Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Inaktiv

Varför allt fokus på spel hela tiden? Detta är en processor vars målgrupp är folk som använder datorn mer än till en leksak. Ordet spel är nämns hur många gånger som helst i tråden, ibland flera gånger per inlägg.

Angående spel så går det idag köra på nästan vilken dritt som helst, både på avseende cpu, gpu, ram, hårddisk och internetanslutning. Värre var det förr i tiden som när doom kom och man fick ha en dator för över 20 000kr om man ville spela i helskärm. -Där helskärm betyder att man inte har en megastor svart ram runt så att ens spelyta var så lite så att man knappt kunde skilja fiender ifrån dörrar etc.

*edit*
Missförstå mig inte, inget fel att leka med datorn ibland, men man kanske också behöver arbeta på den.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sesese:

och förbrukning som alltid är med se http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Kan det vara så att man är livrädd att ge kritik då det är lika med att man inte får några fler system att testa i framtiden. Känslan när man läser är att Intel har ett finger med och styr vad man skriver.

Skrivet av ClintBeastwood:

Sweclockers får inga processorer från Intel längre.

Precis som @ClintBeastwood skriver får vi inga testexemplar av Intel längre. Sedan årsskiftet har de rentutav valt att säga upp kontakten med alla medier i Europa, undantaget en handfull.

Skrivet av AMD-FX:

Vaddå, har Sweclockers skrivit för mycket negativt om Intel?

Vi skriver testet på precis samma sätt som om Intel tillhandahållit processorn, likaså fortsätter vi rapportera om företaget som vanligt. Att de vägrar samarbeta med europeiska medier är dock i lång loppet deras förlust när AMD fortsätter skicka såväl testexemplar som delger oss teknisk information om deras senaste produkter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

@Jacob: Ni skulle kunna testa att smöra.

"Vi skulle varmt uppskatta testexemplar, sådana skulle verkligen få stor effekt och följas av nya heta recensioner".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Ratatosk Tur för dig att vi inte har en regel mot Göteborgsskämt...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle gärna ha en hemma - men betala för den själv? inkl moderkortet? njae... Helt ärligt tror jag väldigt få kommer köpa denna framför Ryzen, de ser pris mot prestanda och prestandan för rendering etc är sjukt bra på 1700-1800x. Att den blir varm och drar mycket ström, jo men det låter ju bara lite roligt till AMDs fördel - ELLER nackdel. Folk förväntar sig att AMDs threadripper kommer dra mycket mindre ström mot fler trådar osv, tror det blir svårt...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon999:

Hur stor är skillnaden? Även om det är temperaturer på bortåt 100 grader är det ju förhållandevis korta längder\små ytor det är frågan om.

Här finns lite information kring de materialtekniska utmaningarna.

Sammanfattningen nämner bl.a.

"Stop hating on Intel. Intel has some of the best engineers in the world when it comes to metallurgy. They know exactly what they are doing and the reason for conventional thermal paste in recent desktop CPUs is not as simple as it seems.

Micro cracks in solder preforms can damage the CPU permanently after a certain amount of thermal cycles and time. Conventional thermal paste doesn’t perform as good as the solder preform but it should have a longer durability – especially for small size DIE CPUs."

Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast bara om du spelar Cinebench

(listan är alltså baserad på kostnad i förhållande till resultat i Cinebench, inte hur de presterar i spel. Men visst, kör du mycket Cinebench så är ju listan användbar)

.

Skulle själv inte köpa en desktop-CPU utan SMT idag, men är heller inte en "gamer". TechPowerUp testade en lång rad spel, sett till både genomsnittlig FPS och lägsta FPS är i5-7600K den modell med bäst spelprestanda/pris. Modellen blir faktiskt bara slagen av i7-7700K och i7-6700K i absolut spelprestanda.

Skrivet av anon159643:

Varför allt fokus på spel hela tiden? Detta är en processor vars målgrupp är folk som använder datorn mer än till en leksak. Ordet spel är nämns hur många gånger som helst i tråden, ibland flera gånger per inlägg.

