AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chloe:

Jag har inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte bara vara jag som blev sjukt sugen på en Broadwell av att läsa testet?

Menar du inte Broadwell-E? För om det står mellan KB-L och Broadwell (alltså icke E) så ser jag ingen orsak att inte välja KB-L.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej jag har inte förbokat. Däremot kan jag räkna.

https://www.inet.se/produkt/5300231/amd-ryzen-7-1700x-3-8ghz-... 2700 x 2 är inte 4500. Dessutom skiljer det 1800 skr mellan processorerna. Inte 1900... 900:- ganska långt ifrån hälften.

Dessutom svarade du inte på min fråga. Var det i ur box klock du såg testerna eller var det underklockade 7700K vs stock 1700X? För om det var ur box så är det fortfarande en skev bild vilken IPC CPUerna har utan det bevisar bara att 7700K drar ifrån för att den går att klocka bättre.

1800 kr är mycket pengar för en CPU som inte smiskar Intels 4 serie.

Både klockat och "ur box". De senare vilket är mest logiska testerna med tanke på att MAJORITETEN kommer köra sina CPUer "ur box". Och AMDs klockar väl inte så bra heller.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chloe:

Jag har inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte bara vara jag som blev sjukt sugen på en Broadwell av att läsa testet?

Till rätt pris är 5775C trevlig ja, men en i7 7700K kör iväg från den när den överklockas.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

1800 kr är mycket pengar för en CPU som inte smiskar Intels 4 serie.

Både klockat och "ur box". De senare vilket är mest logiska testerna med tanke på att MAJORITETEN kommer köra sina CPUer "ur box".

Beror på hur man ser det. Du får 4 fler kärnor för det priset.. däremot ser jag ingen orsak att köpa 1700X över 1700 för ett 600:- prispåslag.

Sedan handlade hela diskussionen om IPC.. Inte överklockning. För att mäta IPC så måste CPUerna vara identiskt klockade för annars skjuter överklocken direkt iväg när det kommer till prestanda. Dessutom så kopierar du (nog omedvetet) min poäng. Att Intels övertag ligger mestadels i dess standardklock. Vilket betyder att AMD lyckats ganska rejält även om de inte når på Intel riktigt ännu. KB-L har enligt Sweclockers ungefär 7% högre IPC än Ryzen. Däremot har Ryzen någonstans mellan 1-2% (inom felmarginalen) högre IPC än Haswell. Hur mycket detta beror på underliga biosinställningar (som kräver uppdatering), omogen nod, dåligt stöd från moderkort etc. kan bara framtiden förtälja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 120hz:

Nej jag gjorde inget FEL! jag skrev min personliga åsikt och mening om vad JAG tyckte!

Kan du inte ta att någon ifrågasätter dina ogrundade åsikter och vaga påståenden om misslyckade produkter kanske du ska låta bli att skriva på Sweclockers, som är ett DISKUSSIONSforum.

Permalänk
Medlem

Många verkar tycka om AsRock-moderkort, nu finns de på Prisjakt.
Dock från endast en butik, finländska Multitronic.
I Finland däremot finns de i 4-6 butiker, undrar varför de svenska butikerna inte har tagit in dem.
https://hintaopas.fi/category.php?m=s309624745&o=produkt_pris...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det fetade. Jag kunde använt EXAKT samma fras för att börja basha alla som är överdrivet positiva till Ryzen. Prestanda i Cinebench och Blender är INTE, jag repeterar: INTE, en bra indikation på general purpose prestanda för i princip alla som jobbar med en dator. Snabb och snärtig singlecoreprestanda kommer alltid väga extremt tungt om man inte smalnar in på väldigt specifika användningsområden.

Folk tror fler cores är guds gåva till mänskligheten, är det inte sedan länge tillbaka det påståtts att det är svårare och svårare att optimera spel med ju fler cores du lägger in, skrivits mycket om det förut men var ett tag sen jag läste om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

För att se IPCn? Som jag skrev ovan så vinner Intels processorer för att de klockar bättre och har en aning bättre IPC. Att du helt missat min poäng kan jag inte lastas för.

Dessutom både billigare? 1700 landar på ungefär samma pris som 7700K och klockar den lika bra som Ryzen 1700X så sjunker gapet.

Har aldrig heller förnekat att 7700K är bättre lämpad för spel..

