Permalänk
Medlem

Har jag kortslutit min dator?

Ominstallerade windows på datorn i sign idag och drog ut alla diskar förutom installations disken när jag installerade det. När allt var klart, stängde jag av datorn, satte i diskarna igen och de kom upp i Windows. Sedan satte jag på sidoluckan, dvs den som sitter på baksidan av moderkotet och datorn stängde av. Tog av den igen och den startade och stannade några gånger. Stängde av den och tryck i alla kablar ordentligt denna gång. datorn startade fint och jag klämde på plåten igen. Av någon anledning dog datorn igen och är nu stendöd. Har dragit delar och startat men den är helt död. Det enda som indikerar att något lever är en lite power led på grafikkortet. Drar jag ut kablarna till det lyser det rött, så den får ju ström från pcie. Sätter jag i kablarna så lyser de vitt.

Men t ex moderkortets felkod display och allting annat är helt dött.

Vad kan ha hänt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

låter som moderkort monterat utan distanser == Kortis när du klämmer på det

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

låter som moderkort monterat utan distanser == Kortis när du klämmer på det

// LZ

Ja, fast jag har alltid haft alla distanser på och öppnat och stängt säkert 100 gånger tidigare. :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ominstallerade windows på datorn i sign idag och drog ut alla diskar förutom installations disken när jag installerade det. När allt var klart, stängde jag av datorn, satte i diskarna igen och de kom upp i Windows. Sedan satte jag på sidoluckan, dvs den som sitter på baksidan av moderkotet och datorn stängde av. Tog av den igen och den startade och stannade några gånger. Stängde av den och tryck i alla kablar ordentligt denna gång. datorn startade fint och jag klämde på plåten igen. Av någon anledning dog datorn igen och är nu stendöd. Har dragit delar och startat men den är helt död. Det enda som indikerar att något lever är en lite power led på grafikkortet. Drar jag ut kablarna till det lyser det rött, så den får ju ström från pcie. Sätter jag i kablarna så lyser de vitt.

Men t ex moderkortets felkod display och allting annat är helt dött.

Vad kan ha hänt?

Luckan på baksidan av moderkortet sätts väl i samtidigt som moderkortet monteras? Fattar inte vad du hållit på med överhuvudtaget... Varför drog du ut alla kablar till nästan alla diskar innan du installerade windows förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Luckan på baksidan av moderkortet sätts väl i samtidigt som moderkortet monteras? Fattar inte vad du hållit på med överhuvudtaget... Varför drog du ut alla kablar till nästan alla diskar innan du installerade windows förresten?

Chassit har två sido plåtar, en på höger och en på vänster. För att dra ut kablarna, var jag tvungen att ta av den vänstra luckan, dvs bakom moderkorts plåten. Anledningen var för att inte windows skulle lägga partioner och skit på fel diskar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Luckan på baksidan av moderkortet sätts väl i samtidigt som moderkortet monteras? Fattar inte vad du hållit på med överhuvudtaget... Varför drog du ut alla kablar till nästan alla diskar innan du installerade windows förresten?

För att undvika disk relaterade misstag och problem. Tex att Win DVD/USB lägger / använder något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla kan Windows vägra starta om något händer andra disken.

Skrivet av Baxtex:

Ja, fast jag har alltid haft alla distanser på och öppnat och stängt säkert 100 gånger tidigare. :/

Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick problem pga misstag med distanserna. Även om datorn funkat mycket längre så låter det som om du ändå borde kolla efter byggfel med distanser, runt luckan mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

För att undvika disk relaterade misstag och problem. Tex att Win DVD/USB lägger / använder något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla kan Windows vägra starta om något händer andra disken.

Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick problem pga misstag med distanserna. Du borde ändå kolla om du gjort nått bygg fel med distanser, luckan mm.

Japp, har kollat i nån timme nu, kan inte hitta något. Finns ingenting som gör kontakt med moderkortet och moderkortsplåten är tjock som tusan på FT02 så kan knappast ha tryckt så hårt på den att den gjort kontakt, det är omöjligt. Har även kontrollerat alla kablar, kan inte hitta något trasig där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
I värsta fall får du ta ut moderkortet och bygga datorn utanför chassit. Lägg moderkortet på tex en kartong den kom med eller annats som inte leder ström. Va uppmärksam att grafikkorts bakplåt går en bit nedanför moderkortets nivå så ha den sidan vik kanten av kartongen så bakplåten har fri utrymme nedåt.

Så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt) behöver man bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Ingen ide att blanda in bild (grafikkort), Windows (alla diskar, dvd), mus, tangentbord, USB prylar, lösa kablar (för USB, diskar, DVD), chassi fläktar mm. Sånt och porten de kopplats till är dessutom ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Nollställa bios (CMOS).
Antingen som det står i manualen eller ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln. Ibland måste nått mer tas bort men vad varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, fast jag har alltid haft alla distanser på och öppnat och stängt säkert 100 gånger tidigare. :/

Då är min nästa gissning att du har gamla Molex kontakter till ngn HDD? Dessa är ökända för att dumma sig, dvs metallröret kryper uppåt i kontakten i antingen blir det kortis eller så blir det glappkontakt

// LZ

Permalänk
Medlem

Efter ytterliggare några timmars pill, hittade jag tillslut problemet: 24 pin till Mobot satt inte i ordentligt och hade då "glappat" innan när den startade om och höll på. Hade isär den förra veckan då jag testade nätagget mot en annan dator som troligen var trasig. ><.

Visa signatur

Citera för svar