AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det beror väl lite på hur stora skillnaderna mellan de olika CPU:erna på marknaden är.

Minns exempelvis att Quake var ganska tungt optimerat för MMX när det begav sig, och att det även kom en 3DNow-patch senare. Har varken hållit koll på sådant eller alla arkitekturer och deras funktioner genom åren som gått sedan dess, men om det funnits den sortens väldigt CPU-specifika funktioner senare, så kan man väl kanske anta att det optimerats hit och dit för dem också. Har de däremot varit mer eller mindre samma sak bortsett från loggan, så fanns det väl knappast någon anledning till det.

Man får väl anta att man även nu kommer optimera, förutsatt att det finns något specifikt att optimera för.

Skrivet av marcus84:

Har för mig man rentav var tvungen att ha MMX för quake? MMX 200 om jag kommer ihåg rätt

NEJ Quake 1 använde inte MMX. Att man fick bättre prestanda med Pentium MMX processorn berodde på snabbare klockfrekvens, "pipelinad" FPU, dubbel cache och bättre IPC(?) än vanliga Pentium.

Inte heller Quake 2 använde MMX, däremot kom en patch för 3DNow senare.

"Quake II does NOT use Intel's latest MultiMedia eXtensions. Unreal will though as well as other upcoming games. Even then, it's wise to buy a MMX chip if you're already thinking of upgrading your machine.

The Quake engine uses the Intel FPU extensively, and also uses a native feature of the Intel FPU called Parallel FPU lines. This allows simultaneous integer and FPU calculations and Quake uses these to do lots of calculations at the same time. The problem is that the MMX instructions use the Parallel FPU lines for calculation, and if MMX were supported in Quake, Quake and the MMX would be fighting over the usage of the Parallel FPU lines. This isn't the problem for most programs because Quake is just about the first major program that even uses Parallel FPU lines in the first place, so other programs don't have this conflict.

Carmack reported that a MMX version of Quake he had in alpha stages would run, at best, the same speed in 16-bit colour as an 8-bit colour version does on a non-MMX Pentium chip of the same clock speed. Carmack says this increase in colour depth only isn't worth the development time and money and has decided not to support MMX with the Quake engine in its current form."

Dold text

I Quake 3 har jag för mig att både MMX och 3DNow stöddes. Osäkert om SSE stöd fanns. Halflife och Unreal hade stöd för MMX.

On topic: Ryzen CPUerna skulle behövt gå att köra i ca 5GHz för att ge intel en match.
Jag tycker AMD har gjort ett stort misstag i sin marknadsföring. De skulle tryckt mer på att användargruppen för Ryzen 1800X, 1700X och 1700 INTE är gamers utan snarare "digital content creators".

Får de upp 4 och 6 core Ryzens i 4.5-5GHz (överklockat eller ej) så ser jag det som något på allvar kan konkurrera med intel inom gaming.

Jag tror väldigt många spel idag är optimerade för att köra på 4-core CPUer. Och som AMDs utalande så är det möjligt att man kan optimera mot flera kärnor i framtiden. Men som @Yoshman m.fl. är inne på så är det GPUn som begränsar i de flesta spel och inte CPUn.

Sen är frågan: Om en Ryzen CPU kan leverera en fps som är över vad ens skärm klarar så är det väl good enough? De extra fpsen har man ingen nytta av (förutom i CS:GO som syncar hela spelet mot fps och då får bättre responsestid)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Klart att det går att optimera kod för en viss cpu! ett enkelt sätt, är att du kompilerar med vissa flaggor och länkar in vissa kodbibliotek.

https://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-5.4.0/gcc/x86-Options.html...

Fast idag är alla x86-designer s.k. "out-of-order execution", med en sådan design betyder lågnivåoptimeringar som "-mtune=haswell" väldigt lite. På en Skylake lär "-mtune=sandybridge" och "-mtune=skylake" skilja max någon enstaka procent.

Precis detta nämndes när konsolerna gick från att vara "in-order" (PS3/360), där kompilatorn spelar STOR roll, till Jaguar som är out-of-order: man behövde inte lägre handoptimera saker. Vissa var lite besvikna att de inte längre kunde briljera med sina ASM-skillz.