Vad snackar du om?

klockar bättre? dom har ju nästan för bövelens exakt samma klock.

i7 7700K 4.2 GHz ~3790kr
i7 6800K 3,4 GHz ~4990kr
i7 6700K 4.0 GHz ~3590kr
i5 7600k 3.8 Ghz ~2679kr

Ryzen 1800X 4.0Ghz ~5699kr
Ryzen 1700X 3.8Ghz ~4499kr
Ryzen 1700 3.7Ghz ~3699kr

Intel har till och med lägre klock på vissa, till ett billigare pris och bättre prestanda i dem flesta spelen/applikationerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta? Mitt påstående? Var? Däremot håller jag med dig om att dessa sammanställningar känns lite underliga. Speciellt med tanke på att olika spel skalar så ofantligt olika. Jämför BF One med Warhammer t.ex. (även om CAs motorer inte är kända för direkt optimering).

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x55ey/the_answer_to_ga...

Man kanske hittar förklaringen här?

Lol, utgick från att du var den som jag svarade från början.
Känns lite som klassisk inkompetens från AMD, de måste väll för fan ha testat grejerna själva. Ingen hemlighet hur CPUer testas eller vilka spel.
Antingen har något gått snett, eller så ljuger AMD,.
Ryzen borde prestera bättre, är min ovetenskapliga analys.

Jävligt skumt iallafall. .
God natter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Många verkar tycka om AsRock-moderkort, nu finns de på Prisjakt.
Dock från endast en butik, finländska Multitronic.
I Finland däremot finns de i 4-6 butiker, undrar varför de svenska butikerna inte har tagit in dem.
https://hintaopas.fi/category.php?m=s309624745&o=produkt_pris...

Kan vara så att butikerna i Finland varit snabba med inköp? De kanske prioriteras? Eller så kanske bara butikerna i Sverige fokuserar på andra märken?`

Skrivet av Garderoben:

Vad snackar du om?

klockar bättre? dom har ju nästan för bövelens exakt samma klock.

i7 6800K 3,4 GHz ~4990kr
i7 6700K 4.0 GHz ~3590kr
i5 7600k 3.8 Ghz ~2679kr

Ryzen 1800X 4.0Ghz ~5699kr
Ryzen 1700X 3.8Ghz ~4499kr
Ryzen 1700 3.7Ghz ~3699kr

AMD har till och med högre average klock om man jämför med dom där. och kostar betydligt mera.

7700K kommer t.ex. i 4 GHz ur box med en boost på 4,3 GHz. Dessutom kolla på Sweclockers siffror.

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

6600K presterar bättre än en 7700K enligt de siffrorna. Ursprungspåståendet var att Ryzen skulle prestera sämre än Haswell.. vilket inte är sant. Med eventuellt dålig BIOS så lägger sig Ryzen mellan Haswell och Skylake. Vilket i sig jag aldrig påstått något annat skulle vara fallet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker ärligt talat att det är ett lite tramsigt påstående.

Håller iofsig med honom.. ja märker direkt när det börjar dippa under 100.

Dock är det lite beroende på spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Lol, utgick från att du var den som jag svarade från början.
Känns lite som klassisk inkompetens från AMD, de måste väll för fan ha testat grejerna själva. Ingen hemlighet hur CPUer testas eller vilka spel.
Antingen har något gått snett, eller så ljuger AMD,.
Ryzen borde prestera bättre, är min ovetenskapliga analys.

Jävligt skumt iallafall. .
God natter.

Kan så vara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ryzen kommer bli #framtiden men i dagsläget är det fortfarande intel som gäller, dock tror jag Ryzen 7 1700 om den kostar samma som intel's i5or så kommer den bli de nya självklara valet i gaming riggar eftersom den har 8 riktiga kärnor för just #framtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Menar du inte Broadwell-E? För om det står mellan KB-L och Broadwell (alltså icke E) så ser jag ingen orsak att inte välja KB-L.

Näe, en 5775C såklart! Man vill ju vara tuffast i rökrutan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chloe:

Näe, en 5775C såklart! Man vill ju vara tuffast i rökrutan...

Haha. Ja..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar varför Sweclockers gjort speltesterna i 1280x720(!?) och 1920x1080? Det säger ju sig självt att högt klockade processorer med färre kärnor/trådar presterar bättre här.

Mer aktuellt hade det ju varit att testa 1440p och 2160p t.ex. Gapet hade ju blivit mindre då, och jag är nyfiken på hur litet.

Permalänk
Medlem

Holy shit! Gråtar när man ser skillnaden mellan min 8350 och 1700x! Man blir ju sugen på att uppdatera men då snackar vi nytt moderkort, minnen och fläkt och då hamnar vi runt 10 lök. Sen ett 1080Ti på det och vi är uppe i 18... SKa man verkligen lägga pengarna på detta? Det jag spelar nu funkar ju bra liksom. Ahh, återstår att se!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kan du inte ta att någon ifrågasätter dina ogrundade åsikter och vaga påståenden om misslyckade produkter kanske du ska låta bli att skriva på Sweclockers, som är ett DISKUSSIONSforum.

Right back at ya bro!

Här hoppar mobben på en när man inte tycker lika! och gå och lägg dig och försök vakna på rätt sida så slipper du vara så gnällig!

Permalänk
Medlem

Första gången jag läste testerna vart jag grymt besviken . Jag spelar bara och tänkte skit vad dåligt . Fast ju mer jag tänker på det är detta en lyckad lansering . Jag köper en ny dator vart 4 dje år nu mer byter grafikkortet efter 2 moderkort prolle efter 4 år . Jag tog en i7 enbart för 8 trådar priset motiverar inte påslaget mot en i5 ( Går att klocka den med till samma nivå som i 7 ) . Fast har ändå lärt mig alla köpte 2 kärnor intel 8500-8600 . Dom som köpte 4 kärnor hade kvar datorn mycket längre . Kanske bara är jag men tror att dom som gör spel lägger till stöd för mer trådar ju fler personer som har det . så tror en i5 kommer bli gammal ganska fort . Nästa gång jag bytter moderkort och prolle kan jag mycket väl tänka mig en AMD även om det skulle vara 5-10 % sämre i spel för dom extra trådarna .och för att främja mer en ett bolag . När jag byggde min dator i december fanns inte det valet . Det tycker jag är skit kul . Alla tjänar på att 2 bolag har likvärdiga produkter .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur många av dessa spelar i nog låga upplösningar för att CPUn ska flaskhalsa? Om de inte sitter i 720p så är det bara löjligt att sitta och säga "fail" och att "FPS vinner" när det handlar oftast om mindre än 10 FPS i 720P (!!) och knappt ens två FPS i 1080p+. Det är för tusan som att gnälla att en Lambo är sämre att köra på åkern än en Volvo när man ändå aldrig kommer att köra på en åker.

Haha lugn Knappast många som spelar i den upplösningen, 1080p är nog den mest använda upplösningen idag. Men alla jämför fortfarande maxade inställningar. Jag är kanske unik men jag sänker inställningarna tills jag har den lägsta fps som jag strävar efter.

Vad har folk 144hz skärmar till om dom klarar sig på 60fps är ju frågan. Men vi behöver inte dra ut på detta, alla har olika behov och nu är faktiskt AMD ett alternativ för vissa av oss. Det är ju väldigt positivt!

Jag lär troligtvis inte köpa något nytt än, min 2600 får överleva tills det kommer något spel som den klarar för dåligt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vad snackar du om?

klockar bättre? dom har ju nästan för bövelens exakt samma klock.

i7 7700K 4.2 GHz ~3790kr
i7 6800K 3,4 GHz ~4990kr
i7 6700K 4.0 GHz ~3590kr
i5 7600k 3.8 Ghz ~2679kr

Ryzen 1800X 4.0Ghz ~5699kr
Ryzen 1700X 3.8Ghz ~4499kr
Ryzen 1700 3.7Ghz ~3699kr

Intel har till och med lägre klock på vissa, till ett billigare pris och bättre prestanda i dem flesta spelen/applikationerna.

Varför tar du bas frekvens på intel å turbo på amd?
Jämför "äpple mot äpple", eller boost mot boost eller base mot base...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte helt säker på att jag förstår frågan, men man skulle iallafall kunna säga att X370:s brist på PCIe-banor (8 × PCIe 3.0 + 4 × PCIe 3.0*) relativt Z270 (24 × PCIe 3.0) mitigeras av Ryzens (CPU:ns) fyra inbyggda PCIe 3.0-banor för SSD:er.

* Det finns två stycken SATA Express, som var och en kan användas som två stycken PCIe 3.0-banor; därifrån kommer dessa fyra banor.

Jag skrev nog inte vad jag menade. Jag tänker att de flesta användare behöver I/O-prestanda där den är som lägst idag d.v.s. för snabba lagringsenheter. Jag menar att förutom 16x 3.0-banor till grafikkort så har Z170/270 bara ytterligare 4x 3.0-banor (DMI 3.0) som delas upp till 20x/24x 3.0-banor bakom PCH som kan användas av diverse enheter/expansionskort och eventuella M.2-platser för en kombinerad bandbredd av ca 3,95 GB/s mot CPU.

