AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har hört från en del som testat Ryzen att de märkt det hackar mindre på Ryzen än 7700k. Så något högre framerate visar inte alltid hela bilden.

Detta är dock konstigt eftersom dom siter med mer detaljerad info borde kunna visa nånting (liksom AMD grafikkort visats ha usel frametime stuttering jämfört med Nvidia). Har inte sett nånting som indikerar det förutom att det är Ryzen som alltid laggar efter med lägre min fps, framförallt när SMT buggar ur.

Något högre fps (~10%) spelar nog ingen roll även för gamers, om priset är rätt. Våra hjärnor kanske är mos men de flesta av oss fattar fortfarande konceptet av en budget och pris/prestanda. Problemet är att priset inte är rätt och de 10% är snarare 20% eller i värsta fall mer, om man ignorerar vissa enstaka "perfekta" benches som vi fortfarande inte riktigt har koll på.

Hade det bara skilt 10% och en "midline" 1700X kostat 3500kr medans de andra var +- 500kr så hade jag köpt den direkt, utan tvekan.

Eller nåja, jag hade ändå inte köpt den för att det finns fortfarande inga vettiga mATX moderkort, så AMD tvingar mig till att köpa Intel om jag vill uppgradera idag - vilket enligt Sweclockers review inte är en större förlust. Antar det är tanken som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vad är det som visar att folk är snabba att dömma och gnälla? Att AMD säger att det blir bättre i framtiden? Det är nog framtiden i sig som utvisar det.

Att så många gör en grej av det... Det känns lite "Tony Irving" över det hela.. typ:

"Ryzen krossar i det mesta, MEN nu skriver vi spaltmeter om hur den inte riktigt når upp till intel i spel."

Jag tycker man får tänka på vad den kostar. Visst, det finns intel cpu som kostar likvärdigt med bättre enkeltrådig prestanda, men de blir ju mosade i allt annat, och det pågår ett paradigmskifte inom processorer. Det blir allt svårare att bygga "på höjden" och då får man bygga "på bredden" istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen stor förändring eller Bang för buck..liten besvikelse faktist, leta efter flera test..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Om man medvetet ignorerar 1700....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pYjamas:

Flikar in. Du tror inte att spel kommer bli snyggare, mer effekter etc som kräver ännu bättre grafikkort i högre upplösningar än 1080p?

Så kan det absolut bli, men alltid lite svårt att sia om framtiden för oss som inte är orakel

Tittar man i backspegeln har ändå spelen sakta men säkert krävt allt mer CPU-kraft. En oklockad i7-2600K kan idag få problem att hänga med även med "rimliga" upplösningar och inställningar, i5-2500K har absolut problem vilket inte var fallet för ett par år sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om spel inte kan utnyttja fler än 4 kärnor, hur kommer det sig då att i7-6900K (som verkar ligga på 3,3-3,4 GHz när alla kärnor jobbar) hamnar rätt nära i7-7700K (som håller 4,4 GHz samt har högre IPC) i flera titlar, t.ex. BF1?

Och hur kan i7-6950X toppa tabellen för både BF1 och Witcher 3 när SweClockers körde alla CPUer på 2,8 GHz? Åter igen, Skylake/Kaby Lake har högre prestanda per kärna då de har högre IPC.

Computerbase.de har gjort nya CPU-tester. De använder dock bara den officiellt högsta RAM-hastigheten för varje plattform och varje processor körs oklockad.
https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

i7 2600k presterar betydligt bättre än i5 2500k i vissa spel och samtliga Broadwell E presterar bättre än i7 7700k.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Att så många gör en grej av det... Det känns lite "Tony Irving" över det hela.. typ:

"Ryzen krossar i det mesta, MEN nu skriver vi spaltmeter om hur den inte riktigt når upp till intel i spel."

Jag tycker man får tänka på vad den kostar. Visst, det finns intel cpu som kostar likvärdigt med bättre enkeltrådig prestanda, men de blir ju mosade i allt annat, och det pågår ett paradigmskifte inom processorer. Det blir allt svårare att bygga "på höjden" och då får man bygga "på bredden" istället.

Fast om man ska titta på det lite objektivt så absolut: 1700X/1800X presterar bättre i de flesta benchmarks jämfört med i7-7700K. Men titta t.ex. här på SweClockers, tre benchmarks är egentligen exakt samma sak: Cinebench, Blender och Luxmark. Hur många ens på SweClockers sitter och renderar hela dagarna (och det går ännu snabbare med GPU)?

