har jag inte flottiga händer eller äter chips när jag sitter vid datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/usr/local/bin/
Registrerad
Maj 2012

Beställde denna samma dag innan nyheten. Vilken timing! Ser fram emot att lira med denna skönhet.

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2007

Äger både Mionix Naos 3200 samt 8200 där den senare agerar Main. Hur står sig castor mot dessa, någon som äger båda?

|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i |
| Samsung EVO 512 | Dell 2713h ||| |Flaptop| : | ASUS G75VW