Över hälften av världens populäraste webbplatser använder nu HTTPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Aaah.. recepten säkra tills du byter dator eller datorerna kan knäcka din kod då

Du förstår min poäng hoppas jag dock? Att folk är så panikoroliga att säkra allt och alla saker, men litar blint och acceptera Windows precis som den är, för den är ju gratis och "MS/Google vill oss inget illa".

Därför anser jag HTTPS är något som kan ligga på sparlåga till Google själva sluta spåra allt och alla.

Kvantdatorer kommer inte kunna knäcka all krypto. Det är inte magi. Vissa algoritmer kommer bli väldigt lättare att knäcka men långt ifrån alla och även de som är känsliga kommer fungera ett tag.

Finns gott om tid att byta till kvantsäker krypto och arbete är redan på väg att göra det. Kommer så klart att saboteras av NSA/FRA och liknande drägg men de kan inte gömma matte så det kommer introduceras trots deras sabotage.

Sedan är det sant att folk väldigt gärna ger bort sitt privatliv, speciellt unga som har alltid skyddats helt av sina föräldrar och är helt enkelt inte mogna nog att ta beslut och uppskatta saker som kräver omtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kvantdatorer kommer inte kunna knäcka all krypto. Det är inte magi. Vissa algoritmer kommer bli väldigt lättare att knäcka men långt ifrån alla och även de som är känsliga kommer fungera ett tag.

Finns gott om tid att byta till kvantsäker krypto och arbete är redan på väg att göra det. Kommer så klart att saboteras av NSA/FRA och liknande drägg men de kan inte gömma matte så det kommer introduceras trots deras sabotage.

Med tanke på att NSA redan har kvantdator så är jag inte förvånad. Tror inte direkt de spelar kort med den
Men okej, trevligt att veta att viss form av kryptering är säker. Av vad jag förstod begränsades det av storleken (Qbits) av kvantdatorn i hur komplexa tal den kan knäcka. Och allt eftersom det växer, kan den också knäcka mer.

Skrivet av anon127948:

Sedan är det sant att folk väldigt gärna ger bort sitt privatliv, speciellt unga som har alltid skyddats helt av sina föräldrar och är helt enkelt inte mogna nog att ta beslut och uppskatta saker som kräver omtanke.

Tror dock att där alltid kommer vara kamp mellan säkerhet och någon som vill utnyttja det. Största problemet är utan tvekan människan. Att få oss dumma människor att förstå vf det är vi gör, och varför vi är det största säkerhets (och mycket annat) hotet mot allt.

Älskar kommentaren: "Längre lösenord ger inte mer säkerhet... det ger bara längre post-its."

När man ständigt ska ha högsta säkerhet på alla sina lösenord, överallt... och sedan hackas databaserna ändå. Vf är poängen? Du måste ju byta lösenord ändå, så om jag har 12345, eller något fullständigt slumpmässigt, är bara en liten del av säkerheten. För har du tillgång till databasen och kan gissa några miljarder lösenord/sek... wtf is the point? Eller en bakdörr som dåligt salt, gör att när du knäckt ett, har du knäckt alla, osv.

Bra lösenord ska vara på de ställen de är kritiska och viktiga. Resten kan använda HTTP och 12345.

Detta är lite vad jag anser om hypen om HTTPS. Det är en ursäkt för att folk ska "känna sig säker". När faran är snarare att man intygar falsksäkerhet när man tror att man är säker pga du har ett hänglås på en sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Aaah.. recepten säkra tills du byter dator eller datorerna kan knäcka din kod då

Du förstår min poäng hoppas jag dock? Att folk är så panikoroliga att säkra allt och alla saker, men litar blint och acceptera Windows precis som den är, för den är ju gratis och "MS/Google vill oss inget illa".

Därför anser jag HTTPS är något som kan ligga på sparlåga till Google själva sluta spåra allt och alla.

Jag förstår din poäng, dock håller jag inte med dig helt! Visst är det förkastligt att de stora bolagen beter sig sådär, men det finns alternativ. Om andra är panikoroliga men ändå använder Google, Windows 10 och Facebook är det deras förlust, inte min. För de som är insatta finns det åtgärder man kan ta.

Att sedan kalla HTTPS verkningslöst förstår jag inte. Alla sidor som inte spionerar på och spårar dig drar ju nytta av detta? Jag undviker själv Googles (björn-)tjänster så långt det går. Slutligen bygger jag mina datorer själv och väljer också vilket operativsystem jag installerar på dessa maskiner. Uppdatera laptop kommer jag dock kanske göra, men då blir det någon variant av GNU+Linux och inte Botnet 10.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!