Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Trådlöst modem fungerar plötsligt inte på en av mina datorer

Permalänk

Trådlöst modem fungerar plötsligt inte på en av mina datorer

Jag har ett Huawei E1750 trådlöst modem med Stay Connected från Telenor som plötsligt har slutat fungera på min desktop. Det har fungerat bra under flera år. När jag kopplar in det i min laptop så fungerar allting och jag ansluter till nätet utan problem.

När jag kopplar modemet till min desktop däremot så hittar det nätverket men efter att jag klickar på ”connect” står det att anslutningen har misslyckats.

Jag har startat om datorn flera gånger samt ominstallerat Stay Connect både från modemet och från Telenors hemsida och startat om men resultatet blir detsamma. Jag har också gått genom felsökningen som Stay Connected föreslår och inget.

Som sagt, på laptopen inga problem alls. Min misstanke är därför att någonting har gått fel med min Windows 7 på desktopen.

Jag gjorde en boot med Ubuntu från usb för att kolla om det verkligen var Windows som krånglade men jag kunde inte installera Stay Connected i Ubuntu 16.04.1 LTS. Min gissning är att Telenors modem funkar inte där, de har ingen Stay Connect för Linux på sin hemsida heller (bara Windows och Mac Os). Antingen det eller så gör jag nånting fel i Ubuntu.

Undrar vad jag skulle kunna göra, kan några drivrutiner kanske blivit korrumperade någonstans? Vilka drivrutiner har med det här att göra? Eller blir jag tvungen att ominstallera hela Windows?

intl i5-3570 @ 3,40 Ghz
nvidia GeForce GTX 670
8gb dual-channel DDR3
MSI H77MA-G43 (MS-7756) (socket 0)