Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Har rättat mitt stavfel nu, tack för du påpekar det.

Han kan ju dock formulera det mycket bättre än han gör. Nu låter det som hans flickvän inte tar hänsyn till han alls.

I stället för Stol till datorn (Flickväns godkännande) hade han kanske kunnat skriva, Retro stol till dator eller liknande, nu målar han upp sin flickvän som någon ond brud som håller han i tyglar.

Absolut, men en fråga kvarstår. På vilket sätt ger det här dig energi?
Ta en ballerina för blodsockret mannen och ha en fantastisk dag!

Ändrade titeln nu så du inte behöver ligga sömnlös!

Permalänk
Medlem

Om du söker en Eames originalstol, kanske någon av auktionerna här är intressant?
http://www.lauritz.com/sv/auktioner/?STA=3&FText=eames

De har just nu en EA-208 som går ut ikväll, högsta bud 525 Euro (stolen befinner sig i Tyskland) som viserligen är under utropspris men jag vet inte hur det fungerar.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/charles-ray-eames-konferenz...

Det finns även den enklare modellen EA-108 men den kanske varken är lika skön eller snygg.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/charles-ray-eames-armlehnst...

Fördelen att handla från en erkänd auktionsfirma är väl att man känner sig ganska säker att det inte handlar om kopior, om man ändå tänkt betala som om det vore en originalmöbel. Dock verkar det finnas licensierade tillverkare, ex. schweiziska Vitra som nyproducerar efter originaldesign med moderna förbättringar men då är priset som sagt runt 25K för en nygjord stol.

Permalänk
Avstängd

Dendär i läder var djäkligt snygg om man gillar den stilen tycker jag, men kanske fråga henne om hon gillar den, eller vill ha en ljusare stil, dendär i länken i "äggskalsgul" eller väldigt ljus begie kanske känns litet mer luftig och lätt i stilen, om hon gillar stringhylle stilen.

50-60 tal är inte riktigt min personliga stil, men min bror har inrett i 40-50 tals kontors stil och det blev riktigt läckert måste jag säga!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Passar nog inte helt in på din beskrivning, särskilt då den har hjul, men jag är under intrycket att de flesta verkar gilla Markus. Vad tror ni om den?

Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att prioritera bort saker som kvalitet och komfort för att någon annan tycker att stolen inte passar in, men det är min ensak är en av många anledningar till att jag inte har tjej själv.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att en "kontorsstol" utan hjul väldigt snabbt blir irriterande, försöka ta sig ut/bort från bordet.
Om inte annat så repar du väldigt lätt upp golvet med en utan hjul...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjrk:

Värt att tänka på är att en "kontorsstol" utan hjul väldigt snabbt blir irriterande, försöka ta sig ut/bort från bordet.
Om inte annat så repar du väldigt lätt upp golvet med en utan hjul...

Kommer sätta riktigt feta tassar på den om jag kör på en utan hjul.

Permalänk
Avstängd

Jag har en gammal kontors stol med mässings hjul, tror det finns lösa metallhjul som ser bättre ut än de skitfula plasthjulen på moderna stolar.

(Tänk dock på att äldre hjul kan repa golvet ganska ordentligt så man kan behöva skydda golvet just under hjulen på stolen)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

men så var det just underredet.. Är det något liknande detta som kan funka? https://d3c67tt2e11gmk.cloudfront.net/uploads/item_38359_f89e9d242d.JPG

Vad var den på bilden för stol?

Den var ju riktigt snygg tycker jag, frånsett hjulen, men gissar att den kostar därefter, men möbler av högre kvalitet är sällan billiga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@anon281286: Jysk har tagit in en kopia på en klassisk 60-talare, jag kommer dock inte ihåg vad originalet heter men snygg och bekväm är den. Har en själv som jag har slängt över en lammskinns pläd på, perfekt så här under vintern

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad var den på bilden för stol?

Den var ju riktigt snygg tycker jag, frånsett hjulen, men gissar att den kostar därefter, men möbler av högre kvalitet är sällan billiga.

"Engelsk skrivbordsstol" Verkade finnas för ~3k på diverse auktioner. Begagnade dock.

Verkade finnas en del liknande på typ vidaxl men dom dom är alldeles för billiga för att jag ska tro att dom är sköna.

Permalänk
Avstängd

Tackar, såg ut att vara ett bra ämne att snygga till om man hitade en med välgjord stomme och riktigt, tjockt läder.
Skulle kanske passa hos mig med några mindre modifieringar tror jag.

Edit, fanns ju riktigt fina nu när jag bildgooglade på det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska du ha en riktig -50 - 60-tals stol, så har du en här..
http://www.tradera.com/item/344619/270318948/snurr-stol-indus...

Har själv en flickvän som gillar 50-tals stilen, men då jag har en lite mer modern stil, så kom vi tidigt överens om att vi inreder varsina rum. Snyggare med samma stil i de enskilda rummen, än att det ska vara blandat.. Mitt kontor kommer hon inte in i...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk på att om man inte vill ha hjul på stolen så finns det sk glidkuddar som man kan ersätta hjulen med. Men tänk då på att en stadig matta eller ett golvskydd under behövs, parkett och liknande får lätt repor. Man kan iofs sätta på lite större möbeltassar under glidkuddarna. Tyvärr är det så att nästan alla bekväma stolar avsedda för arbete har ett fem-armat underrede, oavsett om man har hjul eller inte. Vill man ha fyra vanliga ben får man leta efter fåtöljer men de brukar vara för bakåtlutade för att användas vid sittande arbete.

/ B

Permalänk

Charles Eames

Skrivet av anon281286:

Tjena!
I början av året införskaffade jag mig en ny stationär datorn som är fantastisk! Lyckades lura till mig flickvännens godkännande genom att trycka på att den kommer vara perfekt att använda till CAD, Illustrator, photoshop m.m. SUCCESS!

Men nu har jag ett problem. Behöver en bekväm stol att sitta på då jag senaste månaden har suttit på en pinnstol som är ofantligt obekväm. Min sambo är inte supersugen på en datorstol och det var här problemet uppenbarade sig.

Så det jag söker är:
• En stol som gärna får vara åt retro-hållet.
• Verkar som att hjul på stolen är negativt
• Gärna gedigna material (läder, metall, canvas)
• Pris upp till 4-5000 kr
• Ergonomisk (till den utsträckning det går)

Kan tillägga att den som ligger bäst till är denna ("bäst till" betyder inte den men åt det hållet om man kollar på sitt-delen, underredet är inte ok.):
https://m.alibaba.com/product/60343173999/High-back-and-middl...
Men det går endast att beställa 10 st åt gången.

Tackar på förhand för svar och fråga gärna mer om något är otydligt!

Ändrat titeln då tonåringar blev förbannade! 😀

Jag skulle rekommendera en stol designad av Charles Eames kolla italiadesigns.com under Charles E, stilrena och komfortabla stolar, hade en model ea124 och den var väldigt trevlig att sitta i.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat några mindre konstruktiva inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Är själv på jakt efter något liknande.
Här är några stolar som jag har kikat på, några är lite dyrare men om du klickar på dem så finns de flesta i andra tyger med lägre pris

Cross kontorsstol 2750kr - inred.se

Swedese Stella 8665kr / 6742kr - royaldesign.se

Origamli LX 4490kr - elite-kontorsmobler.se

Origami CU Swing 5250kr morekontor.se

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det lika något! Satan vad fräscha!
Stort tack!

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en snygg kontorsstol. Vill verkligen inte ha något som påminner om en rallystol eller liknande då datorn står i vardagsrummet. Har du kollat på Amazon.de? Verkar ju vara fri frakt nu på varor över 39 euro. Kollade lite snabbt nu och hittade

https://www.amazon.de/ts-ideen-Schreibtischstuhl-Drehsessel-B...

Inte riktigt vad jag söker men dom har ju en hel del annat.

Permalänk

Den här kanske kan vara intressant också (ganska dyr frakt dock).

Rauka Office Chair - 2833kr (+ 3144kr frakt & tull) cb2.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trullso:

Är också ute efter en snygg kontorsstol. Vill verkligen inte ha något som påminner om en rallystol eller liknande då datorn står i vardagsrummet. Har du kollat på Amazon.de? Verkar ju vara fri frakt nu på varor över 39 euro. Kollade lite snabbt nu och hittade

https://www.amazon.de/ts-ideen-Schreibtischstuhl-Drehsessel-B...

Inte riktigt vad jag söker men dom har ju en hel del annat.

Du kanske söker nått modernt med ändå praktiskt och som går att luta sig tillbaka i eller luta fram så blir det en arbetsstol, en Gravity Balans.

Finns även med design mer lik en stol än en fåtölj.

https://www.ergoff.se/knastod/300-varier-stokke-gravity-balan...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker @jhultgren kommit med kanonförslag. Lite ny input och helt rätt i stil.

Är det en eames replica som står högst på intresselistan så finns det alternativ på aliexpress och man kan beställa enstaka ex:
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...
Det är väl de sista träffarna i sökresultatet där som är av intresse i så fall.
(Ja, sökningen är felstavad för asiaterna har inte fått till stavningen rätt ;). Noll träffar om man söker på eames istället för emes.)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har haft en Stokke stol och har bara en sak att säga om den - aldrig mer! Skitkrånglig att komma i och ur och fick snabbt ont i ryggen. Inge bra alls mao.

/ B

Permalänk
Inaktiv

Känns som att man hade kunnat hitta den andra bilden på https://www.reddit.com/r/photoshopbattles/ !
Inte riktigt min stil men tack för förslaget!

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Du gör helt rätt i att leta efter denna typ av stol.

Skulle rekommendera dig att skaffa god kvalité, lönas sig nog i längden. Mina val hade varit mellan Stella från Swedense eller den lite dyra sjuan från Fritz Hansen. Osäker på om sjuan stolen kan fås utan hjul dock. Lycka till!

Stella

Sjuan

Visa signatur

Vi kanske är dom enda i hela världen som gör så här i Vetlanda just nu!

Permalänk
Avstängd

Sjuan var ju klart snyggast.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av anon281286:

Tjena!
I början av året införskaffade jag mig en ny stationär datorn som är fantastisk! Lyckades lura till mig flickvännens godkännande genom att trycka på att den kommer vara perfekt att använda till CAD, Illustrator, photoshop m.m. SUCCESS!

Men nu har jag ett problem. Behöver en bekväm stol att sitta på då jag senaste månaden har suttit på en pinnstol som är ofantligt obekväm. Min sambo är inte supersugen på en datorstol och det var här problemet uppenbarade sig.

Så det jag söker är:
• En stol som gärna får vara åt retro-hållet.
• Verkar som att hjul på stolen är negativt
• Gärna gedigna material (läder, metall, canvas)
• Pris upp till 4-5000 kr
• Ergonomisk (till den utsträckning det går)

Kan tillägga att den som ligger bäst till är denna ("bäst till" betyder inte den men åt det hållet om man kollar på sitt-delen, underredet är inte ok.):
https://m.alibaba.com/product/60343173999/High-back-and-middl...
Men det går endast att beställa 10 st åt gången.

Tackar på förhand för svar och fråga gärna mer om något är otydligt!

Ändrat titeln då tonåringar blev förbannade! 😀

http://www.tradera.com/item/344619/272358093/stol-skrivbord-i...
Något sådant tänkte jag på när jag läste din beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara hemska omdömen om italiendesigns

Skrivet av Den_Samme:

Jag skulle rekommendera en stol designad av Charles Eames kolla italiadesigns.com under Charles E, stilrena och komfortabla stolar, hade en model ea124 och den var väldigt trevlig att sitta i.

Har du själv beställt därifrån?
Hemska omdömen på trustpilot etc.
Är själv ute efter en replica ea 104, men alla sajter verkar vara scams

Permalänk

Är i samma funderingar nu. Har en Kinnarpsstol av äldre modell, som visserligen är skön, men rätt ful. Har också möblerat om lite i vardagsrummet så skrivbordshörnan är mer synlig och tycker helt enkelt att stolen känns lite klumpig och står ivägen. Går inte riktigt att skjuta in under skrivbordet då handtagen är ivägen även på lägsta läget. Kan tänka mig att tumma en aning på komforten, men vill såklart inte få träsmak efter ett par timmar framför datorn heller.
Har i dagarna fått hem en värdecheck från MIO med 300 kr i rabatt om man handlar för minst 600. Vore ju ett bra tillfälle om det går att hitta någon skön stol där. Ska nog åka och provsitta lite imorgon...

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Ska du ha en riktig -50 - 60-tals stol, så har du en här..
http://www.tradera.com/item/344619/270318948/snurr-stol-indus...

Har själv en flickvän som gillar 50-tals stilen, men då jag har en lite mer modern stil, så kom vi tidigt överens om att vi inreder varsina rum. Snyggare med samma stil i de enskilda rummen, än att det ska vara blandat.. Mitt kontor kommer hon inte in i...

Finns gott om 50-60 tals design som inte skär sig med mer modern design om man kikar runt litet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number