Kass packetering av Netonnet

Permalänk
Medlem

Kinkigt, men samtidigt krävs sådana som TS för att upprätthålla terrorbalansen mellan ÅFs och konsumenter. Likt alla företag som försöker tjäna pengar så är onödigt emballage något man gärna sparar in på, precis så långt att kostnadsbesparingen överstiger kostnaden för badwill och hantering av gnälliga kunder. Vi behöver alltså gnälliga kunder

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jag beställer saker från Dustin nästan varje vecka på jobbet och dom kanske har lite högre krav på paketering än vad netonnet har. Dom har alltid en rejäl kartong och extra bubbelplast om det behövs runt originalvaran, oavsett om det är en laptop, tangentbord eller usb-minnen. Hur som helst är det rena rama lotteriet om fraktbolagen har personal som totalt skiter i om paket kommer fram hela eller inte.

Som vanligt har säkert personer som har för vana att kasta paket i jobbet varit de första att klaga om dom själva får trasiga paket.

Vad är era erfarenheter, har det ökat med trasiga paket eller är det bara uppmärksamheten i media som har ökat? Vi lär väl ha folk som jobbar i branschen också som läser tråden, vad säger ni?

Som några är inne på, det ska vara ganska mycket våld mot en kartong för att förstöra den. Jag skulle aldrig acceptera en vara med trasig kartong, även om det säkert har klarat sig så varför chansa?

På netonnets varuhus så har dom nedsatta priser på varor som har trasig förpackning. Jag hoppas att varan är kollad bara. Tex en stor TV som var nedsatt 1000kr för en liten reva. 1500 kr för samma sak för en annan.

Jag jobbar (typ) i branchen
Jobbat som godsmottagare på ett företag som säljer just (begagnad) IT.
Skickar kanske 60-130paket om dagen
Och tar emot allt mellan 10-30paket varje dag med returer och beställda grejor och återtag från företag.
Majoriteten är faktiskt helt okej, och det är inte mycket som är trasigt. Många datorer (PC:s) skickas i robusta kartonger som håller bra, och de returer vi får är i vårt eget emballage som och brukar vara helt.
Dock är det minst ett paket om dagen som är ordentligt misshandlat. Där dom oftast blivit mosade.
Jag är ganska säker på att detta är pga frakten i postburar som tar kål på mindre paket. Dessa används både i frakt och vid utkörning till ombud. Där hamnar de under typ en kubikmeter andra och tyngre paket.

All postnordpersonal jag träffar hos oss är dock varsamma och packar bilarna ordentligt, spänner fast kollin och är duktiga.
Så jag tror boven är sorteringscentralerna..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Jag jobbar (typ) i branchen
Jobbat som godsmottagare på ett företag som säljer just (begagnad) IT.
Skickar kanske 60-130paket om dagen
Och tar emot allt mellan 10-30paket varje dag med returer och beställda grejor och återtag från företag.
Majoriteten är faktiskt helt okej, och det är inte mycket som är trasigt. Många datorer (PC:s) skickas i robusta kartonger som håller bra, och de returer vi får är i vårt eget emballage som och brukar vara helt.
Dock är det minst ett paket om dagen som är ordentligt misshandlat. Där dom oftast blivit mosade.
Jag är ganska säker på att detta är pga frakten i postburar som tar kål på mindre paket. Dessa används både i frakt och vid utkörning till ombud. Där hamnar de under typ en kubikmeter andra och tyngre paket.

All postnordpersonal jag träffar hos oss är dock varsamma och packar bilarna ordentligt, spänner fast kollin och är duktiga.
Så jag tror boven är sorteringscentralerna..

Skickades från m.sweclockers.com

De stora terminalerna behandlar paketen som skit, har själv aldrig varit på PostNord men känner folk som jobbar i terminalerna som säger att folk bara slänger skit på bandet. Har haft samma erfarenhet på DHL där jag jobbat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Inget seriöst företag vill driva ärenden vidare mot ARN då det i slutändan kan resultera i svarta listan.

Joho då, det händer ofta.

Folk som jobbar med kunder i elektronikbranschen har nog extra koll på det. Kunden har verkligen inte alltid rätt. På ARNs egna hemsida står det att endast 30-50% av kunderna som anmäler får rätt. (36% när det gäller elektronik enligt ARN själva).

Jag har själv fått ta vägen där jag bett kunder göra ARN-anmälan eftersom dom inte ger sig där dom inte har rätt. Jobbade då för en av Sveriges största mobiloperatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Men suck. Nej jag har inte läst vidare diskussionen. Varför citerar du då mig i en helt irrelevant fortsättnings saga som inte har med mitt citat att göra. Då jag besvarade TS inlägg.
Skaffa dig lite läsförståelse nästa gång och tänk innan du skriver. Du är helt ute och cyklar och verkar inte läst mitt inlägg fortfarande. Eller så citerar du fel person.

Fast Kaput har helt rätt. Vill du få någon som helst ersättning går du via netonnet som i sin tur kan kräva Postnord på ersättning för skadat gods. Postnord betalar iprincip aldrig ut ersättning till vanliga privatpersoner. Sen så ligger säkerligen skulden hos Postnord, har jobbat som brevbärare i 8-9år och har sorterat mängder av paket som haft skadat emballage. Det skadas oftast vid terminalsortering och när det fraktas i/ur godsburarna. Så ser logistikmarknaden ut idag, det är pris som konkurrerar och vinst som premieras. Varför tror du dem har gått ifrån egna chaufförer till att leja in underleverantörer? Inte är det för kvaliten. Det är så dem kan skylla problemet vidare och fortsätta betala billigt för chaufförer som jobbar under dåliga vilkor med bristfälliga fordon givetvis.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Fast just Netonnet är faktiskt väldigt dåliga på att packa. T.ex. en processor som bara har vaddering i en riktning i kartongen så den kan studsa runt där fritt i de två andra leden, varför ens ha någon vaddering överhuvudtaget då? Visst, den har ju sin egen kartong så det spelar väl ingen roll, men köper man något för flera tusen kronor blir man ju inte direkt glad när packningen är sämre än vad man får från andra ställen, speciellt när det är så lite extra som krävs. Har aldrig ens reflekterat över packningen när jag beställt från t.ex. Inet, Webhallen eller Komplett men varje gång jag öppnar ett paket från Netonnet blir jag förvånad, så det är något som inte är helt hundra där.

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Fast Kaput har helt rätt. Vill du få någon som helst ersättning går du via netonnet som i sin tur kan kräva Postnord på ersättning för skadat gods. Postnord betalar iprincip aldrig ut ersättning till vanliga privatpersoner. Sen så ligger säkerligen skulden hos Postnord, har jobbat som brevbärare i 8-9år och har sorterat mängder av paket som haft skadat emballage. Det skadas oftast vid terminalsortering och när det fraktas i/ur godsburarna. Så ser logistikmarknaden ut idag, det är pris som konkurrerar och vinst som premieras. Varför tror du dem har gått ifrån egna chaufförer till att leja in underleverantörer? Inte är det för kvaliten. Det är så dem kan skylla problemet vidare och fortsätta betala billigt för chaufförer som jobbar under dåliga vilkor med bristfälliga fordon givetvis.

Men herregud. Jag har inte skrivit att posten skall ersätta. Det jag har skrivit är att det inte är NON som har gjort fel. Inget om ersättning. Du har uppenbarligen inte läst forums titeln... KASS PACKETERING AV NETONNET..
( Jag har precis som du ganska stor erfarenhet hur gods hanteras och även gått antal kurser i både emballage/adr samt konsumentpåverkan från "svenne kokosnöt")

Läs om läs rätt. Kaput har tolkat inlägg fram i tiden och citerat mitt inlägg på helt irrelevant nivå där mitt inlägg inte har något med att göra. Att han väljer att vrida och tolka på sitt sätt vidare visar att han noll kunskap om hur marknad/emballage syfte och funktion fungerar. Samt fortsätter tolka vidare på sitt skrivna inlägg där han citerar mig.
Som sagt. Läs om läs rätt och citera gärna där jag skriver det han påstår och även det du skriver.

TS har fått ett "kantstött" paket. Fungerar varan i så är det ju inget problem. Emballaget har uppfyllt sitt syfte. Är han rädd att det skulle vara sönder får han höra av sig till NoN. Men kom inte säg att det är NoN fel för dom har paketerat fel. Det är just det ni antyder.
Ta fallet till ARN om innehållet i paketet inte visar några som helst påverkningar och visa mig en vinnande dom. Då lovar jag att jag går ner på mina knän och säger förlåt. Jag hade fel. Annars bör ni läsa på vad syftet för ett emballage är. Eller gå och köp en ny låda på blocket.

Permalänk
Medlem

Måste vara turen här att jag aldrig har stött på vare sig detta eller ens postnords dåliga rykte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur som helst ifrån företag, man skall kontakta dem direkt om det gäller en fraktskada, dvs synlig skada på paketet, de upprättas en reklamation direkt med posten, 1 vecka brukar de ta att genomföra reklamationen, antingen får man alternativet att "skrota" produkten själv, eller att dem tar tillbaka den.
Sen att NetOnNet har Service i världsklass är en annan femma, dem erbjuder även 90 dagars öppet köp om man är medlem i klubbhyllan, där kan man bli medlem utan kostnad också.

Permalänk

Själv hade jag noterat skadan. Berättat för NetOnNet och sedan skicka tillbaka på ångerrätt.

Sedan köpa varan i en butik istället.

Alternativet är att beställa 2 och skicka tillbaka den som är minst skadad.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt i vilken värld trådstartaren lever i. Men om detta vore skäl för reklamation skulle man ju inte få göra något annat än att returnera paket.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av diddedraker:

Själv hade jag noterat skadan. Berättat för NetOnNet och sedan skicka tillbaka på ångerrätt.

Sedan köpa varan i en butik istället.

Alternativet är att beställa 2 och skicka tillbaka den som är minst skadad.

Så du ska straffa NoN för något som är utom deras kontroll?

Fast då får du ju avgift för du inte hämtat ut ena, tänkte du skita i att betala den då eller?
Jag menar, det kostar ju pengar för NoN att skicka dig varor du skiter i att hämta ut.
Det är ju inte så himla schyst.

Permalänk
Medlem

Tillverkare kan helt skita i paketera deras produkter väl så det ska tåla stöter och det är butikernas skyldighet att deras fina kartonger inte får ta skada?
Ibland undrar jag att det är produktens kartong som folk bryr sig mera om än själva produkten.
Har sett många som skickar endast tillbaks original kartongen direkt, utan yttre emballage och river bort adresslappen, förstör helt original förpackningen. Sen bara klistra på returlappen direkt på förpackningen. Är det också butikernas fel att deras kunder sköter returer på detta sätt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Så du ska straffa NoN för något som är utom deras kontroll?

Fast då får du ju avgift för du inte hämtat ut ena, tänkte du skita i att betala den då eller?
Jag menar, det kostar ju pengar för NoN att skicka dig varor du skiter i att hämta ut.
Det är ju inte så himla schyst.

Jag tänker på distansavtalslagen. Så ja man får betala returen, men man får ju tillbaka på frakten man betalat för att få varan. Så borde gå ganska jämnt ut.
Schysst vet jag inte. Men om man är orolig så finns det sätt helt klart. Vet flera vänner som gjort så när det varit produkter som varit svåra att få tag på bland annat.

Bästa är dock att gå till butik om du frågar mig. Är vad jag gör numera när det gäller lite större/dyrare köp. Detta efter alla dåliga upplevelser med frakten.
Webbhandel är bra när det gäller spel och annat smått. Kanske då undantaget viss hårdvara från butiker jag gillar (Inet, webbhallen) slinker med ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ibland undrar jag att det är produktens kartong som folk bryr sig mera om än själva produkten.

Så kan det vara , en actionfigur kan kosta 500$ men med original kartongen kan ju värdet öka med nästintill hur mycket som helst.
Även en spelkonsol ökar i värde med en fin och hel kartong , själv har jag kvar alla mina original kartonger till min C64. Dock inte original till kassettbandspelaren , så en sån fick jag köpa på internet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

håller med, sämre kundservice än hos NoN får man leta efter. Hade aldrig accepterat varan på bilden.
Vet inte hur det ligger till specifikt, men kan bli problem när kunden vill returnera / reklamera varan och den är öppnad.

Om du vill ha kunnig personal, trevligt bemötande och kundservice så handla på Komplett eller Inet.

Har det löst sig för dig?

Otroligt så olika man måste bli bemött. Jag handlar nästan allt mitt i "Lagershop" på NoN. Har de det inte hemma så beställer jag på nätet.
Min dotters headset fick glappkontakt efter 11 månader, gick in och fick till svar: Dessa har vi inte längre, du får ett tillgodokvitto så du kan se om du hittar något annat. Medlem i klubbhyllan=90 dagars öppet köp!!! Hinner nästan byta grafikkort till nästa generation kommer!

Däremot har jag haft strul med Elgiganten. 7 månaders kladd med en TV som var fullständigt värdelös.

För mig är NoN nummer 1.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kinkigt, men samtidigt krävs sådana som TS för att upprätthålla terrorbalansen mellan ÅFs och konsumenter. Likt alla företag som försöker tjäna pengar så är onödigt emballage något man gärna sparar in på, precis så långt att kostnadsbesparingen överstiger kostnaden för badwill och hantering av gnälliga kunder. Vi behöver alltså gnälliga kunder

Jag tycker nog att balansen ligger mer åt hållet åt de klagande självberättigade kunderna (lyckligtvis långt ifrån alla) som vill ha bättre och bättre priser, utan att inse vart det leder.
Det är lite som att rösta på ett parti i valet utan att åtminstone ha satt sig in i kärnfrågorna, för att sedan vara först med att klaga på nätet.

Det är lite som den där stackars idioten på Facebook för ett par år sedan. Han som hade tvingats att "jobba gratis" åt en restaurant i Göteborg, för att de ville att han skulle provjobba i fyra timmar utan betalning. En vanlig praktisk arbetsintervju, helt enkelt.
Direkt så kom stormen av totalt ovetandes personer som höll med honom. Precis som om resauranten inte förlorar pengar på att handleda honom i fyra timmar....
Stoppa terrorn från företagen!

Och nej, för att ha sagt det, jag jobbar inte på något företag som direkt berörs av något sådant här. Men folks generella okunskap om hur det fungerar märks direkt på uttalanden som dessa. Att stora företag ofta beter sig illa - absolut - men det är konsumenterna som har sett till att de frodas.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Jag tycker nog att balansen ligger mer åt hållet åt de klagande självberättigade kunderna (lyckligtvis långt ifrån alla) som vill ha bättre och bättre priser, utan att inse vart det leder.
Det är lite som att rösta på ett parti i valet utan att åtminstone ha satt sig in i kärnfrågorna, för att sedan vara först med att klaga på nätet.

Det är lite som den där stackars idioten på Facebook för ett par år sedan. Han som hade tvingats att "jobba gratis" åt en restaurant i Göteborg, för att de ville att han skulle provjobba i fyra timmar utan betalning. En vanlig praktisk arbetsintervju, helt enkelt.
Direkt så kom stormen av totalt ovetandes personer som höll med honom. Precis som om resauranten inte förlorar pengar på att handleda honom i fyra timmar....
Stoppa terrorn från företagen!

Och nej, för att ha sagt det, jag jobbar inte på något företag som direkt berörs av något sådant här. Men folks generella okunskap om hur det fungerar märks direkt på uttalanden som dessa. Att stora företag ofta beter sig illa - absolut - men det är konsumenterna som har sett till att de frodas.

Jag tycker analogin är påfallande "off". TS krav och förväntningar är inte orimliga men kanske inte representativa för en medelkonsument. I längden ser jag sannolikheten som mycket större att den här feedbacken är på det stora hela mer positiv än scenariot med ett tyst, motvilligt accepterande.

Edit: Man ska för övrigt inte acceptera att "provjobba" gratis. Det _är_ inte normen och "vi" har inget att vinna på en sådan normförskjutning.

Permalänk
Medlem

Även hela paket innehåller skadat gods.
Vilket jag fick uppleva på min senaste 19" server som var skickat med UPS.
En hörnet på chassit var förskjuten ca 2cm.
Exakt en skada som kan uppkomma med kast med tungt paket.
Kanske är normalt att kasta 25Kg paket?

Nä skadat gods oavsett yttre/inre ska omedelbart reklameras för det är inte den vara man köpt!!!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Slutet(?) blev att Netonnet stod för returfrakten och krediterar köpet efter ett nytt mail från dem igår. Märkte även när jag packade ihop att jag inte är första kund för denna enhet då lådan inte var ihoptejpad. Undrade först varför yttre lådan öppnade sig själv, men visade sig att det berodde på tejpen som satt där var borta. Får se vem som blir nästa lycklige att få denna enhet.

Kommer i fortsättningen handla från andra ställen. Hade det löst sig vid första kontakt så hade det inte vart mycket att gnälla över utan hade snarare stärkt deras varumärke i min mening, men skall inte ta 4 dagar att komma fram till att skicket inte var "nytt".

Som någon tidigare nämnde i tråden så kommer jag ta en extra koll i framtiden innan jag plockar ut paket vid posten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Slutet(?) blev att Netonnet stod för returfrakten och krediterar köpet efter ett nytt mail från dem igår. Märkte även när jag packade ihop att jag inte är första kund för denna enhet då lådan inte var ihoptejpad. Undrade först varför yttre lådan öppnade sig själv, men visade sig att det berodde på tejpen som satt där var borta. Får se vem som blir nästa lycklige att få denna enhet.

Kommer i fortsättningen handla från andra ställen. Hade det löst sig vid första kontakt så hade det inte vart mycket att gnälla över utan hade snarare stärkt deras varumärke i min mening, men skall inte ta 4 dagar att komma fram till att skicket inte var "nytt".

Som någon tidigare nämnde i tråden så kommer jag ta en extra koll i framtiden innan jag plockar ut paket vid posten.

Jag skulle aldrig kunna köpa en begagnad vara undantag för tex RAM minne och sånt.

Vad bra att det löste sig till slut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bruka alltid spara kartongerna minst 3 år men ofta mer. Är bra att ha om man ska skicka den för rep eller sälja den vidare. Tror inte heller att jag skulle vilja ha ett trasigt originalpaket. Mitt senaste från netonnet var hyfsat paketerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ser ut som en lätt(?) begagnad retur, hade inte accepterat att en ny vara levererades i sådant skick (oavsett om det endast gäller kartongen).

Ser ut som en retur för mig också. Då jag kollat på bilderna.
Emballaget är ju mindre skadat än själva PS4 lådan.

9 juni så ser Ibymafayhas också det.
Säker på att det inte var en fyndvara du köpte?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Tjejen fick ett paket som var "Uppbrutet", dvs det var tomt.

Hon ringde Netonnet, de skickade ut nya hörlurar som kom dagen efter.

Helt utan strul!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Förstår TS

Som någon annan skrev: "En skadad förpackning gör att man direkt misstänker att varan är påverkad."
Och "Inte minst p.g.a. vid eventuell framtida reklamation så kommer mottagaren då direkt påpeka skadorna."

Jag har vägrat att hämta ut paket på grund av yttre skador. Har även fått en WoW Collector's Edition ersatt. Det hade spelats fotboll med det paketet, själva spelförpackningen var rejält mulad i hörnet, men det syntes ej på utsidan av paketet. Jag köpte ju inte bara CD nyckeln Rena samlarsaker är ju både ytter och innerförpackningen a och o om man vill betinga ett högt samlarvärde typ fiskerullar, drag och sådant.

Huruvida en PS förpackning ökar andrahandsvärdet är ju en annan fråga, men visst vore det pinsamt att visa upp en ruffsig kartong istället för en helt perfekt sådan vid begagnat försäljning. Inte omöjligt att det ändå handlar en eller två hundralappar extra.

Det hela löses bäst genom att netonnet antingen skickar en ny tom och oskadad kartong, eller om serienr för konsoll är knutet till/skrivet/klistrat på kartong tar tillbaka och skickar en ny enhet.

Börja ha som vana att skriva något i meddelandefältet om paketering vid beställning vetja.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |