Playerunknowns Battleground - Grafikkort

Permalänk

Playerunknowns Battleground - Grafikkort

Hej, Har precis börjat spela detta spel och har riktigt roligt, Har mest spelat på min laptop och där flyter spelet på helt okej i 1080p (i7 6700hq + GTX 1060).

Däremot så är det i princip ospelbart på min stationära i 1440p (i7 4770k @4,3Ghz + R9 290)

Tänkte höra om det är någon annan här som spelar och vad ni har för hårdvara, I mitt fall verkar det vara grafikminnet som begränsar mest då det ligger i princip konstant på 4GB redan vid 1080p.

Kanske någon med typ RX480 eller GTX 1070 som kan svara på om det flyter på bra i 1440p?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Med gtx 1080 flyter det inte ens bra i 1080p, med low på allt..menar att man vill över 144 fps såklart

Permalänk

Det belastar väl knappt grafikkortet i dagsläget? Har typ 80fps 1080p med det mesta på low med mitt GTX 1080.
Har för mig belastningen på GPU är runt 30%

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Ingen som kan svara?

Du behöver minst ett 1080 för att köra detta spel i 1440p och helst en överklockad modernare i7a .
Jag har ca 90-100 fps som bäst och i städer och liknande 60-70 fps. Detta med en 7700k i 5ghz och ett 1080 klockat till 2050. Upplösningen är 3440*1440, alla settings på very low utom textures (high) och view distance (ultra).

Permalänk

Tack för svar.

@Niklashog Jodå min GPU ligger i princip konstant på 100% när jag spelar, CPU ligger runt 60-70% belastning.

@Jompa79 Detta låter ju ganska lovande, 3440x1440 är ju ändå mer krävande än 1440p, Min skärm är dessutom på 60hz så bara jag ligger runt 50-60 fps så är jag nöjd

Jag beställer nog ett GTX 1080, Hade gärna sparat några slantar och kört på 1070 istället men är rädd att jag inte kommer bli nöjd med spelupplevelsen då :/

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Rekommendationer på vilket GTX 1080 man ska köpa? Vill framförallt ha ett relativt tyst kort och en del överklockningspotential vore också trevligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson:

köper du ett kort för 6000 för detta spelet eller är det andra med ?

Permalänk

@aki04:

Ja på sätt och vis, Just nu spelar jag bara detta, Men det blir väl andra spel ibland, Fallout 4 har jag till exempel väntat med att spela då mitt grafikkort var för klent för att ge mig en bra spelupplevelse i 1440p.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: spelet är ju fortfarande early access , skulle inte lägga 6000 på ett kort om spelet inom en snar framtid blir bättre optimerat

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bump/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättnignen ihåg att regeln finns

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Emil Hansson:

Ingen som kan svara?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av aki04:

@Dr.Pez: spelet är ju fortfarande early access , skulle inte lägga 6000 på ett kort om spelet inom en snar framtid blir bättre optimerat

Oavsett så börjar mitt R9 290 bli väldigt utdaterat, Och jag känner att det är värt det för en bättre spelupplevelse just nu och inom den närmsta framtiden

Skrivet av Kent:

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bump/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättnignen ihåg att regeln finns
/moderator

Oops, Tack för att du har överseende

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Nu blev det iaf ett MSI GTX 1080 Gaming X, Återkommer med resultat när jag fått kortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

@Emil Hansson: Det gjorde du rätt i, ett bra kort för 1440p.
Själv kör jag allt på medium utom textur och draw som är ultra och jag dippar ofta under 60 fps Har beställt ett bättre kort men det tar evigheter innan man får det :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: berätta gärna hur bättre prestandan blir sen 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Nu blev det iaf ett MSI GTX 1080 Gaming X, Återkommer med resultat när jag fått kortet

Räkna inte med några underverk, detta spel är så sjukt dåligt optimerat, även i 100 fps med gsync på, så orsakar desync och serverlagg en ryckig och ojämn spelupplevelse, inte alltid men det händer rätt ofta. Jag ger det några månader tills de fixat sin skit och slöspelar bara då o då under tiden.

Permalänk
Medlem

Har själv precis ha börjat spela detta spel och för mig så är det så gott som ingen skillnad alls i fps om jag kör allt på max eller allt på lägsta.. Får lite större dropps ibland med allt på max i vissa städer men annars är de ingen större skillnad.

Kör med en laptop med en I7a och gtx 1070

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Dr.Pez: Det gjorde du rätt i, ett bra kort för 1440p.
Själv kör jag allt på medium utom textur och draw som är ultra och jag dippar ofta under 60 fps Har beställt ett bättre kort men det tar evigheter innan man får det :/

Du lär inte få någon prestanda boost speciellt i PUBG då spelet är väldigt CPU beroende.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Har själv precis ha börjat spela detta spel och för mig så är det så gott som ingen skillnad alls i fps om jag kör allt på max eller allt på lägsta.. Får lite större dropps ibland med allt på max i vissa städer men annars är de ingen större skillnad.

Kör med en laptop med en I7a och gtx 1070

Gör max eller lägsta ingen skillnad så är det förmodligen cpun som är problemet.

Skrivet av Paontuus:

Du lär inte få någon prestanda boost speciellt i PUBG då spelet är väldigt CPU beroende.

jo jag vet att det är dåligt optimerat men mitt 1070 ligger på 100% när jag spelar så lite borde det hjälpa iaf men förhoppnings så får vi en optimering av spelet snart.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Gör max eller lägsta ingen skillnad så är det förmodligen cpun som är problemet.

jo jag vet att det är dåligt optimerat men mitt 1070 ligger på 100% när jag spelar så lite borde det hjälpa iaf men förhoppnings så får vi en optimering av spelet snart.

