Min grabb är en spelfantast, behöver ett grafikkort som driver 3 skärmar

Permalänk

Min grabb är en spelfantast, behöver ett grafikkort som driver 3 skärmar

Jag agerar IT-avdelning åt min grabb som sitter och spelar spel nätterna igenom.

Hans dator är väl inte den senaste precis, men har vart OK fram tills nu:

• Asus P8Z68-V Pro Gen3

• Intel i5 4690-K

• 16 GB RAM

• Sapphire Radeon HD7970

Han använde typ ovanstående för att driva en 24 tums skärm och en Samsung 32 tums TV (TV'n för att köra Kodi).
Så för något år sedan så ville han ha ytterligare en 24 tums skärm. Först tänkte jag att det skulle väl gå då grafikkortet hade både HDMI, DVI och VGA ut. Men det visade sig att kortet kunde bara driva 2 enheter samtidigt, inte tre.
Jag löste det genom att skaffa ett AMD HD5450 kort till datorn också, detta fick driva TV'n och HD7970 fick driva de 2 datorskärmarna.

Nu har jag uppdaterat med de senaste drivrutinerna från AMD och OS'et till Win10 version 1607, och nu blev det stört omöjligt att få HD5450 kortet att fungera, AMD-programmet säger bara att det är ett legacy-kort som inte stöds längre. Så nu kan jag bara få 2 av 3 skärmar att fungera.

Så nu mina frågor:

1. Kan ni rekommendera ett kort, valfri tillverkare och pris, som klarar att driva 3 skärmar utan prestandaförlust?

2. Är grabbens dator-rigg för gammal för någon som vill kunna spela 2016 års spel? Är det dags att byta både moderkort och CPU?

Permalänk
Medlem

Är du amd fantast så köp ett amd fury kort, men just nu så är det bara Nvidia som gäller, köp ett 1070. är mest bang for the buck tycker jag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

1. 7970 klarar mer än 2, använd displayportsutgång!
2. CPU klarar sig bra. GPU också vid 1080p och ej max inställningar. Beror på grabben om han vill ha mer ögongodis/fps.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

7970 stödjer Eyefinity, så de ska gå med fler än 3 skärmar..
Det ja blev lite fundersam på är hur han kan köra en intel gen 4 cpu på en 1155 bräda..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Gissar att tv:n inte har displayport utan bara hdmi?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Nevil:

7970 stödjer Eyefinity, så de ska gå med fler än 3 skärmar..
Det ja blev lite fundersam på är hur han kan köra en intel gen 4 cpu på en 1155 bräda..

Jag har ju en massa kartonger liggande efter datorbyggen, tittade på etiketten och trodde jag hade rätt, men såklart inte.
Det är istället denna CPU han har:

Alltså en Intel Core i5 2500K. Är det fortfarande OK eller är det dags att uppgradera?

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Gissar att tv:n inte har displayport utan bara hdmi?

Stämmer det, TV'n kan bara ta HDMI eller VGA, antar att det påverkar valmöjligheten?

Permalänk
Skrivet av DST:

Är du amd fantast så köp ett amd fury kort, men just nu så är det bara Nvidia som gäller, köp ett 1070. är mest bang for the buck tycker jag.

OK, så detta kort kan klara att driva en TV med HDMI och 2 skärmar med DP och DVI?

https://www.dustinhome.se/product/5010964146/strix-gaming?sse...

Och det är inte overkill för grabbens rigg, så att resten blir en så stor flaskhals att kortet inte kan leva upp till vad det går för?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scrambler:

Stämmer det, TV'n kan bara ta HDMI eller VGA, antar att det påverkar valmöjligheten?

Nej, finns både DP->HDMI kablar och adaptrar i de flesta välsorterade elektronik varuhus t.ex Webhallen etc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

OK, så detta kort kan klara att driva en TV med HDMI och 2 skärmar med DP och DVI?