Angående spel så går det idag köra på nästan vilken dritt som helst, både på avseende cpu, gpu, ram, hårddisk och internetanslutning. Värre var det förr i tiden som när doom kom och man fick ha en dator för över 20 000kr om man ville spela i helskärm. -Där helskärm betyder att man inte har en megastor svart ram runt så att ens spelyta var så lite så att man knappt kunde skilja fiender ifrån dörrar etc.

*edit*
Missförstå mig inte, inget fel att leka med datorn ibland, men man kanske också behöver arbeta på den.

Fast varför välja HEDT om man nu arbetar på datorn? Endera skalar det illa med CPU-kärnor (t.ex. CAD, Maya3D, programutveckling exklusive "rebuld all") och i det läget är i7-7700K minst lika bra. Eller så skalar det lysande med CPU-kärnor och i det läget är en dual-socket Xeon väsentligt snabbare än HEDT.

HEDT är lite som en BMW M5: ett lyxigt raggaråk som absolut går att köra lite racing med och även köra familjen i.

Men det är inte en speciellt optimal familjebil och det är ett skämt som racingbil jämfört med de modeller som är verkligen fokuserar på det. Det betyder inte att vare sig M5 eller HEDT är en dålig produkt, båda är väldigt viktiga för tillverkaren för PR och är övertygad om att HEDT och M5 ägare tendera vara väldigt nöjda med sina produkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Här finns lite information kring de materialtekniska utmaningarna.

Sammanfattningen nämner bl.a.

"Stop hating on Intel. Intel has some of the best engineers in the world when it comes to metallurgy. They know exactly what they are doing and the reason for conventional thermal paste in recent desktop CPUs is not as simple as it seems.

Micro cracks in solder preforms can damage the CPU permanently after a certain amount of thermal cycles and time. Conventional thermal paste doesn’t perform as good as the solder preform but it should have a longer durability – especially for small size DIE CPUs."

Skulle själv inte köpa en desktop-CPU utan SMT idag, men är heller inte en "gamer". TechPowerUp testade en lång rad spel, sett till både genomsnittlig FPS och lägsta FPS är i5-7600K den modell med bäst spelprestanda/pris. Modellen blir faktiskt bara slagen av i7-7700K och i7-6700K i absolut spelprestanda.

Fast varför välja HEDT om man nu arbetar på datorn? Endera skalar det illa med CPU-kärnor (t.ex. CAD, Maya3D, programutveckling exklusive "rebuld all") och i det läget är i7-7700K minst lika bra. Eller så skalar det lysande med CPU-kärnor och i det läget är en dual-socket Xeon väsentligt snabbare än HEDT.

HEDT är lite som en BMW M5: ett lyxigt raggaråk som absolut går att köra lite racing med och även köra familjen i.

Men det är inte en speciellt optimal familjebil och det är ett skämt som racingbil jämfört med de modeller som är verkligen fokuserar på det. Det betyder inte att vare sig M5 eller HEDT är en dålig produkt, båda är väldigt viktiga för tillverkaren för PR och är övertygad om att HEDT och M5 ägare tendera vara väldigt nöjda med sina produkter.

Exakt det jag menar med denna angående HEDT.

Jag tycker det är enormt bra overall CPU om man ska rendera spela och rita eller va fan som helst.

Kostar den? ja. Är det värt? Kan bara en själv svara på.

På jobbet hade vi älskat turbo 3.0 på våra 18 core xeons dual socket på 4.5GHz på 2 cores i 3dmax viewport och cad.

Cad maskinerna kör 4.4GHz turbo 4 core och rendering kör dubbla 18 core socket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XHI:

Jag skulle gärna ha en hemma - men betala för den själv? inkl moderkortet? njae... Helt ärligt tror jag väldigt få kommer köpa denna framför Ryzen, de ser pris mot prestanda och prestandan för rendering etc är sjukt bra på 1700-1800x. Att den blir varm och drar mycket ström, jo men det låter ju bara lite roligt till AMDs fördel - ELLER nackdel. Folk förväntar sig att AMDs threadripper kommer dra mycket mindre ström mot fler trådar osv, tror det blir svårt...

