Ingenjörsarbete inom den militära branschen

Permalänk

Ingenjörsarbete inom den militära branschen

Tjena!

Som ingenjör tror jag att det faller sig rätt så naturligt att ibland fundera över hur det hade varit att arbeta inom det militära d.v.s arbeta för företag som utvecklar exempelvis fartyg, flygplan, vapen eller annat som antingen används av svenska försvaret, eller som säljs till andra länder. Tekniken i den militära branschen är utan tvekan teknik i framkant och tillfredsställer nog ett djupt intresse hos en ambitiös ingenjör.

Det blev en lång inledning där, men frågan jag vill ställa är följande: Vad för företag inom den militära branschen finns det i Sverige? Vad ska man hålla utkik efter om man någon gång under sitt arbetsliv vill ta det där steget?
Det enda jag själv kan komma att tänka på sådär på rak arm är såklart SAAB som står både för ubåtar och flygvapen. Men det måste väl finnas fler väletablerade företag?

Jag är själv en El/automationsingenjör med högskoleexamen från LTH och har arbetat som automationsingenjör i snart 3 års tid.
Hade varit jätteskoj om vi fick ihop en lista här på företag och kanske även lite nyheter om vad som sker rent tekniskt på den militära fronten.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Här har du lite jobbmöjligheter inom SAAB-koncernen..
http://saabgroup.com/career/vacancies/

Kanske inte militärt men teknik som ligger i framkant...
http://www.cybaero.se

Vill du ha den militära biten så finns ju denna.. en del av SAAB.
http://umsskeldar.aero/company/

Annars kan du nog hitta diverse företag bland SOFF:s medlemmar..
http://soff.se/medlemsforetag/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kiruna space kanske som förslag?
ABB och Ericsson gör säkert (iaf har gjort) saker till militären.

Permalänk
Medlem

BAE systems känns väl rätt vettigt att hålla koll på i den branschen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du kollar på redan nämnda BAE Systems som har två anläggningar här i Sverige: Bofors i Karlskoga där de tillverkar kanoner och Hägglunds i Örnsköldsvik där de tillverkar bandvagnar. Jag vet en ingenjör som började jobba åt dem i Bofors men som nu jobbar åt dem internationellt och tjänar bra med pengar. Annars kanske SAAB kan vara något.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

gör inte BAE Systems en landmina här i Sverige ?
roboten Bamse, APC skalman, och landminan lilleskutt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

SAAB och BAE har köpt upp i stort sett allting, så det finns mest bara de två, men å andra sidan har de en hel del underavdelningar. Finns en del andra nishade småföretag som t ex Aimpoint (rödpunksikten), Forsheda AB (skyddsmask), Sundström Safety AB(filter), New Pac Safety AB (C-vätskeskydd), Åkers Krutbruk Protection AB (nervgasindikeringsbricka 90), SACCI AB (skyddsmaskväska 90) .
Vissa bilföretag har ju viss militär verksamhet, men tror ingen finns i Sverige.

Du skulle kunna spana in https://www.soldf.com/ och botanisera bland all materiel, det står oftast vem som tillverkar grejerna.

När vi ändå är på ämnet vill jag samtidigt passa på att posta en trevlig gammal informationsfilm som är relevant igen

Skrivet av SolidReactor:

Kiruna space kanske som förslag?
ABB och Ericsson gör säkert (iaf har gjort) saker till militären.

Ericsson Microwave Systems liksom Ericssons flygelektronik är sålda till SAAB sedan en del år sedan. Tror inte Ericsson har någon militär verksamhet kvar.

Skrivet av Grönahunden:

Hehe, din toker

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vilken typ av arbete är du intresserad av? R&D? Produkt? Data-analys?

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

SAAB och BAE har köpt upp i stort sett allting, så det finns mest bara de två, men å andra sidan har de en hel del underavdelningar. Finns en del andra nishade småföretag som t ex Aimpoint (rödpunksikten), Forsheda AB (skyddsmask), Sundström Safety AB(filter), New Pac Safety AB (C-vätskeskydd), Åkers Krutbruk Protection AB (nervgasindikeringsbricka 90), SACCI AB (skyddsmaskväska 90) .
Vissa bilföretag har ju viss militär verksamhet, men tror ingen finns i Sverige.

Du skulle kunna spana in https://www.soldf.com/ och botanisera bland all materiel, det står oftast vem som tillverkar grejerna.