Idag skriver man inte mot specifika CPU-modeller, man skriver mot specifika funktioner som t.ex. SSE vs AVX och liknande. Flaggor till kompilatorn är främst något man använder för att inte generera instruktioner som saknas på de CPU-modeller man förväntar sig användas.

Körde själv Gentoo, just för att kunna välja optimala flaggor. I början kunde de ge 10-20 % att kompilera just för min CPU, men runt Sandy Bridge blev det meningslöst. Man fick kompilera i timmar för att få < 5% över att köra färdigbygga binärer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

NEJ ,

Sen är frågan: Om en Ryzen CPU kan leverera en fps som är över vad ens skärm klarar så är det väl good enough? De extra fpsen har man ingen nytta av (förutom i CS:GO som syncar hela spelet mot fps och då får bättre responsestid)

Lol, varför då inte köpa en I5a för halva priset?
Kullerbyttorna folk gör för att rättfärdiga Ryzen för "spel" börjar bli smått komiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, varför då inte köpa en I5a för halva priset?
Kullerbyttorna folk gör för att rättfärdiga Ryzen för "spel" börjar bli smått komiska.

Läs om läs rätt! Jag rättfärdigar verkligen inte Ryzen för spel, tvärtom. Sen säger jag som det är: att grundorsaken att Ryzen inte presterar bättre i "lågtrådat" är klockfrekvensen (och IPC).

i5 7600K och i7 7700K är nog de bästa valen idag om man bara tar hänsyn till spel och en rimlig budget.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man får bra spelprestanda nu och man får ännu bättre om ett par månader.
Kommer att plocka ihop maskinen i morgon och känner mig som en vinnare.

Jo visst är det bra spelprestanda, menade mer att om man vill ha den bästa spelprestandan så är AMD fortfarande inget alternativ och ska man satsa på spelprestanda så vill man ha den nu inte zeeen. Tror knappast det kommer vara nån skillnad om bara ett par månader. Kanske om 5 år eller så som tidigast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Lol, varför då inte köpa en I5a för halva priset?
Kullerbyttorna folk gör för att rättfärdiga Ryzen för "spel" börjar bli smått komiska.

Varför inte köpa en Ryzen 1500X och sluta jämföra Äpplen med vattenmeloner? Det är det mest komiska här.. Dessutom får du ingen 7600K för halva priset av en 1700 t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Lol, varför då inte köpa en I5a för halva priset?
Kullerbyttorna folk gör för att rättfärdiga Ryzen för "spel" börjar bli smått komiska.

En i5:a börjar redan visa symptom på att den inte orkar i alla spel, nej skall du jämföra med Ryzen måste du upp till en i 7:a.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av reaperishere:

Jo visst är det bra spelprestanda, menade mer att om man vill ha den bästa spelprestandan så är AMD fortfarande inget alternativ och ska man satsa på spelprestanda så vill man ha den nu inte zeeen. Tror knappast det kommer vara nån skillnad om bara ett par månader. Kanske om 5 år eller så som tidigast.

I praktiken kommer du få lika bra spelprestanda nu, det är GPU:n som bromsar, det är inte utan orsak att så många sitter och spelar med sina gamla i7 2600k i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förundrad över att så många trodde? att Ryzen skulle matcha Intels diton i cpu-bundna speltester. Speciellt med en helt ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess med buggiga bios och som inte överhuvutaget har någon optimerad kod i nuvarande spel. Det vore tex intressant att se speltesterna med SMT avslaget. Ni kommer väl ihåg hur dåligt SMT fungerade i spel när de första 17:orna släpptes.

Det som oroar mig mer, är snarare processtekniken 14 nm LPP, som tycks slå rejält i taket vid 4.1 Ghz. 4,8 miljarder transistorer på 200 mm2! Det blir mycket värme på väldigt liten yta. Förhoppningsvis mognar processen med framtida steppings.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

I praktiken kommer du få lika bra spelprestanda nu, det är GPU:n som bromsar, det är inte utan orsak att så många sitter och spelar med sina gamla i7 2600k i dag.