Extremt många kommer köpa den, men inte i Sverige.
Bara kolla på OCN hur många som köpte 6950X... ingen liten del.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av tvelander:

Extremt många kommer köpa den, men inte i Sverige.
Bara kolla på OCN hur många som köpte 6950X... ingen liten del.

När de var ensamma, nu får vi helt enkelt se ifall AMD har satt sig på kartan eller kommer sätta sig ordentligt med Threadripper.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XHI:

När de var ensamma, nu får vi helt enkelt se ifall AMD har satt sig på kartan eller kommer sätta sig ordentligt med Threadripper.

Fast dom skiter i priset det är det jag vill komma till.
Jag skiter i priset om det är det jag letar efter.

Specs + prestanda och överklocking + platform, det är min prio sist kommer pris.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av tvelander:

Fast dom skiter i priset det är det jag vill komma till.
Jag skiter i priset om det är det jag letar efter.

Specs + prestanda och överklocking + platform, det är min prio sist kommer pris.

Jo sant, jag är väl likadan eller motsvarande när det kommer många andra saker - men inte just av komponenter till datorn

Du är ju Master of Overkill ;D

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Precis som @ClintBeastwood skriver får vi inga testexemplar av Intel längre. Sedan årsskiftet har de rentutav valt att säga upp kontakten med alla medier i Europa, undantaget en handfull.
Vi skriver testet på precis samma sätt som om Intel tillhandahållit processorn, likaså fortsätter vi rapportera om företaget som vanligt. Att de vägrar samarbeta med europeiska medier är dock i lång loppet deras förlust när AMD fortsätter skicka såväl testexemplar som delger oss teknisk information om deras senaste produkter.

Hur kommer det sig att Intel inte skickar ut testexemplar längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För att kyla Core i9-7900X använde vi oss Corsair H110, som fick jobba något extra vid överklockningen. Processorn (enligt HWinfo) nådde då en temeperatur runt 90 grader. Grilla någon?

Det jag reagerar mest på är att detta faktiskt inte tas upp som en negativ punk. Att kunna kyla denna CPUn vid 4,5Ghz+ verkar vara något du får investera mer i kyllösningen än moderkortet, vilket definitivt är löjligt. Skulle inte heller vilja påstå att den har 140W TDP, sett till att 6900k är 140W TDP, och den är så långt under denna i nivå att det är löjligt.

De ljuger rakt ut om sin TDP, och ni verkar inte ens notera det?

Hur kan annars er 6900k på 140W TDP, vara så mycket mindre törstig, i stock?!
Vi pratar 265-280W vs 150W... för två CPUer som ska ha samma TDP. Även du byter moderkort och lite annat, kan det omöjligt göra detta vettigt med en skillnad på 115-130W!
Ärligt... hur denna CPUn får utmärkt, när de rakt ut ljuger så är bara löjligt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XHI:

Jo sant, jag är väl likadan eller motsvarande när det kommer många andra saker - men inte just av komponenter till datorn

Du är ju Master of Overkill ;D

Sen skulle jag lägga 12k på en CPU? nej 12k på GPU? ja :)= utan problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Det jag reagerar mest på är att detta faktiskt inte tas upp som en negativ punk. Att kunna kyla denna CPUn vid 4,5Ghz+ verkar vara något du får investera mer i kyllösningen än moderkortet, vilket definitivt är löjligt. Skulle inte heller vilja påstå att den har 140W TDP, sett till att 6900k är 140W TDP, och den är så långt under denna i nivå att det är löjligt.

De ljuger rakt ut om sin TDP, och ni verkar inte ens notera det?

Hur kan annars er 6900k på 140W TDP, vara så mycket mindre törstig, i stock?!

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13577?key=e7081940cb7cb8ffc797e04c9f4d739b

Ärligt... hur denna CPUn får utmärkt, när de rakt ut ljuger så är bara löjligt.

"Att kunna kyla denna CPUn vid 4,5Ghz+ verkar vara något du får investera mer i kyllösningen än moderkortet, vilket definitivt är löjligt."

