Ge klienter åtkomst till mitt LAN med OpenVPN

Permalänk

Ge klienter åtkomst till mitt LAN med OpenVPN

Jag har en OpenVPN server på min Raspberry Pi och allt fungerar fint förutom att de inte har åtkomst till mitt LAN.
Just nu får de IP addresserna: 10.8.0.X osv, det jag vill är att de hamnar på mitt LAN så jag kan använda Remote Desktop osv.

Min config:

Vad behöver jag ändra?

Permalänk
Vila i frid

Fungerar det genom att använda IP-adressen direkt? Google DNS har ju ingen vetskap om dina interna servers. Sätt upp en egen DNS-tjänst med interna statiska/dhcp A-records men som slår upp okända externa namn.

Permalänk
Medlem

@RavenBlue:

Ändra raden under "# your local subnet"

Peta in ditt lokala subnät där tillsammans med tillhörande nätmask så kommer det antagligen att fungera. Om du absolut vill ha IP-adresser från samma subnät så skulle du behöva köra OpenVPN-servern i TAP mode istället för TUN. Då kan du dock inte koppla upp dig med Android- eller iOS-enheter och du får en massa onödig broadcast-trafik över VPN-länken på köpet.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@RavenBlue:

Ändra raden under "# your local subnet"

Peta in ditt lokala subnät där tillsammans med tillhörande nätmask så kommer det antagligen att fungera. Om du absolut vill ha IP-adresser från samma subnät så skulle du behöva köra OpenVPN-servern i TAP mode istället för TUN. Då kan du dock inte koppla upp dig med Android- eller iOS-enheter och du får en massa onödig broadcast-trafik över VPN-länken på köpet.

Tackar nu funkar allting fint!