Gör samma sak fast byt ut dessa mot Matlab, Matematica och Octave. i7-7700K kommer nu vara snabbare än 1800X och i7-6900K/6950X kommer demolera de andra. Det visar bara att det finns enorma skillnader beroende på vilka program man kör.

Toms Hardware testade en rad "Workstation"-program, t.ex. AutoCAD och Maya3D. i7-7700K tvålar till både E-serien och Ryzen.

Så det paradigmskiftet du pratar om har nog inte nått ut till speciellt många än. Däremot har det blivit allt viktigare att förstå flaskhalsarna i det man själv gör då det absolut inte finns en bästa CPU längre.

Edit: missade att Luxmark faktiskt kör OpenCL, det är rendering precis som Cinebench och Blender (som förövrigt också har en OpenCL- samt en CUDA-backend), men ändå inte riktigt samma typ av test. När man kör OpenCL kommer man använda vektoriserade flyttal (i praktiken AVX idag) i stället för skalära flyttal som Cinebench och Blender använder i sina CPU-renderers.

Att Luxmark använder AVX är orsaken till varför Core-modellerna klarar sig väsentligt bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Computerbase.de har gjort nya CPU-tester. De använder dock bara den officiellt högsta RAM-hastigheten för varje platform och varje processor körs oklockad.
https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

i7 2600k presterar betydligt bättre än i5 2500k i vissa spel och samtliga Broadwell E presterar bättre än i7 7700k.

SweClockers kör också bara officiella högsta RAM-hastighet på alla plattformar utom Ryzen (2666 MT är ännu inte en officiell JEDEC-standard).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Computerbase.de har gjort nya CPU-tester. De använder dock bara den officiellt högsta RAM-hastigheten för varje platform och varje processor körs oklockad.
https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

i7 2600k presterar betydligt bättre än i5 2500k i vissa spel och samtliga Broadwell E presterar bättre än i7 7700k.

Ser man på!
AMD FX8370 piskar i5 2500k rejält.
Sug på den! ni alla som snackar om Faildozer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om spel inte kan utnyttja fler än 4 kärnor, hur kommer det sig då att i7-6900K (som verkar ligga på 3,3-3,4 GHz när alla kärnor jobbar) hamnar rätt nära i7-7700K (som håller 4,4 GHz samt har högre IPC) i flera titlar, t.ex. BF1?
[spoiler]

Kanske är det snarare så att 6900K inte använder alla kärnor i spel och därför har samma frekvenser som 7700K som därmed ger snarlik prestanda......

Permalänk
Medlem

Hur mycket svårare är det att koda för 8 kärnor/16 trådar? Gissar att spelutvecklarna inte satsat på detta eftersom den stora massa som spelar inte har den typen av prestanda. Samtidigt tvivlar jag på att folk kommer köpa in på 8 kärnor/12 trådar för gamingbruk. Och då är frågan om utvecklarna anser att det är värt att satsa på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om man ska titta på det lite objektivt så absolut: 1700X/1800X presterar bättre i de flesta benchmarks jämfört med i7-7700K. Men titta t.ex. här på SweClockers, tre benchmarks är egentligen exakt samma sak: Cinebench, Blender och Luxmark. Hur många ens på SweClockers sitter och renderar hela dagarna (och det går ännu snabbare med GPU)?

Gör samma sak fast byt ut dessa mot Matlab, Matematica och Octave. i7-7700K kommer nu vara snabbare än 1800X och i7-6900K/6950X kommer demolera de andra. Det visar bara att det finns enorma skillnader beroende på vilka program man kör.

Toms Hardware testade en rad "Workstation"-program, t.ex. AutoCAD och Maya3D. i7-7700K tvålar till både E-serien och Ryzen.

Så det paradigmskiftet du pratar om har nog inte nått ut till speciellt många än. Däremot har det blivit allt viktigare att förstå flaskhalsarna i det man själv gör då det absolut inte finns en bästa CPU längre.

Så är det absolut, men folk har inte den insikten, och då känns det onödigt hårt att fokusera såpass mycket på spelprestanda när processorn är en bra "alroundprocessor", och särskillt sett till priset.

Nu är inte det bekräftat, och det gäller inte Sweclockers och andra nordiska hårdvarusidor då intel tydligen lagt ner sin PR-verksamhet här, men en av de sakerna om intel ska ha bett recencenter att fokusera på är just spelprestanda... Och om det stämmer så har ju intel verkligen lyckats att påverka recensiioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

FineWine Technology (tm)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser man på!
AMD FX8370 piskar i5 2500k rejält.
Sug på den! ni alla som snackar om Faildozer.

Sedär^^ det var oväntat med alla som skriver att 2500k har åldrats så mkt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Tycker redan att R7 1700 är den bästa CPUn som går att köpa just nu. De enda spelen jag är mån om att ha mycket fps för min 144hz skärm är OW och CS:GO, och där är det ju inga problem oavsett processor. I alla andra fall, t.ex. singleplayer-spel räcker 60 fps gott och väl då man hellre prioriterar hög upplösning, AA osv. Att då bråka om några enstaka fps i 1080p istället för 4 extra kärnar med god möjlighet att ge en allmänt skönare upplevelse med datorn i helhet känns korkat, rakt ut sagt. Lite trist att det inte är mycket rum för överklockning, men man kan inte få allt. Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har. 115 fps istället för 105 i FarCry Primal i 1080p istället för 4 extra kärnor och ett mer gynnsamt läge på marknaden? lmao.

"Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har"

- Jag skulle inte kalla det för att någon "bashar" Ryzen, alls faktiskt. Det är kul att AMD är tillbaka med något nytt och fräscht. Men vad jag hade velat se från AMD:s sida i det här laget är just att Ryzens spelprestanda skulle klå ALLA gamla Intel processorer, med längder, att AMD skulle bara ta de där extra stegen. Det gör den inte, och tyvärr är det inte ens nära ännu att bli så. Vi pratar ju om något helt nytt fräsch, som AMD har arbetat med i åratal.

Vad är ditt argument då att om någon som lirar en hel del spel och vill uppgradera sig från en 7700K, eller som i mitt fall, från en överklockad 3930K (4.6) till en helt ny top of the line ryzen platform? Hur mycket mer rå prestanda skulle jag tjäna på det? Jag kan bara sådär hinta redan att min överklockade 3930K från 2012, presterar i väldigt många fall bättre än 1800X, den får bara inte göra det. Det är så jag ser på Ryzen just nu.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk

Kul att se alla fanbois argumentera här, hur som så är det riktigt bra av AMD att göra en sån comeback! och hoppas nu lisa inte ljuger om förbättringen

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Nnjaae... Mjaaae.
Just nu har du helt rätt. MEN...
Amd har inte släppt hela sitt sortiment ännu.
Det skall komma 6 kärniga prollar som kostar mindre, sedan skall det komma fyrkärniga prollar som kostar ännu mindre.

När den dagen har kommit så kommer jag säga att du har fel. Just nu jämför du äpplen med päron.
Jag kan tänka mig att de 6 kärniga och fyrkärniga kan köras med högre frekvenser i och med att värmeutvecklingen sjunker med antalet kärnor, och därmed är bättre lämpade för spel.

Vi får vänta och se.

Permalänk
Medlem

Så, vad är det för programmering i spelen som gör skillnad på prestanda mellan olika CPU? Låter mysko

Skriver man spelkod på ett speciellt sätt för att gynna AMD eller Intel? Är det samma med cinebench också? låter mysko igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

...

- Jag skulle inte kalla det för att någon "bashar" Ryzen, alls faktiskt. Det är kul att AMD är tillbaka med något nytt och fräscht. Men vad jag hade velat se från AMD:s sida i det här laget är just att Ryzens spelprestanda skulle klå ALLA gamla Intel processorer, med längder, att AMD skulle bara ta de där extra stegen.

...

Jag förstår att du blir besviken om det var det du förväntade dig, men ärligt talat har ingenting som AMD sagt pekat åt det hållet. De har hela tiden visat starkt flertrådade lättparalleliserade workloads i pressbilder, och 4k-gaming. Detta indikerade från början att detta var Ryzens starkaste sida.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Intressant prestandatest av Ryzen 7 1700 som klockar till 3.9ghz mot 7700K @ 5ghz. I det här testet drar dom nästan jämt med ett GTX 1080. https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE
Undantaget är främst GTA V och the witcher där 7700K vinner. Men 1700 vinner i the devision bland annat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ser man på!
AMD FX8370 piskar i5 2500k rejält.
Sug på den! ni alla som snackar om Faildozer.

FX 8370 är dock en hel del snabbare än Bulldozer (FX 8150).
Både för att den är Piledriver och för att den körs i 4.0/4.3GHz jämfört med FX 8150's 3.6/4.2GHz.
Sedan så är det ju trots allt 6+år efter Bulldozers release nu, högre spelprestanda nu lär ju knappast glädja Bulldozer-ägare!

