Permalänk
Medlem

Ny spelburk, ~20k

Hej,
Då var det min tur att införskaffa mig en ny spelbruk då denna snart är 5 år gammal.
Har satt ihop en kundvagn som jag behöver synpunkter och råd om.
Som trådrubriken säger så ligger budget runt 20k.

Men först lite kan det ju vara bra om ni vet mina krav och användningsområden.

Användningsområde i prioriteringsordning

  • Spel (144/240HZ 2 skärmar i 1080p. Overwatch, UT4, Quake etc)

  • Programmering/Utveckling (Vulcan/DX, PS, Maya etc)

  • Surf och dylikt (Youtube/Twitch)

Mina krav

  • Prestanda (Gärna kunna driva +240FPS)

  • Stabilitet och hålla några år

  • Minimum 500 SSD. Kommer sätta in en extra SSD när behov finns. Idag finns inga krav på sekundär mekanisk

  • Minimum 16GB

  • Allt från samma leverantör och dom bygger/testar åt mig (Inet)

  • Tyst och gärna chassi som är lätt att rengöra med filter

  • Angående Ryzen så tror jag inte inom närmaste åren kommer ske något revolutionerande. Därför är mitt val Intel

Vad jag INTE behöver

  • Överklockning

  • Led och fönster på chassi

  • SLI etc

Kundvagn Inet

Mina egna synpunkter och funderingar

  • MSI 1080Ti låter under hög load, därför borde Asus fungera bättre?

  • Moderkort kan jag lite om, men ser ut att få det jag behöver. Kanske overkill?

  • Chassi verkar trevligt. Gillar filter som man kan dra ut på framsidan. Det jag inte gillar är kontakter på ovansidan. Nån som har tips?

  • PSU finns inte i lager vilket är tråkigt. Nån som har tips på något i den klassen som Corsair?

  • Då jag inte kommer överklocka så borde den CPU-fläkten fungera? Eller är den för klen för ett 20k bygge?

Om det är något jag missat så fyller jag på efterhand.
Tack på förhand. PS ber om ursäkt för felstavningar och dylikt.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Ser vettigt ut, vad gäller alternativ på nätdel så skulle du kunna ta en från evga eller seasonic med samma 80plus-rating.

7700k kan gå rätt varm under belastning, risk för att en pure rock kommer gå på fullt varvtal. Kan dock inte svara på hur mycket dem väsnas vid fullt blås.
Eftersom det _bara_ rör sig om 300-400kr mer så hade jag nog kört storebror-modellen från be quiet, alternativt en noctua nh-d15 - i synnerhet då du lägger vikt vid tyst burk samt inte vill ha fönster och sånt trams

Permalänk
Medlem

Ett billigare förslag som kanske kan intressera. Ryzen 1600, GTX1080Ti
14 929 Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ser vettigt ut, vad gäller alternativ på nätdel så skulle du kunna ta en från evga eller seasonic med samma 80plus-rating.

7700k kan gå rätt varm under belastning, risk för att en pure rock kommer gå på fullt varvtal. Kan dock inte svara på hur mycket dem väsnas vid fullt blås.
Eftersom det _bara_ rör sig om 300-400kr mer så hade jag nog kört storebror-modellen från be quiet, alternativt en noctua nh-d15 - i synnerhet då du lägger vikt vid tyst burk samt inte vill ha fönster och sånt trams

Tack för inputs. Verkar vara brist på nätdelar i lager hos inet tyvärr. Det jag hittar är följande (fractal-design-edison-m-750w):
https://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-750w#specs
Men känns surt att lägga samma peng då man kan få en Corsair. Man blir väl tvungen att vänta in så inet får in i lager?

Efter tänkt som du säger så är det ju vanligt att 7700k gå varma under belastning, vore dumt att snåla in på fläkt. Det blir nog en nh-d15.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ett billigare förslag som kanske kan intressera. Ryzen 1600, GTX1080Ti
14 929 Kr

Tack för din engagemang och tid men Ryzen är inte av intresse just nu.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

@NoPaiN^:

fraktals nätdelar håller säkerligen samma kvalitet som corsairs, men gå på magkänslan där, köpet ska kännas rätt.
nh-d15 är ett bra val, väl värd de där extra hundralapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Tack för din engagemang och tid men Ryzen är inte av intresse just nu.

Beror ju på ditt användningsområde, men eftersom du nämner i ditt första inlägg att din dator även ska användas för programmering/utveckling så kan Ryzen vara ett bättre alternativ.

Förstår inte heller kritiken mot Corsair RM750x, som för övrigt är ett mycket bra nätaggregat som du mycket väl kan köpa utan bekymmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av NoPaiN^:

Tack för inputs. Verkar vara brist på nätdelar i lager hos inet tyvärr. Det jag hittar är följande (fractal-design-edison-m-750w):
https://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-750w#specs
Men känns surt att lägga samma peng då man kan få en Corsair. Man blir väl tvungen att vänta in så inet får in i lager?

Efter tänkt som du säger så är det ju vanligt att 7700k gå varma under belastning, vore dumt att snåla in på fläkt. Det blir nog en nh-d15.

Tänk på att Inet inte monterar d15 pga risk för skada vid frakt. Jag skulle gått för bq pure rock och ett 650w-750w nätaggregat om det finns.

Smart att gå på Asus på GPU den ska vara tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Beror ju på ditt användningsområde, men eftersom du nämner i ditt första inlägg att din dator även ska användas för programmering/utveckling så kan Ryzen vara ett bättre alternativ.

Förstår inte heller kritiken mot Corsair RM750x, som för övrigt är ett mycket bra nätaggregat som du mycket väl kan köpa utan bekymmer.

Var hittar du kritik? Det handlade om att de inte hade några på lager, och det frågades om alternativ som fanns på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Beror ju på ditt användningsområde, men eftersom du nämner i ditt första inlägg att din dator även ska användas för programmering/utveckling så kan Ryzen vara ett bättre alternativ.

Förstår inte heller kritiken mot Corsair RM750x, som för övrigt är ett mycket bra nätaggregat som du mycket väl kan köpa utan bekymmer.

Majoriteten av användandet kommer gå till att spela på datorn, vilket i min mening vinner Intel idag och förmodligen 4-5 år till.
Programmering kommer jag klara mig med de trådar som 7700K har att erbjuda.
Och för mig som programmerare så känner jag inget behov att optimera för PS, Gimp, Maya. Fungerar utmärkt redan idag.
Gör ingen avancerade videoredigeringar och dylikt, utan mest simpla modeller och bilder.

Ingen som har kritiserat Corsair RM750x? Det är ett sådant jag gärna vill ha då jag alltid kört på Corsair nätdelar.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tänk på att Inet inte monterar d15 pga risk för skada vid frakt. Jag skulle gått för bq pure rock och ett 650w-750w nätaggregat om det finns.

Smart att gå på Asus på GPU den ska vara tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ohh tack för att du påpekade det, fick för mig det var upp till 1.5kg.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Varför väljer du en utdöende plattform om du ska köpa en ny dator? 7700 är inget framtidssäkert CPU. Välj i alla fall en Intel med 6 kärnor. Med en 4 kärnig cpu så tappar du snabbt spelprestanda när du har andra program som används i bakgrunden. Kolla i trådarna här på sweclockers är det ett antal som gått från 7700 till 1600 men ändå upplever att datorn är rappare och bättre flyt i spelen. En 4 kärnig CPU går så fort på knäna tyvärr. Sedan att 7700 serien har värmeproblem och att INTEL inte rekommenderar att man OC denna cpu gör ju saken inte bättre.

Om du ändå väljer en 7700 så är det bra att fått denna info innan köp så du inte kan säga att du inte viste när/om du inte blir nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om din kompilator kan använda flera trådar samt att du renderar & ljussätter en hel del i Maya så skulle jag rekommendera threadripper, priset är dock ett stort frågetecken på TR plattformen men den kan passa din budget.
För spel inom 1-2 år så kommer 4 kärnor vara högst troligt begränsande, speciellt för spel som är bra implementerade med vulkan dx12.
Idag så körs 7700k i nära 100% på dess 4 kärnor med ett 1080ti vad jag har förstått, vet inte om du kan uppgradera grafikkortet i framtiden utan att cpun skulle flaska, tänker på ditt krav på 144/240hz (overwatch fixar det i low iaf på min 6700k).

Själv har jag inte testat 4kärnig mot 8kärnig cpu i spel men det sägs att det blir mjukare upplevelser & mindre hack med 8kärnig, vilket för mig som quake, ut2004 & overwatch hitscan spelare skulle uppskatta

Delar bara med mig mina tankar baserad på mina krav för mig själv, vi kan ha olika prio.

För övrigt för 4kärnig setup ser det bra ut med det du har valt. Chassit är lätt att rengöra med filter fram och utdragbar underdel. Tyvärr kan jag inte säga något om ljudet för grafikkortet, själv kör jag vattenkyld grafikkort och noctua för cpu för att minska ljud

lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför väljer du en utdöende plattform om du ska köpa en ny dator? 7700 är inget framtidssäkert CPU. Välj i alla fall en Intel med 6 kärnor. Med en 4 kärnig cpu så tappar du snabbt spelprestanda när du har andra program som används i bakgrunden. Kolla i trådarna här på sweclockers är det ett antal som gått från 7700 till 1600 men ändå upplever att datorn är rappare och bättre flyt i spelen. En 4 kärnig CPU går så fort på knäna tyvärr. Sedan att 7700 serien har värmeproblem och att INTEL inte rekommenderar att man OC denna cpu gör ju saken inte bättre.

Om du ändå väljer en 7700 så är det bra att fått denna info innan köp så du inte kan säga att du inte viste när/om du inte blir nöjd.

För att idag och nästa vecka så ger 7700k mest prestanda i majoriteten av spel. Sen tror jag inte att spelutvecklare hux flux börjar introducera ypperlig användning av trådning i deras API:er (trådning har funnits i x antal år).
Hoppas dock det sätter press på utvecklare men tror inte det kommer ske inom snar framtid. När det väl kommer så är det dags för ny dator

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Om din kompilator kan använda flera trådar samt att du renderar & ljussätter en hel del i Maya så skulle jag rekommendera threadripper, priset är dock ett stort frågetecken på TR plattformen men den kan passa din budget.
För spel inom 1-2 år så kommer 4 kärnor vara högst troligt begränsande, speciellt för spel som är bra implementerade med vulkan dx12.
Idag så körs 7700k i nära 100% på dess 4 kärnor med ett 1080ti vad jag har förstått, vet inte om du kan uppgradera grafikkortet i framtiden utan att cpun skulle flaska, tänker på ditt krav på 144/240hz (overwatch fixar det i low iaf på min 6700k).

Själv har jag inte testat 4kärnig mot 8kärnig cpu i spel men det sägs att det blir mjukare upplevelser & mindre hack med 8kärnig, vilket för mig som quake, ut2004 & overwatch hitscan spelare skulle uppskatta

Delar bara med mig mina tankar baserad på mina krav för mig själv, vi kan ha olika prio.

För övrigt för 4kärnig setup ser det bra ut med det du har valt. Chassit är lätt att rengöra med filter fram och utdragbar underdel. Tyvärr kan jag inte säga något om ljudet för grafikkortet, själv kör jag vattenkyld grafikkort och noctua för cpu för att minska ljud

lycka till

Kommer aldrig arbeta med så stora "projekt" att jag behöver flera trådar under kompilering. Maya gör jag inget avancerat det är bara simpla modeller/texturer och dylikt, som jag exporterar ut och använder i motorn. Allt annat sker i spelmotorn.
Jag tror även det dröjer mer än 1-2 år innan en 7700k faller på knäna i spel. Jag tror minst på 4-5 år och då är det dags för ny dator.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

@NoPaiN^:

Tycker din kundvagn ser bra ut

Asus kortet är på rea på Komplett:
https://www.komplett.se/product/917194/datorutrustning/pc-kom...

Förstår inte varför alla helt plötsligt börjar tjata om att man ska ha massa kärnor.
Jag förstår argumenten om att i framtiden kommer antagligen spel använda sig utav fler kärnor/trådar.
Men varför köpa något som kanske kommer vara bättre om några år, när man kan köpa något som är bäst i dagsläget.

Däremot är värmen ett problem för många som har en 7700k och även för mig.
Jag funderar på att delida min processor, vilket i sin tur kommer förbruka garantin.
Sen kan man fråga sig om jag verkligen behöver det, och mitt svara är "nej, det är inget som behövs."
Å andra sidan funderar jag på att göra det för att JAG vill.

Jag tror varken 1600/1700 eller 7700k kommer vara ett dåligt val.

Mitt råd är:
Vill du ha max prestanda i spel i dagsläget och antagligen imorgon, köp en 7700k.
Vill du ha en processor som kanske är bättre i spel imorgon, köp en 1600/1700.
1600/1700 kommer vara snabbare i allt utanför spel och datorn kommer vara svalare.
7700k kommer ge dig mer FPS och vara varmare. En Ryzen 1600 är ju också väldigt prisvärd om man tänker på pengar.

Slutligen, JAG hade antagligen valt en 1700. Men jag har inte testat båda produkterna, så kan omöjligt veta vilket val som varit bäst. Och mitt val grundar jag mest på att det varit kul att testa AMD, plus att Ryzen känns väldigt välbyggd. Jag valde dock en 7700k enbart för att jag fick den för 2.5k nypris.
Skulle påstå att det krävs att man överklockar en 1700, medan en 7700k tuffar på bra i stock.
Min 7700k fungerar utmärkt till de jag använder den till och kommer göra det i flera år till.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@NoPaiN^: Den klassiska "jag använder inte flertrådade applikationer vilket får mig att vilja betala 5 000 kronor mer för 10 FPS". Jag förstår det inte men det är dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

För att idag och nästa vecka så ger 7700k mest prestanda i majoriteten av spel. Sen tror jag inte att spelutvecklare hux flux börjar introducera ypperlig användning av trådning i deras API:er (trådning har funnits i x antal år).
Hoppas dock det sätter press på utvecklare men tror inte det kommer ske inom snar framtid. När det väl kommer så är det dags för ny dator

Komihåg att man kör på helt nyinstallerade datorer med 0 program i onödan i bakgrunden när man mäter FPS. I detta test så lägger man in streaming som belastning för att kunna få en last som man kan köra 100ggr och ändå få samma resultat. Om du regelbundet gör ominstallation av din dator, och inte kör med program så du kan kommunicera med dina lagkamrater eller lägger in andra program som används i bakgrunden då kan du anse testet som värdelöst men för oss andra så är det ett bra test.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

@NoPaiN^: Den klassiska "jag använder inte flertrådade applikationer vilket får mig att vilja betala 5 000 kronor mer för 10 FPS". Jag förstår det inte men det är dina pengar.

Köper man en dator vart femte år kan jag klart förstå om man vill lägga några extra slantar för att få det man vill ha

Skrivet av sesese:

Komihåg att man kör på helt nyinstallerade datorer med 0 program i onödan i bakgrunden när man mäter FPS. I detta test så lägger man in streaming som belastning för att kunna få en last som man kan köra 100ggr och ändå få samma resultat. Om du regelbundet gör ominstallation av din dator, och inte kör med program så du kan kommunicera med dina lagkamrater eller lägger in andra program som används i bakgrunden då kan du anse testet som värdelöst men för oss andra så är det ett bra test.

https://www.youtube.com/watch?v=0ypELk3jl48&feature=youtu.be

Tycker det låter lite överdrivet att lägga in streaming som en "belastning" för att få ett vettigt resultat.
En stor anledning till att folk väljer Ryzen är för att den är bättre för just detta ändamål.
Har aldrig varit med om att en processor från Intel skulle förlora massor av fps för att man inte ominstallerar den regelbundet.
Men visst, går man helt crazy och installerar allt vad internet har att erbjuda så kan jag tänka mig att datorn blir slö.

Jag har både random skräp-, chat- och voip-program installerade.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Jag har läst din inställning till Ryzen, dock vill jag poängtera att ett köp av en fyrkärnig CPU 2017 för den typ av användning du beskriver är som att skjuta sig själv i foten.

Om du inte vill köpa Ryzen, så titta åtminstone på X99 eller X299, det är hyfsat bra priser på dem för tillfället, du bör åtminstone köpa 6 kärnor / 12 trådar, allt annat är omotiverat.

Kan rekommendera 5820K, grymt bra CPU för priset.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Majoriteten av användandet kommer gå till att spela på datorn, vilket i min mening vinner Intel idag och förmodligen 4-5 år till.

När du lärt dig programmera så förstår du varför intels 4 kärniga inte vinner i 4-5 år till, den har redan börjat förlora. Att den fungerar bra idag beror på att man som programmerare får anpassa sig efter vilka processorer kunderna har. Meningslöst att göra program för datorer som inte finns eller har sådana priser att det knappt finns några kunder.

AMD har med sina nya processorer på ett bräde gjort att programmerare slipper tänka på om det finns tillräckligt med kärnor på CPUn, kundbasen växer snabbt så de kan göra program som fungerar på 4 kärnor men som kan dra nytta av 6 eller 8 för bättre prestanda. Kanske till och med 16 kärnor även om mängden kunder där lär vara lågt ett tag till

Permalänk
Skrivet av sesese:

Varför väljer du en utdöende plattform om du ska köpa en ny dator? 7700 är inget framtidssäkert CPU. Välj i alla fall en Intel med 6 kärnor. Med en 4 kärnig cpu så tappar du snabbt spelprestanda när du har andra program som används i bakgrunden. Kolla i trådarna här på sweclockers är det ett antal som gått från 7700 till 1600 men ändå upplever att datorn är rappare och bättre flyt i spelen. En 4 kärnig CPU går så fort på knäna tyvärr. Sedan att 7700 serien har värmeproblem och att INTEL inte rekommenderar att man OC denna cpu gör ju saken inte bättre.

Om du ändå väljer en 7700 så är det bra att fått denna info innan köp så du inte kan säga att du inte viste när/om du inte blir nöjd.

Var hygglig att berätta vilka program som slöar ner 7700K i bakgrunden?
Läser jag TS beskrivning av vad han vill ha ser jag ingen anledning att inte välja 7700K, fortfarande en bra CPU.

Upplever inget problem med varken prestanda eller hög värme, även min är klockad med en D15 och håller bra temps.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte köper nu utan håller dig någon dag för o se hur vega presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

När du lärt dig programmera så förstår du varför intels 4 kärniga inte vinner i 4-5 år till, den har redan börjat förlora. Att den fungerar bra idag beror på att man som programmerare får anpassa sig efter vilka processorer kunderna har. Meningslöst att göra program för datorer som inte finns eller har sådana priser att det knappt finns några kunder.

AMD har med sina nya processorer på ett bräde gjort att programmerare slipper tänka på om det finns tillräckligt med kärnor på CPUn, kundbasen växer snabbt så de kan göra program som fungerar på 4 kärnor men som kan dra nytta av 6 eller 8 för bättre prestanda. Kanske till och med 16 kärnor även om mängden kunder där lär vara lågt ett tag till

Jag har aldrig sagt att Intel's 4 kärniga kommer att vinna 4-5 år till. Det jag har sagt är att, jag tror inte Intel 7700K kommer falla på knäna under spel den närmaste framtiden. Sen tror jag inte spelbranschen kommer hux flux att introducera ny och bättre förutsättningar för trådning, de kommer kunna optimera och använda mer trådar i de "komponenter" de har idag.
Finns mängder med bra artiklar och klipp från större utvecklare som beskriver hur pass svårt trådning är i spel och hur pass långt efter programmerare ligger i jämförelse med hårdvaran som finns idag.

Att det kommer ske optimering är det inget tvivel om absolut. Samt "program" som du beskriver där tror jag det kommer hända mycket de kommande åren absolut. Men vi pratar inom spelbranschen, här kommer det självklart hända saker också men inte i det tempot. Dessutom kommer mer och mer optimeras och parallelliseras på grafikkortet istället för CPU vilket vi redan har idag.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har läst din inställning till Ryzen, dock vill jag poängtera att ett köp av en fyrkärnig CPU 2017 för den typ av användning du beskriver är som att skjuta sig själv i foten.

Om du inte vill köpa Ryzen, så titta åtminstone på X99 eller X299, det är hyfsat bra priser på dem för tillfället, du bör åtminstone köpa 6 kärnor / 12 trådar, allt annat är omotiverat.

Kan rekommendera 5820K, grymt bra CPU för priset.

Mvh

Okej ska ta en extra titt på 5820K.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas du inte köper nu utan håller dig någon dag för o se hur vega presterar.

Ja tanken är att vänta och se vad som händer i vevan med vega.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Det jag har sagt är att, jag tror inte Intel 7700K kommer falla på knäna under spel den närmaste framtiden. Sen tror jag inte spelbranschen kommer hux flux att introducera ny och bättre förutsättningar för trådning, de kommer kunna optimera och använda mer trådar i de "komponenter" de har idag.

En 7700K får svettas ordentligt om du spelar med tekniken VR idag, har för mig att de gärna ser att man köper en processor med 8 kärnor, inte under 6 kärnor om det skall finnas någon kraft över för annat som behöver köras på datorn

Permalänk
Medlem

Du har ju redan en i7-3770k, en vettig CPU som absolut borde uppnå dina krav på 240fps i spel som UT, Quake och CS:GO. Ser ingen anledning till att uppgradera till en i7-7700k utan om något är det väl ett bättre grafikkort du kan köpa.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

hade också sagt i7 fram tills i våras när Ryzen släpptes, ser det också som halvt fail att köpa en i7 idag. Bättre i så fall att köpa en Ryzen 5/7 eller intels motsvarigheter med minst 6 kärnor. Om du ska köpa en dator för 20k varför snåla in på att köpa en 4kärnig cpu??

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Har kollat och funderat några dagar nu och det landar fortfarande på en 7700k.
Det jag funderar på är kylaren D14, synpunkter?
Nuvarande kundvagn:

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770