X370 får lika många banor från CPU till samma ändamål, med den skillnaden att de bara har 8x PCIe 2.0 bakom chipsetet, för en kombinerad bandbredd av ca 3,95 GB/s mot CPU. Dock har de då har ytterligare 4x 3.0-banor för t.ex. en 32 Gb/s M.2-plats i jämförelse med ett Z170/270-system!

Det som förbryllar mig något är att jag läst att konfigurationen på många AM4-system med 2x M.2-platser då kommer att bli 1x (via X370) 16 Gb/s och en 1x (direkt från CPU) 32 Gb/s. Om X370 har tillgång till lika mycket bandbredd som Z170/270 så borde det inte finnas något hinder för att använda hela bandbredden på X370, samt de 4x 3.0-banorna för lagring, till en kombinerad bandbredd av 7,88 GB/s för t.ex. två snabba lagringsenheter. Frågan är om jag har läst ett påstående som kommer från en specifik tillverkare angående hur de tänker sätta ihop sina kort, eller om det finns en begränsning i X370 som gör att det inte går att använda hela bandbredden på en M.2-plats?

Permalänk
Medlem

Skulle spontant sammanfatta detta ungefär såhär;

Eftersom enbart Ryzens 7-serie är släppt så kan vi inte säga nåt om R5 och R3. Därför:

- Vill du enbart spela spel med så bra prestanda som möjligt i 1080p med liten budget?
> Köp en Intel i5

- Vill du enbart spela spel med så bra prestanda som möjligt i upplösningarna 1440p eller 4k och inte vill betala 5000kr+ ?
> Köp en Intel i5/i7

- Vill du spela spel med riktigt bra prestanda och samtidigt vara rustad för framtida multicore-optimeringar?
> Köp en Ryzen R7 (förslagsvis den billigare R7 1700)

- Sysslar du mycket med content creation men samtidigt vill kunna spela alla dagens och morgondagens spel?
> Köp en Ryzen R7

- Spelar och streamar du mycket oavsett upplösning?
> Köp en Intel i7 eller en Ryzen R7

-SUMMERING-

Är väl inga konstigheter att man idag väljer en i5 för ENBART spelande och vanligt användande om man vill få så hög prestanda som möjligt. Speciellt med tanke på att AMD enbart släppt sin high-performance Ryzen R7 som i första hand konkurrerar med i7 6900K. En i5a kostar betydligt mindre än en R7 vilket gör valet enkelt om man enbart tänkt spela.

När det kommer till andra användningsområden där man multitaskar blir det knepigare. En i7 är ruggigt bra i spel och orkar samtidigt med en hel del i bakgrunden. Den är ett riktigt bra alternativ för en gamer.

Allt utöver enbart spelande är där Ryzen kommer till sin rätt. Filmredigering, musikproduktion, bildredigering och andra tunga uppgifter mm mm, då är Ryzen ett ypperligt val! Speciellt eftersom den definitivt även klarar av spel på en riktigt hög nivå. Det är inte många där ute av den stora massan som sitter och spelar med ett GTX 1080/1080 Ti/Titan X på en 1080p/240Hz skärm ändå.

För majoriteten, de som lirar med en 60Hz skärm oavsett upplösning spelar processorn (R7 vs i5/i7) knappast någon roll i det avseendet eftersom alla klarar den bilduppdateringen hur lätt som helst.

Det intressanta är ju priset, att AMD lyckats få en konkurrerande processor line-up för betydligt lägre pris än Intel. Detta dukar upp för utveckling och bättre priser för oss konsumenter, något som gynnar oss alla. Nu presterar Intel som väntat bättre i spel än vad Ryzen gör (inte någon chock direkt) och jag förstår inte vad alla argument fram och tillbaka har för betydelse?
Intel är fortfarande bäst i spel, men nu när AMD har en produkt som kan vara med och konkurrera prismässigt och till viss del prestandamässigt så kommer det leda till utveckling.

Jag äger en 6700K men är knappast någon Intel-älskare för det. Jag valde det som var bäst för mig för stunden. Ni andra får välja precis vad som passar er själva bäst, men konkurrens är bra och jag hoppas att framtiden blir ljus för både AMD och Intel vilket betyder att vi kommer se bättre prestanda till lägre priser. Win-Win för konsumenten

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

För flertrådade applikationer är dessa cpuer RIKTIGT bra men tyvärr ingår inte spel riktigt där...än.

Jag som desvärre gillar spel och har tänkt uppgradera min åldrande i2500k så jag har något som kan skjuta på mitt 1080 så känns inte en cpu som ibland är nere och brottas med i2600k som något vettigt alternativ.

tyvärr måste jag säga att det blir en i7-7700k i mitt fall. tråkigt nog var jag HELT inställd på en ryzen, vara nära att jag skippade benchmarks(och jobbet) för att försöka få tag i en. nu i efterhand känns det bra att jag väntade. en annan sak var att jag tänkte att det inte gör så mkt om de är lite sämre än intel eftersom man kanske bör kunna få ut iallafall 4.2ghz med lite vilja (och vatten kylning med radiatorn i en snödriva). men där gick jag bet.

men amds mål är nog inte vi spelare just nu utan snarare stora företag som kan generera större intäkter än en svettig gamer i en källare.

som jag ser det så kostar en 7700K ca3800kr och en 1700x ca 4500kr och presterar betydligt sämre i spel.

sneglar på min gamla Opteron 170 @2.8ghz och hoppas att AMD snart kommer igen även i spel, ljuva nostalgi.

Då borde du kolla in AMD´s AMA på reddit idag, Lisa Su svarar på frågor om just spel o.s.v. med Ryzen.

AMD_LisaSuCEO of AMD 389 poäng 3 timmar sen
Ryzen is doing really well in 1440p and 4K gaming when the applications are more graphics bound. And we do exceptionally well in rendering and workstation applications where more cores are really useful. In 1080p, we have tested over 100+ titles in the labs…. And depending on the test conditions, we do better in some games and worse in others. We hear people on wanting to see improved 1080p performance and we fully expect that Ryzen performance in 1080p will only get better as developers get more time with “Zen”. We have over 300+ developers now working with "Zen" and several of the developers for Ashes of Singularity and Total Warhammer are actively optimizing now

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creat...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Då borde du kolla in AMD´s AMA på reddit idag, Lisa Su svarar på frågor om just spel o.s.v. med Ryzen.

AMD_LisaSuCEO of AMD 389 poäng 3 timmar sen
Ryzen is doing really well in 1440p and 4K gaming when the applications are more graphics bound. And we do exceptionally well in rendering and workstation applications where more cores are really useful. In 1080p, we have tested over 100+ titles in the labs…. And depending on the test conditions, we do better in some games and worse in others. We hear people on wanting to see improved 1080p performance and we fully expect that Ryzen performance in 1080p will only get better as developers get more time with “Zen”. We have over 300+ developers now working with "Zen" and several of the developers for Ashes of Singularity and Total Warhammer are actively optimizing now

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creat...

Framförallt Warhammer lär behöva det med deras motor som nästan är lika antik som Rom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Är det bara jag som undrar varför Sweclockers gjort speltesterna i 1280x720(!?) och 1920x1080? Det säger ju sig självt att högt klockade processorer med färre kärnor/trådar presterar bättre här.

Mer aktuellt hade det ju varit att testa 1440p och 2160p t.ex. Gapet hade ju blivit mindre då, och jag är nyfiken på hur litet.

4k med en low end GPU så är i3 lika bra som ryzen, är det sådana tester du vill se? Hur ryzen presterar som en sunkig i3?

Kanske är bra, då kan ju 5år gamla 2600k visa sig lika bra som ryzen.

Permalänk

Håhå jaja...blev inte lättare att bestämma sig. Får väl vänta och se hur 1600X beter sig vid överklockning etc om ett par månader.
8c/16t är väldigt mycket overkill för mina behov hur eller hur. Men samtidigt känns 4/8 lite klent för framtida bruk. Kan hända att 6/12 är lagom.
Min 3570k tuffar på hyfsat ändå - men det suger lite i tekniktarmen, och börjar känna att jag saknar lite finesser på moderkortet. Jaja, kan alltid vänta lite längre.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n

Skrivet av Barilla08:

Hahaha. Visst. Låt mig gissa. Du hör skillnad på digitala ljudkablar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl självklart att man tycker att 100Hz laggar om man till vardags spelar på en 240Hz skärm? Det är som att gå tillbaka till 60Hz när man har testat en skärm med 144Hz, det känns riktigt trögt.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Barilla08:

Hahaha. Visst. Låt mig gissa. Du hör skillnad på digitala ljudkablar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker du vara rolig nu?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fedge:

Är det bara jag som undrar varför Sweclockers gjort speltesterna i 1280x720(!?) och 1920x1080? Det säger ju sig självt att högt klockade processorer med färre kärnor/trådar presterar bättre här.

Mer aktuellt hade det ju varit att testa 1440p och 2160p t.ex. Gapet hade ju blivit mindre då, och jag är nyfiken på hur litet.

I det fallet så är flaskhalsen nästan alltid GPUn så du får samma resultat mellan i stortsett alla fyrkärniga CPUer och uppåt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds