Permalänk
Medlem

i7 Kaby Lake 4,2

Hej
Jag tänkte gå på sluten vatten kylning men undrar nu av alla hjälp med vilken som är bäst?
Jag spelar massa spel men mesta dels så blir det Arma 3 Exile vilket är process beroende,
Mina spec är
Asus Z270 F, 16gb Ram, Rx 470 4gb, intel Core i7 7700 4,2
Alltså just nu när jag spelar har ja 78-86c?

Eller à bäst o bäst men en bra vatten kylare?

Uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Vore grymt bra att veta Chassi så man vet vilka kylare som passar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doon:

Hej
Jag tänkte gå på sluten vatten kylning men undrar nu av alla hjälp med vilken som är bäst?
Jag spelar massa spel men mesta dels så blir det Arma 3 Exile vilket är process beroende,
Mina spec är
Asus Z270 F, 16gb Ram, Rx 470 4gb, intel Core i7 7700 4,2
Alltså just nu när jag spelar har ja 78-86c?

Eller à bäst o bäst men en bra vatten kylare?

Uppskattar all hjälp

7700 lider av värmeproblem och är ett känt problem. Vad har du för kylare i dagsläget? Du kanske behöver tyngre kylare, som Noctua NH-D15 eller D-14? Finns också bra AIO vattenkylare som NZXT Kraken, eller någon av Corsairs highend H100 GTX kylare? Haft en sådan själv som fungerar ypperligt, men då till 6700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

7700 lider av värmeproblem och är ett känt problem. Vad har du för kylare i dagsläget? Du kanske behöver tyngre kylare, som Noctua NH-D15 eller D-14? Finns också bra AIO vattenkylare som NZXT Kraken, eller någon av Corsairs highend H100 GTX kylare? Haft en sådan själv som fungerar ypperligt, men då till 6700K.

Synd bara att värmeproblemet lös med sin frånvaro i recensionerna man läste innan man köpte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Synd bara att värmeproblemet lös med sin frånvaro i recensionerna man läste innan man köpte

Eftersom du har Z270 moderkort så vet jag inte om det är bakåt-kompatibelt med en 6700K. Sälj som begagnat, och
skaffa en 6700K om det fungerar på Z270 (Vilket någon mer kunnig än mig får svara på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vore grymt bra att veta Chassi så man vet vilka kylare som passar

De e en Fractal design S5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Synd bara att värmeproblemet lös med sin frånvaro i recensionerna man läste innan man köpte

Har en Be Quit för 400kr bara trams som ja hade tills jag skulle lägga in en bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Eftersom du har Z270 moderkort så vet jag inte om det är bakåt-kompatibelt med en 6700K. Sälj som begagnat, och
skaffa en 6700K om det fungerar på Z270 (Vilket någon mer kunnig än mig får svara på).

Jo, 6600 funkar på eftersom 1151 socket så men att den inte skulle vara kompatibel? Jag trodde att bios stället sig på Default när man använde en annan processor i bara? Nej?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

7700 lider av värmeproblem och är ett känt problem. Vad har du för kylare i dagsläget? Du kanske behöver tyngre kylare, som Noctua NH-D15 eller D-14? Finns också bra AIO vattenkylare som NZXT Kraken, eller någon av Corsairs highend H100 GTX kylare? Haft en sådan själv som fungerar ypperligt, men då till 6700K.

Ok, ska kolla upp dessa, för jag har luftkylare i en fractal s5 och den chassit e stor för 3 fläktar fram tre upp och 2 ner med en bak också som går att montera.
Ska ja gå på en vattenkylare eller ska ja lägga in flera fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Eftersom du har Z270 moderkort så vet jag inte om det är bakåt-kompatibelt med en 6700K. Sälj som begagnat, och
skaffa en 6700K om det fungerar på Z270 (Vilket någon mer kunnig än mig får svara på).

Bör inte vara något problem.

Står på ASUS sida om ROG STRIC Z270F GAMING:
Intel® Socket 1151 for 7th/6th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors.

200-chipset ska stöda de tidigare CPUerna från Skylake utan problem. Har man 100-serie så måste man dock ha BIOS uppdatering för att kunna stöda Kabylake.

@Doon Problemet med 7700k är att tom Intel säger... "OCa den inte..."
Så... vill du OCa den måste du troligen delidda den för att få kontroll på temperaturerna, vilket dock fubarar din garanti på CPUn. Intels nya Bullshit mao..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bör inte vara något problem.

Står på ASUS sida om ROG STRIC Z270F GAMING:
Intel® Socket 1151 for 7th/6th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors.

200-chipset ska stöda de tidigare CPUerna från Skylake utan problem. Har man 100-serie så måste man dock ha BIOS uppdatering för att kunna stöda Kabylake.

@Doon Problemet med 7700k är att tom Intel säger... "OCa den inte..."
Så... vill du OCa den måste du troligen delidda den för att få kontroll på temperaturerna, vilket dock fubarar din garanti på CPUn. Intels nya Bullshit mao..

Men "shit" vilken blåsning jag har åkt på hur kan ja sälja den här nu då? Begagnat Ja men vem vill köpa den för dessa priser idag? Ja la 4099kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa o delida Dock på egen risk, och garantin försvinner.
Säljer du den tror jag du kan få runt 2.. Folk som köper den kommer troligtvis delida.

Exempel

Permalänk
Medlem

Vad är det för tips som ges? Att ingen klivit in tidigare.

Jag har också 7700k och kör för närvarande med en bequite pure rock som är en halvrisig kylare för runt 350kr. Jag kör min i 4,5GHz och under Realbench når jag runt 75 grader.

Med dom tempsen du har så skulle jag tro att något gått fel när du satt på kylaren. Spring iväg och inhandla en finare kylpasta t.ex. Arctic Silver 5 och sen följ guider på youtube om hur du sätter på pastan för bäst effekt.
Kontrollera även med t.ex. HWMonitor hur hög spänning ditt moderkort ger processorn.

Ta det lugnt och andas ut, du behöver verkligen inte sälja iväg CPUn för 2000kr som någon här föreslog... (Hur kan du ens med att föreslå något så korkat till någon som uppenbarligen inte är så kunnig? Skäms)

7700k går varmt, skulle försöka hålla den under 80 grader om jag var du. Delidda är ett alternativt men det är lite mer avancerat och förbrukar din garanti.

För att sammanfatta:

1. Andas ut.
2. Köp ny kylpasta och följ guider på youtube för att applicera detta korrekt.
3. Ladda ner Realbench från Asus hemsida.
4. Ladda ner HWMonitor
5. Kör igång stress test i Realbench och kontrollera temperatur och spänning i HWMonitor. Kör du processorn på 4,2GHz så bör spänningen vara någonstans runt 1,150-1,2v.

Återkom med resultat så får vi antingen hjälpa dig sänka spänningen eller så får du se över att driva det mot garanti till Intel/återförsäljare då du inte klockat den(aktuellt om den hamnar över 75-80 grader med 4,2GHz och normal spänning)

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vad är det för tips som ges? Att ingen klivit in tidigare.

Jag har också 7700k och kör för närvarande med en bequite pure rock som är en halvrisig kylare för runt 350kr. Jag kör min i 4,5GHz och under Realbench når jag runt 75 grader.

Med dom tempsen du har så skulle jag tro att något gått fel när du satt på kylaren. Spring iväg och inhandla en finare kylpasta t.ex. Arctic Silver 5 och sen följ guider på youtube om hur du sätter på pastan för bäst effekt.
Kontrollera även med t.ex. HWMonitor hur hög spänning ditt moderkort ger processorn.

Ta det lugnt och andas ut, du behöver verkligen inte sälja iväg CPUn för 2000kr som någon här föreslog... (Hur kan du ens med att föreslå något så korkat till någon som uppenbarligen inte är så kunnig? Skäms)

7700k går varmt, skulle försöka hålla den under 80 grader om jag var du. Delidda är ett alternativt men det är lite mer avancerat och förbrukar din garanti.

För att sammanfatta:

1. Andas ut.
2. Köp ny kylpasta och följ guider på youtube för att applicera detta korrekt.
3. Ladda ner Realbench från Asus hemsida.
4. Ladda ner HWMonitor
5. Kör igång stress test i Realbench och kontrollera temperatur och spänning i HWMonitor. Kör du processorn på 4,2GHz så bör spänningen vara någonstans runt 1,150-1,2v.

Återkom med resultat så får vi antingen hjälpa dig sänka spänningen eller så får du se över att driva det mot garanti till Intel/återförsäljare då du inte klockat den(aktuellt om den hamnar över 75-80 grader med 4,2GHz och normal spänning)

Så där är jag tacksam för otroligt mycket för ditt svar.
Jag ska göra som du säger du låter som du vet vad du gör, så återkommer jag med resultat.
Och du nu andas jag ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Inhandlat Arctic Silver 5 och bytt ut den gamla pastan som användes då, så innan ja byte ut detta så hade jag 4500-4600Mhz o var på 72C då datorn stod bara, CPU Core Voltage var 1,252v CPU fan va 1071rpm.
Nu
4500-4600Mhz på 57C, CPU Core Voltage 1.264, CPU fan 860rpm

Alltså MERA pasta för världen Tack isbjoern du har gjort så min dator mår BRA!!

Nu ska ja hålla den fin genom att byta ut pastan då den dör den också efter ett tag så han lever längre

Tack!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doon:

@isbjoern: Inhandlat Arctic Silver 5 och bytt ut den gamla pastan som användes då, så innan ja byte ut detta så hade jag 4500-4600Mhz o var på 72C då datorn stod bara, CPU Core Voltage var 1,252v CPU fan va 1071rpm.
Nu
4500-4600Mhz på 57C, CPU Core Voltage 1.264, CPU fan 860rpm

Alltså MERA pasta för världen Tack isbjoern du har gjort så min dator mår BRA!!

Nu ska ja hålla den fin genom att byta ut pastan då den dör den också efter ett tag så han lever längre

Tack!!

Så din temp på CPU:n gick ner med såpass mycket genom att bara byta kylpasta?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

@Zaaiko: helt sjukt men ja hade en gamal kylpasta från Cooler Master high performance pasta men den e från 2011 men de borde inte va nå problem att den e lika smörig liksom.

Permalänk
Medlem

eftersom jag inte vet hur man lägger upp bilder från datorn så kopierade jag mina poäng från Real Bench
Image Editing
219272
Time:23.204

Encoding
160931
Time:59.578

OpenCL
70503
KSamples/sec: 1698

Heavy Multitasking
165247
Time:59.184

System Score
139887

Permalänk
Medlem

CPU:Intel Processor - Speed:4197.0 MHz - Multi:175.0 - Bus:24.0 MHz
RAM: - 16320 MBytesGB -
MB:STRIX Z270F GAMING - FW: - Desktop
OS:Windows 10 Pro
GPU1:Radeon (TM) RX 470 Graphics

Permalänk
Avstängd

@Doon: Okej jag förstår! Har köpt en Corsair hydro H80 v2 som redan hade kylpasta applicerad men vet inte om den är så bra egentligen..

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

@Zaaiko: hmm testa införskaffa en bra pasta då, o testa med samma gång att byta till fläkten med en annan kylpasta. Jag fick massa upp i skallen nu va pastan gjorde. Men frågan e bara nu hur länge o så men det visar sig.

Permalänk
Avstängd

@Doon: Jag ska testa detta.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

Hahahaha Ok måste tillägga en vän var över och kollade hur de gick till med så mycket i minskningen..... CPU Fläkten var vänt fel då första ggn sedan efter jag byte pasta så hade jag lagt tillbaka fläkten rätt. Så Den va rolig
Bjuder på den

Permalänk
Medlem

Har 360 radiator och min 7700k går upp i omkring 80 grader i stock clocks. Kör den för närvarande i 4.8 ghz med 1.32 vcore och då vågar jag inte ens starta p95. Verkligen ingen kall processor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Doon:
För framtida referens, om sex år kommer din tub med Arctic Silver 5 vara värdelös med. Precis som bensin, allt flytande har ett shelf life som man ofta aldrig tänker på så att säga, bäst före datum. Bortsett från alkohol dvs.

Permalänk
Medlem

Kör datorn i sign ligger på 60-70c i load när jag spelar kör 5ghz 1.310vcore och 700rpm på fläktarna. Förstår inte hysterin på att dem blir varma? Tror folk på riktigt att grejerna är designade att rulla runt i rumstemperatur? Jag kanske hade tur med mitt ex, men visst när den stresstestades blev den 90c. Men jag har ju min dator att spela på, sitter ju inte och glor på ett stresstest hela dagarna för det är livet för kort för.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Men om du har onormala grader som ja hade efter d kper nåt som jag gjorde tro mig du kommer undra.
Men som sagt de e inte det jag gör här eller frågar om en Överclockning.