Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Lite skev jämförelse, borde snarare vara "Hur kan en bilhandlare ta 500k och andra 50k för samma bil"

Det finns inget som talar för att en "vassare" mäklare skulle få till ett högre pris. Om du nu faktiskt vill jämföra mäklare begär en mer specificerad räkning, det är små skillnader men stora skillnader i pris.

Du har inte förstått det här med att en mäklare kan vara en bättre säljare än en annan? Mäklare A som är påläst, presenterar alla fördelar med bostaden och bemöter intressenterna professionellt, sakligt och vänligt får desto fler budgivare än mäklare B som är dryg, pratar om ointressanta saker och inte kan svara på frågor etc. Fler budgivare ger med största sannolikhet ett högre slutpris. Sen är det ju det där med utbud och efterfrågan även på mäklare, de mest eftertraktade mäklarna är fullbokade och kan ta högre arvoden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Lite skev jämförelse, borde snarare vara "Hur kan en bilhandlare ta 500k och andra 50k för samma bil"

Det finns inget som talar för att en "vassare" mäklare skulle få till ett högre pris. Om du nu faktiskt vill jämföra mäklare begär en mer specificerad räkning, det är små skillnader men stora skillnader i pris.

Har du nånsitt sålt ett hus själv? Antar svaret är nej då du inte inser jobbet som ligger bakom. 2h? Lol? Bara att kontakta bostadsföreningen för rätta dokument tar ju mer än 2h. Visning ca 10h. Planering av annons några timmar. Foto några timmar. Trycka upp broschyret några tusen+timmar. Ringa budgivare några timmar. Vara tillgänglig för frågor DYGNET RUNT.

Och då har vi inte ens rört området tvist med köparen eftet försäljning. Kan ta år o driva privat. Och tingsrätten har inte kvällsöppet utan det blir inkomstbortfall när man är där dagtid.

Och sen köper man mäklarens kontaktnät. De duktiga är mästare på att para ihop budgivare de vet är hungriga. Och det nätverkandet tar många timmar.

Nä, kör på mäklare. 2-3% är helt standard. Du kommer tjäna på det mångdubbelt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Har du nånsitt sålt ett hus själv? Antar svaret är nej då du inte inser jobbet som ligger bakom. 2h? Lol? Bara att kontakta bostadsföreningen för rätta dokument tar ju mer än 2h. Visning ca 10h. Planering av annons några timmar. Foto några timmar. Trycka upp broschyret några tusen+timmar. Ringa budgivare några timmar. Vara tillgänglig för frågor DYGNET RUNT.

Och då har vi inte ens rört området tvist med köparen eftet försäljning. Kan ta år o driva privat. Och tingsrätten har inte kvällsöppet utan det blir inkomstbortfall när man är där dagtid.

Och sen köper man mäklarens kontaktnät. De duktiga är mästare på att para ihop budgivare de vet är hungriga. Och det nätverkandet tar många timmar.

Nä, kör på mäklare. 2-3% är helt standard. Du kommer tjäna på det mångdubbelt.

Ja det är märkligt hur Hemverket då kan ta 10k i fast pris för allt detta du räkna upp. Men vill du tro att det är mer jobb än du tror och villig att betala 40k eller mer, kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Ja det är märkligt hur Hemverket då kan ta 10k i fast pris för allt detta du räkna upp. Men vill du tro att det är mer jobb än du tror och villig att betala 40k eller mer, kör på.

Hemverket förmedlar bara, säljaren får själv hantera det han räknade upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

10k för en Blocket annons.

Men, vra att det finns alternativ så vi alla kan välja olika.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hemverket förmedlar bara, säljaren får själv hantera det han räknade upp

Vilket redan beskrivits för lobocut ett flertal gånger. Antingen läser han inte svaren, är ett troll eller har en teflonhjärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

En lättsåld lägenhet, linköping centralt, attraktivt område förväntas gå för +2.4milj i arvodet ingår allting/ visningar, fotografering/styling, osv osv. Mäklarens arvode är 2% är det en rimlig nivå?
Grymt svårt att jämföra vad som är praxis

Jag betalade 40k när jag sålde mitt hus för några år sedan. Jag kollade med flera mäklare och de flesta presenterade först ett pris som var en procentsats av försäljningspriset. De flesta låg i krokarna runt 40k. Jag började då förhandla med dem om att jag ville ha ett fast pris. Vissa nappade på det, andra inte. Jag kan inte säga att det var något problem att få fastpris.

Personligen förstår jag inte varför mäklaren ska ha del av försäljningspriset. Villor och lägenheter säljer sig själva idag, så det jag betalar för är administrationen. Jag hade mer förstått om de hade tagit betalt för de enskilda momenten. Slutpriset är en ganska dålig indikator på att mäklaren har lagt mer eller mindre jobb.

Jag noterade också att vissa mäklare försökte trolla med utgångspriset. De flesta satte ungefär samma pris, men en av mäklarna ansåg att priset var markant lägre och satte då en högre procentsats för att landa på samma slutsumma. Hade jag anlitat den mäklaren hade det slutat med att jag fått betala mer.

Edit: Jag kan också säga att jag inte anser att jag fick ta något straff över huvud taget för att få fastpris. Vi flyttade från ett hus till ett annat, och den mäklare vi valde var en av de som vi tyckte absolut bäst om när vi själva tittade på hus. Detta märkte vi efter vi hade valt mäklare. Det var inget trollande med denna mäklaren. Rak och enkel kommunikation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Halva min släkt är mäklare; 2% är inte så farligt. Rent generellt kan mäklaren inte gå under ca 30 000 kr i arvode om de ska göra någon meningsfull vinst. Du kan nog få ner det till 1,85 typ om du trugar lite. Många nya mäklare går med på ett fast pris också men det är nog smartare att ge dom incitament att sälja för mer.

Edit: undvik "10% om priset går över nivå x"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Skrivet av Trunk:

Vilket redan beskrivits för lobocut ett flertal gånger. Antingen läser han inte svaren, är ett troll eller har en teflonhjärna.

Låg mig testa...
@Lobocut Hemverket står bara för allt pappersarbete, du måste stå för visningar och allt annat praktiskt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Det är där jag tycker du tänker fel. Det är INTE samma bil. Olika mäklare har helt olika modeller för hur dom jobbar, vad som ingår, inte ingår etc.

Visst om du ser bil som enbart något som tar dig från A till B så kan man såklart hävda att det är samma bil. Men bilar, har ju olika prestanda, utseende, funktioner etc. Precis som mäklare har olika tjänster, med olika prestanda.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa allas tankar om detta ämnet kring mäklararvode. Jag själv kände inte för att sälja min egna bostad då jag inte är den bästa säljaren ur min egen synvinkel. Tänker också att det är bättre ifall en utomstående har hand om försäljningen ur köparens synvinkel. Jag skulle aldrig våga använda hemverket bara för att jag tror slutpriset blir lägre. Kanske skulle använda tjänsten ifall jag hade en lägenhet med ett värde under ca 500 000 kr. Ju högre pris på lägenheten desto mer kompetent och erfaren mäklare tycker jag man ska anlita. Tycker denna artikel har bra prissättningar vad det gäller mäklararvodet. Jag själv betalade 40 000 kr när jag sålde min bostadsrätt utanför Göteborg. Och slutpriset landade på 1 900 000 kr. Sen blir det svårare när det gäller steg provisionen. Här måste du själv ha bra koll på slutpriser för att lyckas göra en bra deal med mäklaren, annars riskerar du att få betala ett högt arvode.

Permalänk
Avstängd

Med dagens bostadsbrist så är mäklare verkligen totalt överflödiga egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Med dagens bostadsbrist så är mäklare verkligen totalt överflödiga egentligen.

Mäklare är bara administratörer, man betalar dem för att slippa hålla på med spekulanters idiotfrågor med mera, rätt bra betalt med tanke på vad som produceras. Så länge man inte väljer en helt kass mäklare som mer eller mindre förstör så lär man klara sig bra.

Permalänk
Medlem

Vi kollade upp ungefärliga priser på mäklararvoden på www.maklarbud.se/maklararvode. Reggade lägenheten och fick offerter på mellan 35 000 (+ 5% på allt över 3 000 000) och 87 000 (fast arvode) i Sthlm. Det skiljde sig rätt så mycket, och det var från kända mäklarfirmor även om det fanns mindre som jag inte kände igen sedan tidigare också. Vi valde en mäklare i det lägre spannet, tror inte det spelar så stor roll, lägenheten säljer sig själv.
Däremot skulle jag nog inte välja att sälja helt själv, skulle inte stå ut med skiten.