PCI/AGP grafikkort till gammal dator.

Permalänk
Medlem

PCI/AGP grafikkort till gammal dator.

Har en gammal dator som syrran ska använda till youtube och lite internetspel, men jag vet inte vart jag ska hitta ett grafikkort som har ett pci uttag och som kan klassas som ett "bra" gammalt kort.
Har någon lite tips om vad som skulle passa?

Visa signatur

i5 3350 3.10hz, GeForce Gtx 750ti, Corsair 4x2 DDR3 RAM, 2tb Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

GeForce FX5200 eller GeForce 6200, GeForce 9400GT

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är PCI-E du letar efter.

För en dator som kräver ett PCI kort är på tok för gammal för youtube etc..

Leta efter PCI-E eller PCIe kort så blir det nog bättre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är inte pcie

Visa signatur

i5 3350 3.10hz, GeForce Gtx 750ti, Corsair 4x2 DDR3 RAM, 2tb Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Här är PCI-grafikkorten som listas på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=351
Det verkar vara få butiker som säljer dessa grafikkort "nya". Du har nog större chans att hitta ett begagnat t.ex. här på Sweclockers alternativ fundera på om det inte är dags att uppdatera datorn med ett nyare moderkort.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av phille14:

Har en gammal dator som syrran ska använda till youtube och lite internetspel, men jag vet inte vart jag ska hitta ett grafikkort som har ett pci uttag och som kan klassas som ett "bra" gammalt kort.

Skrivet av Karaff:

Är det PCI-E så tror jag istort sett valfritt kort för några 100 lappar duger till det!

Men skulle absolut rekommendera att uppgradera ifall det är vanlig pci, det behöver inte kosta mycket med moderkort,ram och cpu, intel hd graphics klarar av många små online spel osv utan problem!

Permalänk
Medlem

Så gammalt som PCI eller är det AGP?

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@phille14:

Då hade det varit intressant att veta vad för maskin du tänker använda till youtube som skall bestyckas med ett PCI grafikkort ?

Pentium 60Mhz ?

Har datorn inte PCI-E så är det väl lämpligt att sätta kortet i AGP porten istället ?

För har datorn inte AGP och inte PCI-E så bör den vara rätt ålderdomlig..

Jag är uppriktigt nyfiken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@phille14:

Varför i hela världen väljer du att jaga ifatt ett PCI kort till en dator som är kapabel till AGP ?

Vill du ha 4Mb VRAM utan 3D ?

Det är ett AGP kort du behöver..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@phille14:

Varför i hela världen väljer du att jaga ifatt ett PCI kort till en dator som är kapabel till AGP ?

Vill du ha 4Mb VRAM utan 3D ?

Det är ett AGP kort du behöver..

Jag är inte världens bästa på datorer så jag vet inte allt, ta det lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phille14:

Vad har den för hårdvara i övrigt?
Misstänker som ovanstående att den kommer vara för klen för att användas till det hon avser.
Folk slänger/ger bort bättre grejer idag, annars kanske en "PC on a stick" vore något? börjar kring 500:- förutsatt att hon har tillgång till skärm med HDMI uttag.

Permalänk
Medlem

Men nu har du lärt dig något nytt

Jag blev bara förbryllad över ditt val.

Som sagt, det är ett AGP kort du skall hitta..

Dock beroende på CPU i det moderkortet så är det ingen direkt räcer..

En gammal Pentium 4 på dryga 2Ghz klarar knappt av youtube i någon upplösning utan att få spatt.. men förhoppningsvis har du en något roligare CPU än så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xeraton:
har tyvärr inte pengarna, annars hade jag absolut gjort det, men jag tror inte syrran behöver det, hon är bara 7 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men nu har du lärt dig något nytt

Jag blev bara förbryllad över ditt val.

Som sagt, det är ett AGP kort du skall hitta..

Dock beroende på CPU i det moderkortet så är det ingen direkt räcer..

En gammal Pentium 4 på dryga 2Ghz klarar knappt av youtube i någon upplösning utan att få spatt.. men förhoppningsvis har du en något roligare CPU än så.

Har en pentium d på typ 3ghz eller något, vet ej ifall det är bättre eller sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@willienelpson:
det är en gammal skärm och den har inte hdmi, har knappt några pengar överhuvudtaget just nu efter att våran hund har opererats på grund av att korsbandet gick av, annars hade jag köpt nytt, hittade datorn hos farmor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du inte integrerad grafik på det moderkortet då ?

Som sagt, det är ingen större mening att lägga några pengar på datorn (t ex köpa ett grafikkort från butik för massa hundra), men du borde kunna få ett hyggligt (enligt datorns mått mätt) grafikkort i stort sett gratis om du frågar runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@willienelpson Den har 2gig ram, en pentium d på 3ghz för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hitta ett begagnat kort..

Det där är:

1: totalt overkill för din syrra (kortet kommer inte göra någon nytta utan bara dra ström)

2: kosta lika mycket som datorn är värd totalt

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phille14:

Har en gammal dator som syrran ska använda till youtube och lite internetspel

Definiera dessa "internetspel" till att börja med.
Men jag är rädd för att det inte är mycket mer du kan göra med en Pentium D än att surfa och om den har problem med Youtube så är det processorns fel och inte grafikkortets.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@phille14
Det finns ju integrerad grafik på moderkortet. Räcker inte den?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@phille14:
Vad är det för socket?
Och är du säker på att det inte är pci-e?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Digital fyndjägare

Ska du ha absolut det bästa AGP kortet så ska du satsa på ett HD4670 eller HD3850.
Crysis on HD3850.
https://www.google.se/search?q=best+agp+card+ever+made&rlz=1C...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Nästan lite överprisat, men ett 6200 AGP.

http://www.tradera.com/item/341371/264491058/nvidia-geforce-6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

@phille14
Det finns ju integrerad grafik på moderkortet. Räcker inte den?

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

@phille14:
Vad är det för socket?
Och är du säker på att det inte är pci-e?

110%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Definiera dessa "internetspel" till att börja med.
Men jag är rädd för att det inte är mycket mer du kan göra med en Pentium D än att surfa och om den har problem med Youtube så är det processorns fel och inte grafikkortets.

1. Den har inte ens ett grafikkort
2. Hon ska typ bara spela panfu o massa barbiespel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Ska du ha absolut det bästa AGP kortet så ska du satsa på ett HD4670 eller HD3850.
Crysis on HD3850.
https://www.google.se/search?q=best+agp+card+ever+made&rlz=1C...

Verkar så ja : http://www.tomshardware.co.uk/forum/266619-33-wots-graphics-c...
Sen var det ju frågan om Ram....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

@phille14: Med största sannolikhet kommer en smartphone prestera bättre än den gamla fornreliken. Youtube kan du i stort sätt glömma.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|