Ska kolla upp vad som sätter stopp, men är en hq6700 så skulle tippa på att det till större del är dålig optimering iom att det ändå är långt ifrån klart samt UE4 motorn är ändå extremt lättdriven så skulle tippa på att om dom lyckas med optimeringen så kommer det utan tvekan flyta på ricktigt bra!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

@norrby89: När jag inte spelar det här spelet så spelar jag Arma så jag tycker det här flyter på riktigt bra

Men visst en optimering måste komma snart.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@norrby89: När jag inte spelar det här spelet så spelar jag Arma så jag tycker det här flyter på riktigt bra

Men visst en optimering måste komma snart.

fast det har precis kommit typ 3 optimeringar på lite mer än en månad nu, så det kommer sakta men säkert

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har denna riggen:

Om ni har någon annan form av Usage på er hårdvara än 100% GPU usage & 50-60%(tex) CPU usage, så är något fel.

Spelet är i sig väldigt dåligt optimerat & i storstäderna är det värst. Tex Georgopol, där droppar FPSen enormt mycket, får du mer än 30fps där, grattis!

Jag spelar på 1920x1080 med allt på ultra.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

@aki04: Ska bencha 1080P samt 1440P med mitt R9 290 ikväll så kompletterar jag med GTX 1080 resultat i helgen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Spelet kräver väldigt mycket cpu. Dock kan man få väldigt bra prestanda med ett dåligt grafikkort, allt beror på hur snyggt du vill spela spelet. mitt grafikkort gick sönder så anvädner atm ett nvdiia gtx 660ti. Kör med 1080p med allt på lägsta med lite configs ädnrade och har typ 90-120 fps konstant. men spelet ser ut som hej kom och hjälp mig. men det får duga tills jag får nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har i5 7400 Kaby Lake och ett 1070 OC, kör medium/high och snittar på 80-100 FPS förutom i vissa städer där det kan droppa till 30-40 ibland. Men som sagt tidigare så är spelet fortfarande väldigt dåligt optimerat och kräver väldigt mycket CPU.

Ett tips om du inte provat är att dra ner skuggor till very low (ser skit ut men det ökade min FPS lite grann + att det blir lite ljusare i mörka byggnader) och du kan även dra ner effects till det lägre, kör på medium och märker inte så stor skillnad grafikmässigt om jag höjer det till ultra men det ökar FPS lite grann att sänka det!

Om man läser PUBGs blogg så står det att dom jobbar hårt med att ta bort belastning från CPU och flytta över det mera till GPUn så håll ut i några veckor så får vi hålla tummarna på att det blir bättre optimiserat!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

Har inga Benchmarks ännu men jag gick ifrån 30-40 FPS genomsnitt (R9 290) till runt 70-80 FPS med GTX 1080, Helt klart en trevlig uppgradering Detta är alltså 1440p med Ultra textures, Ultra view distance och resten medium-low.

Har som sagt inte Benchat något utan bara kollat FPS mätaren medans jag spelar.

Jag är iaf nöjd med prestandan nu

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Har inga Benchmarks ännu men jag gick ifrån 30-40 FPS genomsnitt (R9 290) till runt 70-80 FPS med GTX 1080, Helt klart en trevlig uppgradering Detta är alltså 1440p med Ultra textures, Ultra view distance och resten medium-low.

Har som sagt inte Benchat något utan bara kollat FPS mätaren medans jag spelar.

Jag är iaf nöjd med prestandan nu

Det där droppar garanterat ned till 30-40 fps när du skjuter eller är i en stad, och det är ju just då det inte får droppa.

Kör det mesta på low, bara view dist som är ultra grafikkortet jobbar i 100% medans CPUn puttrar på i 30-50% ändå klarar min dator inte mer än 40 fps när det gäller, så störande. 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@kaya: ja tyvärr så droppar det i vissa situationer i dagsläget, Men det blir väl bättre med tiden

En sak som jag stör mig lite på i detta spel och vissa andra: Spelet ser mkt bättre ut med Foliage på Ultra, Men man får en stor fördel i spelet genom att köra på very low (Inget gräs). Dom borde ha en bestämd mängd med foliage istället, Sedan att man kan justera kvaliteten på gräs och träd istället för mängden, Hoppas på något sådant i framtiden.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

En sak som jag stör mig lite på i detta spel och vissa andra: Spelet ser mkt bättre ut med Foliage på Ultra, Men man får en stor fördel i spelet genom att köra på very low (Inget gräs). Dom borde ha en bestämd mängd med foliage istället, Sedan att man kan justera kvaliteten på gräs och träd istället för mängden, Hoppas på något sådant i framtiden.

Kan inte mer än hålla med!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

@kaya: ja tyvärr så droppar det i vissa situationer i dagsläget, Men det blir väl bättre med tiden

En sak som jag stör mig lite på i detta spel och vissa andra: Spelet ser mkt bättre ut med Foliage på Ultra, Men man får en stor fördel i spelet genom att köra på very low (Inget gräs). Dom borde ha en bestämd mängd med foliage istället, Sedan att man kan justera kvaliteten på gräs och träd istället för mängden, Hoppas på något sådant i framtiden.

Det där är nått som dom tydligen jobbar på, men det är svårt i sånna här spel, buskar och gräs tar ju väldigt mycket prestanda och är samtidigt väldigt viktiga som kamouflage, men det kamot funkar ju bara så länge din fiende ser en buske, finns det bara du där och ingen buske så blir det problem

Dom måste fixa optimeringen först innan dom kan höja foliage kraven.

Edit: i dagens patch
Config Changes
Fixed configuration files (ini) so that it cannot be used to hide trees, grass, etc.
Prevented adjusting the FOV by changing the game settings file (ini).
FOV will be adjustable from the settings menu in-game in a future update.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG