Problem med att flasha ett Z68A-GD65 (G3) moderkort.
Hallå Sweclockers!
Jag fick nyligen ta över min brors GeForce 980 grafikkort vilken skulle bli en klar uppgradering från min gamla GTTX 760.
Efter mycket om och men har jag förstått att med mina nuvarande Bios klarar inte moderkortet av min nya gpu.
Så nästa steg skulle nu vara att uppdatera bios. Jag har försökt läsa på så gott som det går med mina kunskaper är rätt så begränsade.
Mina nuvarande är version 23.7 från 2012-02-21 och jag skulle vilja uppgradera till den senaste (25.8 från 2013-01-11).
Första bromsningen kom när jag läste detta på MSIs hemsida:
"* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8."
Mitt moderkort använder inte IvyBridge utan SandyBridge och jag har läst i trådar att folk har flashat på fel sätt och på så sätt "förstört" processorer eller liknande.
Andra trådar (som jag hittat här på sweclockers) säger att det är helt okej att göra så länge det utförs på rätt sätt.
Jag försökte mig på att andvände MSIHQ och har formaterat två olika USB-minnen (då jag hörde SanDisk stickor kan vara problematiska). Jag har varit noga med att formatera dem i FAT32 men kan för någon konstig anledning inte kryssa i "skapa MS-DOS startdiskett".
När jag kör MSIHQ så går allt fint fram tills sista sekunden då den säger att stickan inte är responsiv...
Efter det så säger dock programmet att allt är fint och jag ska bara boota ifrån USB istället för min vanliga hårddisk..
Inne i Bios har jag min ssd som andra alternativ men trots det ignorerar den USBn (som såklart är på första plats) och om jag tar bort alla alternativ förutom Usbn så bootar den inte alls..
Snälla hjälp mig. Finns det andra program som rekommenderas? Finns det ett helt annat sätt?
Jag skriver gärna ner ytterligare information kring datorn, USB-stickor eller liknande om det behövs.
Ha en trevlig helg!
-Arvid Lundqvist