Permalänk
Medlem

Mobilt bredband 4g static ip

Tjena

Har en klient som jag ska installera ip-kameror till och problemet som jag stöter på är att den statiska ipn ändras eftersom det är ingen fast. Det som händer är att varje gång jag har fixat klart allt så ändras klientens ip adress och jag behöver sätta in andra värden. Min fråga är finns det ingen annan lösning förutom att använda en noip dynamik ip.

Permalänk
Medlem

Är man tvungen att använda IP adresser? Fungerar det inte med ett hostname? Vad är det för kameror och hur är det tänkt fungera?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

https://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang/tjanster/3St...

Alla kan nog erbjuda det om du kastar pengar på dem.

Permalänk
Medlem

Pointman, hur tänkte du med hostnamn och det är övervaknings kameror till en butik

Permalänk
Medlem

han har tele2 som leverantör och dom kunde tyvärr inte erbjuda statisk för mobilt bredband

Permalänk
Rekordmedlem

Hittade denna sammanfattning om vad M2M abonemangen erbjuder >

Viktig information om M2M och operatörer (uppdaterad 2016-04)

Om du behöver nå dina enheter och nätverk via mobilt internet från utsidan så behöver du ett abonnemang som stödjer den typen av tjänst. Vanliga 4G/3G abonnemang är ofta begränsade och stöder inte den funktionen.

Net1 - Net1 driver ett LTE450-nät (fd CDMA) i Sverige, Norge och Danmark. Den låga frekvensen (450 MHz) ger sändarna lång räckvidd med bättre täckning på landsbygd och sjö. Unikt är att det ingår gratis dataroaming i Norge och Danmark. Möjlighet finns att få M2M-abonnemang med fast IP-adress och låg månadskostnad.

Telenor - Om du väljer standard bredbandsabonnemang från Telenor så tillåter det inte trafik inåt (APN - internet.telenor.se). Men de erbjuder även tilläggstjänster för publik IP-adress och statisk IP-adress. Publik IP-adress (APN - public.telenor.se) kostar extra ca 40:-/månad och publik + statisk IP-adress (APN - static.telenor.se) ca 60:-/månad. Statisk IP-adress ger dig alltid samma IP-adress oavsett om du flyttar SIM-kort mellan olika enheter. Har du ett 4G-abonnemang brukar Telenor erbjuda en publik öppen IP-adress.


För större kunder finns möjligheten att köpa ett eget APN, där man själv välja funktioner. Telenor erbjuder även M2M-abonnemang som är optimerade för uppkoppling med lite datatrafik.

Telia - Telias vanliga abonnemang är låsta för inkommande trafik. Nytt från 2016 är att de erbjuder publik fast IP som tillval.

AddSecure - AddSecure erbjuder abonnemang med möjlighet att köra publik IP, statisk + publik IP i Telias nätverk eller möjlighet att skräddarsy funktionen för M2M.

Tre - Tre bjuder på publik IP adress om man väljer APN - bredband.tre.se. Dock byter Tre IP-adress ganska ofta och för att garantera åtkomst utifrån behövs någon form av dynamisk DNS tjänst. Tillägstjänst för fast IP finns att beställa (APN - static.tre.se).

Tele2 - Tele2 ger publik IP på produkter som har funnits länge i nätet och NAT:ad IP på nya enheter (baserat på MAC adress).
http://www.communica.se/iframe/m2mguide.asp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

verkar vara tvär komplicerat lol

Permalänk
Medlem

Jag hade satt upp en no-ip eller dyndns. Brukar gå att ställa in i router, dvr eller kameran. Gratisvarianten har en hållhake för att den ska vara aktiv. Man får en länk i ett mejl som behöver tryckas på eller betalar man en hundring om året för att slippa.

Permalänk
Medlem

Om de har råd att betala så kontakta telenors m2m avdelning då kan ni få statiska IPn och ipsec tunnel så kan ni begränsa vilka som ska komma åt dem på IP nivå. Telia och tele2 har också m2m tjänster. Annars så lev med nån dynamisk DNS tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Precis som andra säger så borde du använda dyndns eller motsvarande och inte förlita dig på IP adresser.

Om du nu arbetar med sådant (dvs. du har en kund) så borde detta vara ganska självklart. Det kan också vara bra att du byter IP adress, eller vet du garanterat hur din kunds kamera har det med säkerhet?