skrev om/över hela C:-partitionen = ihoppressad prestanda. Huh?

Permalänk
Medlem

skrev om/över hela C:-partitionen = ihoppressad prestanda. Huh?

Två bilder säger det mesta. Jag tyckte att min Samsung S9 flagskepp ultrabook från 2013 (okej, bara i5, men det var det bästa de hade när jag köpte) de senaste månaderna har sloknat ovanligt mycket. Allt laggar, typ. Tänkte att det var update-röta, men körde HDtune för att se om Samsung-SSD:n hade nåt fuffens för sig. Fick resultat enligt bild 1 och tänkte att det där var ju inte bra. Så jag tog en avbild på C: med Clonezilla som jag sedan skrev tillbaka till partitionen för att förnya alla celler och få tillbaka prestanda.

Blev riktigt förvånad när jag ser att linjen är jämnare, men average är lägre. Både toppar och dalar har liksom tryckts ihop.

Nån som sett sånt förut?

Permalänk
Medlem

Är det en SSD som syns i bilden? Om ja så har ett TRIM kommando troligtvis utfärdats efter/vid återställningen. Tvingar själv återuppbyggnad utav SSD:er i hårdvaru RAID så att kontrollerkortet utfärdar ett TRIM kommando precis innan återuppbyggnad. Då får man en rak linje i Arecas prestandatest direkt efter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kanske det är en av diskarna som dras med detta problem
http://www.sweclockers.com/nyhet/22357-samsung-slapper-fix-fo...

Permalänk

@guermantes:

Har sett det förut och är ingenting som du behöver oroa dig för.
Sen kan det vara en bra idé att använda dig av HD Tune Pro eller SSD Read Speed Tester för att den gamla versionen av HD Tune är lite benägen att visa sjunkande läshastigheter även när den inte borde göra det.

Till sist, det verkar som att den använder samma NAND som 840.
Tror inte PM841 fick någon firmwareuppdatering som 840 EVO eller ens 840 fick så du kan nog inte fixa fallande läshastigheter på det sättet.
Utan du får lov att skriva om allting med lite mellanrum för att se till att läshastigheterna inte sjunker allt för mycket, DiskFresh brukar ofta rekommenderas för det.

Permalänk
Medlem

Genom att skriva tillbaka imagen så tvingar du SSD att skriva om minnena och den vägen fräscha upp dem - vare sig systemet använder sig av Trim eller inte.

Egentligen skall man först efter att imagen är tagen, skriva ett varv med slumptal hela disken och därefter med imagen, dels för att få med den osynliga delen av flash-minnet i motionen och dels för att inte få fulheter som att om skrivna datat är samma som redan finns på plats, så skrivs inte data om i minnet..

Detta är olika på SSD:e hur 'smarta' dom är, somliga komprimerar om man tex. bara skriver bara '0' på disken från första till sista sektorn och bara en liten del av dess flash motioneras.

---

Sedan skall man inte vara överdrivet rädd för att motionera SSD:n - har man efter 3 års användning bara använt 10% av diskens tänkta max-skrivning så har man marginal för en fullständig motionering då och då - för du kommer knappast ha samma SSD i 30 år.

Att ta diskimage är bra - för när man motionerar så 'kan' disken tvärnita i och med att den upptäcker allvarliga fel när den tvingas att skriva om rubb och stubb. Bättre då medans du har en fräsh diskimage än senare en dag plötsligt bara slutar att fungera, tex. vid en boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@guermantes:

Har sett det förut och är ingenting som du behöver oroa dig för.
Sen kan det vara en bra idé att använda dig av HD Tune Pro eller SSD Read Speed Tester för att den gamla versionen av HD Tune är lite benägen att visa sjunkande läshastigheter även när den inte borde göra det.

Till sist, det verkar som att den använder samma NAND som 840.
Tror inte PM841 fick någon firmwareuppdatering som 840 EVO eller ens 840 fick så du kan nog inte fixa fallande läshastigheter på det sättet.
Utan du får lov att skriva om allting med lite mellanrum för att se till att läshastigheterna inte sjunker allt för mycket, DiskFresh brukar ofta rekommenderas för det.

Inte säker, men Dell kanske har ordnat en firmware för det. Problemet är att du måste ha disken i en Dell maskin för att fixa det då. DXM47D6Q fw från dem är från samma tidsperiod (2015) som det officiella EXT0DB6Q fixet kom. (Dells kom i juni, och den andra i april). Står inget bekräftat om det dock, men jag förväntar mig inte att de skulle skriva ut det ändå.

Ironiska är att Samsung själva tydligen inte valt att göra en ny FW till sin egen laptop, vilket är dumt imho.

@guermantes
Ta hem Diskfresh, det är gratis och kan ställas att automatiskt skriva om disken var 3:e månad, eller så kan du göra det själv när du så önskar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inte säker, men Dell kanske har ordnat en firmware för det. Problemet är att du måste ha disken i en Dell maskin för att fixa det då. DXM47D6Q fw från dem är från samma tidsperiod (2015) som det officiella EXT0DB6Q fixet kom. (Dells kom i juni, och den andra i april). Står inget bekräftat om det dock, men jag förväntar mig inte att de skulle skriva ut det ändå.

Kan vara så med tanke på att det är under rätt tidsperiod och att både den och PM851 fick uppdaterad firmware med bara en dag emellan.
Det var dock i april, inte juni.
Den firmwareversion du pratar om ser ut att vara för SM841 som jag tror använde sig av MLC NAND.

Skrivet av Paddanx:

Ironiska är att Samsung själva tydligen inte valt att göra en ny FW till sin egen laptop, vilket är dumt imho.

Japp.
Men förutom att de väl såg PM841 som OEM (och därför inte deras ansvar) så använde den sig av 21nm TLC NAND som 840.
Och vi vet ju hur lång tid de tog på sig att komma ut med någonting som kunde ens liknas vid en fix för 840.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Kan vara så med tanke på att det är under rätt tidsperiod och att både den och PM851 fick uppdaterad firmware med bara en dag emellan.
Det var dock i april, inte juni.
Den firmwareversion du pratar om ser ut att vara för SM841 som jag tror använde sig av MLC NAND.

Aah.. min miss. En enda bokstav kan betyda så mycket

Japp.
Men förutom att de väl såg PM841 som OEM (och därför inte deras ansvar) så använde den sig av 21nm TLC NAND som 840.
Och vi vet ju hur lång tid de tog på sig att komma ut med någonting som kunde ens liknas vid en fix för 840.
[/quote]

OEM i detta fallet är ju Samsung... så jo. det är deras ansvar. Dock kanske laptop avdelningen istället för SSD avdelningen rent tekniskt sett.