Och det är inte overkill för grabbens rigg, så att resten blir en så stor flaskhals att kortet inte kan leva upp till vad det går för?

Inget fel på kortet men titta gärna på 980Ti också som presterar "nästan" som ett 1070 och kostar ca 4 000kr istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Jag agerar IT-avdelning åt min grabb som sitter och spelar spel nätterna igenom.

• Asus P8Z68-V Pro Gen3

• Intel i5 4690-K

• 16 GB RAM

• Sapphire Radeon HD7970

Han använde typ ovanstående för att driva en 24 tums skärm och en Samsung 32 tums TV (TV'n för att köra Kodi).
Så för något år sedan så ville han ha ytterligare en 24 tums skärm. Först tänkte jag att det skulle väl gå då grafikkortet hade både HDMI, DVI och VGA ut. Men det visade sig att kortet kunde bara driva 2 enheter samtidigt, inte tre.
Jag löste det genom att skaffa ett AMD HD5450 kort till datorn också, detta fick driva TV'n och HD7970 fick driva de 2 datorskärmarna.

Nu har jag uppdaterat med de senaste drivrutinerna från AMD och OS'et till Win10 version 1607, och nu blev det stört omöjligt att få HD5450 kortet att fungera, AMD-programmet säger bara att det är ett legacy-kort som inte stöds längre. Så nu kan jag bara få 2 av 3 skärmar att fungera.

Så nu mina frågor:

1. Kan ni rekommendera ett kort, valfri tillverkare och pris, som klarar att driva 3 skärmar utan prestandaförlust?

2. Är grabbens dator-rigg för gammal för någon som vill kunna spela 2016 års spel? Är det dags att byta både moderkort och CPU?

Antingen så kan du bara köpa ett billigt kort som stödjer windows 10 som driver tvn så är problemet löst. Eller så köper du ett värstingkort, GTX1070 eller 1080 så räcker det ett tag framöver. CPUn är på gränsen att vara för klen. En liten överklockning på den så skulle det bli lite liv i den igen.

Finns det tendenser från grabben att datorn inte orkar spelen längre? Annars är det ju enklast och billigast att köra på ett billigt kort som funkar med windows 10 som extrakort åt tvn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

3 skärmar skulle jag faktiskt satsat på 1080. Processorn skulle nog må bra av en liten oc också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

• Asus P8Z68-V Pro Gen3

• Intel i5 4690-K

• 16 GB RAM

• Sapphire Radeon HD7970

Så nu mina frågor:

Du skriver spelentusiast så jag utgår ifrån att han vill spela i flerskärmsläge
1 och 2) Att driva 3skärmar i eyefinity/surround är krävande , datorn är inte i närheten tillräcklig för detta lägg, lägg på 100.000 och vissa spel kommer fortfarande inte att kunna drivas utan prestanda förlust. Ett alternativ är ju att köra low/medium lite beroende på spelet då, ett hopp från 1920x1080 till 5760x1080 (3x1080p) kräver en del (tänk inte ens på 3x4k).

Ett bra alternativ är 34/35" 21:9 skärm i 2560x1080 , borde kunna drivas med nuvarande setup. Jag kör en i 3440x1040 och upplever att den är för tungdriven för ett R9 295X2 skulle inte ens tänka på att driva det i 5670x1080. Undvik 29" varianterna Har själv gått från 1: 3x24(1080p) thin/borderless mod 2: 1x29" 21:9 3: 1x34" 21:9 och min personliga åsikt r att alt 1 och 2 suger (såvidare man enbart har tänkt köra rallyspel eller vissa FPS) , spel som kräver att man tittar i menyer/hotbars osv är ospelbart i eyefinity/surround man ser inte menyerna då dom är långt ute till höger/vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

försök köpa det billigaste 1070 du kan hitta, hellre 1070 än gtt980ti pga rammängden samt "smp" funktinen som kanske kommer till nytta nån gång.

cpun om det e en i5 4690 kommer funka ypperligt till ett 1070 eller om du nu väljer att köpa ett 980ti då.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3734097
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731444
sikta på under 5papp e mitt tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

försök köpa det billigaste 1070 du kan hitta, hellre 1070 än gtt980ti pga rammängden samt "smp" funktinen som kanske kommer till nytta nån gång.

cpun om det e en i5 4690 kommer funka ypperligt till ett 1070 eller om du nu väljer att köpa ett 980ti då.

Han rättade sig lite längre ner i tråden att det är en Core i5 2500K han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Han rättade sig lite längre ner i tråden att det är en Core i5 2500K han har.

ah, hade ändå köpt ett 1070, spelen blir ju bara mer å mer gpukrävande lixom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan Scrambler,

Skrivet av Scrambler:

• Asus P8Z68-V Pro Gen3

• Intel i5 4690-K

• 16 GB RAM

• Sapphire Radeon HD7970

Så nu mina frågor:

Jag har själv en 2500K och ett 390X vilket jag tycker räcker fin-fint till dagens spel.
Vad är det för spel som spelas?
Vad för krav har ni på upplösning, bildkvalitet, tja "ögongodis" helt enkelt.

Jag är beredd att säga att om ni vill köpa nytt bör ett RX480 Nitro+ från Sapphire räcka finfint.
480 är ett kort som passar perfekt i de nyaste grafik-APIerna, såsom Dx12 och Vulcan, till ett pris som är helt ok.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så går det bra att koppla in tre skärmar i nuvarande kort, så länge åtminstone en av skärmarna kopplas in med displayport. (eller omformulerat: man kan inte ha mer än två skärmar totalt kopplade via HDMI eller DVI)

Dvs om någon av skärmarna klarar displayport så är problemet löst redan

Om alla skärmar bara klarar hdmi så tror jag man behöver en aktiv displayport till HDMI adapter, men de kostar väl typ 2-300 kr så det är ingen jätteutgift

Tanken är väl inte att försöka spela över alla tre skärmar på en gång? (en är ju en TV i helt annan storlek?)
Isåfall kan du ignorera alla i tråden som påpekar att det kostar prestanda med tre skärmar

...

Att köra in ett 1070 i den burken känns möjligen aningens overkill. Slänga in typ ett 1060 verkar kanske lämpligare?
(om det inte finns någon plan att uppgradera resten också)
Det beror ju på prestandabehovet också.. Är det uppenbart att de spel han kör i nuläget har prestandaproblem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 7970 och eyefinity (3 skärmar) ett bra tag och det funkar fint även på nyare spel också så länge man inte vill 'maxa allt'.
Har kört DVI->DP, DVI->aktiv DP och DVI->DVI
Vänta till hösten och se om du hittar ett begagnat 980ti för runt 2-2500:-
Eller varför inte ett 980 för 2700:- http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/241734-asus_g...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Jag har ju en massa kartonger liggande efter datorbyggen, tittade på etiketten och trodde jag hade rätt, men såklart inte.
Det är istället denna CPU han har:
http://imgur.com/a/aXGmW

Alltså en Intel Core i5 2500K. Är det fortfarande OK eller är det dags att uppgradera?

Grabben blir nog glad om han får en 6700K
Men du kan ju förslagsvis börja med ett nytt grafikkort och klocka din 2500K.
Behöver ni hjälp med det så får ni. Det finns massor med guides till just din cpu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Grabben blir nog glad om han får en 6700K
Men du kan ju förslagsvis börja med ett nytt grafikkort och klocka din 2500K.
Behöver ni hjälp med det så får ni. Det finns massor med guides till just din cpu.

Här är en på svenska:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Sätt dig med grabben en kväll och överklocka processorn tillsammans. Det måste väl vara något av det vackraste far och son kan göra!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Här är en på svenska:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Sätt dig med grabben en kväll och överklocka processorn tillsammans. Det måste väl vara något av det vackraste far och son kan göra!

Något av det bästa jag läst här <3

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.