Permalänk

Excel-regel, hur?

Hejsan!

Jag har en daglig syssla som behöver göras, men det är lätt att glömma det så jag skulle vilja göra ett excelblad som kan visa mig huruvida den sysslan har gjorts idag eller inte. Har man gjort sysslan så sätter man en notis i excelbladet. Vi är då fyra stycken som skall göra sysslan men det är lätt att vi glömmer bort det då en av oss vanligtvis gör det direkt på morgonen.

Mitt problem är att jag är inte säker på var jag ens ska börja med att söka information. Jag har googlat lite grann, men eftersom det jag letar efter är en rad av olika funktioner så har jag svårt att få ihop det med de lösa, något hjälpande artiklar som jag har hittat.
Tanken bakom att just ha ett excelblad är att det är modifierbart och kommer inte att dra några resurser om det står igång hela tiden.

Jag har nu en kalender uppskriven i excel med en tom cell till höger om varje dag.
Jag skriver helt enkelt ned funktionen jag skulle vilja ha och sen får vi se om någon excel-smartare än mig vet hur man gör.

a2-a27 är måndagar, och visar de datum måndagarna kommer att falla på.
b2-b27 är blanka,
c2-c27 är tisdagar,
d2-d27 är blanka,
osv.

det jag letar efter är;

" om dagens datum finns i någon cell, men cellen till höger om den har någonting inskrivet -> formatera cell P14 till grön bakgrundsfärg -> annars röd. "

Är det möjligt eller bör jag istället leta efter en programvara som kan påminna oss?

jätte-tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Containerfox:
Det ska gå i, har du excel på svenska eller engelska? "IF" eller "OM" satser finns i excel iaf. Lite osäker på hur du definerar bakgrundsfärgen i en if sats dock.
Annars finns ju denna med:
https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2013/10/18/change...

När du säger "om dagens datum finns i någon cell" menar du i hela workbooken då eller bara på just den sheeten eller den raden?

Googlade lite snabbt och hittade det här:
http://www.contextures.com/xlCondFormat01.html

Är det inte något sånt du vill ha?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Inte kanske helt vad du söker men novistips:
Kör en cell med formeln =idag()
Exepelvis i P1
Kör du formeln =LETARAD(P1;C2:D27;2;FALSKT) i Q1 så kommer den leta efter dagens datum i kolumn C och returnera värdet i cell D.
I cell P14 kan du exempelvis köra =Q1 för att returnera värdet Q1.
Kör sedan Villkorsstyrd formatering på P14 - ny regel och formatera endast celler som innehåller (välj något som passar) och välj färg/format för cellen.

Nu letar mitt exempel bara efter tisdagar (kolumn C). Det ska gå att köra formeln ovan med flera OM-satser för att LETARAD i flera tabeller men jag är inte så haj på detta. Alternativt kan du ju köra fem LETARAD-satser för måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar och på så sätt få detta per veckodag åtminstone.

Exempelvis https://i.gyazo.com/900c97b597ad88ddad2a74e3279d0752.png

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

@Containerfox:
Det ska gå i, har du excel på svenska eller engelska? "IF" eller "OM" satser finns i excel iaf. Lite osäker på hur du definerar bakgrundsfärgen i en if sats dock.
Annars finns ju denna med:
https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2013/10/18/change...

När du säger "om dagens datum finns i någon cell" menar du i hela workbooken då eller bara på just den sheeten eller den raden?

Googlade lite snabbt och hittade det här:
http://www.contextures.com/xlCondFormat01.html

Är det inte något sånt du vill ha?

Hej, Tack för hjälpen!
Jag har kör excel 2016 på svenska.

Jag menar "om dagens datum finns i någon cell i sheeten".

Det jag tänkte är att man kan ha resultatet av "if"-statementet returneras i en cell och sen ha "status"-cellen som har en villkorsstyrd formatering.

Typ;

q1=idag()
q2 kollar om det finns dubblett av innehållet i q1 någonstans i worksheeten och OM true -> kollar i cellen till höger om den ifall det finns ett värde, och returnerar i så fall det värdet.
P14=q2 med villkorsstyrd formatering där OM värdet överstiger 0 = grön, annars röd.

Den villkorsstyrda formateringen har jag koll på, det är formeln jag behöver till q2 som jag inte riktigt vet hur jag skall skriva.

tack igen, och tack på förhand!

Permalänk

Edit - Det vore så mycket enklare om alla datum låg i en kolumn och inte spritt över flera men så kanske ni absolut inte vill göra?
I sådana fall är det enkelt att köra exempelvis =LETARAD(Q1;F2:G27;2;FALSKT)
-Edit

Permalänk
Skrivet av danielsan123:

Edit - Det vore så mycket enklare om alla datum låg i en kolumn och inte spritt över flera men så kanske ni absolut inte vill göra?
I sådana fall är det enkelt att köra exempelvis =LETARAD(Q1;F2:G27;2;FALSKT)
-Edit

I den banan har jag inte ens tänkt. Tack!

Jag återkommer till tråden imorgon med resultat!

Permalänk
Skrivet av danielsan123:

Edit - Det vore så mycket enklare om alla datum låg i en kolumn och inte spritt över flera men så kanske ni absolut inte vill göra?
I sådana fall är det enkelt att köra exempelvis =LETARAD(Q1;F2:G27;2;FALSKT)
-Edit

Tjenare!

Sitter nu med lite tid över och provar formeln på det vis du föreslog.
Det jag då har gjort är att jag har gjort hela kalendern i kolumn B.
så;

Det jag nu har gjort är;
p2=idag()
q2=LETARAD(P2;C1:C63;1;SANT)

E6=q2 med villkorsstyrd formatering som visar grönt när q2 visar ett värde över 0.

Det fungerar... typ. Den visar grön status när jag sätter värde 1 i cellen till höger om dagens datum.
Men jag stöter på ett problem..
Den verkar ignorera att det är cellen till höger om dagens datum som spelar roll, dvs resultatet av "finns p2-värdet i c1-kolumnen?-frågan". Om det däremot finns en

screenshots för att visa vad jag menar:

Scenario 1
det är onsdag, och ingen har utfört sysslan. ej heller igår. I måndags utfördes sysslan och loggades som den skall, men inte i tisdags. Statusrutan visar ändå grönt.

Scenario 2
Det är onsdag, sysslan utfördes i måndags, men inte igår. här är det dock loggat att den _inte_ har utförts på tisdagen, men det finns ingen logg på onsdagen. Statusrutan visar då rött (som den borde, men inte PGA att onsdagens loggcell är tom, utan PGA tisdagens visar 0).

Scenario 3
Satt en nolla i en cell nedanför dagens datum, fast har en 1a i dagens datum. Statusrutan visar då rött.

Kort sagt verkar det som sagt att den struntar i dagens datum och vad som finns i cellen bredvid, och istället bara tar det senaste inputtet och returnerar det värdet istället.

Tacksam för all hjälp, det är både trevligt och lite roligt.

Permalänk

@Containerfox:

Tycker din formel ser konstig ut.
Prova
=LETARAD(P2;B1:C63;2;SANT)

Permalänk
Permalänk

Var tvungen att försöka knäcka problemet med att köra i flera tabeller (måndag, tisdag osv). Det fungerar med följande kod om du nu skulle vilja återgå till din gamla layout med en tabell för måndag, en för tisdag osv.

=OMFEL(LETARAD(X1;K2:L27;2;FALSKT);OMFEL(LETARAD(X1;M2:N27;2;FALSKT);OMFEL(LETARAD(X1;O2:P27;2;FALSKT);"Finns ej")))

Anpassa efter dina celler och för varje tabell (veckodag) lägg till ;OMFEL(LETARAD(xxxxxxx)

Permalänk
Skrivet av danielsan123:

@Containerfox:

Tycker din formel ser konstig ut.
Prova
=LETARAD(P2;B1:C63;2;SANT)

Nu verkar det funka galant!
Tack så JÄTTE-mycket!