Problem med CPU fläkten och datorskärmen

Permalänk

Problem med CPU fläkten och datorskärmen

Hej för någon dag sen började min dator krångla. Det började med skärmen förlorade signal med datorn när jag startade ett spel jag kunde fortfarande prata i tex discord men datorn fick ingen signal med skärmen. Jag testade att koppla in och ut sladden men det gjorde ingen skillnad. Jag vet att HDMI kabeln funkar för testade den med en annan dator på samma skärm. Jag testade även att starta om datorn igen och då fick jag signal med skärmen men så fort jag startade ett spel så slutade signalen. Just nu kan jag inte få fram en bild överhuvudtaget med datorn har testat olika skärmar och HDMI kablar och har även testat att reseta CMOS. Något som uppstod ungefär tredje gången jag satte på datorn efter problemen uppstod var att den datorn även chrashade och fläkten började låta väldigt konstigt Efter denna chrash var det då det inte kom upp nånting överhuvudtaget på datorskärmen och eftersom fläkten lät ovanligt högt. Så öppnade jag chassit och starta datorn så det visades sig att cpu fläkten inte funkade. Har testat med en annan oanvänd cpu fläkt men den funkade inte heller när den var ikopplad. Kan det vara fel på moderkortet eller är det något annat som spökar t.ex PCU?