Behöver köpråd ang. kompakt systemkamera

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd ang. kompakt systemkamera

Tja!

Det är så att tjejen önskar sig en kompakt systemkamera i present så jag och hennes familj tänkte se om vi hittar någon bra till hyfsat pris.

Har inte så bra koll men försökt läsa lite recensioner av vissa modeller.

Den som jag fastnade först för var Sony A5000 men såg någon video på tuben där filmkvaliten inte är den bästa. Dock är det mest kort hon tar så det är inte det viktigaste.

Det som är viktigast utom bildkvaliten är att det finns WiFi eller blåtand för att kunna flytta bilderna direkt från kameran till telefonen.

Vi har inte satt någon direkt budget än men billigare är 'bättre'.

Alla tips mottages och jag kommer själv leta vidare. Ska även in till någon butik i veckan tänkte jag för att klämma lite på dom.

/ Magnus

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

För foto och enklare videoupptagning:
Nikon D5300 + 18-140/3,5-5,6 VR
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2290354
(Kan filma i 1080p 60fps, 24,2Mp upplösning)

För användning där videoinspelning är fokuset rekommenderas:
Panasonic Lumix DMC-G7 + 12-60/3,5-5,6 OIS
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3742060
(Kan filma i 4k 60fps, 16Mp upplösning)

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen Windows-95.

Men är ute efter en kompaktare, likt Canon m10, Sony A5000/6000.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

@MyRus: Hej, kör själv en Olympus E10 mkii.

Mycket nöjd med den och en riktigt charmig kamera att arbeta med.

Det enda jag inte gillar är följande autofokus som tyvärr inte är på topp.

Men sett till format och bildkvalitet är den kanon!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson

Tack för inputen

Nu står det mellan 3 kameror, kikat på tuben endel, försökt läsa mig till så mycket jag kan. Om någon här har någon annan av dessa modeller utom Olympus'en är kommentarer mycket välkomna, även ni som äger en Olympus givetvis!

1: Olympus E10 mkii.

2: Sony A6000

3: Panasonic Lumix DMC-GF7

/ Magnus

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

@MyRus: Hej igen,

Jag funderade lite på vad som fällde avgörandet när jag köpte min kamera, eftersom även jag tittade på Sony'n.
Sonyn är ett väldigt bra kamerahus, och det finns bra optik till. Men, dom kan verkligen ta bra betalt för sina gluggar.
Till Olympus fungerar ju både Olympus egna och Panasonics optik vilket framförallt ger ett bra begagnat utbud. Dessutom har Olympusen bildstabilisering i kamerahuset, så det går att använda äldre, manuella objektiv med adapter och ändå dra nytta av bildstabiliseringen.
Vidare finns ett par smarta funktioner som hjälper till med att sätta skärpan vid manuellt foto.

Panasonicen tilltalade mig inte på samma sätt, men jag minns inte om det var känslan eller priset eller något annat. Den ska ju vara väldigt bra på film dock!

Edit: Delar ut några bilder, inget revolutionerande dock.

https://1drv.ms/f/s!AtH1JDZ0sSPdjKE5MbSfPvu7TaQPXQ
https://1drv.ms/f/s!AtH1JDZ0sSPdjKgjyzNfwSLvmmzsIg

Tror att alla dessa bilder är tagna med objektivet jag köpte till kameran, ett fast 25mm f1.7 från Panasonic. Har lite fler bilder jag kan dela senare idag eller imorrn från ett manuellt 50-150 från 70-talet.

Edit igen, vissa bilder kan se lite bleka ut på vissa ställen. Det är dock den typ av stil jag vill ha, och något jag justerat till i Lightroom. Bilderna är alltså inte alltid direkt från kameran.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har du kikat på Fujifilms X-T10 och X-T1? Det ska vara trevliga kameror båda två. Filma är dock inte deras starka sida. Däremot är de enkla att arbeta med då inställningarna syns på rattarna.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305