Videoredigering: Target Bitrate, Resolution och Framerate frågor
@Tobbe_:
Vilken bitrate man bör välja beror på flera olika parametrar.
-Upplösning
Högre upplösning kräver högre bitrate.
En videofil med upplösningen 2,7K kräver alltså högre bitrate än en med upplösningen 2K.
-Bildhastighet
Högre bildhastighet kräver högre bitrate.
Video inspelad i 60fps kräver alltså högre bitrate än video inspelad i 30fps.
-Videoinnehåll
Bildinnehåll med mycket kamerarörelser och små detaljer kräver högre bitrate.
-Kodare
En mer avancerad kodare kräver ofta lägre bitrate för samma upplevda kvalitet.
Används x265 kommer den upplevda kvaliteten vara högre än om x264 eller Xvid använts vid samma bitrate.
Värt att notera är att dessa effekter beter sig långt från linjärt. 60fps-material kräver alltså inte alls nödvändigtvis dubbelt så hög bitrate som 30fps-material för bibehållen kvalitet. Detsamma gäller upplösning.
Om du importerar en video med upplösningen 2,7K finns ingen som helst anledning att exportera densamma i en upplösning högre än så.
Lägre upplösning kan användas för att minska filstorleken (lägre upplösning --> lägre bitrate).
Om videon inte innehåller detaljer nog för att uppnå upplösningens fulla potential kan materialet med fördel skalas ned för att spara plats utan någon synlig kvalitetsminskning.
Notera att varje omkodning av en video, oavsett bitrate, antingen minskar eller bibehåller kvaliteten på videon. Den kan aldrig öka.
Det finns flera olika sätt att koda en video:
-CBR, Constant BitRate, kan med fördel undvikas. Ger lägre kvalitet vid rörliga bilder än vid stilla sådana.
-VBR(1-pass eller 2-pass), Variable BitRate, försöker hålla den bitrate du specificerar men anpassar sig efter videoinnehållet. Kvalitet okänd, filstorlek känd. 2-pass analyserar bildinnehållet i första passet och väljer därefter en lämplig kvalitet att använda i andra. 1-pass försöker göra kvalificerade gissningar, blir ofta fel.
-CRF, Constant Rate Factor(i princip konstant kvalitet), är enligt mig optimalt. Välj en kvalitet som du är nöjd med. Alla videor kommer att hålla denna kvalitet - du behöver aldrig mer bry dig om bitrate. Kvalitet känd, filstorlek okänd.
Tre timmar för strax över en minut video låter väldigt långsamt. Jag tycker att Premieres exporteringsGUI är totalt värdelöst så kan inte hjälpa dig mycket med det. Skulle rekommendera att du sätter högsta möjliga bitrate i premiere eller att du exporterar i något mindre destruktivt format, t.ex DNxHD eller Cineform (kommer även gå mycket snabbare) för att sedan importera denna fil i programmet Handbrake. I Handbrake gör du sedan slutkodningen.
I Handbrake:
Välj x265
Preset Medium
CRF
Quality 19 (börja här, blir det dåligt, minska; förstora filer, öka).
Detta kommer att ge ett bra resultat och det kan jag säga eftersom kvaliteten är känd. Jag kan dock inte säga hur stora dina filer kommer att bli eller vilken bitrate de kommer att ha.
@Tobbe_:
Vilken bitrate man bör välja beror på flera olika parametrar.
-Upplösning
Högre upplösning kräver högre bitrate.
En videofil med upplösningen 2,7K kräver alltså högre bitrate än en med upplösningen 2K.
-Bildhastighet
Högre bildhastighet kräver högre bitrate.
Video inspelad i 60fps kräver alltså högre bitrate än video inspelad i 30fps.
-Videoinnehåll
Bildinnehåll med mycket kamerarörelser och små detaljer kräver högre bitrate.
-Kodare
En mer avancerad kodare kräver ofta lägre bitrate för samma upplevda kvalitet.
Används x265 kommer den upplevda kvaliteten vara högre än om x264 eller Xvid använts vid samma bitrate.
Värt att notera är att dessa effekter beter sig långt från linjärt. 60fps-material kräver alltså inte alls nödvändigtvis dubbelt så hög bitrate som 30fps-material för bibehållen kvalitet. Detsamma gäller upplösning.
Om du importerar en video med upplösningen 2,7K finns ingen som helst anledning att exportera densamma i en upplösning högre än så.
Lägre upplösning kan användas för att minska filstorleken (lägre upplösning --> lägre bitrate).
Om videon inte innehåller detaljer nog för att uppnå upplösningens fulla potential kan materialet med fördel skalas ned för att spara plats utan någon synlig kvalitetsminskning.
Notera att varje omkodning av en video, oavsett bitrate, antingen minskar eller bibehåller kvaliteten på videon. Den kan aldrig öka.
Det finns flera olika sätt att koda en video:
-CBR, Constant BitRate, kan med fördel undvikas. Ger lägre kvalitet vid rörliga bilder än vid stilla sådana.
-VBR(1-pass eller 2-pass), Variable BitRate, försöker hålla den bitrate du specificerar men anpassar sig efter videoinnehållet. Kvalitet okänd, filstorlek känd. 2-pass analyserar bildinnehållet i första passet och väljer därefter en lämplig kvalitet att använda i andra. 1-pass försöker göra kvalificerade gissningar, blir ofta fel.
-CRF, Constant Rate Factor(i princip konstant kvalitet), är enligt mig optimalt. Välj en kvalitet som du är nöjd med. Alla videor kommer att hålla denna kvalitet - du behöver aldrig mer bry dig om bitrate. Kvalitet känd, filstorlek okänd.
Tre timmar för strax över en minut video låter väldigt långsamt. Jag tycker att Premieres exporteringsGUI är totalt värdelöst så kan inte hjälpa dig mycket med det. Skulle rekommendera att du sätter högsta möjliga bitrate i premiere eller att du exporterar i något mindre destruktivt format, t.ex DNxHD eller Cineform (kommer även gå mycket snabbare) för att sedan importera denna fil i programmet Handbrake. I Handbrake gör du sedan slutkodningen.
I Handbrake:
Välj x265
Preset Medium
CRF
Quality 19 (börja här, blir det dåligt, minska; förstora filer, öka).
Detta kommer att ge ett bra resultat och det kan jag säga eftersom kvaliteten är känd. Jag kan dock inte säga hur stora dina filer kommer att bli eller vilken bitrate de kommer att ha.
Det var nog det mest utförliga svaret man kan få egentligen, stort tack till en väldigt väl skriven beskrivning hur det funkar. Jag tog en print-screen på hur lite av inställningarna är, kan tyvärr inte visa mer för då måste jag kryssa rutan för "exportering" för att aktivera bakomliggande rutor.

Här ser du lite då, skulle jag öka min Bitrate ännu mer så skulle filen storlek bli alldeles för hög, har en del effekter i den också, bland annat en effekt som ska försöka få bort så mycket "brus" som möjligt då den är filmad i mörker med ficklampa, vilket gör att filen blir betydligt större kanske, vet inte riktigt.
Men delvis återstår lite av frågan, vilken Bitrate passar in på min video? Jag kommer behålla samma upplösning alltså 2.7K, kommer behålla 60fps osv och ja jag rör på mig rätt mycket, ibland kommer det lite hastiga rörelser.
Om det nu inte finns någon direkt markering där jag ska lägga min bitrate men förhållande till videons inställningar, vad skulle man säga är absolut max där gränsen går till att här behöver man verkligen inte mer då det inte kommer påverka videon något.
Mina videos direkt ur GoPro'n visar att dom ligger runt 50-60 bitrate på filen. Vet inte ifall detta är något jag ska gå efter.
Sedan så kanske det tar väldigt lång tid att exportera då min CPU inte är den bästa, har en Intel i5 2500K. Enligt denna videon på YouTube så väljer han samma bitrate som hans videos är i, alltså 46, mina visade mellan 50-60 så ca 55. Då ska jag helst plötsligt välja ännu högre bitrate än det jag redan valt. Vilket tyder på att det skulle ta ännu längre tid.
Video: https://youtu.be/YgPjMII2OBw?t=2m50s
Kul att det uppskattas
Gillar inte att ge svar på vilken bitrate som skall användas egentligen, men är jag tvungen så skulle jag välja runt 55-60Mbit baserat på dina inställningar. Just på grund av att videofilerna från början har den bithastigheten. Det bästa sättet att se om man har använt tillräcklig bitrate är egentligen att titta på den resulterande videon.
Absolut max är nog ca 150-200Mbit för 2,7K. Efter det tror jag inte man kan se skillnad oavsett innehåll. Förmodligen långt lägre än så, men om du vill vara säker (gäller x264)
Maximum bitrate sätter du så högt som möjligt om du inte har någon speciell anledning att begränsa den.
Brusfiltret borde inte påverka filstorleken eftersom du själv sätter bithastigheten och därmed filstorleken. (Bitrate/8)*tid=filstorlek
Högre bitrate medför oftast inte längre kodningstid, i alla fall inte märkbart.
Faktorer som påverkar kodningstid:
-Hur komplexa algoritmer kodaren använder
-Videoinnehåll
-Bildhastighet
-Längd på video
-Upplösning
Och i premieres fall även mängden effekter du lägger på.
Trots detta vill jag fortfarande slå ett slag för Handbrake!
Du hittar det här:
https://handbrake.fr/
Exportera i DNxHD som är en bra intermediate codec. Det kommer gå på ett par minuter. Filen kommer bli gigantisk men du kan ta bort den efteråt.
Hur du gör det hittar du här:
https://forums.adobe.com/thread/1019875
Importera denna fil i Handbrake och följ mina steg ovan. Med en 2500K kommer det gå långt snabbare än 3h. Skulle gissa på 5-10min (om dina effekter inte är så avancerade) för premiere att exportera i DNxHD och sedan ca 20min för handbrake att exportera i x265.
Kul att det uppskattas
Gillar inte att ge svar på vilken bitrate som skall användas egentligen, men är jag tvungen så skulle jag välja runt 55-60Mbit baserat på dina inställningar. Just på grund av att videofilerna från början har den bithastigheten. Det bästa sättet att se om man har använt tillräcklig bitrate är egentligen att titta på den resulterande videon.
Absolut max är nog ca 150-200Mbit för 2,7K. Efter det tror jag inte man kan se skillnad oavsett innehåll. Förmodligen långt lägre än så, men om du vill vara säker (gäller x264)
Maximum bitrate sätter du så högt som möjligt om du inte har någon speciell anledning att begränsa den.
Brusfiltret borde inte påverka filstorleken eftersom du själv sätter bithastigheten och därmed filstorleken. (Bitrate/8)*tid=filstorlek
Högre bitrate medför oftast inte längre kodningstid, i alla fall inte märkbart.
Faktorer som påverkar kodningstid:
-Hur komplexa algoritmer kodaren använder
-Videoinnehåll
-Bildhastighet
-Längd på video
-Upplösning
Och i premieres fall även mängden effekter du lägger på.
Trots detta vill jag fortfarande slå ett slag för Handbrake!
Du hittar det här:
https://handbrake.fr/
Exportera i DNxHD som är en bra intermediate codec. Det kommer gå på ett par minuter. Filen kommer bli gigantisk men du kan ta bort den efteråt.
Hur du gör det hittar du här:
https://forums.adobe.com/thread/1019875
Importera denna fil i Handbrake och följ mina steg ovan. Med en 2500K kommer det gå långt snabbare än 3h. Skulle gissa på 5-10min (om dina effekter inte är så avancerade) för premiere att exportera i DNxHD och sedan ca 20min för handbrake att exportera i x265.
Toppen! Ja jag antar att skulle jag sätta högra Bitrate än vad videofilerna är i så lär det inte hända någonting egentligen då de går upp till max 60 bitrate, tror det är vad GoPro Hero 5 Black spelar in i också så.
Jag sa i mitt första inlägg att hastighet inte direkt är något jag fokuserar på, men jag hade inte räknat med att det skulle ta över 12 timmar att exportera en video på 6 minuter med 2.7K upplösning i 60fps och en bitrate på 50 med två effekter "brusredusering" och "color correction lut" samt captions som bränns in direkt på videon. Detta med Bitrate 2 Passes.
Jag testade dock att lägga över hela mitt projekt på min SSD så alla filer som programmet tänker med osv finns på samma SSD som programmet ligger på, jag sänkte även upplösningen från 2.7K till 2560x1440 (detta kanske inte påverkar hastighet då den från början fortfarande är 2.7K) med en bitrate på 35 och samma effekter/captions. Fortfarande en Bitrate 2 Passes inställning. Detta verkade dock inte sänka tiden så förvånansvärt mycket. Började exporteringen, gick ner och åt och ca 5-10 minuter senare så hade den kommit 1%.
Vad gör att det tar sådan fruktansvärt lång tid? Gör det helt enkelt det med den typen av upplösning osv? Okej jag använder Premiere Pro, men fortfarande..över 12 timmar för 6 minuters video?
Okej jag har inte den bästa CPU'n men är den så dålig? i5 2500K, Geforce 970 6GB Strix, 12gb DDR3 RAM.
- Telia vägrar sluta ringa mig för att sälja saker17
- Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar87
- Battlefield 6959
- Min dator fryser under användande14
- Epics antifusk portat till ARM8
- TCL 65" MQLED85K eller QLED810K11
- Lurad på CS-skin – får upprättelse i domstol27
- Blandade VR-nyheter1,8k
- Britter uppmanas radera gamla mejl – för att spara vatten59
- [LEK] Gissa spelet18k
- Säljes Noctua fläktar//R7 3700x//ASUS ROG Strix B450-F//DDR4 3200MHz 32GB//Corsair RM750x
- Säljes Logitech Z623 säljes, nyskick & kvitto
- Säljes Razer Deathadder V2 Pro Trådlös Gaming Mus NYTT!
- Säljes CableMod kabelkit
- Säljes Datacolor Spyder X2 Elite Nypris 2890kr
- Säljes Amd ryzen 9800x3d (ny)
- Bytes Asus TUF 3060ti bytes
- Säljes Xbox Series S
- Säljes 3 mån gammal 4K 48" Philips OLED 809 Ambilight TV
- Säljes Zotac AMP RTX 5070 Ti
- Epics antifusk portat till ARM8
- Lurad på CS-skin – får upprättelse i domstol27
- Battlefield 6, beta #2 - nya kartor, lägen och spellistor38
- Quiz: Känner du igen ljuden?75
- Asus lanserar ROG Crosshair X870E Hero BTF för AM528