Permalänk
Medlem

Val av ny fiberkonverter

Har precis blivit med hus som har Telia öppen fiber installerat.
Tydligen så var nuvarande fiberkonverter en Orexis FTH-3 vilket enbart klarar max 100Mbit.
Är inte så hemma på fiberkopplingar men denna konverter verkar vara kopplad med en sån här kontakt ifrån indragningen i väggen:

Har sökt lite men inte hittat någon 1000Mbit fiberkonverter med just sådan anslutning.
Någon som har ett tips om konverter eller vad jag kan göra i situationen för att kunna nyttja snabbare fiber än 100Mbit?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Kolla med Telia om dom kan erbjuda dig en som klarar högre än 100

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Är verkligen fibernonvertern nått du ska vara och pilla i?
Hos mig som har stadsnät och inte telia är det deras egendom som dom plomberat tom så dom ser om man gör nått med.den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det inte Telia som äger konvertern? Får du ens pilla på den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Telia ville knappt kännas vid att de dragit in fibern i huset enligt tidigare ägaren.
Konvertern är husägarens egendom, går den sönder måste jag köpa en ny etc.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Inaktiv

Om man äger eller inte äger utrustningen i hemmet varierar beroende på vilket stadsnät man tillhör KO etc.

Du borde dock kolla själv med Telia och se vad de har att säga. Kan ju vara så att tidigare ägaren pratade med någon tomte som inte visste vad han pratar om. Sedan spelar det ju ingen roll om din konverter är 100 eller 1000 om inte nätet och operatörerna inom det tillhandahåller mer än 100.

Annars är det något i stil med denna du letar efter
https://www.conrad.se/LAN,-SC-Duplex-Mediakonverter-Digitus-P...

Permalänk
Avstängd

Sätt tillbaka sladden och var nöjd med dina 100Mbit.

Det är uppenbart att du inte har den blekaste aning om vad du sysslar med och det du tänker göra kommer inte fungera för övrigt.

Ser ut att vara en SC kontakt, så har du lärt dig något iaf.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Har precis blivit med hus som har Telia öppen fiber installerat.
Tydligen så var nuvarande fiberkonverter en Orexis FTH-3 vilket enbart klarar max 100Mbit.
Är inte så hemma på fiberkopplingar men denna konverter verkar vara kopplad med en sån här kontakt ifrån indragningen i väggen:

http://i.imgur.com/YbVeoLU.png

Har sökt lite men inte hittat någon 1000Mbit fiberkonverter med just sådan anslutning.
Någon som har ett tips om konverter eller vad jag kan göra i situationen för att kunna nyttja snabbare fiber än 100Mbit?

Det där är en SC plug. Det finns massvis med mediakonverterare för 1Gbit/s.

Permalänk
Medlem

@WetWilly:
Aningen hårt svar men tackar för att du tog dig tid att skriva.
Vad syftar du med "det du tänker göra kommer inte fungera för övrigt." ?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Slå in din adress på bredbandswebben.se och se om dom kan erbjuda dig högre än 100mbit.

Sen är det inte Telia du ska ringa som säljer tjänster utan ring till Telia Öppen Fibwrs kundtjänst. Oppenfiber.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon244184:

Sedan spelar det ju ingen roll om din konverter är 100 eller 1000 om inte nätet och operatörerna inom det tillhandahåller mer än 100.

Det spelar visst roll.

Då fiberoptiken är single speed kommer konvertern inte ens länka upp om den inte matchar andra änden.

@Kenta42

Din konverters optik måste matcha switchen i andra änden annars länkar den inte upp alls och då står du helt utan nät.
Beroende på utrustning skulle Telia kunna byta optik från 100 till Gigabit och då kan du använda ny konverter annars är det lönlöst.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

@anon244184:
Tack för svar.
Enligt Bahnhof som jag varit i kontakt med så ska det inte vara några problem att beställa 1Gbit ifrån dem så kapacitet i nät finns.

https://www.bredbandswebben.se/

Här listas samtliga operatörer att 1Gbit är möjligt hos dem.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Köp en bra router med SFP+, kolla upp om vad du ska för SFP modul för att matcha din fiber och handla en SC LC konverter.
Grabbar man måste inte vara en sådan surmule.

Permalänk
Medlem

@WetWilly:
Precis sånt här jag är ute efter, lär mig nått nytt så tack igen.

Min teori var att det borde vara möjligt att skaffa en ny fiberkonverter som matchar den jag har idag fast med Gbit stöd. Inte lyckats hitta någon så antar att jag får ta och kontakta Telia öppen fiber kundtjänst.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

@Spiffman:
Ok kikar på detta, tack!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Köp en bra router med SFP+, kolla upp om vad du ska för SFP modul för att matcha din fiber och handla en SC LC konverter.
Grabbar man måste inte vara en sådan surmule.

SFP+ ??
Vad ska han med det till? SFP+ är specificerat för 10Gbit Ethernet.... Inte all utrustning som klarar vanlig sfp i sfp+ slottar, även om det finns.
Grabben man bör inte ge felaktiga råd.

@Kenta42
Helt rätt inställning.
Kontakta dem låter som en bra idé.
Lycka till.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

Konvertern rör man inte om man inte ÄR proffs!

Sen är det lite konstigt med den här efter lite elementär "fråga google som vet allt".

http://www.melbye.com/se/fibernaet-1/aktivt-utstyr/mediakonve...

Så ge faun i att pillra med konvertern och fråga istället nätägaren!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn:
Nog för att jag inte är ett proffs när det gäller fiber men så helig är inte en fiberkonverter så jag förstår inte riktigt vart det kommer ifrån. Självklart ska man vara försiktig och givetvis absolut inte böja några kablar men utöver det så förstår jag inte din poäng om man är allmänt teknik intresserad och vill lära sig nytt?

Att koppla lös fiberkonvertern, att det kräver ett proffs.. nja.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenta42:

@plunn:
Nog för att jag inte är ett proffs när det gäller fiber men så helig är inte en fiberkonverter så jag förstår inte riktigt vart det kommer ifrån. Självklart ska man vara försiktig och givetvis absolut inte böja några kablar men utöver det så förstår jag inte din poäng om man är allmänt teknik intresserad och vill lära sig nytt?

Att koppla lös fiberkonvertern, att det kräver ett proffs.. nja.

Nja...

Jag förstår inte hur hjälplös man är när man frågar SWEC frågar om råd...... om du nu vet så är det ju inget problem!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tråkiga är bara om fibern blir kontaminerad. I min värld är det titta tvätta titta innan man kopplar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör kontakta nätägaren och be om nått som passar och det är inte helt ovanligt att nätet är byggt med 100Mbit delar och då kan du inte bara byta omvandlaren i din ände utan det som sitter i andra änden måste också bytas och då handlar det om en betydligt större och dyrare ombyggnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@plunn:
Hjälplös? Frågan jag ställde när jag skapade tråden var att få tips om en liknande konverter men som klarade högre bandbredd.
Sökte runt men hittade inget uppenbart att ersätta den med så förför var jag hjälplös och bad om tips här.

Att koppla loss fiberkabel i denna var jag proffs nog för 😉

Hursom, har sökt kontakt med telia öppen fiber om detta.
Trevlig helg och första April.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Har insett att det förmodligen är det klokaste alternativet så har nu dragit igång processen där. Tackar!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:
Låter klokt och delvis logiskt men om ingenting kommer i kontakt med fiberledaren så gör tvätt ingen skillnad?
Ska läsa på om att tvätta fiber, isopropyl eller liknande?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@sleepyoh:
Låter klokt och delvis logiskt men om ingenting kommer i kontakt med fiberledaren så gör tvätt ingen skillnad?
Ska läsa på om att tvätta fiber, isopropyl eller liknande?

Bara det här inlägget visar klart och tydligt att du är ute på djupt vatten och inte vet vad du pysslar med. Fiber är väldigt smuts och dammkänsligt. Och du ska absolut inte försöka dig på att rengöra nått själv. Kan snarare förvärra. Möjligtvis om du hade haft en one-click penna.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad butthurt alla var här då!

Jag säger vi vänder på steken! Om alla ni "experter" som uppenbarligen är installatörer hade kunnat se till att installera minst gigabitkonverters under era arbetsdagar så hade vi slutkunder inte haft något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BalleR:
Tack för input.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör kontakta nätägaren och be om nått som passar och det är inte helt ovanligt att nätet är byggt med 100Mbit delar och då kan du inte bara byta omvandlaren i din ände utan det som sitter i andra änden måste också bytas och då handlar det om en betydligt större och dyrare ombyggnad.

Vem bygger "delar" av nätet med 100mbit kapacitet ? Det sitter garanterat en access switch med gig interface som alla lägenheter är kopplade till.

@Kenta42: Kontakta din tjänsteleverantör! CPE:n är inte din och inte ditt ansvar. Du kan/får inte bara byta ut till en ny och få högre bandbredd på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jävlar vad butthurt alla var här då!

Jag säger vi vänder på steken! Om alla ni "experter" som uppenbarligen är installatörer hade kunnat se till att installera minst gigabitkonverters under era arbetsdagar så hade vi slutkunder inte haft något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Det är way ovanför vår paygrade så att säga. Vi blir antingen tilldelad material eller har vissa specifika delar vi kan beställa ut från lagret.

Klart folk blir butthurt härinne, jag jobbar då och då med service och om alla som tror dom är proffs och kan göra själv hade slutat med det så hade min arbetsbörda minskat något enormt. Mest grundläggande grejer görs fel av hemma proffs 😉

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Arie:
Så att exempelvis beställa 250/100 från leverantör som hävdar att de kan leverera det till min adress om jag hade haft en konverter som klarade av det, så enkelt är det inte menar du?
Tvivlar starkt på att fibernätet i mitt område är draget med enbart 100mbit kopplingar men chansen finns väl får jag erkänna. Dock ser det ut som att samtliga fiberoperatörer erbjuder upp till 1Gbit här.
Tacksam för din hjälp.

Anyways, kommer inte att försöka köpa konverter på eget bevåg utan går via leverantör av nät.
Min konverter är ansluten igen och synkar fint mot accesspunkt på direkten och får bli så tills jag får ny information att gå på.
Inbillade mig att fiber är så standard numera och gick i tron att konvertrar borde vara rätt vanliga och relativt enkelt att få tag på.

Tack till alla som gett input, trevlig Helg!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |