Rykte: AMD Zen lanseras 17 januari – går upp mot Intel Core i7-6850K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför förhandsboka? Tänk om det visar sig vara en FX81xx som faktiskt var sämre än föregångaren X6 1100 i många scenarion och inte blev vettig förens FX 83xx. Nu tror jag inte det men lite dumt att inte vänta på tester innan man bestämmer sig

Vad det än nu blir så blir det nog bättre än FX-8350 som jag har idag. Intel är inte ett alternativ för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed Jo jag tror och hoppas också den klår en fx 8350 men man vet aldrig förrän man ser det. Verkar ju i alla fall lovande om det i artikeln är sant.

Skrivet av anon159643:

Detta blir intressant får hoppas de blir så bra som de påstår.
Det jag tycker dåligt med intel är att de enbart har haft cpuer för de som använder datorn som:
* Ren webbläsare
* Ren spelmaskin, varför dessa nu ska ha en iGpu i sig.
* Företag eller personer med väldigt bra ekonomi. T.ex i7-6850K med sina 6 kärnor är ingen höjdare och ändå så kostar den 6000kr.

Amd kommer nu göra processorer som skulle kunna intressera oss som kör lite bröte på datorn, men man får hoppas att de även får med de andra användarna för det är där den stora konsumentdelen finns.

Intels inbyggda GPU är ingen nackdel enligt mig. Tänk dig att ditt grafikkort går sönder och du skickar in det på reparation eller köper nytt , då är datorn användbar under tiden.
Eller när det är dags att pensionera datorn och ge den till föräldrarna eller liknande då kan du plocka ur gaming GPUn och sälja den så slipper dom ha en komponent i burken som väsnas och drar energi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Mm, hoppas på att K- I5'orna trillar ner på 1400:- prisklassen igen där de hör hemma.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Ozzed Intels inbyggda GPU är ingen nackdel enligt mig. Tänk dig att ditt grafikkort går sönder och du skickar in det på reparation eller köper nytt , då är datorn användbar under tiden.
Eller när det är dags att pensionera datorn och ge den till föräldrarna eller liknande då kan du plocka ur gaming GPUn och sälja den så slipper dom ha en komponent i burken som väsnas och drar energi.

GPS, gyroscope och accelormeter kommer härnäst i processorerna, det är ju inget fel att de finns med ifall man ska göra om en processor till en mobiltelefon när den blir äldre.

Nej om Amd Zen blir riktigt bra, så tvingas Intel göra vettiga processorer för oss som kräver lite bättre utan vilja betala långt över 10 000kr för dessa cpuer. Jag håller tummarna, det jag tror högst på sin höjd kommer hända är dock marginell påverkan, men vi får se.

Alltså min förutsägelse, släpper AMD vettiga 8cores processorer så kommer Intel göra likadant till vettiga konsumentpriser och den där gpun som i princip ingen använder på en processor som kostar över 5000kr kan de skippa.

Permalänk
Medlem

Som jämförelse är min 8-kärniga SB Xeon vid 3GHz cirka lika snabb som 5820k, vilket är Haswell. Om en Zen är 10% snabbare är den ju nog vid 6850k. Så antingen SB IPC med lite högre klock eller Ivy IPC med lägre klock vi talar om. Hoppas på sistnämnda fast med klock potential.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

* Ren spelmaskin, varför dessa nu ska ha en iGpu i sig.

2011-3 har ingen iGpu och är dock fortfarande inte intriktade 100% på spel men fortfarande

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ser Zen som helt ointressant , för streamers o photoshoppare yay bra marknad. För spel? Njaee för många som inte använder fler än 2 trådar o kör 100% IPC. Som vanligt AMD tänker för långt fram i tiden med DX12 men för frostbite spel kan det vara the go processor

Kör 100% IPC? Va? Det verkar inte som du helt förstår begreppet IPC.
Sedan börjar standard idag bli runt 4 trådar och de flesta spelmotorer har stöd för att dra nytta av flera trådar.

Om bara priset är rätt så tror jag att detta mycket väl kan bli en processorfamilj för "folket". På tok för många köper saker de egentligen inte behöver. Jag vet folk som, sedan 2600k kom, har bytt processor kanske 4 ggr. Men en 2600k hade fortfarande fungerat bra för de ändamål de hade. Folk missar att utgå ifrån frågan "vad kommer jag använda datorn till och vilken prestanda behöver jag", utan kollar vad som är det senaste och slänger pengar i sjön. När de verkligen behöver prestandan i det som de köpt hade de istället kunnat köpa det begagnat för mindre än hälften av priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

6700K kommer fortfarande troligen ha överlägsen prestanda i applikationer som endast använder 4 eller färre kärnor effektivt, som de flesta spel och program.

Det ser ut som man får 3 alternativ om man ska köpa ny CPU 2017:

-Fler kärnor: Zen

-Bättre prestanda per kärna: 6700K / 7700K

-Fler kärnor och bra prestanda per kärna, men ca. 15 000:- för en CPU: Intel 2011-3

Sant, det dröjer förmodligen rätt länge innan de åtta (troligtvis signifikant långsammare) kärnorna i Zen går om 6700k väsentligt i spelprestanda. Men redan till Broadwell-E kunde man ju se viss skillnad i prestanda baserat på kärnor, även över 4 (http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...). Visserligen är detta på 2.8ghz, men det visar ändå på att spelmotorerna redan börjar kunna utnyttja mer parallellitet än 4 kärnor med hyperthreading.

Permalänk
Medlem

AMD har tappat mitt förtroende för många år sedan. För mig blir det kaby lake 7700k och 1080 Ti i början av 2017 oavsett hur bra/dålig zen är (zen verkar ju inte vara gjorda för spel heller). Synd att de inte kommer innan nyår så man hade kunnat gibba sönder under julledigheten som man inte haft på typ 10 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Uppgifter från fjärran öst talar om en lansering av arkitekturen Zen under januari 2017, samt att den åttakärniga toppmodellen går upp mot Intels sexkärniga Core i7-6850K.

Läs hela artikeln här

Varför denna låga klockning?
Är det något fel på arkitekturen som gör att man inte klockar högre?
Att det går att överclocka till 4,2 är ointressant, det har varit mycket snack och liten verkstad från AMDs sida när det gäller just överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen är prestandan inte så intressant för mig. Jag har gått från 4930K-->5820K-->6850K och mellan de stegen har jag sett 0 förbättring i det jag använder datorn till vilket är lite labbande med virtuella maskiner men mest gaming.

För mig är det mest spännande AM4 plattformen och styrkretsarna, att AMD förhoppningsvis kommer ikapp med stöd för native USB-C, USB 3.1, PCI Express banor, SATA3 hastighet, NVME stöd etc.

Sen att snabbaste Zen inte är snabbare än 5820K spelar mindre roll för mig. Förhandsbokning lär det bli, jag hoppas bara att moderkort tillverkarna inte sparar in moderkorten när det gäller funktioner. Jag hoppas också att kommer vara lika kul att överklocka ZEN som tidigare CPUer varigt dvs. med mkt volt kan man komma högt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag inte lagt över 10.000kr på en dator de senaste 10 åren så är Zen så spännande.
Utågr ifrån att de kommer konkurrera prismässigt och därmed så vinner jag inför kommande uppdatering.
De skulle t.o.m. kunna förlora relativt stort mot intel prestandamässigt men jag vinner ändå.

Man får inte glömma att Zen är helt nytt och AMD har ju i APU serierna visat att de kan klämma ur ganska mycket mer prestanda bara genom att slipa på samma gamla storlek och design. Även om de inte slår intel i januari så kanske de kan knappa in mer kommande åren.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

GPS, gyroscope och accelormeter kommer härnäst i processorerna, det är ju inget fel att de finns med ifall man ska göra om en processor till en mobiltelefon när den blir äldre.

Ok det är ju inte i närheten av samma sak? Kan man bygga en sak som inte blir värdelös bara för att den inte duger till ex en gaming dator efter 4 år så är det ju bara bra för miljön. Mina föräldrar behöver ex inte ha en GPU i datorn som har en tdp på 200w utan de klarar sig troligtvis väldigt bra med en core i7 med en integrerad GPU som har en TDP på 65w, visst kan man köpa ex ett r5 230 och sätta i men det slipper man ju om Cpun har det inbyggt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Sant, det dröjer förmodligen rätt länge innan de åtta (troligtvis signifikant långsammare) kärnorna i Zen går om 6700k väsentligt i spelprestanda. Men redan till Broadwell-E kunde man ju se viss skillnad i prestanda baserat på kärnor, även över 4 (http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...). Visserligen är detta på 2.8ghz, men det visar ändå på att spelmotorerna redan börjar kunna utnyttja mer parallellitet än 4 kärnor med hyperthreading.

Det går endast om spelet är skrivet för DX12, är spelet skrivet för DX11 är det fortfarande en nackdel om du har fler lägre klockade kärnor. Det är total stiltje på utvecklingen när det kommer till spel tyvärr. Att man lägger till stöd för DX12 är totalt ointressant för det ger inga direkta fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får väl se när den lanseras. Sitter med en 3770k, hittills har det inte kommit något som motiverat en uppgradering från någon tillverkare, och ärligt talat är den fullt tillräckligt rapp till det mesta. Uppgradering blir aktuellt först när det finns något som verkligen sparkar röven av 3770k till ett rimligt pris, och på något sätt känns väl ändå detta tillräckligt lovande för att det ska vara värt besväret att i alla fall följa utvecklingen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jämföra med 6850k verkar lite skumt. 6850k är en onödig produkt. 6800k är ju den oklockade varianten och det är rätt stor prisskillnad mellan dessa (4590-6289). 6800k kan man klocka själv så som jag ser det skulle jag nog vilja jämför med denna. Att man vill jämföra med 6850k är nog för att priset hamnar där uppe kring 6000 sek. Vi jagar ju alltid pris prestanda här och 1700 sek i skillnad kan man ju få andra uppgraderings prylar för.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta blir intressant får hoppas de blir så bra som de påstår.
Det jag tycker dåligt med intel är att de enbart har haft cpuer för de som använder datorn som:
* Ren webbläsare
* Ren spelmaskin, varför dessa nu ska ha en iGpu i sig.
* Företag eller personer med väldigt bra ekonomi. T.ex i7-6850K med sina 6 kärnor är ingen höjdare och ändå så kostar den 6000kr.

Amd kommer nu göra processorer som skulle kunna intressera oss som kör lite bröte på datorn, men man får hoppas att de även får med de andra användarna för det är där den stora konsumentdelen finns.

Intel har CPU för alla prisklasser.

Det som ser ut att hända är att AMD kommer kunna vinna tillbaka servermarknaden och workstations med Zen.
På desktop så kommer Intel fortfarande kunna hålla ledarskapet då det ser ut att Zen inte kommer gå förbi vare sig i enkeltrådad prestanda eller klockfrekvenser.

Vi får se hur bra Raven bridge blir. Jag kommer själv köpa en alt följande APU därpå från AMD. Men i ren desktop CPU så kommer Intel leda några år till som det ser ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wasp: Brutalt, vad har du får någon core load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Jämföra med 6850k verkar lite skumt. 6850k är en onödig produkt. 6800k är ju den oklockade varianten och det är rätt stor prisskillnad mellan dessa (4590-6289). 6800k kan man klocka själv så som jag ser det skulle jag nog vilja jämför med denna. Att man vill jämföra med 6850k är nog för att priset hamnar där uppe kring 6000 sek. Vi jagar ju alltid pris prestanda här och 1700 sek i skillnad kan man ju få andra uppgraderings prylar för.

Dock så har ju 6800K bara 28 PCIE banor vilket för en del inte funkar bra om man har NVME baserad lagring och 2 eller fler grafikort + kanske ngn annat typ av PCIE kort. Det är där priskillnaden till stor del kommer in. För mig tex. skulle min Samsung 950 Pro vara ett bortkastat köp då den får gå i halvfart om jag skulle ha en 6800K.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Har väl bara varit "en"? Och denna i sin tur var mest ett rykte?

Skrivet av Tony32:

Låt oss hoppas att de kommer ikapp Intel nu!

De behöver inte komma ikapp. Bara vara i närheten av sedan kan de kontra med pris.

Skrivet av Wasp:

Verkar inte som de kommer ikapp ipcn hos intel:/ samt att de inte klockar så högt?

Själv vill jag ha så hög ipc och frekvens som möjligt över kärnor, pga siktar på 144hz i alla spel. Har svårt med det nu i bf1 bla så tror inte ett byte till amds nya kommer vara aktuellt

Har du några som helst belägg för detta?

Skrivet av Triton242:

Överklockningspotensial är bara ett sätt att flörta med oss konsumenter och har ju som oftast inte stämt ett ursäkta ordvalet jädrans skit.
Både haswell & skylake pratades det om 5ghz utan problem. Tråkiga var att dras föregångare sandybridge ofta klockade högre...

Sedan har jagför många gånger läst AMDs prestandasiffror innan lansering och de har väll inte stämt jätte bra, bulldozer eller deras 480 grafikkort är väldigt bra exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt finns det inga garantier för att Intels klockar bra i huvud taget. Bara för att det ryktas att Kaby Lake kommer ut i hög överklock ur box så betyder det inte att den klockar bra.

Skrivet av xcluzive:

AMD har tappat mitt förtroende för många år sedan. För mig blir det kaby lake 7700k och 1080 Ti i början av 2017 oavsett hur bra/dålig zen är (zen verkar ju inte vara gjorda för spel heller). Synd att de inte kommer innan nyår så man hade kunnat gibba sönder under julledigheten som man inte haft på typ 10 år

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att veta. Sedan vill jag även se var AMD påstår i närheten av att Zen inte är tänkt för spel..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför denna låga klockning?
Är det något fel på arkitekturen som gör att man inte klockar högre?
Att det går att överclocka till 4,2 är ointressant, det har varit mycket snack och liten verkstad från AMDs sida när det gäller just överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får alltid ge upp lite klockfrekvens för fler kärnor.
i7 6700K: 4 kärnor, 4 GHz / 4,2 GHz Turbo
i7-6850K: 6 kärnor, 3,6 GHz / 3,8 GHz Turbo
i7-6900K: 8 kärnor, 3,2 GHz / 3,7 GHz Turbo
i7 6950X: 10 kärnor, 3,0 GHz / 3,5 GHz Turbo

Dock håller jag med om att en turbofrekvens på 3,5 GHz är lite lågt och ett väldigt litet steg över basfrekvensen på 3,3 GHz. Intel lär därför behålla övertaget i allt som använder få kärnor. Men något extremt underläge har inte AMD när det gäller ren klockfrekvens för 8-kärniga processorer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För mig är pris/ prestanda intressant. Frågan är om man behöver 5 fps mer i spel? Gpun bottleneckar för de flesta användare som är entusiaster. Jag köpte inte ett 1080 för att köra 320x200 i very low. Min i5 2500k med lätt OC hänger med bra i de flesta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

tror knappast att det blir någon prisförändring eller sänking på intels prylar.. och amd kommer inte heller vara "billigare". De kommer prissätta sina cpuer proportionerligt till sin cpu prestanda..

:/

Permalänk
Medlem

Varför kan det inte stå "går upp mot 6950X". :-.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Varför kan det inte stå "går upp mot 6950X". :-.

Eftersom AMD inte siktar på detta segment utan snarare vill ta de segment som är mest lukrativa alltså mellansegmenten. Man måste ju börja någonstans och siktar man för högt så riskerar man att missa grovt.

Skrivet av Dem8n:

Varför denna låga klockning?
Är det något fel på arkitekturen som gör att man inte klockar högre?
Att det går att överclocka till 4,2 är ointressant, det har varit mycket snack och liten verkstad från AMDs sida när det gäller just överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

För att fler kärnor tenderar att driva ned klockfrekvenserna ganska rejält? Se på Intel t.ex. där skillnaden mellan deras fyrkärniga och tiokärniga processorer är nästan 1,2GHz i klockfrekvens.

Skrivet av Pepsin:

Man får alltid ge upp lite klockfrekvens för fler kärnor.
i7 6700K: 4 kärnor, 4 GHz / 4,2 GHz Turbo
i7-6850K: 6 kärnor, 3,6 GHz / 3,8 GHz Turbo
i7-6900K: 8 kärnor, 3,2 GHz / 3,7 GHz Turbo
i7 6950X: 10 kärnor, 3,0 GHz / 3,5 GHz Turbo

Dock håller jag med om att en turbofrekvens på 3,5 GHz är lite lågt och ett väldigt litet steg över basfrekvensen på 3,3 GHz. Intel lär därför behålla övertaget i allt som använder få kärnor. Men något extremt underläge har inte AMD när det gäller ren klockfrekvens för 8-kärniga processorer.

Det förutsätter ju den specifikationen gäller hela utbudet och inte bara de CPU:er med 4+ kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eftersom AMD inte siktar på detta segment utan snarare vill ta de segment som är mest lukrativa alltså mellansegmenten. Man måste ju börja någonstans och siktar man för högt så riskerar man att missa grovt.

För att fler kärnor tenderar att driva ned klockfrekvenserna ganska rejält? Se på Intel t.ex. där skillnaden mellan deras fyrkärniga och tiokärniga processorer är nästan 1,2GHz i klockfrekvens.

Sikta högt och missa grovt är just hela anledningen till min kommentar. AMD behöver släppa något som är vassare än Intels dito. Inte likvärdigt eller sämre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Sikta högt och missa grovt är just hela anledningen till min kommentar. AMD behöver släppa något som är vassare än Intels dito. Inte likvärdigt eller sämre.

Nej det behöver de inte. AMD behöver få in en fot på marknaden och för detta behöver de en attraktiv produkt till ett attraktivt pris. Det handlar alltså inte om att vara bäst utan om att vara nära nog till ett bra pris.

Vi på Sweclockers är en väääldigt liten minoritet... Majoriteten av världen bryr sig inte om prestandatronen eftersom dessa processorer är svindyra. Dessutom tycker du inte det är lite väl mycket att kräva av AMD att de ska utprestera Intel? Du vet Intel.. vars utvecklingsbudget är någonstans 10x den av AMDs?

Att sikta lågt och överraska är långt mycket bättre än att sikta högt och missa grovt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det behöver de inte. AMD behöver få in en fot på marknaden och för detta behöver de en attraktiv produkt till ett attraktivt pris. Det handlar alltså inte om att vara bäst utan om att vara nära nog till ett bra pris.

Vi på Sweclockers är en väääldigt liten minoritet... Majoriteten av världen bryr sig inte om prestandatronen eftersom dessa processorer är svindyra. Dessutom tycker du inte det är lite väl mycket att kräva av AMD att de ska utprestera Intel? Du vet Intel.. vars utvecklingsbudget är någonstans 10x den av AMDs?

Att sikta lågt och överraska är långt mycket bättre än att sikta högt och missa grovt.

Ja det är väl lika bra att dom kör på i samma stil som tidigare 15 åren och följer modellen du beskriver. Har ju gått dem brs till synes.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Ja det är väl lika bra att dom kör på i samma stil som tidigare 15 åren och följer modellen du beskriver. Har ju gått dem brs till synes.

15 åren? De har t.ex. inte lanserat en ny arkitektur på närmare 5 år om inte mer... Ironiskt nog var det dessutom deras försök att hålla jämna steg med Intel som ledde till denna situation. Istället för att förfina Bulldozer så släppte de en halvfärdig processor utan direkt stöd för att man fick panik av att Intel hade hela segmentet.

Att kräva att man presterar som Intels processorer är att ha överdrivna förväntningar och dessutom så finns det knappt någon marknad för de absolut största segmenten.. Pengarna ligger i mellansegmentet.

Ditt förslag är extremt kontraproduktivt och skulle bara leda till ännu mer problem för AMD. Det är bättre att skapa sig en bra grund att bygga vidare på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

15 åren? De har t.ex. inte lanserat en ny arkitektur på närmare 5 år om inte mer... Ironiskt nog var det dessutom deras försök att hålla jämna steg med Intel som ledde till denna situation. Istället för att förfina Bulldozer så släppte de en halvfärdig processor utan direkt stöd för att man fick panik av att Intel hade hela segmentet.

Att kräva att man presterar som Intels processorer är att ha överdrivna förväntningar och dessutom så finns det knappt någon marknad för de absolut största segmenten.. Pengarna ligger i mellansegmentet.

Ditt förslag är extremt kontraproduktivt och skulle bara leda till ännu mer problem för AMD. Det är bättre att skapa sig en bra grund att bygga vidare på.

Du var inte med på AMD K tiden va? AMD har legat efter Intel länge nu. Stora löften och sedan har det brustit. Att fortsätta vara bakåtsträvare och tycka deras "vi släpper produkter som är sämre än konkurrenten" kanske är hels anledningen varför man ser en intel eller nvifia krets i OEM datorer? Folk kanske inte alltid vill ha det bästa men man vill aldrig ha det sämsta. Kanske finns en 3e part? Nope.

Visa signatur

Star Citizen ❤