När vi ändå är på ämnet vill jag samtidigt passa på att posta en trevlig gammal informationsfilm som är relevant igen https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE

Ericsson Microwave Systems liksom Ericssons flygelektronik är sålda till SAAB sedan en del år sedan. Tror inte Ericsson har någon militär verksamhet kvar.

Hehe, din toker

kul att dom tog upp det med beredskapsförådet i järna..

det var ju väldigt populärt göra inbrott i dom förråden för att kriminella fick tillgång till vapen för bankrån.. nu råkade dom använda lite för mycket för att spränga upp dörren så hela lagret av sprängmedel råkade allt flyga i luften..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns väl bara 3 "stora" ställen idag:
-Hägglunds i örnsköldsvik, sysslar väl mest med fordonsbiten och ingen bestyckning.
-SAAB i Linköping givetvis, konstruerar och bygger flygplanen
-SAAB och BAE i Karlskoga(gamla Bofors). Främst vapenutveckling här. BAE har även en monteringslina för fordon(BAE Archer mest aktuell).

Har själv jobbat för både SAAB och BAE i Karlskoga, en fruktansvärt trögarbetat industri där småändringar kan ta veckor för godkännande genom alla olika nivåer om man jobbar med produkterna. På produktionssidan är det givetvis enklare om man utvecklar produktionshjälpmedel etc..
Fördelen är att man behöver inte tumma på kvalité a.k.a köra på det billigaste hela tiden, prio 1 är att allt håller och fungerar till 100% så får det kosta lite vad det kostar.

Är själv maskiningenjör d.v.s sysslar med mekanisk konstruktion

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilken typ av arbete är du intresserad av? R&D? Produkt? Data-analys?

Jag är mest intresserad av R&D, även industri.
Jag har arbetet ett par år med på en utvecklingsavdelning dvs nya produkter och styrningen till dem, just nu sysslar jag med ett projekt där jag programmerar PLC.
Det jag trivs bäst med är att tänka på nya lösningar och produkter.

Härligt att det dykt upp så många svar i den här tråden! Ska försöka svara där det finns frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Finns väl bara 3 "stora" ställen idag:
-Hägglunds i örnsköldsvik, sysslar väl mest med fordonsbiten och ingen bestyckning.
-SAAB i Linköping givetvis, konstruerar och bygger flygplanen
-SAAB och BAE i Karlskoga(gamla Bofors). Främst vapenutveckling här. BAE har även en monteringslina för fordon(BAE Archer mest aktuell).

Har själv jobbat för både SAAB och BAE i Karlskoga, en fruktansvärt trögarbetat industri där småändringar kan ta veckor för godkännande genom alla olika nivåer om man jobbar med produkterna. På produktionssidan är det givetvis enklare om man utvecklar produktionshjälpmedel etc..
Fördelen är att man behöver inte tumma på kvalité a.k.a köra på det billigaste hela tiden, prio 1 är att allt håller och fungerar till 100% så får det kosta lite vad det kostar.

Är själv maskiningenjör d.v.s sysslar med mekanisk konstruktion

Har en vän som jobbat på BAE i Karlskoga och vad jag har hör är det precis som du beskriver, att det är trög jobbat han var dock testingenjör

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Tack för alla svaren!
Här finns verkligen många intressanta företag att kolla på. Något som verkligen fångade mitt öga var det här CybAero som tycks syssla med väldigt innovativa uppfinningar.
Min stora nackdel som jag ser är att jag bor i Skåne och det mesta i branschen i fråga ligger högre upp i landet. Det enda är Sabb Kockums som ligger i Malmö men där är oerhört svårt för automationsingenjörer att få jobb. Det brukar vara mekanik som det finns mest efterfrågan på.

Folk får gärna fortsätta lägga upp nyheter och företag här. Tror nog en sådan här tråd intresserar många teknikintresserade.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden med något som kanske är offtopic: allt detta låter väldigt intressant! Har dock planerat att hoppa in i civ.ing datateknik nu till höst, hade detta funkat för någon position/jobb eller bör jag titta på mer teknikinriktade program?

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Görs inte bamse utav saab?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

Har en vän som jobbat på BAE i Karlskoga och vad jag har hör är det precis som du beskriver, att det är trög jobbat han var dock testingenjör

Har själv jobbat på Bofors i Karlskoga och det var enbart en positiv upplevelse. Det en del tycker är trögjobbat beror mycket på att man måste ha ett högt säkerhetstänk och att projekten är väldigt stora och spänner över lång tid. Jobbade med elektronik och mjukvara, inbyggda system. Mycket roligt och många trevliga människor som jobbar där

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Görs inte bamse utav saab?

det kanske dom gör fast från början gjordes den av Rune Andersson

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@VivoVivo123 Ta en titt på Saab Dynamics (http://saabgroup.com/about-company/organization/business-area...) Kontor i Linköping och Karlskoga. Saab pysslar inte enbart med flygplan i Linköping...

@Mix0r Jag gick själv civ.ing Datateknik. Med den utbildningen i ryggen så kan du definitivt få tag på ett R&D-jobb på den militära sidan! Men det viktiga är att du läser något som _du_ tycker är kul!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

@Buffer: låter ju skit bra! Väldigt osäkert med vad jag tycker är kul, valde datateknik med tanke på att jag mest sitter framför datorn :p, men R&D åt det hållet låter definitivt som något kul!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk

det kommer bli KANON! höhö

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vet flera som har jobbat som testare inom något känt inom militären. TS som har jobbat som automationsingenjör, ja fastighetsautomation har de hur mycket som helst.

Men vad spelar det för roll vad företaget man jobbar emot heter, det vettiga är vad man gör. Gör man exakt samma sak hos en militärförläggning som en skola, så är det typ samma jobb.
Och få göra något vettigt i militären som typ styrsystem för jas tror jag kräver sin person.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Vet flera som har jobbat som testare inom något känt inom militären. TS som har jobbat som automationsingenjör, ja fastighetsautomation har de hur mycket som helst.

Men vad spelar det för roll vad företaget man jobbar emot heter, det vettiga är vad man gör. Gör man exakt samma sak hos en militärförläggning som en skola, så är det typ samma jobb.
Och få göra något vettigt i militären som typ styrsystem för jas tror jag kräver sin person.

Bra, det är just Fastighetsautomation jag arbetar med. Men hur kommer det in i det militära. Är det ventilationen inne i fordon då eller?
Hittar någon ett exempel på jobb med fastighetsautomation?

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Totalförsvarets Forskningsinstitut än??

https://www.foi.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VivoVivo123:

Bra, det är just Fastighetsautomation jag arbetar med. Men hur kommer det in i det militära. Är det ventilationen inne i fordon då eller?
Hittar någon ett exempel på jobb med fastighetsautomation?

Byggnaderna, miltären har mängder: http://www.fortv.se/
Dessa byggnader har en väldigt massa automationsteknik i sig.

Men som jag skrev, skillnaden att jobba emot sådant och att jobba emot vilken skola som helst är ej så stor. Det roliga är ju att man får göra något coolt. Det är lite som att vara receptionist på Dice, visst säkerligen ett coolt receptionistjobb. Men det är kanske inte riktigt det jobbet som många ungdomar vill ha hos dem.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Byggnaderna, miltären har mängder: http://www.fortv.se/
Dessa byggnader har en väldigt massa automationsteknik i sig.

Men som jag skrev, skillnaden att jobba emot sådant och att jobba emot vilken skola som helst är ej så stor. Det roliga är ju att man får göra något coolt. Det är lite som att vara receptionist på Dice, visst säkerligen ett coolt receptionist. Men det är kanske inte riktigt det jobbet som många ungdomar vill ha hos dem.

Aa, man vill ju arbeta med de militära produkterna.
Jag har exempelvis funderat över hur ventilationen och styrningen av den fungerar i en ubåt. Det är ju trots allt en av de viktigaste funktionerna i ett sådant fordon för att man ska kunna överleva. Antar att man har lagrade syretankar där man sedan bildar ett tryck ut i kanaler. Även om ventilationen inte är det som syns utåt så hade det ändå varit helt fantastiskt att få arbeta med något så viktigt. Och i ett sådant fall hade det inte blivit som vilket ventilationsprojekt som helst eftersom man i en ubåt vill hålla nere ljudnivåer och vibrationer just för stealth.
Jag drömmer nästan när jag tänker på det.

Permalänk
Medlem

Ubåtsjobb

Här finns några jobb som handlar om ubåtar: http://fmv.se/sv/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb/

Permalänk
Medlem

Ett lite mindre ställe skulle ju vara Dockstavarvet där dem bygger stridsbåt 90. Det verkar vara ett trevligt litet företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Datavetenskap (och besläktade områden) måste väl vara hett inom det militära? T.ex. SAAB i Göteborg. Utvecklas ju mycket militär teknik för ändamål som signalspaning, radarsystem och andra kommunikations- och övervakningssystem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av stigw:

Här finns några jobb som handlar om ubåtar: http://fmv.se/sv/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb/

Intressant! Det företaget ska jag absolut hålla utkik på. De har ju arbete i Malmö.