Permalänk
Medlem

Tips på UPS

Jag är på jakt efter en vettig ups till ett vettigt pris har inte direkt nån speciell budget satt men hamnar helst under 4k iaf.

Vad har ni att rekommendera? nytt/beggat funkar för mig, jag har bara ett krav egentligen... Hela mitt skåp ska kunna kopplas in i den och drivas nån minut på batteri iaf.

Det som ska drivas är:
HP DL 380 G6 med dubbla psu
Supermicro 1 psu
Pfsense routern 1psu
samt min pc
och eventuellt switchen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Räkna ihop dina "Watt"(VA) (eller mät) och köp passande UPS (med >matchande Watt) från t.ex. APC hos Kjelle eller annan Prisjaktadfirma.

APC e bra skit!

Permalänk
Medlem

Kolla med energimätare vad alla saker drar... man vill ju att de ska klara minst 10 minuter så allting hinner stänga av sig snyggt när strömmen går!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Fundera över vilken typ av UPS du vill ha. Kommer inte ihåg vad de olika typerna heter. Något liknande line interactive, online. Om UPS:en alltid ska leverera ström från batteriet eller om den ska kopplas in på någon ms. UPS:er är olika snabba på att kopplas in.
Jag köpte en billig som aldrig hann koppla över till batteridrift när strömmen försvann. För en lampa var det inga problem men en dator/server hinner dö. De som alltid är online via batteriet är dyrare.
Hur ska du kunna administrera den, räcker det via USB eller krävs det nätverksinterface. USB är dyrare men bara en dator som får information från UPS:en när den behöver stänga ner. Har man nätverksinterface så kan UPS:en prata med alla inkopplade datorer/servrar.
Går självklart att lösa så att även USB stänger ner alla men då krävs det mer manuellt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Räkna ihop dina "Watt"(VA) (eller mät) och köp passande UPS (med >matchande Watt) från t.ex. APC hos Kjelle eller annan Prisjaktadfirma.

APC e bra skit!

Aa jag ska ta och kolla upp det... fast jag vill nog faktiskt inte veta vad allt drar, haha
APC

Skrivet av Maxizor:

Kolla med energimätare vad alla saker drar... man vill ju att de ska klara minst 10 minuter så allting hinner stänga av sig snyggt när strömmen går!

jo det är ju sant

Skrivet av Pake:

Fundera över vilken typ av UPS du vill ha. Kommer inte ihåg vad de olika typerna heter. Något liknande line interactive, online. Om UPS:en alltid ska leverera ström från batteriet eller om den ska kopplas in på någon ms. UPS:er är olika snabba på att kopplas in.
Jag köpte en billig som aldrig hann koppla över till batteridrift när strömmen försvann. För en lampa var det inga problem men en dator/server hinner dö. De som alltid är online via batteriet är dyrare.
Hur ska du kunna administrera den, räcker det via USB eller krävs det nätverksinterface. USB är dyrare men bara en dator som får information från UPS:en när den behöver stänga ner. Har man nätverksinterface så kan UPS:en prata med alla inkopplade datorer/servrar.
Går självklart att lösa så att även USB stänger ner alla men då krävs det mer manuellt jobb.

Helst av allt vill man väl ha en som kontinuerligt matas av batterierna för att få så jämn ström som möjligt? då är ju faktiskt nätverksinterface att föredra.

Det är ju en hel djungel då man kollar runt på UPC så jag känner mig helt lost då jag aldrig tidigare använt mig av en

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)