M.2 SSD vs SSD 2,5"

Permalänk

M.2 SSD vs SSD 2,5"

Hej!

Jag har googlat lite och försökt hitta information men finner det inte, därför ger jag ett försök här.
Själv har jag en HP Pavilion i7-6700hq 950m...osv, dock så börjar jag tröttna på min HDD hårddisk för den är så fruktansvärt långsam. Därför tänkte jag köpa en ny SSD hårddisk men vet inte vad jag tjänar mest på.

Om jag skulle ha 2st hårddiskar, den ena m.2 ssd och den andra 2,5" ssd. Båda har samma lagringskapacitet och båda har samma read & write/sec. Vilken skulle då vara snabbare? Är båda lika snabba?
Jag undrar också om jag tjänar mest på att köpa en SSD 2,5" för att kunna eventuellt använda det till stationära datorer i framtiden. Håller de längre?

Det står mellan dessa 2 hårddiskar:
SSD OCZ 480GB 2,5"
Samsung MZ-NLN512A 512GB

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar
Marcus

Permalänk
Medlem

Om det är denna Seagate ST2000LM003 du har i den. så är det inte konstigt att den är slö då det är en 5400 RPM disk.
Du kommer att märka en hel del skillnad om du sätter dit en 7200 RPM disk, dock så blir det mer värme utveckling av en sådan, och det är ett av skälen till att det i regel sitter 5400 RPM diskar i bärbara.

Sen om SATA SSD vs M2:
SATA 3 SSD vs M.2 PCIe SSD

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om laptopen du nämner el ens årtal, men har du plats för M2 med nvme skulle jag ha kikat på en sån, dyrare än Data SSD dock.

Byta från en mekanisk till en annan skulle jag inte ens överväga om jag var ute efter fart i laptopen, kolla inte bara på läs och skriv heller kika på i/o också fast såklart rent generellt hur jag tänker har inte ens kollat upp din dator och kapacitet? En M2 och helst med nvme om stöd finns kan du mest troligt också återanvända i nya datorbyggen ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Sen om SATA SSD vs M2:

Jag är inte säker på att det är "rätt svar".
M.2 interfacet är lurigt. Laptopen i fråga säljs med ett 128gB SSD alternativ på M.2 platsen. Men de en msATA, inte PCI-E SSD. Och i det läget är det sATA vs sATA, enda skillnaden är formfaktorn. Och det är inte alls säkert att laptopen stödjer M.2 PCI-E standarden.
Jag googlade bara som hastigast på det, men hittade inget tydligt svar för eller mot.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker på att det är "rätt svar".
Men de en msATA, inte PCI-E SSD. Och i det läget är det sATA vs sATA, enda skillnaden är formfaktorn. Och det är inte alls säkert att laptopen stödjer M.2 PCI-E standarden.

Då blir detta kanske mer "rätt":
What is the difference between mSATA and SATA SSDs? och där näms det att det är ingen annan skillnad mellan dem än vad det är för kontakt, eftersom även om den ansluts via mini-PCI-E, så går en mSATA via SATA kontrollern inte via PCI-E interfacet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Om det är denna Seagate ST2000LM003 du har i den. så är det inte konstigt att den är slö då det är en 5400 RPM disk.
Du kommer att märka en hel del skillnad om du sätter dit en 7200 RPM disk, dock så blir det mer värme utveckling av en sådan, och det är ett av skälen till att det i regel sitter 5400 RPM diskar i bärbara.

Sen om SATA SSD vs M2:
SATA 3 SSD vs M.2 PCIe SSD

Har denna HTS541010A9E680. Det är en 5400 RPM.
Skulle en 7200 hårddisk fungera likvärdigt som en ssd 2,5"?
Exempelvis, de startar datorer på ca 10-20 sekunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

Inte ens i närheten. Att byta en mekanisk disk mot en annan är så onödigt att du nästan kan sätta eld på pengarna istället. SSD är extremt överlägset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med tidigare talare. Att skaffa en snabbare mekanisk är ganska meningslöst. Forska lite i vilken sorts M.2 SSD du ska ha, och skaffa en så stor, och snabb du kan, så du kan behålla den mekaniska till film, musik, och bilder, saker som inte är så hastighetskritiska, och ha spel och program på SSD'n.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Jag har en WD Black (7200 RPM) i min bärbara, och den startar på under 2min.
Dock som nämnt av andra en SSD är bra mkt snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag får hålla med tidigare talare. Att skaffa en snabbare mekanisk är ganska meningslöst. Forska lite i vilken sorts M.2 SSD du ska ha, och skaffa en så stor, och snabb du kan, så du kan behålla den mekaniska till film, musik, och bilder, saker som inte är så hastighetskritiska, och ha spel och program på SSD'n.

Tänker att det räcker garanterat med ca 500GB. Dock är ju frågan om min dator klarar av en sådan eller om den bara klarar 128GB.
Vet faktiskt inte exakt vilken modell jag har men det är ju en liknelse av denne, (hp pavilion 15-ak073nw eller hp pavilion 15-ak007tx). Drygt att jag inte vet vilken det är exakt.

Men den som jag har som alternativ. Samsung MZ-NLN512A 512GB M.2. Är inte det en helt okej SSD hårddisk? Eller bör jag köpa OCZ 480GB?

Permalänk
Medlem

Du kan vinna en del prestanda med en NVME m2 disk, men troligtvis inget du märker skillnad på vid faktiskt användning.

kör på en vanlig 2.5" SSD att byta ut din 2.5" HDD med.
Du vet att den passar, det är standardanslutning, du slipper mecka ifall just din modell saknar bra m2 plats. eller kanske inte finns alls.

850 evo 500GB är lite dyrare, men är i princip den snabbaste prisvärda SSDn idag.
Den är snabbare än OCZ disken, jag hade tyckt prisskillnaden var värt det, men oavsett vilken du väljer kommer det vara enorm skillnad mot det du har idag. ENORM
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

vs
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

(tog prisjakt och "vettiga" butiker)
Inet och webhallen låg en bit upp i pris.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Men den som jag har som alternativ. Samsung MZ-NLN512A 512GB M.2. Är inte det en helt okej SSD hårddisk?

Det är säkert en helt ok SSD. Samsung är min favorit för SSD'er. De flesta andras med. Men du har inte tagit till dig vad som skrivits tidigare. Om din laptop inte stödjer PCI-E via M.2 interfaces, så kommer inte den disken fungera. Den kommer passa i sockeln, men inte kunna prata med datorn.
Det du behöver göra är ta reda på exakt vad du har för något, och ta reda på vad som stöds, för slotten. Eller, köpa, testa, och konstatera om det fungerar, samt berätta det för omvärlden, så nästa som undrar kan hitta svaret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HP verkar gömma sina service-manualer nu för tiden. Hittade denna:

https://www.manualslib.com/manual/1044734/Hp-Pavilion-Gaming....

Om det är rätt manual så klara din laptop M.2 SATA, ej PCI-e. Storlek upp till 2280.

Ser ut att vara klassisk "B&M" keying. https://www.manualslib.com/manual/1044734/Hp-Pavilion-Gaming....

512GB ska inte vara några problem. Jag känner dock inte till den Samsung-disk du hänvisar till.

Om du har att välja mellan både M.2 och vanlig SATA, och du redan har en HDD i SATA-sloten, så kan du installera en M.2 SATA-enhet och flytta över Windows dit, men samtidigt ha kvar din HDD för extra utrymme. Du skulle då klara dig med en betydligt mindre M.2 SATA-enhet, om du inte vill spendera jättemycket pengar på att köra 100% SSD-lagring.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Skrivet av kai:

512GB ska inte vara några problem. Jag känner dock inte till den Samsung-disk du hänvisar till.

Om du har att välja mellan både M.2 och vanlig SATA, och du redan har en HDD i SATA-sloten, så kan du installera en M.2 SATA-enhet och flytta över Windows dit, men samtidigt ha kvar din HDD för extra utrymme. Du skulle då klara dig med en betydligt mindre M.2 SATA-enhet, om du inte vill spendera jättemycket pengar på att köra 100% SSD-lagring.

Vill köra 100% SSD tänker jag. Kommer bara använda ca 200-300GB.
Här är en bild på den jag tänker eventuellt köpa.
http://i.imgur.com/TPApVep.png

Är du säker på att datorn som jag har klarar 512GB? på HP:s hemsida ser det bara ut att stå 256GB?
Vet inte exakt hur jag ska ta reda på vad jag har för datorn, står ingen etikett undertill.

Permalänk

Hittade lite information här om hårddisken, dock inget om det är en PCIE eller inte.
http://www.samsung.com/semiconductor/products/flash-storage/c...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

Hittade lite information här om hårddisken, dock inget om det är en PCIE eller inte.

"Interface: Serial ATA 6.0 Gbps"

Det finns inget som begränsar hur stor HDD eller SSD du kan sätta i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Här är en bild på den jag tänker eventuellt köpa.
http://i.imgur.com/TPApVep.png

Som jag skrev tidigare så är den du vill ha, den du länkar till en bild av här, en PCI-E variant, och, om ovanstående har klart för sig, helt olämplig i din dator.

Skrivet av FrozzCreep:

Är du säker på att datorn som jag har klarar 512GB? på HP:s hemsida ser det bara ut att stå 256GB?

Jag har ingen aning om var du ser det, vet inte vilken sida du tittar på, men det finns i stort sett inga moderna datorer med begränsningar för hur stor disk de kan ta, av praktisk betydelse. Är det rätt interface, funkar det.

Skrivet av FrozzCreep:

Vet inte exakt hur jag ska ta reda på vad jag har för datorn, står ingen etikett undertill.

Då får du starta den, och se om du kan lista ut något baserat på information från datorn när den är igång. CPU-Z kan ge dig tillverkarens namn på moderkortet, exempelvis. Det finns fler mjukvaror som klarar det, men det här var den enda jag kom på just nu...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

"Interface: Serial ATA 6.0 Gbps"

Tror inte jag har kunskaperna för att förstå. Men antar att du menar att det inte är en PCIe.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev tidigare så är den du vill ha, den du länkar till en bild av här, en PCI-E variant, och, om ovanstående har klart för sig, helt olämplig i din dator.

Jag har ingen aning om var du ser det, vet inte vilken sida du tittar på, men det finns i stort sett inga moderna datorer med begränsningar för hur stor disk de kan ta, av praktisk betydelse. Är det rätt interface, funkar det.

Då får du starta den, och se om du kan lista ut något baserat på information från datorn när den är igång. CPU-Z kan ge dig tillverkarens namn på moderkortet, exempelvis. Det finns fler mjukvaror som klarar det, men det här var den enda jag kom på just nu...

Tack!
Ber om ursäkt att jag inte är så förstående.
Då är det ju uppenbart, då måste jag hitta en annan M.2 om jag vill ha en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

HP PCs, Printers - Finding the Serial Number

Sen när du har serie nummret, ska du kunna använda sökfunktionen på samma sida.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

HP PCs, Printers - Finding the Serial Number

Sen när du har serie nummret, ska du kunna använda sökfunktionen på samma sida.

Tack för hjälpen! Hittade det genom att använda cmd. Jag har en HP Pavilion Gaming Notebook - 15-ak007tx (Serial number: 5CD5466X6N). https://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-Gaming-15-ak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Var ser du att det är PCIe? Samsung säger själva SATA 3.0. Hastigheten är också i linje med SATA 3.0.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@FrozzCreep:
Jag tror vi kan lägga allt snack om M.2 åt sidan, då det bara visas SATA SSD som uppgraderings alternativ.
(Crucial) HP - Compaq Pavilion Gaming 15-ak007tx compatible upgrades

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kai:

HP verkar gömma sina service-manualer nu för tiden. Hittade denna:

https://www.manualslib.com/manual/1044734/Hp-Pavilion-Gaming....

Om det är rätt manual så klara din laptop M.2 SATA, ej PCI-e. Storlek upp till 2280.

Skrivet av Belzader:

@FrozzCreep:
Jag tror vi kan lägga allt snack om M.2 åt sidan, då det bara visas SATA SSD som uppgraderings alternativ.
(Crucial) HP - Compaq Pavilion Gaming 15-ak007tx compatible upgrades

Kai hänvisade genom manualen att det ska gå?

Sidan laddas inte korrekt för mig. Vad jag förstod så menar du att det inte skulle gå att uppgradera min dator med någon M.2 hårddisk?
Märkligt för förra ägaren av denna datorn hade en M.2 hårddisk utan några problem. Läste lite här inne att vissa HP-datorer inte kan ha en M.2 hårddisk. (https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-and-Upgrade-Q...)

Stämmer denna bilden som visades i länken? (http://i.imgur.com/V1cSVMa.png)

Permalänk
Medlem

@FrozzCreep:
Sidan laddas fruktansvärt långsamt..

Här är en av de som listas som alternativ:
Crucial MX300 2.5

Vad som dock gör det förvillande samma disk men M.2:
Crucial MX300 M.2

Den sistnämnda är M.2 SATA interface.

Enligt Crucial's uppgradering sida kan du ha 2TB SSD

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@FrozzCreep:
Sidan laddas fruktansvärt långsamt..

Här är en av de som listas som alternativ:
Crucial MX300 2.5

Vad som dock gör det förvillande samma disk men M.2:
Crucial MX300 M.2

Den sistnämnda är M.2 SATA interface.

Förstår inte vad din poäng är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Förstår inte vad din poäng är?

Crucial's uppgraderings sida listar bara SATA SSD (upp till 2TB), M.2 disken såg jag på Prisjakt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Crucial's uppgraderings sida listar bara SATA SSD (upp till 2TB), M.2 disken såg jag på Prisjakt.

Enligt crucial så går det inte att uppgradera en Hp pavilion gaming 15-ak007tx med M.2 hårddisk?
Det tvivlar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Enligt crucial så går det inte att uppgradera en Hp pavilion gaming 15-ak007tx med M.2 hårddisk?
Det tvivlar jag på.

Enklaste sättet att få reda på om det går är att kontrollera under alla luckor på datorn om det finns ngt M.2 interface.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Enklaste sättet att få reda på om det går är att kontrollera under all luckor på datorn om det finns ngt M.2 interface.

Jag har själv kontrollerat och där finns en M.2 port. Dock vad den är kompatibel, har jag ingen aning om. Som sagt lättaste är att egentligen bara att köpa en SSD 2.5" och ersätta HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Jag har själv kontrollerat och där finns en M.2 port. Dock vad den är kompatibel, har jag ingen aning om. Som sagt lättaste är att egentligen bara att köpa en SSD 2.5" och ersätta HDD.

M.2
M.2 FAQ

Fast har du inga planer på att behålla den mekaniska disken, så är det som du skrev lättare (och billigare) att ersätta den med en SATA SSD.

Visa signatur