Vad ska man kolla efter när man jämför grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vad ska man kolla efter när man jämför grafikkort?

Hej, jag vet inte mycket om datorer men ska köpa en ny snart och jag vet inte riktigt vad ska man kolla efter när man jämför grafikkort? För mig är dessa två praktiskt taget likadana men det är ju uppenbarligen skillnad i priset. Någon som kan informera en okunnig människa?

https://www.inet.se/jamfor?compare=5402966&compare=5405831

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Det är inte jämförbart att kolla på specifikationer när du jämför olika modeller, då får du helt enkelt kolla på tester genomföra exempelvis här på swec. Där jämförs kortets prestanda med andra liknande modeller https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Specifikationerna är bara relevanta när du jämför 2 kort av samma modell, då vissa har högre klockfrekvenser, mer minne, andra utgångar eller en fräsigare fläkt.

Permalänk
Medlem

Det du försöker göra är att jämföra ett äpple med ett päron, även om specifikationerna är väldigt lika så fungerar de väldigt olika.
Titta hellre på tester för att jämföra hur snabba de är.

Och i detta fall så är ett GTX 1050ti ca 25% snabbare än ett RX 560.

Permalänk
Medlem

Okej, så man skulle kunna säga att GeForce är en elbil, och Radeon är bensindriven. Båda är bilar men dem fungerar på olika sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Okej, så man skulle kunna säga att GeForce är en elbil, och Radeon är bensindriven. Båda är bilar men dem fungerar på olika sätt?

Nej, även kort inom Radeon kan skilja i prestanda oavsett liknande specifikationer.

Säg så här, 10 år sedan hade min pentium 4 3.4ghz, min ryzen idag har 3.4ghz, båda är 3.4ghz men är en helt annan arkitektur byggd på annat vis.

Gå efter tester/produkt namn istället, 580 är bättre än 570, som är bättre än 560, och jämför så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Okej, så man skulle kunna säga att GeForce är en elbil, och Radeon är bensindriven. Båda är bilar men dem fungerar på olika sätt?

Överlag fungerar de flesta spel bättre med GeForce-kort eftersom Nvidia har största delen av marknaden så optimeras spel oftare för Nvidia, eller bättre för Nvidia. Tidigare har Nvidia haft bättre och fler uppdateringar av drivrutiner, de har fortfarande mycket uppdaterade drivare men det är ofta problem med avinstallation, nyinstallation, om geforce fungerar att installera eller inte, om shadowplay fungerar eller inte. Har ingen erfarenhet själv av Radeon-kort tyvärr, men de har blivit bättre och min uppfattning är att de seglat om Nvidia när det gäller drivrutiners stabilitet.

Jag skulle börja med att fastställa en budget, därefter läsa tester och jämföra prestanda mot t ex ljudnivå och pris. Kika därefter kanske också närmare på tester av spel som du vet att du kommer att spela och försök komma till något vettigt därefter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Du läser recensioner helt enkelt. Där finns det benchmarks som jämför prestanda mellan kort. Exempelvis här på sweclockers finns massvis av recensioner och benchmarks. Gå in på "tester" och sortera efter kortet där.

Som påpekats så är det omöjligt för en oinsatt att utläsa något från rena specikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Hej, jag vet inte mycket om datorer men ska köpa en ny snart och jag vet inte riktigt vad ska man kolla efter när man jämför grafikkort? För mig är dessa två praktiskt taget likadana men det är ju uppenbarligen skillnad i priset. Någon som kan informera en okunnig människa?

https://www.inet.se/jamfor?compare=5402966&compare=5405831

Tack på förhand

Ett alternativ är annars att tala om vad man har för behov och budget och be någon kunnig person föreslå något lämpligt

Permalänk
Medlem

Gå efter benchmarks i spel du vet att du kommer spela och är du intresserad av ett specifikt spel som inte är släppt än kan du kolla test på spel som kör med samma grafikmotor. Bör vara det bästa, antar jag?
Försök hitta test som är färska också, drivrutiner kan förbättra prestandan. Dyra kort ligger i regel högst upp på listorna, men kolla på resultaten med korten i din prisklass.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Generellt gäller nästan alltid att ju dyrare grafikkort desto bättre prestanda om man jämför grafikkort ämnade för gaming. Så ett GTX 1050 Ti har t.ex. bättre prestanda än ett RX 560. Och ett GTX 1060 har bättre prestanda än ett GTX 1050 Ti osv..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalutti:

Hej, jag vet inte mycket om datorer men ska köpa en ny snart och jag vet inte riktigt vad ska man kolla efter när man jämför grafikkort? För mig är dessa två praktiskt taget likadana men det är ju uppenbarligen skillnad i priset. Någon som kan informera en okunnig människa?

https://www.inet.se/jamfor?compare=5402966&compare=5405831

Tack på förhand

Upplösning skärm tex 1080p, 2560p,4k
kort för ca 2000-3500kr klarar 1080p och troligen också 2560p
sen kan spelen påverka i hur väl optimerade de är i hur bra kortet presterar.
och för tillfället är priserna högre rent allmänt tack vare mining efterfrågan

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)