Excel-regel, hur?
Hejsan!
Jag har en daglig syssla som behöver göras, men det är lätt att glömma det så jag skulle vilja göra ett excelblad som kan visa mig huruvida den sysslan har gjorts idag eller inte. Har man gjort sysslan så sätter man en notis i excelbladet. Vi är då fyra stycken som skall göra sysslan men det är lätt att vi glömmer bort det då en av oss vanligtvis gör det direkt på morgonen.
Mitt problem är att jag är inte säker på var jag ens ska börja med att söka information. Jag har googlat lite grann, men eftersom det jag letar efter är en rad av olika funktioner så har jag svårt att få ihop det med de lösa, något hjälpande artiklar som jag har hittat.
Tanken bakom att just ha ett excelblad är att det är modifierbart och kommer inte att dra några resurser om det står igång hela tiden.
Jag har nu en kalender uppskriven i excel med en tom cell till höger om varje dag.
Jag skriver helt enkelt ned funktionen jag skulle vilja ha och sen får vi se om någon excel-smartare än mig vet hur man gör.
a2-a27 är måndagar, och visar de datum måndagarna kommer att falla på.
b2-b27 är blanka,
c2-c27 är tisdagar,
d2-d27 är blanka,
osv.
det jag letar efter är;
" om dagens datum finns i någon cell, men cellen till höger om den har någonting inskrivet -> formatera cell P14 till grön bakgrundsfärg -> annars röd. "
Är det möjligt eller bör jag istället leta efter en programvara som kan påminna oss?
jätte-tack på förhand!