Visst men då kan man likaväl köpa en i5a som kostar betydligt mindre och få samma eller bättre spelprestanda. Enda gången man skulle köpa en ryzen för mig är om man ska göra andra saker än att spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av reaperishere:

Visst men då kan man likaväl köpa en i5a som kostar betydligt mindre och få samma eller bättre spelprestanda. Enda gången man skulle köpa en ryzen för mig är om man ska göra andra saker än att spela.

Ja en åttakärnig eller en sexkärnig är nog overkill om man mest skall spela.
Ryzen fyrkärniga kommer om ett par månader, då kommer också en hel del ha hänt med UEFI spelpatchar och annat..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja en åttakärnig eller en sexkärnig är nog overkill om man mest skall spela.
Ryzen fyrkärniga kommer om ett par månader, då kommer också en hel del ha hänt med UEFI spelpatchar och annat..

Yep är de fyrkärniga jag ser fram emot mest. Hoppas de blir prisvärda alternativ för spel om de nu inte skulle bli lika bra som en i5a. Tror nog det kan bli riktigt nice om man får SMT på de 4 kärniga dock. Känns som de borde kunna bli bättre än i5orna till och med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Som jag har längtat.

Kommer bli en 1700 med moderkort och minnen i den övre klassen. OC till ~3.9 Ghz.

Är ingen spelfantast men när jag spelar så är det RTS 4k. 1700 ligger antagligen två generationer före GPU idag, så därför så bra moderkort som möjligt vid köp så att det bara är å kasta in nästa version av Ryzen när den väl kommer. Måste va surt att köpa 7700K idag och sen vid nästa uppgradering även få byta moderkort.

För mig är det totalt ointressant att se vad en 1700 får i 720p då jag spelar i 4k.
Sen är det ju inte helt fel med 8-kärnig CPU om man tex kör med VPN installerad i datorn. Streama 4K så får ni se.
Ser fram emot ny BIOS samt lite uppdaterade drivisar för chipset mm.

Som jag sa för nån vecka sen eller två. 7700K är en ettrig liten sak men med vridmoment som en moppe. Ryzen är som en bandvagn.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: True that!

Dock tror jag min 2600k skulle hålla mig tillbaka rätt hårt :P, men helt rätt. Pengar ska läggas på GPU, alltid!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

I praktiken kommer du få lika bra spelprestanda nu, det är GPU:n som bromsar, det är inte utan orsak att så många sitter och spelar med sina gamla i7 2600k i dag.

Sant men de är inte snabb om den är OC. 4,2 på enna och 4,4 på 2700k. Att 2600k bara gick till till 4,2(den gick prime 4.3 får några år sedan.) är dg och natt även om det är en låg oc. Båda är prime st just ny men de kan leverere fär att de är OC. T.ex är dev q 4790k en faorit. Hög grund mhz, lite bättre skräp, än 3770k Så amd go go go. gör en r300 eller ock k7.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför inte köpa en Ryzen 1500X och sluta jämföra Äpplen med vattenmeloner? Det är det mest komiska här.. Dessutom får du ingen 7600K för halva priset av en 1700 t.ex.

lol, vilka vattenmeloner? Den informationen som finns är att R5-serien ligger på exakt samma klock som R7 och kommer bara att prestera sämre än R7-serien. Vad är det jag har missat, möjligt att den klockar någon procent bättre, men kommer varken göra till eller ifrån.
Skillnaden på 1700 är att du är tvungen att överklocka och kostar som en 7700k, men presterar sämre än en I5a.

Ryzen är grym och extremt prisvärd för det den är bra på. Men "idag" spelar R7i inte ens i samma liga och är fullständigt ointressant när det kommer till spel.
Kommer det att ändra sig om 2-3 år, inget som vet. Men att köpa något som är betydligt sämre än konkurenterna för att produkten kanske om några år är bättre är ganska korkat.

Något gick jävligt snett och som med Bulldozer ljög AMD så tänderna svartnade som vanligt. Vet inte hur många ggr jag såg BF1 testet mot både ett 6800k och 6900k.

Redigerad, R5 "kan" bli intresant i mellansegmentet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

lol, vilka vattenmeloner? Den informationen som finns är att R5-serien ligger på exakt samma klock som R7 och kommer bara att prestera sämre än R7-serien. Vad är det jag har missat, möjligt att den klockar någon procent bättre, men kommer varken göra till eller ifrån.
Skillnaden på 1700 är att du är tvungen att överklocka och kostar som en 7700k, men presterar sämre än en I5a.

Finns det något överhuvudtaget som talar för Ryzen 1500x i spel???

Ryzen är grym och extremt prisvärd för det den är bra på. Men "idag" spelar den i inte ens i samma liga och är fullständigt ointressant när det kommer till spel.
Kommer det att ändra sig om 2-3 år, inget som vet. Men att köpa något som är betydligt sämre än konkurenterna för att produkten kanske om några år är bättre är ganska korkat.

Något gick jävligt snett och som med Bulldozer ljög AMD så tänderna svartnade som vanligt. Vet inte hur många ggr jag såg BF1 testet mot både ett 6800k och 6900k.

Haha. Du har en speciell tolkning av saker och ting måste jag säga dig. På vilket sätt ljög AMD? Och på vilket sätt är det som Bulldozer? Har du ens tittat på diagrammet över hur Ryzen presterar vid samma klock? 8-10% sämre än KB-L. Däremot slår man sitt löfte om 40% högre IPC gentemot Excevator med närmare 14%. Hur är det att ljuga? Och nej. Inget pekar på att Ryzen kommer att prestera sämre med fyra kärnor.

Angående vattenmeloner så är det att du jämför en CPU med en annan ur ett helt annat prissegment. Det är inte 1800X som ska gå upp emot 7700K. Det är 1600X och nedåt som ska det.. och då dör ditt argument direkt eftersom dessa beräknas kosta ungefär samma eller just under 7600K ned till närmare $100 sträcket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Du har en speciell tolkning av saker och ting måste jag säga dig. På vilket sätt ljög AMD? Och på vilket sätt är det som Bulldozer? Har du ens tittat på diagrammet över hur Ryzen presterar vid samma klock? 8-10% sämre än KB-L. Däremot slår man sitt löfte om 40% högre IPC gentemot Excevator med närmare 14%. Hur är det att ljuga? Och nej. Inget pekar på att Ryzen kommer att prestera sämre med fyra kärnor.

Angående vattenmeloner så är det att du jämför en CPU med en annan ur ett helt annat prissegment. Det är inte 1800X som ska gå upp emot 7700K. Det är 1600X och nedåt som ska det.. och då dör ditt argument direkt eftersom dessa beräknas kosta ungefär samma eller just under 7600K ned till närmare $100 sträcket.

Kan väll faktiskt ge dig, R5 "kan" bli prisvärda för spel.
Jag fastnade på intels I7a, i mellan segmentet kan R5an bli intressant beroende på priset.

Permalänk
Medlem

De har inget sagt något som vore en lögn vad jag vet, endast hype och överdrifter om hur kapabla Ryzen verkligen var i spel. Detta är ju de tvungna att göra, det är ju riktat till konsumenter där en överväldigande majoritet spelar huvudsakligen.
Man suckar men samtidigt kan det faktiskt vara sant den här gången att Ryzen har problem som går lösa på mindre än ett år. Och sen så spöar den Intel på allt annat än spel fattar inte hur man kan jämföra detta med Bulldozer.

Permalänk

Lol självklart är 8c/16t inte lika bra i spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk

Amds målgrupp är ju de som behöver många cores för billigt pris, inte folk som vill ha hög single core prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är ingen spelfantast men när jag spelar så är det RTS 4k. 1700 ligger antagligen två generationer före GPU idag, så därför så bra moderkort som möjligt vid köp så att det bara är å kasta in nästa version av Ryzen när den väl kommer. Måste va surt att köpa 7700K idag och sen vid nästa uppgradering även få byta moderkort.

Dom kommer garanterat hitta nåt sätt.

Nya Zen2, fortfarande på AM4*!!!

*Stöds endast på X470 eller högre chipset

Permalänk
Skrivet av murklor:

Dom kommer garanterat hitta nåt sätt.

Nya Zen2, fortfarande på AM4*!!!

*Stöds endast på X470 eller högre chipset

Jag hade ju kunnat förstå ramaskriet som nu blivit av (mestadels FPS-spelarna skall tilläggas) att hade det skiljt 20% FPS till Intels fördel vid 4K idag, men så är det ju inte. Vill man sitta och harva vid 720p alt 1080p så är det väl så. Jag har inte min stationära dator som en spelkonsol

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

SB är rejält bakom vid det här laget, varken 2500k eller 3570k (även överklockade) har mycket att erbjuda längre om man inte sitter på riktigt bra DDR3 samt en rejäl överklockning. Annars är man slagen med hästlängder gällande IPC från skylake samt avsaknad av HT som räddar 2600k/3770k i nya krävande AAA titlar.

Spelar ingen roll om det är en 2500k eller en 2700k. Faktum är att en 7700k eller en Ryzen 7 är dålig för gaming när de gäller prestanda. Vill man ha bra spelprestanda väljer man en billigare CPU begagnad som t.ex. en 2600k istället för en 7700k och köper ett bättre grafikkort med 1000-2000kr man sparar in på processorn + moderkort. En 2600k + GTX 1080 presterar bättre än 7700k + 1070

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

@Bloodstainer: True that!

Dock tror jag min 2600k skulle hålla mig tillbaka rätt hårt :P, men helt rätt. Pengar ska läggas på GPU, alltid!

Jo alltså, en 7700k presterar bättre än en 2600k, men jag ser allt för ofta gamers som väljer nya Skylake/Kaby lake CPUer och sen parar dom med GTX 1060. Jag tycker att AMD- samt Intel fans verkar lägga för mycket fokus på hur mycket processorer egentligen påverkar i spel, man glömmer helt bort själva pengarna i sig och dess värde för "hur mycket prestanda får jag för den här pengen?" Det är en viktig fråga, även för de som inte bryr sig om pengar, så ska man fortfarande få så mycket prestanda för pengen som möjligt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@Yoshman:

Det verkar ju vara en enda djungel med Reviews för Ryzen. "Läckor" som visade att 1800x hade bättre prestanda än 6900K och sådant.
Nu när de mer "seriösa" testerna kommit verkar det se lite annorlunda ut. Men olika testare säger tydligen olika saker men jag tycker det verkar som att 7700K ändå är riktigt prisvärd i en dator som ska användas mestadels för spel men även lite Autocad och Photoshop.

Är inte en 7700K den bäst presterande CPU för spel även i 4K samt fullt duglig för smått användande av Autocad?
Den är ju ändå mycket billigare än 1800X.

Sedan påstår vissa att 7700k framkallar mer "stuttering" än processorer med fler kärnor och att den inte är framtidssäker, stämmer det?

Kolla jokers test mellan Ryzen 7 1700 och Intel i7-7700K med ett GTX 1080.

1080P
https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE
720P
https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

Ser inte riktigt ut som Sweclockers tester så vet inte detta innebär att Joker använt annat moderkort eller dylikt.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Det enda AMD behöver göra för att vara bättre val är sänka priserna.

Nej, de behöber släppa sina 6-kärniga samt 4-kärniga för att vara ett bättre val.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Nej för helsike!
Jag nämner prestanda per krona, i spel, om du läser.
Det är nämligen mest intressant för dom flesta här.

Problemet är att AMD inte verkar försöka slå sig in på det segmentet.
Eller... Ja, vi får se vad Ryzen 7 1700 kan komma med, dock tror jag inte på den pga för låg klockfrekvens.

Finns inte en chans att den presterar, i spel, som eller i närheten av i7-7700K som kostar samma.

EDIT; Ryzen 5 1600X blir nog en succé iaf.

Här kan du se vad Ryzen 7 1700 går för mot i7-7700K.

1080P
https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE
720P
https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

P.S. Tror också att Ryzen 5 1600X samt 1500X har mer att ge i lägre segmenten pris/prestanda..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Här kan du se vad Ryzen 7 1700 går för mot i7-7700K.

1080P
https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE
720P
https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

P.S. Tror också att Ryzen 5 1600X samt 1500X har mer att ge i lägre segmenten pris/prestanda..

Vad visar den videon menar du?
Är sweclockers speltester inte "unbiased" där 1700X presterar som i5-6600k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad visar den videon menar du?
Är sweclockers speltester inte "unbiased" där 1700X presterar som i5-6600k?

Han undrade hur en 1700 presterade och den ger ifrån sig andra siffror än 1700X, så vad var din poäng?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319