Fel på mitt 1060? Får dålig FPS...

Permalänk
Medlem

Fel på mitt 1060? Får dålig FPS...

Hej jag köpte en dator nyligen och den funkar jätte bra men igår laddade jag ner BF1 och då fick jag bara ca 30 fps? Är detta vanligt? Jag har gtx 1060 strix OC. Jag har kollat på många videos med samma kort och dem få uppemot 100 fps.

Min burk innehåller:
Intel core i5 6600k
Msi krait gaming 3x
Seagate baracuda 1tb
HyperX fury 240gb
EVGA 500B 500W
Corsair 2x8 16gb DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
be quiet! Pure Rock Slim

Finns det något sätt att fixa?

Permalänk
Medlem

@astromzZ:

Satt skärmkabeln i grafikkortet och inte moderkortet? 😛

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@astromzZ:

Satt skärmkabeln i grafikkortet och inte moderkortet? 😛

Ska kolla... Om det är det då blir jag gla

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@astromzZ:

Satt skärmkabeln i grafikkortet och inte moderkortet? 😛

Tyvärr nej Nu blir jag orolig...

Permalänk
Medlem

Upplösning, grafikinställningar ? Om du kollar på gamla test kan det vara missvisande. Grafikinställningarna fungerar annorlunda nu än före patchen. T.ex. Post Process quality gör brutal skillnad i prestanda nu jämfört med innan. Får säkert 50-80% mer fps med den på medium än ultra. Vet inte vad dom gjort med spelet faktiskt. FPS är bra men spelet ser dassigt ut även på Ultra. Lär väl ta ytterligare några patcher innan spelet fungerar lika bra som när det släpptes....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Upplösning, grafikinställningar ? Om du kollar på gamla test kan det vara missvisande. Grafikinställningarna fungerar annorlunda nu än före patchen. T.ex. Post Process quality gör brutal skillnad i prestanda nu jämfört med innan. Får säkert 50-80% mer fps med den på medium än ultra. Vet inte vad dom gjort med spelet faktiskt. FPS är bra men spelet ser dassigt ut även på Ultra. Lär väl ta ytterligare några patcher innan spelet fungerar lika bra som när det släpptes....

Jag har cirka 40 fps på low settings Han körde i nån skog map med 100 resolution scale och ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Jag har cirka 40 fps på low settings Han körde i nån skog map med 100 resolution scale och ultra

Är det 1080P du kör ? Installera 3dmark och jämför med andra. Om du får samma poäng kan du iaf utesluta att det är datorn/grafikortet det är fel på. Du kan även kolla temperatur och hastighet på GPU och CPU ifall det klockar ner medans du spelar.

Permalänk

Testa att använda dx11 om du använder dx12 eller dx12 om du använder dx11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är det 1080P du kör ? Installera 3dmark och jämför med andra. Om du får samma poäng kan du iaf utesluta att det är datorn/grafikortet det är fel på. Du kan även kolla temperatur och hastighet på GPU och CPU ifall det klockar ner medans du spelar.

Det är 1080p jag kör. Jag fick ett nytt tangentbord igår och med kom en app som mäter min cpu och gpu. min gpu låg på 100% hela tiden Känns inte bra det. Vilken 3dmark ska jag köra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alPacKa-Z:

Testa att använda dx11 om du använder dx12 eller dx12 om du använder dx11

Jag har testat båda. får samma resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Det är 1080p jag kör. Jag fick ett nytt tangentbord igår och med kom en app som mäter min cpu och gpu. min gpu låg på 100% hela tiden Känns inte bra det. Vilken 3dmark ska jag köra ?

Firestrike brukar vara den vanliga att testa med

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Se till att Shadowplay är avstängt i Geforce Experience och kolla så att PhysX är satt till GPU och inte Auto

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Se till att Shadowplay är avstängt i Geforce Experience och kolla så att PhysX är satt till GPU och inte Auto

// LZ

Vart hittar jag det? Har rotat lite i geforce experience nu

Permalänk
Medlem

@astromzZ:

Shadow play hittar du i experience.
Physx hittar du i nvidias kontrollpanel om jag ej missminner mig.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Har du en Razer produkt du använder? hade problem med att razers programvara vad de nu heter... tog 30% cpu utan anledning. Kan kvitta i många spel men just BF1 märktes de tydligt på fpsn.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Har du en Razer produkt du använder? hade problem med att razers programvara vad de nu heter... tog 30% cpu utan anledning. Kan kvitta i många spel men just BF1 märktes de tydligt på fpsn.

Ingen razer what so ever. bara logitech

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Jag har testat båda. får samma resultat

10xx Serien presterar inte alls mycket bättre på DX12 så håll dig på DX11 för bästa flytet.

Sen är BF1 Otroligt CPU intensivt, dra igång ett spel i borderloss och kolla din CPU/GPU användning.
GPU-Z är ett bra program för att se vad kortet sysslar med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Se till att Shadowplay är avstängt i Geforce Experience och kolla så att PhysX är satt till GPU och inte Auto

// LZ

Skrivet av bicpenna:

@astromzZ:

Shadow play hittar du i experience.
Physx hittar du i nvidias kontrollpanel om jag ej missminner mig.

Verkar inte funka får cirka 24 fps. ska testa att byta till DX 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

10xx Serien presterar inte alls mycket bättre på DX12 så håll dig på DX11 för bästa flytet.

Sen är BF1 Otroligt CPU intensivt, dra igång ett spel i borderloss och kolla din CPU/GPU användning.
GPU-Z är ett bra program för att se vad kortet sysslar med

GPUn ligger på 99-100% CPUn peakar bara enstaka gånger på 100%. tempen på gpun var runt 56 grader och 40 på Cpun

Permalänk
Medlem

Kör du dina minnen i single eller dual channel? Det kan du kolla med t.ex. CPU-Z.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör du dina minnen i single eller dual channel? Det kan du kolla med t.ex. CPU-Z.

Jag prövar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör du dina minnen i single eller dual channel? Det kan du kolla med t.ex. CPU-Z.

Dual på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Dual på dem

vad kör du för os?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad kör du för os?

Windows 10 64-bit Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är det 1080P du kör ? Installera 3dmark och jämför med andra. Om du får samma poäng kan du iaf utesluta att det är datorn/grafikortet det är fel på. Du kan även kolla temperatur och hastighet på GPU och CPU ifall det klockar ner medans du spelar.

Skrivet av Gyhlen:

Firestrike brukar vara den vanliga att testa med

// Marcus

Såhär blev resultatet...
Graphics score
3 739
Physics score
8 508
Combined score
1 224

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla även så att du inte har DSR eller liknande på. En polare med 1060 hade riktigt dålig FPS i Rainbow Six Siege med sitt 1060, vilket vi sedan märkte berodde på att han i princip spelade i 4K.
Det var så out-of-the-box. Vi körde DDU (Display Driver Uninstaller), satte i kortet, installerade senaste drivers, och så var det på av sig självt.

Högerklicka på skrivbordet -> NVIDIA Control Panel -> Manage 3D Settings, sen är det bara att kryssa ur allt i "DSR - Factors", så att den står på Off.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Såhär blev resultatet...
Graphics score
3 739
Physics score
8 508
Combined score
1 224

Något är fel, du borde få mycket högre graphics-score. Du kör väl vanliga firestrike och inte Ultra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla även så att du inte har DSR eller liknande på. En polare med 1060 hade riktigt dålig FPS i Rainbow Six Siege med sitt 1060, vilket vi sedan märkte berodde på att han i princip spelade i 4K.
Det var så out-of-the-box. Vi körde DDU (Display Driver Uninstaller), satte i kortet, installerade senaste drivers, och så var det på av sig självt.

Högerklicka på skrivbordet -> NVIDIA Control Panel -> Manage 3D Settings, sen är det bara att kryssa ur allt i "DSR - Factors", så att den står på Off.

Prövar Bf1 igen får se hur den presterar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Något är fel, du borde få mycket högre graphics-score. Du kör väl vanliga firestrike och inte Ultra ?

Vanliga var den enda jag kunde köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla även så att du inte har DSR eller liknande på. En polare med 1060 hade riktigt dålig FPS i Rainbow Six Siege med sitt 1060, vilket vi sedan märkte berodde på att han i princip spelade i 4K.
Det var så out-of-the-box. Vi körde DDU (Display Driver Uninstaller), satte i kortet, installerade senaste drivers, och så var det på av sig självt.

Högerklicka på skrivbordet -> NVIDIA Control Panel -> Manage 3D Settings, sen är det bara att kryssa ur allt i "DSR - Factors", så att den står på Off.

Samma resultat...