Tycker jag inte för det är du själv som trycker upp cpun över 4GHz stock.
Allt över specs är inget INTEL någonsin tar hänsyn till och har aldrig gjort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast dom skiter i priset det är det jag vill komma till.
Jag skiter i priset om det är det jag letar efter.

Specs + prestanda och överklocking + platform, det är min prio sist kommer pris.

Inte att förglömma att många kommer köpa för att det är Intel och det vet man fungerar.

Till er alla som nu vill påstå att AMD visst fungerar jättebra etc etc. Det var inte det jag inte skrev, jag skrev bara att många människor litar enbart på Intel.
Då kan vi slippa de onödiga inläggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Att kunna kyla denna CPUn vid 4,5Ghz+ verkar vara något du får investera mer i kyllösningen än moderkortet, vilket definitivt är löjligt."

Tycker jag inte för det är du själv som trycker upp cpun över 4GHz stock.
Allt över specs är inget INTEL någonsin tar hänsyn till och har aldrig gjort.

Så.. när vi talar spec. Var är 140W TDPn? Jo den har Intel själva dragit över spec @ 4.0Ghz stock inställningar. Så du måste likväl investera mer för att ens köra stock, då 150W kylare inte räcker.

Så nej... det är löjligt.

Hur i helkotta ska det gå för 12-18 kärniga CPUerna om denna redan maxar VRMer på 299x, och redan når 90 grader i default stock benchmarks??

Jag vet att du är kåt på prestanda, och att du inte bryr dig... men jag tycker de har spårat ur här, och om du tog ett enda kliv bakåt så hade du också sett att de faktiskt gjort en AMD 390X/Nvidia 480 med sin CPU... vilket bara är dåligt för 11kkr.

Permalänk
Medlem

Ryzen sågades vid fotknölarna av Sweclockers, men Intel cherrypickar man bra saker, men utelämnar "detaljer" som att processorn genererar värme jämförbar med kärnklyvningsprocesser.
Vad sägs om att i testet inte utelämna temperaturer och vilken exotisk kyllösning ni använde för att inte skapa ett svart hål som slukade allt liv?

Kom igen nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Så.. när vi talar spec. Var är 140W TDPn? Jo den har Intel själva dragit över spec @ 4.0Ghz stock inställningar. Så du måste likväl investera mer för att ens köra stock, då 150W kylare inte räcker.

Så nej... det är löjligt.

Hur i helkotta ska det gå för 12-18 kärniga CPUerna om denna redan maxar VRMer på 299x, och redan når 90 grader i default stock benchmarks??

Jag vet att du är kåt på prestanda, och att du inte bryr dig... men jag tycker de har spårat ur här, och om du tog ett enda kliv bakåt så hade du också sett att de faktiskt gjort en AMD 390X/Nvidia 480 med sin CPU... vilket bara är dåligt för 11kkr.

TDP != effekt

Faktiskt effekt kan vara både högre, lägre och samma som TDP. TDP = den kyleffekt som minst behövs för att produkten ska fungera som avsett. Finns produkter där maxeffekt överstiger TDP med ett gäng heltalsfaktorer.

12-18 kärniga CPUer kommer rimligen vara något lägre klockade. Effekten skalar linjärt med frekvens och med kvadraten på spänningen. Lägre frekvens betyder normalt sett också lägre spänning -> lite lägre frekvens ger ofta långt lägre effekt.

Eller vad vi ser med denna produkt: E-serien har alltid haft problem med att den hamnat rätt långt efter S-serien i program som använder fyra kärnor eller färre. För en halo-produkt som ändå är tänkt främst för skrivbordet är det en enorm akilleshäl då en förkrossande majoritet av alla desktop-program skalar illa förbi ens två kärnor. Här har Intel pressat enkeltrådprestanda till S-serie nivå, d.v.s. frekvensen är pressad väl förbi där effekt/frekvenskurvan börjar böja av rejält uppåt.

Om man blundar för den löjligt höga effekten i SKL-X så har man nu skapat en produkt som ligger i absoluta prestandatoppen, oavsett arbetslast. Svårt att se HEDT som en produkt någon förväntar sig generera någon större omsättning, dess viktigaste uppgift är nog PR. Med SKL-X ser man till att ligga överst i princip alla tester, det skulle jag säga är plattformens största värde.

Sedan angående lödd IHS vs TIM-diskussionen: hur mycket problem kan detta vara givet hur mycket effekt i9-7900X utvecklar? Ser inte att SweC (eller någon annan som testat SKL-X) gjort en delidd, ändå når de flesta >4,5 GHz på alla tio kärnor med astronomisk effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså ni som kritiserar betyget måste ju väga in vad produkten är riktad till?

Priset är negativt men drar inte ner betyget avsevärt. Man måste se det i förhållande till vad det är annars går det inte att sätta ett bra och rättvist betyg.

Det skulle vara som att det inte finns några utmärkta flygplan för det finns bilar som både är billigare att köpa och köra. Att välja att se detta som en produkt till en fattig gamer är ju dödsdömt.

De bästa Ryzen tävlar "nästan" i samma segment fast är mer prisvänliga alternativ, men de presterar också sämre i alla tester just nu. Threadripper kommer ju gå in mer exakt i samma segment men det kommer också vara dyrare alternativ än dagens Ryzen och det återstår hur dessa står mot varandra. Utmärkt betyg är i alla fall inte helt galet. "Toppklass" hade varit åt skogen eftersom den faktiskt har tydliga brister mer än priset.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Så.. när vi talar spec. Var är 140W TDPn? Jo den har Intel själva dragit över spec @ 4.0Ghz stock inställningar. Så du måste likväl investera mer för att ens köra stock, då 150W kylare inte räcker.

Så nej... det är löjligt.

Hur i helkotta ska det gå för 12-18 kärniga CPUerna om denna redan maxar VRMer på 299x, och redan når 90 grader i default stock benchmarks??

Jag vet att du är kåt på prestanda, och att du inte bryr dig... men jag tycker de har spårat ur här, och om du tog ett enda kliv bakåt så hade du också sett att de faktiskt gjort en AMD 390X/Nvidia 480 med sin CPU... vilket bara är dåligt för 11kkr.

VRM är inge problem på X299 bara skit moderkort dom testar med som har dålig VRM heatsink och fel design det är inte Intels fel.
TDP är inte samma sak som exakt effekt.

12-18 kommer inte va några problem.

Jag bryr mig visst och kommer inte köpa dom för det är för dyrt för mig.

90c ja på skit kylare.

Du vet att TDP står inte för samma sak som EXAKT mätt effekt ur CPUn va?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TDP != effekt

Faktiskt effekt kan vara både högre, lägre och samma som TDP. TDP = den kyleffekt som minst behövs för att produkten ska fungera som avsett. Finns produkter där maxeffekt överstiger TDP med ett gäng heltalsfaktorer.

12-18 kärniga CPUer kommer rimligen vara något lägre klockade. Effekten skalar linjärt med frekvens och med kvadraten på spänningen. Lägre frekvens betyder normalt sett också lägre spänning -> lite lägre frekvens ger ofta långt lägre effekt.

Eller vad vi ser med denna produkt: E-serien har alltid haft problem med att den hamnat rätt långt efter S-serien i program som använder fyra kärnor eller färre. För en halo-produkt som ändå är tänkt främst för skrivbordet är det en enorm akilleshäl då en förkrossande majoritet av alla desktop-program skalar illa förbi ens två kärnor. Här har Intel pressat enkeltrådprestanda till S-serie nivå, d.v.s. frekvensen är pressad väl förbi där effekt/frekvenskurvan börjar böja av rejält uppåt.

Om man blundar för den löjligt höga effekten i SKL-X så har man nu skapat en produkt som ligger i absoluta prestandatoppen, oavsett arbetslast. Svårt att se HEDT som en produkt någon förväntar sig generera någon större omsättning, dess viktigaste uppgift är nog PR. Med SKL-X ser man till att ligga överst i princip alla tester, det skulle jag säga är plattformens största värde.

