DHCP server fungerar men ändå inte

Permalänk
Medlem

DHCP server fungerar men ändå inte

Hej!
(allt för labb skull)
Det är såhär, jag har två domänkontrollanter var av första routar, och andra har DHCP. Samt har jag en klient med windows 10 i. Internet via routing tjänsten fungerar till klienten om jag sätter statisk, men så fort jag sätter i automatiskt hämtning av ip-adresser så får jag fel ip-adress om jag kollar med ipconfig kommando (192.168.211.130 får jag upp). Men i DHCP-managern så visar den att datorn får rätt ip-adress.
¨

DC01 (router) - 192.168.9.10(intern), 192.168.0.12 (ut mot internet)
DC02 (DHCP) - 192.168.9.11
Scoopconfig: Start: 192.168.9.20 - End: 192.168.9.30 Default Gateway 192.168.9.10

Någon som vet vad som kan vara fel?? Behöver ni mer information än vad jag kommer på nu så säg till! Men huvvud felet är att DHCP manager visar att datorn får rätt ip, men kommandotolken säger att jag får en annan. Jag har kört med ipconfig /release,/renew...

EDIT: http://imgur.com/a/TYTpg tror detta hjälper att förstå

Tack iförhand!!

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att din router inte gör denna tilldelning?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Först och främst prova med att slå av nätverkskortet på din vanliga klient. Slå sedan av din DHCP och aktivera nätverkskortet igen. Vad får du för IP address nu?

Mest för att utesluta så att det inte är någon annan DHCP som sitter och delar ut addresser.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Först och främst prova med att slå av nätverkskortet på din vanliga klient. Slå sedan av din DHCP och aktivera nätverkskortet igen. Vad får du för IP address nu?

Mest för att utesluta så att det inte är någon annan DHCP som sitter och delar ut addresser.

får samma ip-adress, så det verkar som det är en annan DHCP. Men hur vet jag vilken det är så jag kan stänga av den?

EDIT: DHCP servern har 192.168.211.254, vilket med en googling gav att det har med VMware att göra.. jag fatta inte så mycket https://communities.vmware.com/thread/42597?start=0&tstart=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du kontrollerat så att din router inte gör denna tilldelning?

Det är inte min routers DHCP's IP-inställningar

Permalänk
Medlem

Är miljön virtuell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Är miljön virtuell?

yess stämmer, i VMware

Permalänk
Medlem

192.168.211.254 vmware DHCP delar ut adressen, antagligen har du en bryggad (bridged) koppling på en av hostarna/guests.

Ping 192.168.211.254, får säkert inget svar - men arpen uppdateras
Arp -a
Mac tillhör vmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

192.168.211.254 vmware DHCP delar ut adressen, antagligen har du en bryggad (bridged) koppling på en av hostarna/guests.

Ping 192.168.211.254, får säkert inget svar - men arpen uppdateras
Arp -a
Mac tillhör vmware?

stämmer, vad gör man åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

stämmer, vad gör man åt det?

Tar bort bryggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tar bort bryggningen.

men hur ska jag få internet till min server då? fungerar NAT inställningen i VMware för att få routa över internet till klienten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

men hur ska jag få internet till min server då? fungerar NAT inställningen i VMware för att få routa över internet till klienten

EDIT; Har testat att ändra till NAT-funktionen men det blir samma problem ändå. går detta att lösa på något sätt så att min klient kan få internet med DHCP

EDIT2; Det löste sig om man tog bort DHCP inställningarna i själva VMware. trodde inte det gick, men med lite sökning så gick det... Vill tillägga att det var HOST-Only som gjorde en DHCP broadcast och inte bridge

tack för hjälpen alla som hjälpt till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu3n:

EDIT; Har testat att ändra till NAT-funktionen men det blir samma problem ändå. går detta att lösa på något sätt så att min klient kan få internet med DHCP

EDIT2; Det löste sig om man tog bort DHCP inställningarna i själva VMware. trodde inte det gick, men med lite sökning så gick det... Vill tillägga att det var HOST-Only som gjorde en DHCP broadcast och inte bridge

tack för hjälpen alla som hjälpt till!

Vi som jobbar med vmware utgår från att man menar ESX när man pratar VMWare inte Workstation.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Vi som jobbar med vmware utgår från att man menar ESX när man pratar VMWare inte Workstation.........

Exakt vad bidrog du med denna kommentar? Jag hade inge problem att förstå vilken produkt det handla om, även jag jobbar med VMware.

Permalänk
Medlem

Går att göra ett internt nät i wmware player där man ansluter de virtuella nicen och vill man ha in internet i en maskin kör man ett av de virtuella nicen i bridged mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Exakt vad bidrog du med denna kommentar? Jag hade inge problem att förstå vilken produkt det handla om, även jag jobbar med VMware.

Såbra, men det gjorde inte jag. Mitt inlägg sa helt enkelt att jag inte förstod, ditt inlägg klackade bara ner på mig så jag undrar nog vad din kommentar bidrog med. Lätt att kasta sten i glashus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Såbra, men det gjorde inte jag. Mitt inlägg sa helt enkelt att jag inte förstod, ditt inlägg klackade bara ner på mig så jag undrar nog vad din kommentar bidrog med. Lätt att kasta sten i glashus...

Förstod inte, du skrev Workstation, men du förstod inte att du skrev det - och att det handla om det!? Jag förstår inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Förstod inte, du skrev Workstation, men du förstod inte att du skrev det - och att det handla om det!? Jag förstår inte

Ibland är personer här bara otroligt korkade. Nej det stod inget i @thu3n inlägg om Workstation. Du kan läsa det igen om du vill... Men efter att ha läst nästa inlägg förstod jag att det handlade om Workstation då ESXi inte har någon som helst NAT translation inbyggd, det håller bara hemmapysslare och DevOS noobs på med. Så att du inte förstår det förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ibland är personer här bara otroligt korkade. Nej det stod inget i @thu3n inlägg om Workstation. Du kan läsa det igen om du vill... Men efter att ha läst nästa inlägg förstod jag att det handlade om Workstation då ESXi inte har någon som helst NAT translation inbyggd, det håller bara hemmapysslare och DevOS noobs på med. Så att du inte förstår det förstår jag.

Det är min poäng. Du förstod, ändå möda du dig att göra ett inlägg om just ingenting - vilket bidrog med just noll. Men det kanske är så du jobbar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Det är min poäng. Du förstod, ändå möda du dig att göra ett inlägg om just ingenting - vilket bidrog med just noll. Men det kanske är så du jobbar.

Nej jag förstod inte när jag läste första inlägget, inte andra, eller tredje. Dock förstod jag senare och påpekade att det underlättar för alla om att desto mer information man har när man skapar ett inlägg desto bättre. Kan påpeka att dina inlägg också bidrar med exakt noll, om du nu förstår det.