Men Bulldozer är ju dock lågt hängande frukt att klanka ner på... jag kan erkänna att det är lite imponerande att den klår trotjänaren 2500K
Den är också farligt nära min kära 2700K tydligen... får klocka högre för att kompensera och höja min självkänsla!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag förstår att du blir besviken om det var det du förväntade dig, men ärligt talat har ingenting som AMD sagt pekat åt det hållet. De har hela tiden visat starkt flertrådade lättparalleliserade workloads i pressbilder, och 4k-gaming. Detta indikerade från början att detta var Ryzens starkaste sida.

Ja absolut, och där är dem väldigt starka i

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det är absolut intressant. Det är också intressant att den kostar dubbelt så mkt som en 7700k. Samt att 7700k går att överklocka mer än 100Mhz. Fanboy-skiten kan du dra ngn annanstans med. Jag diskuterar resultaten som är gjorda i swec-recension, samt prestanda i spel som du ser tråden handlar om.

Vem har sagt man ska köpa en 1800x?
Du kan lätt klocka upp en Ryzen 1700 till samma frekvenser som en stock 1800x. För runt samma pris av en 7700K.

Men ska man inte göra nått annat än spela gamla spel. Så kör på en 7700k för livet. En del av oss har lite bredare behov och ser mer framåt i utvecklingen.

Och du får nog öppna upp tunnelvisionen en aning. För om du bara kollar Swec resultaten så kommer du få en väldigt begränsad bild över Ryzens prestanda..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du kan lätt klocka upp en Ryzen 1700 till samma frekvenser som en stock 1800x. För runt samma pris av en 7700K.

Men ska man inte göra nått annat än spela gamla spel. Så kör på en 7700k för livet. En del av oss har lite bredare behov och ser mer framåt i utvecklingen.

Och du får nog öppna upp tunnelvisionen en aning. För om du bara kollar Swec resultaten så kommer du få en väldigt begränsad bild över Ryzens prestanda..

Men i framtiden så är ju inte Ryzen 1700 intressant ändå, det finns ju bättre CPU:er i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men i framtiden så är ju inte Ryzen 1700 intressant ändå, det finns ju bättre CPU:er i framtiden

Och där kan AM4 socketen vara nice, då AMD lovar hålla bakåtkompatibilitet med framtida Ryzen+ CPUer. Medan nästa Intel gen lär mer än troligtvis kräva ytterligare ett nytt socket byte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser man på!
AMD FX8370 piskar i5 2500k rejält.
Sug på den! ni alla som snackar om Faildozer.

8370 släpptes 2014 inte 2011 och är dessutom en piledriver och inte bulldozer cpu fast det antar jag du redan vet.
En 8150 låg 400mhz lägre stock och 100mhz lägre turbo jämfört med 8370 och dessutom hade den lägre IPC.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Sedär^^ det var oväntat med alla som skriver att 2500k har åldrats så mkt bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Grejen med 2500k är att prestandan vid stock är relativt dålig, men med tanke på att i princip 100% av alla SB klarar 4.4-4.5GHz med bra ex uppemot/över 5GHz så är det största anledningen till att dom stått sig så pass bra. En annan sak är att SB generellt sett klarar högre DDR3 hastigheter än BD och presterar riktigt bra om man har t.ex CL10 2133/2400 MHz ddr3.

Rätt roligt att SB på 32 nm i princip har samma frekvensstak som Intels nu extremt optimerade 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och där kan AM4 socketen vara nice, då AMD lovar hålla bakåtkompatibilitet med framtida Ryzen+ CPUer. Medan nästa Intel gen lär mer än troligtvis kräva ytterligare ett nytt socket byte.

Mmm... Eller hur? Kolla bara vad AMD lovade med socket FM1, FM2 och FM2+.. De skulle vara kompatibla med framtida processorer men det blev en ny sockel varje år.

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Det verkar ju vara en enda djungel med Reviews för Ryzen. "Läckor" som visade att 1800x hade bättre prestanda än 6900K och sådant.
Nu när de mer "seriösa" testerna kommit verkar det se lite annorlunda ut. Men olika testare säger tydligen olika saker men jag tycker det verkar som att 7700K ändå är riktigt prisvärd i en dator som ska användas mestadels för spel men även lite Autocad och Photoshop.

Är inte en 7700K den bäst presterande CPU för spel även i 4K samt fullt duglig för smått användande av Autocad?
Den är ju ändå mycket billigare än 1800X.

Sedan påstår vissa att 7700k framkallar mer "stuttering" än processorer med fler kärnor och att den inte är framtidssäker, stämmer det?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning