Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

SweClockers inleder semestersäsongen med recension av purfärska Intel Core i9-7900X ur senaste Skylake X-familjen. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Snacka om paniksläpp för att kontra Ryzen, men sen glömde dom att sänka priset med 5k kr.

Citat:

Världens hittills snabbaste processor för konsumenter

Ja inte om man ska ha en speldator iaf.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@kaya: Snabbast är den. Sen att den kostar 3 gånger mer än en 7700k som är kanske 1-2% långsammare är en annan sak.

Lite besviken över att det inte fanns några temperaturmätningar vid överklocken men i övrigt var det trevlig läsning.

Permalänk
Medlem

Den cpun drar ju mer ström än mitt 7700k/1080 system...

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant att läsa Speciellt effter er svordomstäta "påa" i senaste fredagspanelen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Gainsgoblin: i 3 av 5 speltest så är ju 7700k snabbare. och i dom tester som 7900x är snabbare så skilljer det ca 0,5% och det måste vara inom felmarginalen. i dom andra spelen så är 7700k betydligt snabbare än 0,5%

Men förhoppningsvis så mognar den med bättre drivisar men jag har svårt att se vem man ska rekommendera den här cpun till?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Blomkungen: i 3 av 5 speltest så är ju 7700k snabbare. och i dom tester som 7900x är snabbare så skilljer det ca 0,5% och det måste vara inom felmarginalen. i dom andra spelen så är 7700k betydligt snabbare än 0,5%

Men förhoppningsvis så mognar den med bättre drivisar men jag har svårt att se vem man ska rekommendera den här cpun till?

och 7700k blir förödmjukad när man bortser från spel.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Vilken jävla beast!!! runt 5k är nog vad jag lägger max på en cpu till min spel dator dock då man inte vinner så mycket fps med 5k extra.

Längtar efter recensionerna på ~5k klassen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jävulen vad strömhungrig!
Det var länge sedan man sg Intel så pressat att de gjorde sådana panikåtgärder.

Permalänk
Avstängd

@GarfieldPower: Nu är det speldatorer som jag är intresserad av och jag var tydlig med att det var speldatorer som jag pratade om.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

För kommande modellerna ur 7900 familjen så tror jag inte jag ska förvänta mig en kickare som kommer spöa 7700k i alla segment, då håller jag förväntan på Threadripper från AMD.

Redigering/spel handlar min uppgradering om, dock spel närmast att konkurrera en 7700k. Flertrådade applikationer vet man redan denna är oslagbar för.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av kaya:

@GarfieldPower: Nu är det speldatorer som jag är intresserad av och jag var tydlig med att det var speldatorer som jag pratade om.

Då ska du nog kolla på dom billigare varianterna, Mera kärnor är inte = mera fps.

Skrivet av Vangen:

För kommande modellerna ur 7900 familjen så tror jag inte jag ska förvänta mig en kickare som kommer spöa 7700k i alla segment, då håller jag förväntan på Threadripper från AMD.

Den kommer knappast vara bättre än intel i spel, om du inte märkt det så lägger AMD stork fokus på många kärnor vilket inte genererar så många fps mera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kaya: Gick till OC resultaten direkt på spelsidan så missade det. Fallout känns väl okej däremot, att den förlorar så stort i TWW och Civ känns konstigt.

@Vangen: Threadripper är en ryzen med 16 kärnor istället så förvänta dig samma spelprestanda ungefär.

Permalänk
Medlem

Alltså den där effektförbrukningen känns smått galen. Två kärnor mer men tjena, kan aldrig motivera det priset/effektförbrukningen. Blir det nybygge i höst är det fortfarande Ryzen som är alternativet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Då ska du nog kolla på dom billigare varianterna, Mera kärnor är inte = mera fps.

Den kommer knappast vara bättre än intel i spel, om du inte märkt det så lägger AMD stork fokus på många kärnor vilket inte genererar så många fps mera.

Den måste inte vara bättre. 109 eller 112 fps är det ingen som kommer märka skillnad på. Det är ett par % vid samma frekvens vi pratar om.
Om det hade varit 90 mot 120 visst då är det en sak men nu är det inte så mer än i kanske nån enstaka titel som har intel favör.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

F*n vad den dra ström inte ens GTX 1080 TI dra så mycket ström något måste ju ha gått fel.

Skulle den inte dra 150 watt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Då ska du nog kolla på dom billigare varianterna, Mera kärnor är inte = mera fps.

Den kommer knappast vara bättre än intel i spel, om du inte märkt det så lägger AMD stork fokus på många kärnor vilket inte genererar så många fps mera.

Jag redigerar mycket film vid att spela ingår också. För flertrådade program så är jag helt neutral på vilken modell av både AMD/Intel jag kan tänka mig skaffa, därför syftar jag på spel som prioritet 2.

Valet av vilken modell som är bäst för spel och närmast konkurrent till en 7700k.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att den fick utmärkt produkt?
Priset för cpun/platformen borde göra en stor del utav betyget eller pris/prestandan tycker jag.

Skyhög effektförbrukning

Priset

Dyr plattform

Varför har ni inte med temp? Står inte heller vilken kylare ni har använt er utav.
Med tanke på att ljudnivåer annars är viktigt så borde ni ha med temps/ljudnivåer.

Ryzen 7 1700 eller i7 7700k är båda ett mycket bättre val för 99% av alla användarna så jag förstår inte eran betygsättning även om den är den snabbaste.
Lite som att säga att en bil skulle vara ett utmärkt köp så länge den var jättesnabb rakt fram men tar slut på tanken på 5 minuter och kostar 3 miljoner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hur kommer det sig att den fick utmärkt produkt?
Priset för cpun/platformen borde göra en stor del utav betyget eller pris/prestandan tycker jag.

Skyhög effektförbrukning

Priset

Dyr plattform

Varför har ni inte med temp? Står inte heller vilken kylare ni har använt er utav.
Med tanke på att ljudnivåer annars är viktigt så borde ni ha med temps/ljudnivåer.

Ryzen 7 1700 eller i7 7700k är båda ett mycket bättre val för 99% av alla användarna så jag förstår inte eran betygsättning även om den är den snabbaste.
Lite som att säga att en bil skulle vara ett utmärkt köp så länge den var jättesnabb rakt fram men tar slut på tanken på 5 minuter och kostar 3 miljoner..

Spelar det nån roll vad majoriteten av användarna behöver vid betydsättningen ? Även om platformen är "dyr" det fortfarande billigt i jämförelse med många andra hobbys.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

inte läst hela än men lite roligt att i inledningen har ni en bild på nintendo 64

och satan i gatan vilken ström den tar, 280w vad ligger temps på då? jag hittar inte de här och jag vill veta temps när den var överklockad också.. undrar vad alla intel fanboys kommer skylla på nu.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Åh herregud vilken strömförbrukning vid överklockning. Det är ju som att läsa Bulldozer-recensionen all over again bortsett att vi här också får lite prestanda också.

Men vad använder ni för kylning för att leda bort all den värmen? Det borde väl skrivas in under "Testsystem, mjukvara och metod", men jag hittar inget? Är det Noctua-tornet på bilden?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Ja jisses med ström.
Hur fasen kunde den få utmärkt produkt betyg????

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

Ja jisses med ström.
Hur fasen kunde den få utmärkt produkt betyg????

Den är trots allt snabbast.
Törstig, dyr och het, men snabbast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

hur kan den få utmärkt resultat med en temp på 90-100grader?
lotteri i all ära men, många som når 4.6-4.9ghz hamnar på just 95grader (package) med peaks på 105grader (varmast kärna). allt efter 4.3-4.5ghz känns totalt meningslöst

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Ja jisses med ström.
Hur fasen kunde den få utmärkt produkt betyg????

Det kan man undra..

Chipset är inte ens fastlödd till värmespridaren..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu när man sitter med 7700k så har intresset för värme och IHS blivit aningen större, hur är det med denna cpu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Nu när man sitter med 7700k så har intresset för värme och IHS blivit aningen större, hur är det med denna cpu?

Samma..Intel använder samma TIM som på alla de andra enda sen Ivy Bridge..tyvärr.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Datavetare

Att Skylake/Kaby Lake X ursprungligen var tänkt att lanseras senare under året är väl ändå sanning med modifikation? För ett år sedan läckte denna, där låg ju SKL-X i Q2 2017.

Enda lanseringsdatum som någonsin kommit officiellt från Intel är ju det som blev det slutgiltiga.

Fast när man läser om problemen kring att den automatiska turbo-funktionen fungerar sådär känns det ändå som i alla fall moderkorten inte är riktigt klara ännu.

De webbplatser som släppte sina tester vid lansering av SKL-X, t.ex. AnandTech, nämnde att de fick väldigt skumma resultat i visas fall med det BIOS som moderkorten skeppades med och nytt BIOS som löste just de problemen trillade in någon dag innan embargot lyftes. Sådana saker tyder absolut på en rushad release!

Strömförbrukningen är "bonkers". Kan bara se två förmildrande omständigheter kring detta:

  • designen är så snabb att Joule/jobb ändå blir helt OK

  • ett problem för tidigare E-serie har alltid varit att de modellerna legat så pass långt efter S-serien när 1-4 kärnor används, då det ändå är en produkt tänkt för skrivbordet (om än en extrem sådan) blir det rätt trist att betala rejält med pengar och ändå veta att en långt billigare plattform i praktiken är snabbare nio fall av tio...

Tror Intel känt att det andra fallet varit ett problem för E-serien. Tyvärr kräver det rejält uppskruvade frekvenser, något som får effekten att skena. Kaby Lake kan faktiskt hålla 4,0 GHz turbo inom 15 W TDP, men verkar som effekt/frekvens-kurvan viker av rakt mot skyn kort efter 4,0 GHz (så 4,3 GHz på 10 kärnor kommer dra MASSOR)....

Håller inte med Intels förklaring kring att nya cache-designen ger bättre IPC. Det är absolut sant för vad designen egentligen är tänkt till: servers. För typiska serverlaster har man nu en långt bättre design än tidigare, det syns också i de tester som är mer representativa för serverlaster (många i stort sett helt oberoende uppgifter) där SKL-X drar ifrån allt annat.

Den "gamla" cache-designen är dock bättre för interaktiva laster, speciellt de fall där flera CPU-trådar jobbar men det där det finns beroende mellan trådarna. I ett sådant läge betyder låg latens nästan allt! SKL-X har ~10 % högre latens mot L2$ (lägsta latens är upp från 11 cykler till 13 cykler, ändå riktigt bra jobbat då storleken ökade med en faktor fyra).

Den "gamla" cache-designen är speciellt överlägsen när kärnor ska synkroniseras med varandra. Kostnaden för sådana operationer är relativt dyr på alla CPU-designer (tyvärr en begränsning fysikens lagar sätter upp), men både den logiska designen för och dess latens gör detta billigare i den "gamla" cache-designen.

Givet hur i7-7700K står sig mot SKL-X så kommer Coffee Lake putta in hela HEDT i en ännu smalare nisch än vad som redan är fallet.

På det stora hela är ändå SKL-X den bästa HEDT plattform Intel gjort så här långt. Det är ändå något tänkt för desktop, så den väsentligt högre prestandan jämfört med E-serien vid fall som använder relativt få kärnor (interaktiva laster, något som finns även i "workstation" fall) är viktig. När alla kärnor får jobba fritt får den server-inriktade designen riktigt sträcka på benen, så även här är SKL-X bättre än tidigare E-serie.

Så tillhör man de personer som råkar matcha den nisch HEDT faktiskt lämpar sig för är i9-7900X med marginal den bästa CPU som släppts så här långt.

För de flesta desktop-fall är faktiskt i7-7700K likvärdigt och i vissa fall bättre, om Coffee Lake 6C/12T klockar som i7-7700K (och varför skull den inte göra det, i alla fall med lika många kärnor aktiv?) lär i9-7900X (och i9-7820X) få se sig slagen i var enda speltest, det då spel är ett exempel på program som använder många CPU-trådar men där trådarna är beroende av varandra.

Edit: "gamla" cachen-designen är inte riktigt rätt term. Av alla att döma kommer även framtida CPU-modeller avsedda för skrivbordet (undantaget HEDT) fortsätta använda den tidigare cache-designen. Det känns också helt logiskt då den designen är bättre för interaktiva applikationer och den är också enklare (tar färre transistorer). Problemen är att den inte skalar bra förbi ~8 kärnor (efter det skalar båda prestanda och antal transistorer illa) samt att det är en sämre design för typiska server-laster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Varför har ni inte med temp? Står inte heller vilken kylare ni har använt er utav.
Med tanke på att ljudnivåer annars är viktigt så borde ni ha med temps/ljudnivåer.

Slutade inte Sweclockers skriva ut temperaturer på CPU-er för väldigt länge sedan? Är väl flera andra publikationer som inte gör det heller. Dels så är mätningen opålitlig och dels så är det även ett värde som inte direkt kan jämföras mellan olika modeller då "rekommenderad" temperatur skiljer sig.

Tycker att Boost och turbo har kommit så långt att mät-temperaturer inte spelar någon större roll längre, om inte CPU-throttlar så spelar det imo ingen roll vilken temp den kör då den då ligger inom specc, ljudnivåtest med standardiserad kylare/chassi är isf mycket bättre! Sen kanske man sover bättre om den ligger på 50grader men så stor praktiskt skillnad har det ju inte (bara kolla på oem, de designar ju typ alltid mot 90grader target för senare core CPU:er), och hur mycket värme som genereras ser vi ju på effektmätningen. Detta är ju ändå en sorts fabriksöverklockning; Skylake-X, Ryzen, Polaris, Pascal, hos alla toppmodeler där så ser man ju inte direkt jättestor anledningar till manuell överklockning så längre de kyls ordentligt. Är lite RIP på gratisprestanda numer, och värre lär det bli.

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den då i era tester, hur varma blir vrm på moderkortet?