USB-enheter kopplas bort och sedan till - problem med moderkortet?

Permalänk
Medlem

USB-enheter kopplas bort och sedan till - problem med moderkortet?

Hejsan.

Grabben har en del problem med sin dator, det visar sig genom att alla USB-anslutna enheter kopplas bort en kort stund och sedan tillbaka igen.

Hemma hände det ca 1-2ggr på 5veckor, men när han kom tillbaka till sitt boende på skolan så händer det flera gånger om dagen ibland. Jag gissar att det kan vara så att dom kanske inte har lika stabil ström, men även så att hans moderkort kanske är lite klent för alla enheter.

Han har idag.

Moderkort: MSI B450 A-PRO MAX (Rätt säker på att det är senaste BIOSen på detta)
CPU: Ryzen 7 3700x
Minne: 4x8GB 3000 (Kan va 3200MHz)
GPU: nVidia RTX 3070 8GB (MSI Suprim)
PSU: Tror den är på 550 eller 650

Jag funderar på om det kan vara så att moderkortet är lite klent och att man kanske skulle byta till ett B550-kort som ska ha lite bättre ström för USB osv, eller ska man prova med en USB-hubb med extern ström? Han spelar VR så det är en hel del skit inkopplat i USB.

Jag har funderat på PSUn, men då det inte är några större problem hemma hos oss så är jag lite tveksam till den. Så vad tror ni smarta medlemmar är på Sweclockers?

Tack för edit MOD

Jag har kollat lite på om det kan vara grabbens disk som kan vara boven, han har en Kingston NV2 2TB disk som är snart 2år och vad jag kunnat hitta så verkar dom vara rätt så dåliga, tänker om det kan vara något med den som kanske startar om hela stacken? Är ett långskott utan dess like, men någon som kanske har någon input om detta?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Det första du skall göra är att uppdatera BIOS samt chipset-drivrutinerna. AMD har haft en del problem med USB-controllern på sina AMD4-moderkort.

Sen kan det vara en poäng att se till att mus och tangentbord och annat som bara behöver USB 2.0 också sitter på USB 2.0-portar. Det kan fungera bättre så.

En USB-hub med egen nätenhet kan också hjälpa och är ganska lätt att prova.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det första du skall göra är att uppdatera BIOS samt chipset-drivrutinerna. AMD har haft en del problem med USB-controllern på sina AMD4-moderkort.

Sen kan det vara en poäng att se till att mus och tangentbord och annat som bara behöver USB 2.0 också sitter på USB 2.0-portar. Det kan fungera bättre så.

En USB-hub med egen nätenhet kan också hjälpa och är ganska lätt att prova.

Jag får kolla med grabben vilken BIOS han har på kortet och även se om han gjort nått med Chipset-drivarna. Han sa ju självklart inte till mig att han hade haft problem hemma förens han kom till sitt boende och hade mera problem.

Tackar för input, vi kollar dessa och så får jag se till att köpa in en USB-hub med extern ström

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt ska de allra flesta sådana problem som tidigare fanns för vissa på AM4 ha lösts med senare AGESA-versioner (en del av BIOS på AMD).

En del kan eventuellt få sådana problem vid för låg SoC-spänning tycker jag mig ha sett, även om jag inte minns exakt var jag såg detta. OBS: SoC-spänningen har ett ganska snävt intervall som anses säkert, så där bör man vara lite försiktig och kolla upp gränserna innan ändrar värdet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som redan nämnt ska de allra flesta sådana problem som tidigare fanns för vissa på AM4 ha lösts med senare AGESA-versioner (en del av BIOS på AMD).

En del kan eventuellt få sådana problem vid för låg SoC-spänning tycker jag mig ha sett, även om jag inte minns exakt var jag såg detta. OBS: SoC-spänningen har ett ganska snävt intervall som anses säkert, så där bör man vara lite försiktig och kolla upp gränserna innan ändrar värdet.

Jag har för mig att jag har läst/hört något om det jag men, men kommer inte ihåg vart och då datorn är hos grabben så tror jag inte det är en bra idé att låta han pilla i BIOSen, men ska ju absolut kolla så att senaste är inlagd, annars får jag fixa det nästa gång han har med burken hem.

Visa signatur

Main

Spare/kontor