Sedan angående lödd IHS vs TIM-diskussionen: hur mycket problem kan detta vara givet hur mycket effekt i9-7900X utvecklar? Ser inte att SweC (eller någon annan som testat SKL-X) gjort en delidd, ändå når de flesta >4,5 GHz på alla tio kärnor med astronomisk effekt.

Det är lustigt att detta argument alltid fungerar på Intel... men inte på AMD. Go figure.

Att hävda 140W på den tidigare CPUn 6xxx kan jag förstå. Pressar du den hårt så kommer du behöva typ 140W kyleffekt.

Men att bortförklara detta som okej att nästan dubbla effektåtgången, och "bibehålla TDP" kommer ju göra det löjligt. Eller sitter du här och påstår att du kan kyla denna CPUn, i stock, med 140W, utan att koka vatten samtidigt?

Snälla sluta bortförklara detta med att vissa laptops har en turbo som tillfälligt kan överstiga det, om det är det du jämför med. Denna CPU är inte gjord för "enstaka puls användningar", utan konstant jobb för större projekt också.

Och det är inte ens i absoluta topklassen. Du har som sagt flertalet 2066 baserade CPUer som ska komma. Detta är typ... mellan klass.

Sen har jag inte ens diskuterat TIM.. då TIM inte har med effektåtgång att göra, eller hur?
Men om du matar in 200W, kan du omöjligt få ut 140W värme... rent fysiskt omöjligt.

Skrivet av tvelander:

90c ja på skit kylare.

På kylare som utan problem ska klara mer än 200W... yeah... right.

Tror ni både behöver läsa detta igen:
https://www.intel.com/content/dam/doc/white-paper/resources-x...

"Intel defines TDP as follows:
The upper point of the thermal profile consists of the Thermal Design Power (TDP) and the associated Tcase value. Thermal Design Power (TDP) should be used for processor thermal solution design targets. TDP is not the maximum power that the processor can
dissipate. TDP is measured at maximum TCASE."

Så helt rätt, det är inte övre värdet CPUn kan ge... men det är det du ska designa din kylning efter. Så dessa "skit kylare" som kan kyla 140W utan problem, ska också kunna göra det.

"- Because TDP is a worst case value when running a “worst case” application, most processors, when running a more “typical” workload, will dissipate power that is less than the rated TDP value; ..."

Så enligt Intels egen specifikation, ska denna CPU kunna kylas av 140W TDP, vid full last av alla kärnorna, som värsta fall scenario.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Det är lustigt att detta argument alltid fungerar på Intel... men inte på AMD. Go figure.

Att hävda 140W på den tidigare CPUn 6xxx kan jag förstå. Pressar du den hårt så kommer du behöva typ 140W kyleffekt.

Men att bortförklara detta som okej att nästan dubbla effektåtgången, och "bibehålla TDP" kommer ju göra det löjligt. Eller sitter du här och påstår att du kan kyla denna CPUn, i stock, med 140W, utan att koka vatten samtidigt?

Snälla sluta bortförklara detta med att vissa laptops har en turbo som tillfälligt kan överstiga det, om det är det du jämför med. Denna CPU är inte gjord för "enstaka puls användningar", utan konstant jobb för större projekt också.

Och det är inte ens i absoluta topklassen. Du har som sagt flertalet 2066 baserade CPUer som ska komma. Detta är typ... mellan klass.

Sen har jag inte ens diskuterat TIM.. då TIM inte har med effektåtgång att göra, eller hur?
Men om du matar in 200W, kan du omöjligt få ut 140W värme... rent fysiskt omöjligt.

På kylare som utan problem ska klara mer än 200W... yeah... right.

Och den drar mer än 200W så vad är problemet?
Min 3930k drog 500W i 5.3GHz ska jag sätta den på en 200W kylare då?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jacob:

@Ratatosk Tur för dig att vi inte har en regel mot Göteborgsskämt...

Nä då hade du nog varit borta för länge sen Jacob.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Det är lustigt att detta argument alltid fungerar på Intel... men inte på AMD. Go figure.

Att hävda 140W på den tidigare CPUn 6xxx kan jag förstå. Pressar du den hårt så kommer du behöva typ 140W kyleffekt.

Men att bortförklara detta som okej att nästan dubbla effektåtgången, och "bibehålla TDP" kommer ju göra det löjligt. Eller sitter du här och påstår att du kan kyla denna CPUn, i stock, med 140W, utan att koka vatten samtidigt?

Snälla sluta bortförklara detta med att vissa laptops har en turbo som tillfälligt kan överstiga det, om det är det du jämför med. Denna CPU är inte gjord för "enstaka puls användningar", utan konstant jobb för större projekt också.

Och det är inte ens i absoluta topklassen. Du har som sagt flertalet 2066 baserade CPUer som ska komma. Detta är typ... mellan klass.

Sen har jag inte ens diskuterat TIM.. då TIM inte har med effektåtgång att göra, eller hur?
Men om du matar in 200W, kan du omöjligt få ut 140W värme... rent fysiskt omöjligt.

På kylare som utan problem ska klara mer än 200W... yeah... right.

Tror ni både behöver läsa detta igen:
https://www.intel.com/content/dam/doc/white-paper/resources-x...

"Intel defines TDP as follows:
The upper point of the thermal profile consists of the Thermal Design Power (TDP) and the associated Tcase value. Thermal Design Power (TDP) should be used for processor thermal solution design targets. TDP is not the maximum power that the processor can
dissipate. TDP is measured at maximum TCASE."

Så helt rätt, det är inte övre värdet CPUn kan ge... men det är det du ska designa din kylning efter. Så dessa "skit kylare" som kan kyla 140W utan problem, ska också kunna göra det.

"- Because TDP is a worst case value when running a “worst case” application, most processors, when running a more “typical” workload, will dissipate power that is less than the rated TDP value; ..."

Så enligt Intels egen specifikation, ska denna CPU kunna kylas av 140W TDP, vid full last av alla kärnorna, som värsta fall scenario.

Folk får gärna köpa kylare efter TDP men då får man problem, jag aldrig kollat på TDP bara review powerdraw

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast bara om du spelar Cinebench

(listan är alltså baserad på kostnad i förhållande till resultat i Cinebench, inte hur de presterar i spel. Men visst, kör du mycket Cinebench så är ju listan användbar)

.

Det finns andra med hittar tyvärr inte den som jämförde spel, men här är länk till den som tar med lite flera än "bara" Cinebench.

https://www.techspot.com/review/1433-intel-core-i9-core-i7-sk...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och den drar mer än 200W så vad är problemet?
Min 3930k drog 500W i 5.3GHz ska jag sätta den på en 200W kylare då?

Du själv kom och började bråka med att detta var vid stock... kör 3930k i 5.2Ghz stock? Nej.
Så vad har din 500W referens någon relevans här?

200W är lågt räknat på den energi Sweclockers mätte för CPUn (räknat bort 65-80W för resten av systemet), och ändå är det mer än den mängden energi i watt som Intel specificerar som TDP. Mao... de ljuger rakt ut i vf denna CPU ens drar, med hästlängder tom. Och allt detta vid STOCK FREKVENS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varför allt fokus på spel hela tiden? Detta är en processor vars målgrupp är folk som använder datorn mer än till en leksak. Ordet spel är nämns hur många gånger som helst i tråden, ibland flera gånger per inlägg.

Angående spel så går det idag köra på nästan vilken dritt som helst, både på avseende cpu, gpu, ram, hårddisk och internetanslutning. Värre var det förr i tiden som när doom kom och man fick ha en dator för över 20 000kr om man ville spela i helskärm. -Där helskärm betyder att man inte har en megastor svart ram runt så att ens spelyta var så lite så att man knappt kunde skilja fiender ifrån dörrar etc.

*edit*
Missförstå mig inte, inget fel att leka med datorn ibland, men man kanske också behöver arbeta på den.

Det finns inte så mycket att diskutera när det gäller prestandan i professionella applikationer som kan dra nytta av alla kärnor, så därför blir det inte så många inlägg om det. Det är helt enkelt den snabbaste konsumentinriktade CPU:n man kan köpa för det ändamålet, punkt slut.

Xeon är även den långsammare (lägre klockfrekvenser), men använder man datorn för att tjäna sitt levebröd väljer man kanske hellre en lägre klockad Xeon med ECC-support än en överklockad 7900X. Det vore då förödande om CPU:n levererade felaktiga beräkningsresultat eller kraschade just som man håller på att rendera en animation eller koda en video som ska levereras nästa dag.
Så 7900X är ändå lite av en "dyr leksak" och inte en produkt för "professionellt" bruk (professionell i den mening att man tjänar pengar på det man gör).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Du själv kom och började bråka med att detta var vid stock... kör 3930k i 5.2Ghz stock? Nej.
Så vad har din 500W referens någon relevans här?

200W är lågt räknat på den energi Sweclockers mätte för CPUn (räknat bort 65-80W för resten av systemet), och ändå är det mer än den mängden energi i watt som Intel specificerar som TDP. Mao... de ljuger rakt ut i vf denna CPU ens drar, med hästlängder tom. Och allt detta vid STOCK FREKVENS!

Orkar inte ens prata sluta titta på TDP värde. TDP är sämsta som finns titta på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Det är lustigt att detta argument alltid fungerar på Intel... men inte på AMD. Go figure.

Att hävda 140W på den tidigare CPUn 6xxx kan jag förstå. Pressar du den hårt så kommer du behöva typ 140W kyleffekt.

Men att bortförklara detta som okej att nästan dubbla effektåtgången, och "bibehålla TDP" kommer ju göra det löjligt. Eller sitter du här och påstår att du kan kyla denna CPUn, i stock, med 140W, utan att koka vatten samtidigt?

Snälla sluta bortförklara detta med att vissa laptops har en turbo som tillfälligt kan överstiga det, om det är det du jämför med. Denna CPU är inte gjord för "enstaka puls användningar", utan konstant jobb för större projekt också.

Och det är inte ens i absoluta topklassen. Du har som sagt flertalet 2066 baserade CPUer som ska komma. Detta är typ... mellan klass.

Sen har jag inte ens diskuterat TIM.. då TIM inte har med effektåtgång att göra, eller hur?
Men om du matar in 200W, kan du omöjligt få ut 140W värme... rent fysiskt omöjligt.

På kylare som utan problem ska klara mer än 200W... yeah... right.

Läs mina kommenterar här: är inte jätteimponerad av HEDT. Läser du mina tidigare inlägg om E-serien skulle du se att jag aldrig haft speciellt mycket till övers för den (läs: rätt mycket sågat den). Tycker SKL-X ändå är den bästa HEDT-plattform som lanserats så här långt givet vad produkten är riktad mot.

Personligen väljer jag ändå något väsentligt mer strömsnålt på skrivbordet, rå beräkningskraft är rena serverplattformar bättre lämpade att ge (och som privatperson kan jag numera få massor av den varan via molnet, får väldigt mycket kraft där innan man når kostnaden av en egen HEDT, då blir kylning och oljud ett NAP).

Däremot gäller fortfarande TDP != effekt.

TDP: klarar ditt system av att kyla denna effekt garanterar tillverkaren att kretsen fungerar på avsett sätt. Det betyder inget annat. Klämmer du dit en kylare som bara fixar 140 W lär systemet dra ner frekvensen, den lär fortfarande hamna väl över basfrekvens givet frekvens/spänningsskalning mot effekt.

Termodynamikens första huvudsats medför att CPUn självklart inte kan utveckla mer effekt än vad som kyls bort. De kylsystem de flesta SKL-X ägare kommer ha lär klara långt över 140 W, kretsen kommer i det läget utveckla mer än TDP i många lägen då den fundamentalt begränsande faktorn är att temperaturen inte får gå över en viss nivå (och temperaturen ökar så länge som kylaren tar bort mindre effekt än som utvecklas).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer